Het leed dat zweetklierontsteking heet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleB

Het leed dat zweetklierontsteking heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 15:50

Wie heeft er ook last van? :+

Ik dacht ongeveer 2 jaar geleden dat ik een puistje bij mijn lies had zitten, dus gewoon laten zitten en niet naar om gegeken.
Na 2 dagen was het nog niet weg, iets dikker maar niks er aan gedaan.
De 3e dag werd ik met koorts wakker, bult was bijna zo groot als een tennisbal dus 's middags naar de huisarts.
Ze durfden het daar niet aan om het open te maken dus werd ik naar de eerste hulp gestuurd.
Totaal ben ik daar denk ik van 3u smiddaga tot 8u savonds geweest.
Uren wachten op spoedgevallen (logisch), maar helaas mocht ik niks eten en drinken omdat ik misschien wel onder het mes moest.

Dokter daar uiteindelijk de ontsteking verdoofd (oh wat een helse pijn!) en open gemaakt.
Daarna nog 2 keer op controle geweest en zware antibiotica mee en na een paar maanden was het helemaal weg.

Helaas paar maand later kreeg ik het aan de rechterkant :Y) Snel naar dokter, hebben ze het daar weer open gemaakt en was het wel snel over.

Natuurlijk toen ik net een nachtje weg wou met mijn vriend, kreeg ik er 1 onder mijn oksel ;(
Dokter wou het nog niet open snijden, kreeg wel een zalfje mee maar hielp niks.
Uiteindelijk bij de huisartsenpost antibiotica gevraagd, dat heeft ongeveer 3 maanden geduurd voor het uiteindelijk weg was.

Een jaar nergens last van gehad.. En nu helaas weer. Bijna op dezelfde plek als de 1e keer.
Een bult, kreeg weer antibiotica mee voor een week.
Werd er misselijk van, trok wit weg en lichte koorts. Geen pretje :( Toen ik bijna de AB op had, leek het iets af te zakken maar helaas nu 2 dagen later is het weer helemaal opgekomen.
Maandag dus maar weer naar de huisarts en dan vragen of ze het open willen maken, want meer AB hoef ik echt niet :7

Ben benieuwd naar jullie verhalen

jiperdepip

Re: Het leed dat zweetklierontsteking heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:59

kun je niet morgen nog naar de huisarts

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:46

Ik zou niet wachten tot maandag hoor...

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:17

Ik zou ook eerder gaan. Een vraagje: rook je? Want roken is een grote risicofactor voor dit soort ontstekingen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:23

is scheren niet de oorzaak?Of is dit een hele domme vraag?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 02:21

Oh meid dat is zo naar! Heb het zelf gelukkig geen hidradenitis gehad maar wel iets soortgelijks. Op het moment van "rijpen" hou het dan zoveel mogelijk vochtig. Ik gebruikte hete compressen (steriel wondverband in heet water houden tot het afkoelde). Dit gaf verlichting en liet het proces sneller gaan. Echter als er onderhuids allerlei tunnels gaan vormen (?), kan je beter de chirurg vragen je door te verwijzen naar een dermatoloog en vragen wat te doen op welk moment van het proces.
Probeer daarnaast je weerstand te verhogen door bijvoorbeeld een multivitamine, een B complex, vitamine D en magnesium te slikken (als je huiverig bent, laat dan desnoods eerst je bloed even prikken op je vitaminewaarden).
Verder inderdaad niet roken, voldoende slapen en neem gerust Ibuprofen bij pijn, ontstekingsremmend ook. Verder hoop ik voor je dat het niet uibreid, het is zooo naar en invaliderend. Heel veel sterkte!

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:35

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 09:17

Ze weten niet precies waar het vandaan komt.
de een zegt aanleg/genetisch.. hormonen.. scheren.

Ik zal jouw topic ff lezen Zil!
ik heb nog nooit gerookt in mijn leven en drink ook geen dran.

uit werk trek ik strakke broekrn uit en doe joggingsbroek aan, zo weinig mogelijk synthetisch ondergoed dragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:13

Scheer je je ook dan?
Ik heb het soms, krijg er ook mega grote bulten van en heb standaard een tube clyndamycine gel liggen die ik dan smeer.
Meest komt het toch van het scheren, beste is een mesje met 2 scheervlakjes te gebruiken,dan heb je minder kans.
En voor het scheren goed schoonmaken, is toch een bacterie die voor de ontsteking zorgt of een haartje wat in groeit :j