Adhd concerta 36 mg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wishmee

Adhd concerta 36 mg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 21:43

Hoi bokkers ,

Ik loop al enige tijd tegen heel veel dingen aan die mij steeds niet lukken. Ik wil het zo graag maar toch lukt het keer op keer nief. Het was nu toch echt tijd om hulp te zoeken. Het begon mij zelf behoorlijk in de weg te staan. Zodoende ben ik bij een pyscholoog terecht gekomen. Na een paar gesprekken vroeg zei mij of ik wel eens was gestest op adhd. Nee nooit want ben ook niet het stereo stype wat ik dacht dat adhd was. Maar had wel altijd het gevoel iets te moeten doen , kriebels in mijn buik.
Na gesprekken met de psycholoog ook mijn ouders en vriend op gesprek te zijn geweest werd het bevestigd. Met de pyscholoog naar de pyschiater geweest gister en na een gesprek zou ik beginnen met 36 mg en over drie weken weer op gesprek. Ook al een recept meegehad voor 54 mg voor over 3 weken.

Vandaag heb ik de eerste pil ingenomen best spannend moet ik eerlijk toegeven. Je weet niet wat het je doet en dat maakt het ook wel weer spannend.
Om kwart voor 11 had ik de concerta ingenomen en ong 45 min later voelde ik een hele relaxte gevoel over mij heenkomen. Ik merkte dat ik voor mij gevoel meer rust had.wat ik wel vreemd vond dacht niet dat het zo snel al merkbaar zou zijn. Ik kon op de bank zitten zonder het gevoel te hebben dat ik moet bewegen/opstaan. Het lijkt ook alsof je voelt als er weer een deeltje vrijkomt dan krijg je even zo'n waasje niet vervelend wel merkbaar . Is dat raar ?
Voor de rest moet ik zeggen dat k niks negatiefs heb meegemaakt vandaag alleen eeen HEEULE droge mond en stijvere kaken minder honger maar dit is niet storend !

Komt dit jullie bekend voor en wat waren jullie ervaringen ?

Azmay

Re: Adhd concerta 36 mg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:46

36 is ineens wel heel zwaar.
Zelf had ik 27 maar ook bij 18 voelde ik me al prettiger. Als jij je te duf voelt kan je een trapje lager gaan.
Ik ben benieuwd of het je blijft bevallen ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:50

Ik voel me ook altijd relaxed met m'n concerta. Concentratie, geduldiger, meer ontspannen in m'n hoofd én lichaam. Slik het nu een jaar of 7 en zou eigenlijk niet anders willen. Ik doe het ook echt voor mezelf, vergeet het soms en dan wordt ik helemaap gek van mezelf (onrust in m'n lichaam, moeten bewegen).

Ik beweeg nog wel altijd m'n voeten of benen of speel ergens mee met m'n handen, maar het gaat zoveel beter met concerta.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:56

Vind het wel grappig hoe je het verwoord.
Net alsof je een drugstrip beschrijft hahaha
(weet je zeker dat je concerta hebt genomen en geen XTC? :') )

Zelf heb ik ook ADHD en zeker niet het stereotype 'stuitert de hele dag rondjes'.
Wel veel concentratieproblemen en ben een tikkeltje impulsief af en toe.
Van kleins af aan altijd ritalin geslikt maar die verloor z'n werking een beetje.
Toen overgezet op concerta en dat ging op zich wel. Werd er alleen ontzettend lam en futloos van. En inderdaad weinig eetlust zoals jij ook al beschrijft.
Kwam uit school, ging doodmoe op bed hangen tot ma me riep voor het eten.
's avonds rond half 9 in bed om als een blok in slaap te vallen en de volgende dag datzelfde ritueel weer te herhalen.

Daar werd ik op een gegeven moment zo chaggo van dat ik de medicatie van de 1 op de andere dag de prullenbak in gedonderd heb. Sindsdien voelde ik me weer een stuk beter.
Ik denk dat ik toen een jaar of 14/15 was. Heb het zeker niet makkelijk gehad met mezelf zonder medicatie maar ik had tenminste weer energie en was weer vrolijk.

Ben nu 21 en m'n meeste valkuilen weet ik nu op tijd te (h)erkennen en ik kan er aardig mee dealen.
Af en toe word ik nog wel eens frusty als ik weer een tegenslag heb of moeite heb met iets wat voor anderen de normaalste zaak van de wereld is.
Maar dan schiet me ineens weer te binnen, ohja.. ik had ADHD.. ik ben niet helemaal zoals alle anderen. Kan er op zich wel redelijk mee omgaan.

Ik wil het liefst gewoon normaal zijn en 'vergeet'(verdring) nog wel eens dat ik ADHD heb.
Vertel het eigenlijk ook nooit iemand en m'n mentor op het MBO heb ik het geloof ik pas eind 2e jaar verteld. Want ik wil gewoon normaal zijn en normaal behandeld worden.
Alleen af en toe had het wel geholpen als mensen het wisten zodat ze me op z'n minst kon begrijpen of kunnen helpen/begeleiden daarin. Had een hoop pesterijen/problemen gescheeld haha.

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 22:12

Ik kan mij dus echt niet voorstellen dat mensen dit nemen om actiever te zijn. Ik merk na 1 dag al zoveel verschil ik praate rustiger alles was relaxeter , minder geiriteerd en meer geduld om bepaalde dingen te doen. Ik weet niet of 36 mg veel om mee te beginnen maar moet ik zeggen dat ik mij er juist heel goed door voel. Ik voel wel wanneer het wat meer begint te werken.

Over school dat is juist het hele probleem ik kom nooit verder dan een half jaar en dat is lang. Dan komt er een gevoel in mij op dat zo rot is dat ik heel ongelukkig ervan wordt om elke dag naar de zelfde plek te gaan. Ik heb echt afwisseling nodig. En ik wil ook heel graag mijn mbo diploma halen maar vooral ook afmaken !

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:18

Voor mensen zonder adhd werkt het effect averechts :)
Fijn dat de concerta je zo helpt! Als ik het zo lees denk ik eerlijk gezegd wel dat je een vrij hoge dosering hebt..... Goed contact houden met je arts en uitkijken dat je bijvoorbeeld goed blijft eten en in slaap kan komen!

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 22:23

Waaruit denk je dat het te hoog is heb er namelijk geen verstand van

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:26

Ik zou als ik jou was zeker niet hoger gaan. Het moet je inperken, maar niet verdoven of al te veel eetlust afremmen (een beetje is wel een normaal effect).

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:11

lorrena schreef:
Waaruit denk je dat het te hoog is heb er namelijk geen verstand van

Doordat je praat over een 'waasje', over dat je een hele droge mond en stijve kaken hebt, en minder eetlust. Dat zijn wel dingetjes om in de gaten te houden. Het moet je natuurlijk helpen, de bijwerkingen moeten niet vervelend worden uiteraard. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:14

Verminderde eetlust is iets waar veel kinderen bij mij op school met ritalin/concerta ook last van hebben.

Je moet wel rust krijgen in je lijf, maar je persoonlijkheid moet niet onderdrukt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:51

UhNee schreef:
Voor mensen zonder adhd werkt het effect averechts :)
Fijn dat de concerta je zo helpt! Als ik het zo lees denk ik eerlijk gezegd wel dat je een vrij hoge dosering hebt..... Goed contact houden met je arts en uitkijken dat je bijvoorbeeld goed blijft eten en in slaap kan komen!

Dat eerste wat je zegt is niet waar :) Het is niet dat mensen zonder ADHD het nemen van medicatie heel anders ervaren dan mensen die het wel hebben, de werking is namelijk niet anders.
ADHD is eigenlijk niet veel en niet minder dan een tekort aan een stofje aan je hersenen die prikkels remt. Als je ADHD hebt komen alle prikkels even hard binnen, het filter werkt als het ware minder. Dat betekent dat je vaak geluiden en kleine dingen meer ziet dan anderen, maar ook dat iedere impulsieve gedachte die je hebt binnenkomt als een daadwerkelijk idee.
Concerta en ritalin, en daarmee ook dexamfetamine (al heeft dat een andere werkzame stof) zijn in principe stimulerende medicijnen. Als ik het neem word ik niet per se rustig, maar ik kan de prikkels beter filteren waardoor ik makkelijker aan school kan werken, of mezelf ertoe kan zetten uit bed te komen en mijn kamer te gaan opruimen.

Wat TS imo waarschijnlijk ervaart is een oceaan van rust in haar hoofd. Ze is (waarschijnlijk) net als heel veel andere ADHD'ers haar hele leven overgeprikkeld geweest, altijd bezig met alles. Als je dan zo'n pilletje neemt hoor je niet per se suf te worden, maar komen de prikkels niet binnen waardoor je heel veel rust in je hoofd ervaart.

TS, ik denk dat je het even een tijdje achter elkaar moet slikken en dan verder moet kijken. Dat suffe heb ik aan het begin ook gehad, ik was ineens heel moe en kon echt wel dagen achter elkaar slapen, ondanks het feit dat ik in principe een stimulerend medicijn had genomen. Bij mij kwam dat, en met mij heel veel mensen, vooral omdat ik ineens rust in mijn hoofd had en dus minder piekerde, minder bezig was met alles om me heen en minder fysieke activiteit vertoonde. Na een paar dagen wordt dit effect wat afgevlakt omdat je lichaam en je hoofd eraan wennen.
Ik heb nog steeds de positieve werkingen van concerta, maar ik ben er niet meer de hele dag zo suf en moe van.

Wat betreft je dosis.. Ga er wel over in gesprek met je psychiater. Als jij over een paar weken nog steeds heel erg happy bent met de werking van de dosis die je nu slikt hoef je niet te verhogen, dat is alleen maar vragen om problemen. Je neemt namelijk nog steeds een 'upper', en dat kan ook nadelige effecten hebben. Mijn dosis is een tijdje belachelijk hoog geweest en ik voelde me daar absoluut niet fijn door. Ik had hartkloppingen, was heel zweterig en werd er eigenlijk zo zenuwachtig van dat ik juist weer overprikkeld raakte. Ter illustratie, ik ben 1.87, weeg rond de 85 kilo en ben daarmee dus in principe het type persoon die een hogere dosis zou moeten krijgen.
Bekijk het dag voor dag. Als je je prettig voelt en je merkt veel van de positieve bijwerkingen die het heeft, want dat hoort ook zo te zijn, dan zou ik er lekker bij blijven. Merk je over een paar dagen dat je alsnog weer je ADHD-zelf terugkrijgt kan je in gesprek over het verhogen van je dosis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:53

De verminderde eetlust is overigens inderdaad een vervelende bijkomstigheid. Met ritalin kon ik het beter reguleren, maar omdat concerta de hele dag werkt is het moeilijk om te bepalen wanneer je moet eten als je eigenlijk geen honger hebt. Wat voor mij werkt is de pil 's morgens tijdens het eten in te nemen, niet ervoor en niet erna, en in ieder geval heel veel water te drinken. Als ik hem tijdens het eten inneem heb ik nog wel een redelijk hongergevoel tijdens de rest van de dag :)

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 00:22

Hoi emma ,

Bedankt voor je uitgebreide bericht.
Inderdaad wat je zegt zou heel goed kunnen kloppen. Het is niet dat er niks meer uit mijn handen komt (gelukkig) alleen alles is "relaxt". Mijn vriend zegt ook dat hij het hoort in mijn stem. Merk ook dat een gesprek voeren veel makkelijker gaat en niet dat ik maar doe alsof ik luister . Wat ik echt een super plus punt vind is dat ik zoveeel minder irritatie heb. Of als ik bezig was en jemand stoorde mij vond ik altijd verachrikkelijk nu geef ik rustig antwoord en ga weer verder .Wachten bij de kassa van de supermarkt omdat iemand langzaam doet vind ik prima. Best grappig dat in 2 dagen tijd er al bepaalde dingetjes merkbaar zijn.

Alleen vandaag werd ik aan het eind van de dag zo moe uurtje of half 9 en komt de lichte hoofdpijn terug. Overigens voel ik wel als die "inkickt" dat is een paar seconde en dan is het weer ok. Herkenbaar bij iemand ?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:45

Het 'druggy' effect wat je beschrijft, het inkicken, en de stijve kaken had ik in het begin vrij sterk maar daar had ik al snel minder last van. Toen ik mijn dosis verhoogde (van 36 naar 54) kwamen daar ook wat lichte tic-neigingen bij en sterke dufheid bij, dus dat bleek iets te heftig. Als de 54 uitwerkte was ik totall loss.. zowel lichamelijk als mentaal.

Wordt bijna jaloers van het effect wat het op jou heeft, want hoewel ik merk dat het me minder moeite kost om me te blijven concentreren op mijn werk en minder last heb van afleidende gedachtes en me minder gemakkelijk overgeef aan impulsen blijft dat gevoel van rust achterwege. Sterker nog, ik kan er juist heel rusteloos van worden, zeker als ik mijn dosis verhoog of te weinig om handen heb.

Verminderde eetlust heb ik ook, bij mij remt het mijn trekgevoelens helemaal af. Gelukkig kan is eten an sich geen probleem, moet er alleen wat bewuster zelf over nadenken. (soms onhandig.. maar aangezien ik van nature een koekiemonster ben heeft het soms ook wel z'n voordelen :) )

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 18:34

Even een update ;

Maandag bij de pyschiater geweest mede ook door de vele bijwerkingen leek mij om meteen met 36 mg te beginnen iets te veel voor mijn lichaam ben ook maar 1.60.
Verder kreeg ik enorme hartkloppingen en een mega onrustig gevoel. Toen mijn bloeddruk werd gemeten was die zeker een stuk hoger dan de vorige keer en was mijn hartslag van 73 naar 97 gegaan. Toen besloten om maar eerst met 27mg verder te gaan. Ik ben er vandaag meebegonnen en heb gelukkig bijna geen lasg van bijwerkingen ( kon zelfs een botherham in de middag eten ) heb alleen nog iets last van hartkloppingen maar nooit zo erg bij 36mg. Ben wel iets onrustig nog maar tis nu niet vervelend gelukkig

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:35

Ik vond het al vrij veel, ik ben ook niet zwaar en merkte bij 18mg al duidelijk verschil.

Ben je nog wel lekker rustig in je hoofd?

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 18:44

Azmay schreef:
Ik vond het al vrij veel, ik ben ook niet zwaar en merkte bij 18mg al duidelijk verschil.

Ja ik kreeg die indruk ook al aan de hand van verhalen die ik las. Weeg wel 65 kilo.
Ja zeker veel minder geiriteerd en kan wat meer openstaan voor andere" iets meer van de maatschappij hebben zeg maar"
Ja merk wel dat ik nu weer gewoon gezonde energie heb en dat ik lekker productief bezig ben.
Een stuk gestructrueerder .
Kan nu beter bij 1 ding te gelijk blijven.
Door die 36 mg voelde ik mij heel wisselend dan weer down dan weer heel veel energie. Nu is dat wat normaler. En zodra die was uitgewerkt voelde ik mij echt een hopeloos wrak . Klinkt misschien raar

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:47

wishmee schreef:
Azmay schreef:

Ja ik kreeg die indruk ook al aan de hand van verhalen die ik las. Weeg wel 65 kilo.
Ja zeker veel minder geiriteerd en kan wat meer openstaan voor andere" iets meer van de maatschappij hebben zeg maar"
Ja merk wel dat ik nu weer gewoon gezonde energie heb en dat ik lekker productief bezig ben.
Een stuk gestructrueerder .
Kan nu beter bij 1 ding te gelijk blijven.
Door die 36 mg voelde ik mij heel wisselend dan weer down dan weer heel veel energie. Nu is dat wat normaler. En zodra die was uitgewerkt voelde ik mij echt een hopeloos wrak . Klinkt misschien raar

Nee hoor klinkt heel herkenbaar, had ik namelijk ook bij 36.
Ik woog op dat moment ook 63kg denk ik.