Voorbereiding overlijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Voorbereiding overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 23:33

Bij ons in de buurt zijn op korte tijd een aantal zeer jonge mensen gestorven door auto-ongevallen. Dat zette me toch aan het denken om een grote zorg van mijn nabestaanden weg te nemen en dat is een mapje te maken hoe ik mijn uitvaart graag wil hebben. Wie ze zeker moeten bellen, naar wie ze gewoon een kaartje kunnen doen,...

Ik heb inmiddels gemaild naar een uitvaartverzorging in verband met een uitvaartverzekering. Ik had ze ook 100den vragen afgevuurd over hoe het precies allemaal zit. Ze zouden me daar morgen of volgende week uitgebreid op antwoorden.

Maar zijn er hier mensen die dit gedaan hebben? Wat is belangrijk?

Mijn bompa had dit ook gedaan, hij had al alle enveloppen geschreven met de adressen zodat de alleen de kaartjes en postzegel er nog bij moesten doen. Er zat een lijst in met welke abonnementen bij had afgesloten, welke banken hij bij was, tv, gas, elektriciteit,... Gewoon alles qua papierwerk duidelijk op een rijtje.
Alleen waren ze thuis nog een week bezig met foto's kiezen, inscannen, in een powerpoint plaatsen,... Dat zou ik dus ook al willen doen eventueel met een datum erbij tot wanneer de foto's er bij zitten zitten.

Dus even kort wat ik nu bedacht had om op te maken:
- wie opbellen
- voorkeur kist
- voorkeur begraven/cremeren (cremeren + uitstrooien in mijn geval)
- papierwerk (abonnementen, banken, afgesloten contracten zoals gas en water,...)
- adressen
- kaartjes: foto, decoratie op het kaartje, eventueel gedichtje
- uitvaart: powerpoint met foto's, muziek

- eventueel verzekering zodat ze over geld geen zorgen hoeven te maken (uitvaart kost momenteel rond de 6000 euro)

Zijn er nog dingen waar ik overheen kijk? Of zijn er mensen die dit ook al doen of willen doen?

Voor de mensen die me raar vinden dat ik hier aan denk, ik wil gewoon dat mijn familie zich geen zorgen hoeft te maken over deze dingen maar zich kan richten op wat op het moment belangrijk is. En ik denk dat het voor hun ook wel fijn is om naar 'mijn' laatste afscheid te gaan wat ik voor hun voorbereid heb, en niet zij voor mij. Ik wil dat zij in feite alleen nog maar een bloemstukje zouden moeten kiezen. En verder gewoon mijn mapje afgeven aan de uitvaartverzorging.

xMarieke

Re: Voorbereiding overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:37

Natuurlijk is het fijn voor je nabestaanden om een beetje te weten wat je wilt. Maar het uitzoeken van de foto's en voorbereiden van de uitvaart hoort ook bij het verwerkingsproces. Als mijn partner morgen zou overlijden en het draaiboek voor zn uitvaart ligt al klaar, dan zou ik dat denk ik nieteens zo fijn vinden.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 23:42

Vind je? Ik vond het helemaal niet fijn om door bompa's foto's te gaan. Misschien ook omdat hij een heel mindere periode in zijn leven had (veel drinken ed.) waardoor er meer nare herinneringen bovenkwamen dan fijne.
Ook bij mijn bomma vond ik het niet fijn om door de foto's te gaan.
Als mijn ouders graag na mijn overlijden door mijn foto's willen gaan kunnen ze dat gerust, ik heb een bak met analoge op datum gesorteerd van vroeger en op mijn computer staat ook alles netjes volgens datum. Maar hun kennende doen ze dat niet.
Ze mogen van mij ook andere foto's nemen, maar als ze dat niet willen dan heb ik al wat voor hun klaarliggen.

Ik zou het net fijn vinden om naar iemand uitvaart te gaan welke dat zelf in elkaar gestoken had. Lang geleden ben ik naar een begrafenis geweest van een vriendin haar moeder. Zij was erg ziek ervoor en had ook alles geregeld. Tot vlinders slingers in de kerk toe die ze zelf geknutseld had. Dat was gewoon heel erg mooi omdat je echt het gevoel had dat de moeder echt afscheid nam van haar familie.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:28

Ik heb bewust een verzekering afgesloten zodat mijn familie die kosten niet of iig veel minder gaat hebben.
Ook heb ik aangegeven waar ik begraven wil worden, wat er met m'n kat moet gebeuren en ben ik bezig met op papier zetten wat er met m'n spullen moet gebeuren, waar ik verzekerd ben etc, hoe ik m'n uitvaart zou willen in grote lijnen, welke muziek, wie er uitgenodigd zouden moeten worden etcetc.
Maar ook dingen als NR-verklaring (al geregeld), evt euthanasieverklaring, wat als ik aan de beademing kom en de vooruitzichten niet goed zijn (stekker eruit trekken).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:34

Hier ook bewust een uitvaart verzekering. Daar heb ik zelfs mijn hele ''afscheid'' al in vastgelegd. Nu is het een kwestie van bijhouden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:42

Jeetje... Ik had geen idee dat je er op deze manier mee bezig kon zijn.

Ik ben het wel eens met Marieke. We zijn op dit moment de uitvaart van mijn vader aan het regelen en ik merk dat ik het juist heel fijn vind om er veel mee bezig te zijn.

Het zelf uitzoeken en vormgeven van de kaart vond ik heel mooi om te doen. Net als de muziek (hoewel we ook echt de muziek van m'n vader draaien). Een foto powerpoint ofzo doen we niet aan. Dat vind ik te privé op de een of andere manier.

Het is wel fijn om in grote lijnen de wensen te kennen. En verder hebben we zoveel steun aan de uitvaartbegeleider. Ongelofelijk. Er komt zó veel bij kijken dat het overweldigend is. Helemaal in deze periode.

Sommige dingen die je noemt lijken me wel super handig (de praktische zaken). Andere wensen ook, maar ik zou wat ruimte over laten voor je familie.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:46

Ik heb wel afgesproken wat er met mijn paard gebeurd mocht ik nu onverwacht komen te overlijden. Overigens enkel mondeling, niet officieel vastgelegd ofzo. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:49

Mijn familie weet wel wat ik wil. Gesloten kist, niet te veel poespas en cremeren. Maar ik vind mijn begrafenis vooral belangrijk voor mijn nabestaanden. Zij moeten doen wat zij willen en zij mooi vinden. Ik ben toch dood, dus mij maakt het uiteindelijk allemaal niet meer uit.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:49

Ik heb het geregeld zoals mijn nabestaanden het graag zouden willen. Tenslotte ben ik dan toch dood, en de begrafenis is een belangrijk deel van het rouw proces. Als ze daar een goed gevoel aan over houden, is hen dat alleen maar tot steun. Ze vinden het een hele last om dingen zelf helemaal zelf te regelen, dus heb ik een 'kapstok' gemaakt aan dingen die veel voor ons betekenen.

Wie het huis krijgt, spullen die voor sommige mensen belangrijk zijn, dat is geregeld.

wat er met de dames en heer (viervoeters) zou gebeuren is geregeld.

Iedereen weet ook wat ik wil qua donor zijn, en wat ik wil mocht ik zelf niet in staat zijn dingen kenbaar te maken.

Ik heb een verzekering, daarbij ook opgelet dat die verzekering mijn type kist en begraafplaats wens in het pakket heeft. Natuurlijk, dat beeld kan later nog veranderen, maar het kan bijgesteld worden allemaal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 01:11

Ik regel voorlopig nog niets. Als er al iets zou gebeuren zullen mijn ouders dat geheel opvangen(met mijn vriend indien van toepassing).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 01:16

Jessix schreef:
Mijn familie weet wel wat ik wil. Gesloten kist, niet te veel poespas en cremeren. Maar ik vind mijn begrafenis vooral belangrijk voor mijn nabestaanden. Zij moeten doen wat zij willen en zij mooi vinden. Ik ben toch dood, dus mij maakt het uiteindelijk allemaal niet meer uit.

Dat vind ik ook.
Mijn nabestaanden moeten een mooi afscheid hebben op hun manier.

Ik ga nu niet beschrijven wat ik wil (mijn man weet wel ongeveer wat ik wel/niet wil).
Maar als hij anders beslist (samen met de kinderen) is dat prima.
Ik ga nu niet vastleggen dat kind X een versje voor moet dragen of dat mijn man mijn kist moet dragen.
Voor mij is begraven worden in besloten kring best, als zij zich daar goed bij voelen moeten ze dat doen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 01:20

ik vind het belangrijk dat men weet wat ik wil. nja wat ik absoluut niet wil!
en daar praten we wel over.
heb afgelopen jaren genoeg meegemaakt om te weten dat het ineens over kan zijn!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:29

Ik heb wel laten weten dat ik niet begraven wil worden.Mijn man weer wel dus dat is ook weer lastig als als je bij elkaar wil liggen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:36

Ik denk dat je jezelf vooral de vraag moet stellen, voor wie is de uitvaart? Voor jou als overledene, of voor je nabestaanden? Ik vind dat de uitvaart voor de nabestaanden is, zij mogen dan ook bepalen hoe ze het gaan vormgeven. En ik heb er alle vertrouwen in dat ze dat zullen doen op een manier die bij mij gepast had. Het is onderdeel van het rouwproces.
Het ophalen van herinneringen, ook juist de minder fijne, hoort ook bij het rouwproces. Je sluit er iets mee af.

Praktische dingen regelen is vaak wel handig, inderdaad waar je welke rekening hebt, welke abonnementen, mensen die op de hoogte gebracht moeten worden en voor nabestaanden niet voor de hand liggen (of zelfs niet kennen). Hou er daarbij wel rekening mee dat je het wel met enige regelmaat moet updaten, anders helpt het nog niet en kan het zelfs vervelend zijn.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:37

Mijn opa heeft dit gedaan toen hij wist dat hij ziek was.
Dat was fijn want naast mijn oma hebben ze alleen 3 kleinkinderen. En eerlijk gezegd heb ik al toen 19 jarige niet zo heel veel verstand van alles.
Ook na het overlijden van hun 3 kinderen (waaronder mijn moeder) hadden ze al direct een testament opgezet.

Hij had zelfs in de papieren gezet: "probeer af te dingen"
Ja hij was een zakenman en dat zal hij tot z'n dood blijven.

Alle nummers die gebeld moesten worden stonden allemaal netjes op papier.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:47

Het nu alvast regelen van een uitvaart (en dan vooral ook de financiële kant) zorgt er voor dat je nabestaande heel wat meer rust hebben.

Ik werk bij een uitvaartmaatschappij en wat wij merken is dat op het moment dat iemand overlijd, en diegene alles geregeld heeft(of al veel geregeld heeft) de nabestaande eerder toekomen aan hun verdriet en daardoor ook aan de verwerking en het rouw proces.

Ik zie hier een paar berichten staan waarin wordt aangegeven dat de nabestaande wel alles opvangen, dus dat er niets geregeld hoeft te worden.
Wist je dat in Nederland de gemiddelde uitvaart mbt een crematie rond de 8500,- euro ligt en voor een begravenis zelfs rond de 10.000,- euro ligt, uiteraard is dat een gemiddelde dus kunnen de kosten altijd hoger of lager uitvallen. Maar het zijn geen misse bedragen.
Als nabestaande naast al het verdriet en de dingen die ze moeten regelen ook nog voor alle kosten opdraaien is dat niet mis. Sterker nog, stel dat je nabestaande dat niet kunnen opvangen? Dan is er altijd nog de gemeentezorg... die zorgen dat jou lichaam gecremeerd wordt... maar daar staat wel tegenover dat je nabestaande voor afstand van alle rechten moeten tekenen, jou erfenis wordt dan besteed aan je uitvaart.

Dingen zoals foto's uitzoeken, of welk verhaal er verteld moet worden is een onderdeel van het rouwproces. Mensen vinden dit juist heel fijn om te doen. Maar uitzoeken welke instanties er gebeld moeten worden en wat er geregeld moet worden zijn vaak de vermoeiende en frustrerende dingen in een periode van verdriet.

Er zijn ook verzekeringen of maatschappijen die een speciaal formulier hebben waarin je in grote lijnen al kunt vastleggen wat je wensen zijn. Die worden vaak digitaal opgeslagen zodat de uitvaartverzorger alle wensen al bij zich heeft op het moment dat hij/zij voor het eerst naar de familie gaat.

De moeilijkste dingen voor de familie zijn vaak dingen zoals: wat voor een kaart? Welke kleding zou de overledene aan willen? Wat voor een muziekstuk zou de overledene graag gedraaid willen hebben? Welke kist en bloemen? Etc etc.
Dat zijn dingen die je al wel makkelijk kan vast leggen.

Wat verstandig is om te doen, is een map maken met daarin je polisvoorwaarden en de waarde van je verzekering. Je wensen er bij en ook welke instanties er gebeld moeten worden.
Daarnaast ook de gasten die je wel zou willen hebben op je uitvaart, en de mensen die je wel wilt informeren maar die niet percee hoeven te komen.
Of je een advertentie wilt of niet en zo ja, of je die in een landelijk blad wilt of regionaal.

En heel belangrijk, je wachtwoorden van de social media en email etc. Zodat deze pagina's eventueel verwijderd kunnen worden.

Daarnaast moet je iemand aanwijzen die de begunstigde wordt. Dat is degene die het geld beheert(in geval van een kapitaal verzekering) en uit eindelijk het laatste woord heeft over de keuzes die gemaakt worden. Daarnaast is de begunstigde ook het aanspreekpunt voor de uitvaart verzorger.

Niets is zo vervelend als er in een grote familie geen begunstigde is... dat wordt nogal een chaos namelijk :o

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:01

Uitvaartverzekering of flinke spaarrekening is wel zo handig om te hebben.
Ik heb yoen ik hoogzwanger was de Dela gebeld om te vragen hoe en wat als kindje dood geboren zou worden. Omdat wij er verzekerd waren en zijn was hij meeverzekerd.

Bij de Dela, maar volgens mij ook bij Monuta en Yarden kan je online een wensenlijst invullen.
Ik heb de muziek en kist al aangegeven.

Lijst waar de kerstkaarten heen gaan kan gebruikt worden voor overlijdenskaarten.
Ik wil begraven worden en mijn man gecremeerd.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:11

TurdusMerula schreef:
Ik heb wel afgesproken wat er met mijn paard gebeurd mocht ik nu onverwacht komen te overlijden. Overigens enkel mondeling, niet officieel vastgelegd ofzo. :j

Dat zou ik dan maar wel gaan doen. Kun je namelijk ook vastleggen dat degene die je paard en toebehoren erft, daar niet ook nog eens belasting over hoeft te betalen. Je legt dus vast dat het een netto-nalatenschap moet zijn.
Ik heb in een testament laten vastleggen dat paardlief met toebehoren en 10.000 euro netto naar een jeugdvriendin gaat. Ze erft dus meer, maar na de fiscus is dit wat overblijft.

On topic: TS, ik vind het super als je in ieder geval het financiële gedeelte voorbereid, maar ook ik zou als achterblijver graag (een deel van) de organisatie rondom de uitvaart zelf doen. Het is, zoals meerderen hierboven al stellen, een belangrijk onderdeel van het verwerkingsproces.
En eerlijk gezegd zal het me worst wezen in wat voor kist ze me stoppen, het enige wat ik wel per se wil, is crematie. En dan vind ik een kartonnen doos ook prima :D

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:31

M_D_H schreef:
Er zijn ook verzekeringen of maatschappijen die een speciaal formulier hebben waarin je in grote lijnen al kunt vastleggen wat je wensen zijn. Die worden vaak digitaal opgeslagen zodat de uitvaartverzorger alle wensen al bij zich heeft op het moment dat hij/zij voor het eerst naar de familie gaat.

Dit heb ik ook gedaan. Een ruim bedrag verzekerd en digitaal aangegeven wat mijn voorkeuren zijn qua muziek bijvoorbeeld.

Voor foto's zou ik zorgen dat al je foto's vindbaar bij elkaar staan zodat de nabestaanden die zelf kunnen uitzoeken. Ik heb bijvoorbeeld aangegeven van welke gebeurtenissen ik graag foto's zou willen hebben, maar ze niet specifiek uitgezocht.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:45

Vind het heel goed dat je er al bewust mee bezig bent!
En ook heel bijzonder weer om te lezen hoe de meningen hierover verschillen!! Vooral ook 'voor wie doe je het?!' Persoonlijk vind ik het juist iets waarin je de overledenen herkend. Zo overleed een aantal jaar terug een hele goede vriend van ons. De begrafenis werd gedaan zoals zijn vrouw dat wilde en dat was in onze ogen helemaal niet zoals hij was/het gewild had......
Een paar weken terug hebben wij helaas dit proces met mijn moeder meegemaakt ;( Ze was ziek en we wisten dat ze zou gaan. Praten (ja ik banketstaaf 5 kwartier in een uur, maar over gevoelens......) werd/wordt er bij ons thuis nooit gedaan. Gelukkig hebben we in haar laatste paar weken toch een paar belangrijke dingen wel kunnen bespreken en de avondwake/begrafenis is in onze ogen precies zo gegaan als dat zij gewild zou hebben!! Van allerlei mensen horen we ook dat het zo'n mooie dienst was en precies zoals zij was.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:47

Dat is nogal wat zeg,ik heb wel vanalles geregeld voor mijn paard maar niet voor mezelf! Maar ik ben traditioneel Rooms-Katholiek en daarbij hoort een H.Mis in de kerk, dat wil ik in elk geval, en begraven, niet cremeren.Maar ik wil dat er zo weinig mogelijk geld aan mijn uitvaart wordt besteed omdat er dan meer van de erfenis over is voor de verzorging van mijn oude paard [op de Paardenkamp in Soest]. /3

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:56

Ik heb twee maanden geleden mijn moeder verloren, had 24 uur bij haar gewaakt en om 6 uur in de ochtend is ze overleden. Ik had net tijd om mij thuis om te kleden toen de uitvaartzorg al voor de deur stond. Doodmoe en verdrietig moest ik toen gaan bedenken wat er allemaal moest gaan gebeuren, want mijn ouders hadden wel steeds gezegd dat alles klaar lag en geregeld was maar het enige wat duidelijk was , gecremeerd en een uitvaart geleid door hun dominee , en het geld lag klaar .meer niet.
Het was prettig geweest als ik had geweten wat ze meer had gewild, zeker omdat de uitvaartzorg toch ook een commercieel bedrijf is en geld wil verdienen. Dit bleek later doordat er veel overbodig en dubbel was.
Ik ga nu niet alles regelen, maar toch wel de belangrijkste dingen en verder mogen mijn dochters kijken hoe het voor hun het best te verwerken is ,ik ben er niet meer en zij moeten dit regelen en ondergaan.

En als het aan mij lag ....dan ging het hetzelfde als bij mijn huisdieren, in slapen , afscheid , weglopen, en verder geen rituele poespas meer...ik vind dat hele gebeuren met crematie en begrafenis vreselijk ......

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:02

Ik heb er wel over nagedacht maar bog niets uitgevoerd. Maar ik ben van mening dat een crematie/begrafenis voor de levenden is en niet de overledene. De levenden nemen afscheid van de overledene en niet andersom. Dat betekend dus niet dat er niet volgens de wensen van de overledene gewerkt kan worden. Alleen dat, mijn inziens, er ook ruimte moet zijn voor wat de levenden willen.

Zelf zou ik graag iets van een adressenboekje maken. Die ik gewoon aanpas wanneer nodig (mensen toevoegen of weghalen). Verder wil ik gecremeert worden en in zou graag hebben dat mijn nichtje "the rose" doet (dit nummer heeft ze ook gedaan bij get afscheid van mn opa en mn moeder). Maar voor de rest maakt het me geen fluit al. Al draaien ze carnavalsmuziek de rest van de uitvaart. Ik kan er dan niet meer mee zitten.

Wbt kosten.... Uitvaartverzekering heb ik niet. Maar dat gaat ook geen probleem zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:03

Het heeft 2 kanten dat je meedenkt met de nabestaanden.
Mijn zus is vorig jaar overleden vrij onverwacht, er was helemaal niets geregeld en er stond ook helemaal niets op papier. Het enige wat ze had was een verzekering bij monuta. Geen man of kinderen dus ik heb alles op me genomen om te regelen. Ik heb het proberen te doen zoals ik dacht dat zij het zou willen.
Mijn zus had alles bewaard wat zelf gemaakt was van meer dan 15 jaar lang. Dus was het voor mij duidelijk dat de bedank-kaarten achter zelf gemaakt moesten worden. Ik heb een mooie foto op papier gedrukt en daarover heen een vellum van het zelfde formaat met de tekst erop gedrukt wat er normaal op staat en extra een gedichtje. Heb zoveel mooie woorden en berichtjes gehad over dat kaartje.

TS je vroeg nog wat je vergeten was: wil je een advertentie in de krant waarin iedereen bedankt wordt voor het medeleven of een persoonlijk kaartje naar de mensen toe? Ik heb voor het laatste gekozen bij mijn zus, vind het wel zo netjes om de mensen een eigen iets te geven, ze hebben tenslotte ook de moeite genomen om hun medeleven te tonen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 11:30

meggiemeg schreef:
TS je vroeg nog wat je vergeten was: wil je een advertentie in de krant waarin iedereen bedankt wordt voor het medeleven of een persoonlijk kaartje naar de mensen toe? Ik heb voor het laatste gekozen bij mijn zus, vind het wel zo netjes om de mensen een eigen iets te geven, ze hebben tenslotte ook de moeite genomen om hun medeleven te tonen.

Ik wil dat ze sowieso een aantal mensen opbellen, niet dat zij gewoon een kaartje in de bus krijgen dat ik overleden ben. Daarnaast wil ik proberen om iedereen hun adres op te schrijven wie een kaartje zou moeten krijgen. Ik weet nog niet of ik in de krant wil, schijnt erg duur te zijn maar dan bereik je wel mensen die je misschien vergeten bent. Maarja, of die dan op mijn begrafenis horen weet ik niet.

Daancha schreef:
M_D_H schreef:

Dit heb ik ook gedaan. Een ruim bedrag verzekerd en digitaal aangegeven wat mijn voorkeuren zijn qua muziek bijvoorbeeld.

Voor foto's zou ik zorgen dat al je foto's vindbaar bij elkaar staan zodat de nabestaanden die zelf kunnen uitzoeken. Ik heb bijvoorbeeld aangegeven van welke gebeurtenissen ik graag foto's zou willen hebben, maar ze niet specifiek uitgezocht.

Dat van de gebeurtenissen is wel een goed idee, dan weten ze wel ongeveer wat maar kunnen ze zelf uitzoeken.

Kentaro schreef:
Vind het heel goed dat je er al bewust mee bezig bent!
En ook heel bijzonder weer om te lezen hoe de meningen hierover verschillen!! Vooral ook 'voor wie doe je het?!' Persoonlijk vind ik het juist iets waarin je de overledenen herkend. Zo overleed een aantal jaar terug een hele goede vriend van ons. De begrafenis werd gedaan zoals zijn vrouw dat wilde en dat was in onze ogen helemaal niet zoals hij was/het gewild had......
Een paar weken terug hebben wij helaas dit proces met mijn moeder meegemaakt ;( Ze was ziek en we wisten dat ze zou gaan. Praten (ja ik banketstaaf 5 kwartier in een uur, maar over gevoelens......) werd/wordt er bij ons thuis nooit gedaan. Gelukkig hebben we in haar laatste paar weken toch een paar belangrijke dingen wel kunnen bespreken en de avondwake/begrafenis is in onze ogen precies zo gegaan als dat zij gewild zou hebben!! Van allerlei mensen horen we ook dat het zo'n mooie dienst was en precies zoals zij was.

Dit is dus precies wat ik ook bedoel. Zoals de begrafenis van mijn vriendins moeder, echt helemaal haar en het was gewoon zo mooi om te zien. Alsof ze daar was en afscheid nam. Iedereen kwam ook met een traan maar een glimlach buiten. Er was ook een tekstje wat ze zelf nog geschreven had, dat werd door haar zus voorgelezen. Verder had haar dochter en man een eigen tekstje gemaakt, dus het is niet dat ze helemaal niets meer moesten doen. Je merkte wel dat er echt over de tekstjes nagedacht was, en niet zomaar snel even 'wat voor goede vrouw ze was'. Ik denk omdat ze meer tijd hadden daarvoor ipv papierwerk,... te regelen.

Ik ben sowieso een heel georganiseerd persoon, terwijl mijn familie dat absoluut niet is. Ik weet naar vorige uitvaarten, dat het altijd een grote chaos was. Mijn bompa bijvoorbeeld had nu alleen de foto's niet. Mama en haar broer en zus hebben werkelijk ruzie gemaakt over de foto's, welke er in mochten, hoeveel van het leger in verhouding met familie,... Dat vind ik jammer.
Ik weet sowieso wel welke foto ik als 'hoofdfoto' wil. Die wil ik wel vastleggen, maar ik denk dat mijn ouders die ook wel zouden kiezen omdat ze weten hoeveel die voor me betekend. Het kan zijn dat deze veranderd als we 30 jaar later zijn. Maar stel dat als ik morgen overlijd, dan wil ik absoluut die foto. Voor de rest mogen ze me in een kartonnen doos of een groene bolletjes kist steken. Ik wil alleen die ene foto, qua gedichtjes op het kaartje, muziek maakt me ook weinig uit. Ik heb wel wat liedjes wat ik al jaren leuk vind, die kan ik er dan ook wel bij doen en dan kunnen ze nog kiezen.

Iemand zei dat ze foto's te persoonlijk vond, ik wil wel graag in een crematorium 'de uitvaart hebben'. Dan heb je gewoon een zaal met de kist vanvoor en iedereen zit errond. Mensen vertellen wat dingen (wat ze voor mij niet hoeven te doen, maar wie wil mag wel iets vertellen), en verder is er dan niets. Dus als er geen foto's zijn dan zitten die mensen een half uur naar een kist te staren. Vind ik ook maar niets :o
Maar het probleem met de foto's is dat ik net dat veel werk vond (bij bompa), uitkiezen, inscannen, in powerpoint zetten,... Dus dat zou ik wel graag deels voor hun willen doen, maarja dan ligt alles soort van vast.
Laatst bijgewerkt door Leen op 05-02-16 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt