Wat kan ik het beste doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 12:24

Hallo allemaal!

Wintersportliefhebbers zullen het misschien wel herkennen. Je bent lekker aan het boarden of skieën en je valt wel eens.
Nu ben ik net terug van wintersport en heb ik toch wel echte pijntjes. In dit geval gaat het om een pols en een kant van m'n ribbenkast. Ik heb over het algemeen een hoge pijngrens en heb nooit echt pijn gehad bij voorgaande breuken. Ik zal de klachten even uitleggen. Op dit moment is de overtreffende pijn bij mijn ribben. Bewegingen doen pijn, liggen doet pijn, (diep) ademhalen doet pijn en laat ik maar niet beginnen over niezen. Ik vermoed dat ze (licht)gekneusd zijn, is dat iets om (vandaag nog) naar de huisarts te gaan?
Nu ben ik de eerste dag van wintersport op mijn pols gevallen, het deed pijn en moest er van trillen. Ik heb toen een drukverband gekregen van de ehbo en het ging als snel beter. Toen ben ik gedurende week er wederom op gevallen, toen moest ik echt huilen :') iets wat ik bijna nooit doe. Ik had toen nog drukverband om. Op advies er toen vanaf gehaald om te zien wat er zou gebeuren. Uiteindelijk een flinke harde ei op m'n pols, dus wederom drukverband. Het is er nu weer twee dagen vanaf en nog steeds gedeeltelijk gezwollen (niet verkleurd). In principe vind ik een zwelling niet echt zorgwekkend, maar ik kan m'n pols dus niet meer recht houden en met roteren lijkt het net alsof er iets in de weg zit en moet ik dus met m'n elleboog bijsturen. Bewegen is gevoelig, maar heb wel drukpijn.

Nu weet ik niet precies wat het verstandigst is. Naar de SEH ga ik sowieso niet meteen, moet ik dan naar een HAP? Omdat het weekend is? Of gewoon nog 2 dagen afwachten tot ik naar de HA kan?

Serendipity1

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:28

Ik denk dat als het echt spoedeisend was geweest, je vast ter plekke wel naar de arts was gegaan? :) Voor mezelf zou ik dan zeggen dat als het op de wintersportlocatie kon wachten, dat ik het nu ook wel een dagje kan uitzingen.

Alleen ben ik dit niet, maar jij :D Dus als jij het gevoel hebt dat het ernstig is en niet kan wachten moet je gaan. Daar is een HAP voor natuurlijk :)

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:31

Ik zou even bellen met de hap om advies in te winnen. Zij kunnen je vast verder helpen.
Je kan natuurlijk ook wachten tot morgenochtend en dan gelijk contact opnemen met je eigen huisarts. Je loopt er nu al even mee rond, die ene dag kan er dan ook wel bij denk ik dan.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 12:34

Ik ga niet zo snel meer naar de SEH omdat het mij te vaak te veel geld heeft gekost :')
Heb in Oostenrijk nog gebeld met mijn zorgverzekering en die vertelde dat je meteen in het ziekenhuis moet betalen, iets wat ik niet kon, dus besloot om niet te gaan.

Ouwe,
Klopt zo denk ik dus ook. Maar bij mijn HA is het langer wachten dan 1 dag.
Grootste probleem is dat ik een sportopleiding doe en mn lichaam dus tiptop in orde moet zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:42

....dat lijkt mij een argument om in elk geval de HAP te bellen.
En als je lichaam ook nog eens voor je opleiding tip top in orde moet zijn....
(wat mij niet als het beste argument in de oren klinkt - jij woont in dat lichaam en je wilt er vast nog eeen jaar of zestig mee toe)
.....is dat een extra reden. Geld vind ik geen reden.

(Dertig jaar terug was het bij de ha zo, dat als je belde, je vrijwel altijd dezelfde dag nog terecht kon. Dat is niet meer, dus daar is de HAP in feite ook voor.)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:03

Overleggen met de HAP kan altijd.
Maar naar mijn idee kan je net zo goed een dag wachten en vandaag rustig aan doen. Neem pijnstillers in enz. Ik zou wel naar je pols laten kijken. Kan best een breuk oid inzitten en bij verkeerde behandeling alle gevolgen van dien.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:10

Je loopt hier al langer mee en het is niet levensbedreigend, dus persoonlijk vind ik dit niet iets voor de HAP. Ik zou morgenochtend bellen om 8:00 en ik kan me dan niet voorstellen dat je dan niet dezelfde dag kan langskomen. Normaal hebben ze op een dag in het rooster altijd plaatsen vrij voor spoedgevallen of gevalletjes als deze (eventuele breuken) die dan tussendoor kunnen.

Ik denk dat je pols belangrijker is om naar te laten kijken i.v.m. een eventueel breukje. Je ribben, daar kunnen ze weinig aan doen. Mocht er bij een breuk een long zijn geperforeerd, dan had je dat al wel geweten. Ik heb 2 jaar terug 2 ribben gebroken en enkele gekneusd na een val van de hooizolder. Hier werd niets aan gedaan, behalve rust houden en goede pijnstilling om goed door te kunnen ademen.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 19:04

Bedankt voor jullie berichten! Ondertussen heb ik besloten om morgenochtend om 8 uur te bellen naar de HA. Er zit inderdaad geen spoed achter ook al is het vervelend.
Laatst bijgewerkt door Phen op 31-01-16 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:27

vraag wel of er foto van je pols gemaakt kan worden.