Whiplash?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Whiplash?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 23:36

Ik ben begin oktober in de wei door een schrikdraadje gelanceerd omdat mijn paard het nodig vond om er doorheen te springen op het moment dat ik er mee bezig was. Keihard op mijn achterhoofd geland (volgens mijn man vloog ik door de lucht...) en ik dacht toen serieus dat mijn nek gebroken was. Ben in de ambulance afgevoerd, door de CT scan geweest en gelukkig niks aan de hand.

Verder geen advies vanuit het ziekenhuis meegehad, dus zelf maar weer een afspraak met mijn osteopaat gemaakt. Die kan me wel helpen, maar ik merk toch dat ik nog steeds terugkerende klachten heb, met een week of wat krijg ik weer hoofdpijn, stijve nek etc. en afgelopen weekend kwam daar ook nog flinke duizeligheid bij. Ik verkramp dan in mijn nek/schouders en als ik niet precies goed lig in bed (heb een nekrolletje waar ik op slaap) dan heb ik ook meteen knallende koppijn.

Ik ben nog een keer terug geweest naar de huisarts, maar die gaf aan dat het vanzelf allemaal over zou gaan. Ik kon mn nek immers nog bewegen, niks aan het handje!

Ik heb een rotsvast vertrouwen in de osteopaat, maar na een behandeling of vijf wordt dat ook een duur geintje als dat elke paar weken nodig is. Ik was een beetje aan het googelen en het lijkt er toch op dat ik wat symptomen van een whiplash heb of begin te ontwikkelen.

Wie heeft hier ervaring mee, en lijkt hetgene wat ik aangeef hierop? En valt er iets aan te doen? -O-
Is sporten bijvoorbeeld juist wel of niet aan te raden? Ik sport op het moment helemaal niet eigenlijk, maar ik merk bijvoorbeeld als ik even sta te dansen dat ik toch echt wel last van mijn nek krijg.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

unbelievable

Re: Whiplash?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:44

Sterkte!
Ik ken het helaas na 2 x een auto ongeluk.
Bij mij werkte een orto manueel ARTS heel goed, daarnaast zorgen dat ( gedoseerd) je spieren rondom sterk worden. En op tijd naar je lichaam luisteren!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:46

Probeer eens een orthomanueel arts. Niet een manueel maar echt orthomanueel.
Die zijn iets meer gericht op herstel na trauma dan een osteopaat.
Niet dat ik een osteopaat slecht, absoluut niet zelfs.
Maar ieder zijn discipline zeg maar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:58

Duizeligheid is/kan een logisch gevolg zijn van dat je nek/halsspieren een optater hebben gehad.

Maar dat hoort wel na verloop van tijd bij te trekken en het is ook. niet de bedoeling dat je "subtieler" evenwichtsproblemen hebt of krijgt, zoals opeens verdwalen, woorden achterstevoren schrijven, nummers door elkaar gooien (was het nou 67 of 76?).
(Zo ja, ook dat is wel weer te verhelpen, dus moed houden! )

Beterschap!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:11

Ik heb dezelfde klachten die jij omschrijft. Ik heb in 2010 een aanrijding gehad (iemand reed bij mij achterop) Geen zichtbare schade, maar wel spieren die een opdonder hebben gehad. Ik heb ook al het een en ander geprobeerd. Ik kan echt een hele tijd klachten vrij zijn. En soms steekt het de kop weer op. Vooral de hoofdpijn door de spanning in de spieren is heel vervelend.

Een goede fysio of osteopaat kan goed helpen. Daarnaast is stress bij mij een duidelijke trigger. Verder helpt het ook heel goed om je nek en schouders regelmatig goed los te laten masseren En sporten is een must. Niet bang zijn dat je wat beschadigd, want dat gebeurd niet zo snel als je goed sport. Verder moet je heel goed op je houding letten (vooral achter de computer)

Dus de boel goed los houden (fysio/osteo/massage), veel sporten, stress beperken en goed op je houding letten. Een tovermiddeltje is er niet helaas.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:12

ik heb een paar keer een whiplash gehad.
naar mijn ervaring 'ontwikkel' je niet een whiplash, maar die krijg je en je wordt langzamerhand beter.
Ik zou persoonlijk niet een osteopaath adviseren bij een whiplash, een fysio kan misschien de omringende spieren losmaken, maar het is een erg gevoelig gebied, wat gewoon rust moet hebben.
ik zou adviseren je nek gewoon proberen te gebruiken (niet verhouden), wat oefeningen te doen en evt te sporten, mits je niet over je grenzen gaat. Pijn = stoppen.
Ik moet wel zeggen dat ik geen ervaring heb met een orto manueel arts.

Ik heb 8 jaar last gehad van mijn eerste whiplash, omdat o.a. ze een nekkraag en bedrust adviseerden.
Ik heb daarna nog een paar gehad en daar ben ik gewoon heel rustig doorgegaan, waarbij ik mijn grenzen wel goed in de gaten hield. Met 2 weken waren die over.
Nou was de klap bij de eerste wel veel erger, maar ik ben wel overtuigt dat het herstel veel korter had gekund.

Als je meer wilt weten over wat precies de symptomen zijn, dan laat je het maar weten.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 23:15

Thanks allemaal voor de ervaringen en tips!

Vandaag gaat het weer supergoed, nergens last van, gisteren dacht ik echt dat het helemaal mis was, heel maf, ben ook met paracetamol gaan slapen want ik had echt veel last. Het lijkt dus wel met jouw ervaring overeen te komen Jasmijn78.

Ik snap trouwens dat je niet langzamerhand alsnog een whiplash krijgt, maar omdat de klachten nu toch best al wel enige tijd aanhouden was ik toch in ene een beetje bang dat ik wat over het hoofd had gezien :o

Wat ik nog wel eens eng vind is dat het net is of ik af en toe pezen hoor kraken. Mn nek kraakt ook wel eens, maar dat doet ongeveer mijn hele lijf, maar dit is dan weer anders.

Wel fijn te weten dat als het dus wel mis is ik nog een stapje hoger kan dan de osteopaat. Die man kan echt toveren verder, maar om dat nou de rest van het jaar zo vol te houden...

xSCWx

Re: Whiplash?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:48

Zeker naar de fysio gaan. Hier vergelijkbare klachten, ging pas beter nadat ik naar de fysio ging. Ze had precies de nek/schouder spieren te pakken die pijn veroorzaakten. Misschien heb je fysio in je zorgpakket zitten.
Zulke klachten kan je lang last van houden, na een jaar was ik pas behoorlijk pijn vrij na wekelijks fysio (maar mijn ribben waren ook gedraaid).