[MWS] Lijnzaad voor de inwendige mens (met PDS)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

[MWS] Lijnzaad voor de inwendige mens (met PDS)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 20:58

We kennen hier allemaal de voordelen van lijnzaad voor onze paarden. Nu ik zie wat kleine beetjes lijnzaad voor mijn paard doen ben ik toch wel nieuwsgierig of het ook voor de mens zoveel bijdraagt. Ik zou daarom dagelijks lijnzaad willen gaan gebruiken in de hoop mijn darmen (PDS) wat te helpen.

Nu vraag ik me stiekem wel af of ik mijn paard's lijnzaad zelf ook veilig kan gebruiken. Scheelt nogal met €2 / kg! *mompelt iets over studenten*

Daarnaast, voor paard kook ik het altijd, maar die slurrie vind ik niet te vreten :') kan ik het wel ongekookt gebruiken?

Ik denk zelf aan een theelepeltje heel lijnzaad per dag met een flesje water. Zou dat voldoende zijn om positieve effecten te merken?

Wie gebruikt het al lange tijd en hoe merk jij voordelen?

Ik hoor graag jullie ervaring!

Djeradalover

Re: [MWS] Lijnzaad voor de inwendige mens (met PDS)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:59

Hoi,

Ik heb zelf geen PDS, maar slik veel medicatie die niet ten goede zijn voor mn stoelgang. En de medicatie van de huisarts voor de stoelgang moet ik van spugen, dus nu gebruik ik sinds een week 1 eetlepel gebroken lijnzaad (ongekookt) per dag door de yoghurt. Ik merk zeker verschil, minder last van krampen en het gaat allemaal wat soepeler.

Ik koop het gewoon bij de supermarkt, kost nog geen 2,- per zakje maar neem dan wel de bio variant.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:05

Je kunt lijnzaad gebruiken, ik gebruik ook regelmatig een eetlepel lijnzaad per dag.
Belangrijk is wel dat je het weekt in een beetje water de avond ervoor.
Dan eet je het nuchter op, zo werkt het het beste!
En t is niet echt lekker maar paar hapjes en goed kauwen en het is weg!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:06

Ik heb wel pds, ik doe soms een eetlepel lijnzaad door de yoghurt, wel gebruik ik dan biogarde stand of roer.
Ik let er goed op dat ik het dan goed kauw, heb tot nog toe geen nadelige, maar ook geen voordelen er van ondervonden.
:j

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:12

Ik doe meestal gebroken lijnzaad door de magere kwark met een handje amandelen, wat fruit en klein scheutje ahornsyroop.
Ik heb ook pds, maar de laatste jaren gaat het aardig goed door volledig omgooien van voeding.
Ik eet dit meestal smorgens, heb het idee dat m'n buik minder is opgezet dan voorheen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:53

Lijnzaadolie kan ook, van de Tuinen bijvoorbeeld. :j
Ik gebruik het ter ondersteuning van een gezonde huid.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 14:38

Bedankt vd tips. Zo te lezen kan ik rustig 1-2 theelepels per dag gebruiken? Is er dan geen risico op blauwzuur vergiftiging?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:43

Bij de bio-winkel vertelden ze me dat gebroken lijnzaad goed is voor hart en bloedvaten en gewone voor je darmen. Desnoods dus van allebei iets gebruiken!
Ik die iedere ochtend een lepel door mijn yoghurt en ben zo van de medicatie voor mijn chronische darmontsteking af. Weken vooraf doe ik niet, dat gebeurt ergens daarbinnen wel.
Op zondag eet ik geen yoghurt en dat merk ik later toch echt wel.
Lijnzaadolie proef je, lijnzaad zelf merk in nauwelijks wat van, wel je tanden checken! Er blijft wel eens zo'n linkmiecheltje ergens tussen zitten en dat ziet er niet uit!

Mijn paarden krijgen wekelijks gekookt lijnzaad met bietenpulp en iedere dag een pompje olie, goed voor de haren en verharing.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:49

ClaudiaHS schreef:
Ik doe meestal gebroken lijnzaad door de magere kwark met een handje amandelen, wat fruit en klein scheutje ahornsyroop.
Ik heb ook pds, maar de laatste jaren gaat het aardig goed door volledig omgooien van voeding.
Ik eet dit meestal smorgens, heb het idee dat m'n buik minder is opgezet dan voorheen.

zou jij misschien een PB kunnen sturen met wat je qua voeding verandert hebt? heb je nu een bepaalde schema qua eten? of eet je gewoon sommige dingen niet meer?

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:51

Ik deed zelf wel eens gebroken lijnzaad door de yoghurt, maar ik vind het echt niet lekker. Verder eet ik wel bananen als ik last heb. Mijn lichaam reageert jammer genoeg ook niet altijd goed op zuivel.. Ik heb dus ook psd, maar wat mij wel super helpt is iberogast. Dit is volledig natuurlijk, maar niet echt lekker. Ik doe +/- 20 druppels in wat water. Het beste is voor of na het eten.

http://www.iberogast.nl/

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:59

het best gebruik je gebroken lijnzaad, ongebroken lijnzaad is niet of moeilijk verteerbaar en komt er dus gewoon zo weer uit :Y)

Als je lijnzaad voor het eerst gebruikt denk ik dat je best start met 1 theelepel, als het niet voldoende is kan je 1 theelepel extra toevoegen.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:47

Weken van heel lijnzaad is het beste wat je kunt doen, dan breekt namelijk het fytinezuur af wat juist weer belastend is voor je darmen.. Gebroken lijnzaad ligt vaak al te lang in de winkel dus dat schijnt niet oke te zijn dus weken en dan goed kauwen is prima!

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:52

Weet iemand of dit dan ook werkt bij colitus ulcerosa (chronische dikke darm ontsteking)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:56

Ik heb PDS en kreeg van gebroken lijnzaad door de yoghurt ontzettende buikpijn.