Septum correctie / scheef neusschot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cindequil

Septum correctie / scheef neusschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 23:42

Mocht dit verkeerd staan, kan het dan verplaatst worden?

Hallo lieve bokkers. Ik ben de laatste tijd niet meer zo actief op bokt, maar ik kom nu toch maar naar jullie voor hulp.

Ik heb al zo lang ik mij kan herinneren een scheef neusschot(dus dat stukje tussen je neusgaten in :') ). Nooit echt last van gehad. Wel altijd vrij snel buiten adem of benauwd, maar ik heb dan ook al jaren 0.0 conditie. Praktisch altijd verkouden. Vroeger kreeg ik ook bij het minste of geringste een bloedneus. Tijdens stoeipartijen aardig wat klappen gekregen(perongeluk dan)

Al met al, niet zo speciaal. Maar mijn neus begint de laatste jaren te jeuken als een idioot. Dus ik ben wat wezen googlen en toen begon ik verbanden te leggen met de rest van mijn klachten.

Zo doende zag ik dat hier operaties voor te vinden zijn. Ik heb heel veel slechte dingen over gelezen. Over de pijn en het ongemak van vooral na de operatie, maar ook tijdens.

Nu ben ik dus benieuwd wat jullie ervaringen zijn met deze operatie?
Voor zover ik weet wordt het vergoed(zilveren kruis 2 ster aanvullend) bij een medische verklaring. Ik wil dan ook maandag de huisarts gaan bellen, maar wilde eerst even jullie meningen afwachten.

Brand los, groetjes.

Murthul

Re: Septum correctie / scheef neusschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:35

Mijn zus heeft een soortgelijke operatie laten doen en heeft er een scheve neus aan overgehouden. :=
Als ik jou was zou ik gewoon even naar de huisarts inderdaad en daar rustig informatie inwinnen. Dan kun je er altijd nog even rustig over nadenken en je besluit nemen. Het zou goed kunnen dat het scheve neusschot voor een deel verantwoordelijk is voor het snel buiten adem raken e.d.

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:03

Mijn broer heeft ongeveer hetzelfde, ook een scheef neusschot waardoor hij enorm veel last heeft om door zijn neus ademen. Hij is naar het ziekenhuis geweest, maar de dokter daar zei dat een operatie vaak niet helpt in zijn geval. Daarom gaat hij de operatie niet doen. Misschien zijn hier mensen die de operatie wel gedaan hebben en andere ervaringen hebben! In ieder geval succes ermee! :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:17

Ik ben jaren geleden geopereerd aan dit geval omdat ik jaren achter elkaar verkouden was en er een hond tegen m'n neus aan was gesprongen. Mijn neustussenschot stond dus ook scheef. De operatie viel mee, alleen staan je traanbuizen in verbinding met je neus dus de eerste uren kwam er bloed uit m'n ogen. Of ik moet zo onder de pijnstillers gezeten hebben dat ik het had gedroomd. Uiteindelijk mocht ik die avond naar huis met een flink gaas onder m'n neus. Dan mocht ik ook niet niezen maar dat was nogal moeilijk omdat er een gaas onder m'n neus aan het kriebelen was :+
2 dagen voor Pampus gelegen in een donkere kamer. 2 dagen later mochten de tampons m'n neus uit. Dat is geen pretje als ze die dingen eruit trekken.
Kortom, ik zou het niet nog een keer doen...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:19

Ik heb een septumcorrectie en conchotomie gehad. KNO-arts heeft mij destijds verteld dat de operatie echt nodig was ivm geregeld sinusitis klachten hebben (voorhoofdsholteontsteking).
De operatie en de pijn daarna vond ik niet noemenswaardig. Sterker nog, heb geen enkel moment pijn gehad. Wel is het vervelend/frustrerend dat je de eerste 10 dagen geen enkel moment door je neus kan ademhalen. Niezen kan ook echt niet ivm de druk. De eerste dagen zitten er tampons in je neus waardoor je alleen door je mond kan ademen. Bij het verwijderen van de tampons, wat overigens wel een onaangenaam gevoel is, is het bij mij misgegaan en heb ik behoorlijke bloedingen gehad. Daarna moest dat helen waardoor er overal hele dikke harde korsten zaten. Snuiten mag absoluut niet, dus dat duurde zeker nog een hele week voordat ik met lauw water en een beetje zout dat mocht gaan spoelen.
Uiteindelijk zit mijn tussenschot schever dan ooit te voren. Als ik mijn hoofd wat achterover buig dan kijk ik bij één neusgat gewoon direct tegen het tussenschot aan. :+
Wat betreft verkoudheden en ontstekingen heeft het mij ook geen verbetering opgeleverd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:25

In hoeverre is het scheef? Heb je een CT scan gehad?

Ik ben met andere klachten bij de KNO terecht gekomen en op de CT scan was ook te zien dat mijn ene kan smaller is dan de andere kant (maar niet alleen aan de voorkant, het hele kanaal is smaller). Dit kan elke zes uur wisselen. Ik weet dat het dat niet doet, en dat de ene kant altijd smaller is dan de andere, dat merk ik bij het snuiven. Verder geen last van.
Om het echt vast te stellen zouden er vaker CT scans gemaakt moeten worden geloof ik. Maar hij raadde een correctie af als ik geen serieuze klachten heb.

Maar het moet nogal onwijs pijnlijk zijn.

Je beschrijft je klachten verder niet, maar als ze wel zo serieus zijn zou ik je aanraden om een doorverwijzing naar een KNO arts te vragen bij je huisarts en zo te kijken of deze correctie een optie voor je is, of dat er allicht nog meer opties zijn...

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:51

Ik heb deze operatie gehad. Als klein kind ooit op neus gevallen en gebroken maar opdat moment wisten we dat niet.
Jaren volgden met vaak verkouden maar ook groeide bij mij de neusamandelen steeds aan.

Op mijn 18e geopereerd. Pijn heb ik haast neit gehad. Kon niet door neus ademen door de tijdelijke gazen / tampons. Maar ach deed ik toch al niet omdat ik altijd door mijn mond ademde door het tussenschot. Ik heb geen narigheden ondervonden en mij is het alles meegevallen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 06:56

Mijn mening doe het niet tenzij er geen andere oplossing is en al het andere bv een allergie is uitgesloten!
Ik heb zelf dit ook ondergaan maar bij mij was het dus voor mijn systeem een vreemd singaal en is hierdoor ontspoord, nu al 5 jaar lang echt ontstekingen in de voorhoofdsholtes.
Nut heeft het niet gehad, ik heb nog steeds een scheve neus en een ongelijk verdeeld neusschot nu al 7 operaties verder!
laat je dus goed voorlichten ook over de negative kanten....als ik het had geweten had ik het nooit gedaan! :o

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 20:45

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet zomaar van plan "de schaar erin te zetten" zonder goede voorlichting! Ik was alleen benieuwd naar de operatie, mocht het ooit zover komen.

Hij zit voor mijn gevoel flink scheef, van binnen. Mn neus zelf staat iets scheef.
Mocht er interesse voor zijn wil ik best een foto maken hoor. :+