Ziek - ontzettend zweten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Ziek - ontzettend zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 10:56

Ik ben niet zo vaak zo ziek dat ik me ziek meld voor mijn werk, maar nu heb ik er toch echt aan moeten geloven. (wat een drama als je dan met je zieke lijf ook nog naar de dokter moet voor een ziektebewijsje).

Goed, nu ben ik sinds eergister ook extreem aan het zweten. Ik trek om het uur een droge pyjama aan omdat ik volledig doorweekt ben. Dat is zo erg nog niet, maar ik houd daarnaast ook niks binnen. Zelfs een kopje thee vliegt er meteen weer uit. Nu heb ik inmiddels volledig verdroogde lippen en gruwelijke dorst en vraag me af of dit wel goed gaat op deze manier. Kan het kwaad? Is het misschien beter om toch maar even terug te gaan naar de dokter als het morgen niet beter word? Of hebben jullie misschien tips om toch wat vocht binnen te krijgen?

Alvast bedankt!

daniweerd

Re: Ziek - ontzettend zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:58

Het zweten is een teken dat je immuunsysteem aan het werk is dus dat is alleen maar goed. Verder veel drinken en misschien iets van bouillion vanwege eventueel zout tekort?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:59

Als je extreem zweet en niks aan vocht binnen kunt houden is het wel verstandig even naar de huisarts te gaan. Gewoon lauw water gaat ook niet goed?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 10:59

hengstveulen schreef:
Het zweten is een teken dat je immuunsysteem aan het werk is dus dat is alleen maar goed. Verder veel drinken en misschien iets van bouillion vanwege eventueel zout tekort?

Het probleem is vooral dat ik niks binnen kan houden :( Maar ik kan het proberen. Misschien dat bouillon wel lukt. Ik zal zo ook yoghurt halen. Even kijken of dat wil.

Lauw water wil helaas ook niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:02

Biscuitjes laten soppen in bouillon/thee en daar wat op sabbelen. Zo ben ik de laatste griep doorgekomen. :j
Beterschap, heerst flink. :(:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:06

Cola drinken, werkt tegen de misselijkheid. En de suiker ed kan je best gebruiken als je ziek bent.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:15

Als het niet beter wordt zeker naar de huisarts gaan! Ik weet niet of je alleen woont of dat er iemand is die je in de gaten kan houden?

Ik woon alleen en ben ook eens zo ziek geweest dat ik maar bleef zweten, niks binnen kon houden en als het kon 24 uur per dag sliep. Toen was het zondag en had ik extreem hoge koorts en was ik aan het hallucineren. Ik hield mijn moeder al op de hoogte en ik vertelde haar daarover. Zij heeft toen iemand gebeld om mij op te halen en mee te slepen naar de huisartsenpost.

Ik bleek een flinke bacteriële infectie in mijn maagdarmstelsel te hebben en het was beter geweest als ik eerder gekomen was. Ze hebben mij toen even aan het infuus gehangen en ik kreeg antibiotica. Toen ik eenmaal aan de antibiotica zat kon ik ook gewoon mijn drinken weer binnenhouden. Het hoeft bij jou natuurlijk geen bacteriële infectie te zijn. Het Noro-virus heerst geloof ik ook op het moment, dat zorgt ook voor o.a. overgeven.

Als tip kreeg ik wel mee om bij een volgende keer overgeven, veel zweten en eventueel diarree, hele kleine beetjes per keer te drinken. Dus een eetlepel water (met ORS erin) drinken, 3 minuten later nog eentje, etc. etc. Dan is de kans dat het er weer uitkomt kleiner en krijg je uiteindelijk meer vocht binnen.

In ieder geval beterschap :(:)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:25

Cubone schreef:
hengstveulen schreef:

Het probleem is vooral dat ik niks binnen kan houden :( Maar ik kan het proberen. Misschien dat bouillon wel lukt. Ik zal zo ook yoghurt halen. Even kijken of dat wil.

Lauw water wil helaas ook niet.

Buoillon is vaak goed, mooi zout en vocht!

Alleen als je ziek bent zou ik geen melkproducten nemen, dus ook even geen yoghurt.
Je kan ook kijken, al is het niet lekker, om je maag tot rust te brengen en wat vocht binnen te houden om ORS te halen. Is een zout oplossing die je met water vermengd, eventueel wat siroop erin voor smaak.

Als het te lang duurt kan je beter even langs de huisarts, al heerst er nu ook van alles met de griepepedemie.

Beterschap !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:19

Yoghurt zou ik ook laten staan, veel te scherp op de maag omdat het zuur is en ook nog eens een zuivelproduct.

Ik zou zeggen lauwwarm (meer richting warm) water met een paar scheutjes citroensap en eventueel wat gembersiroop erin, als je dat binnenhoudt een biscuitje erin dopen en dat proberen naar binnen te werken. Bouillon is inderdaad ook een goeie.

Mij is altijd geleerd dat je met griep juist moet zweten, dus lekker dikke truien aantrekken en onder de dekens blijven liggen, hoe warm je het ook krijgt. Dan zweet je de griep eruit :)) Maar hou het inderdaad wel in de gaten, mocht je tegen het einde van de middag nog steeds geen vocht binnenhouden zou ik even bellen naar de huisarts voor de zekerheid.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:23

Elk half uur een theelepeltje ORS of lauwe cola zonder prik. Niet direct koppen thee gaan drinken, je maag is van streek dus zal grotere hoeveelheden niet fijn vinden.
Steeds een mini klein beetje, 'hapjes' drinken met een periode ertussen. Gaat dat goed, kan je na een uur ofzo een slokje proberen etc.
Beterschap!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:14

sportdrank wordt ook veel aangeraden!
Daar zit ook van alles in om je weer een beetje op te peppen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:23

Majabeestje schreef:
Elk half uur een theelepeltje ORS of lauwe cola zonder prik. Niet direct koppen thee gaan drinken, je maag is van streek dus zal grotere hoeveelheden niet fijn vinden.
Steeds een mini klein beetje, 'hapjes' drinken met een periode ertussen. Gaat dat goed, kan je na een uur ofzo een slokje proberen etc.
Beterschap!

Bij hele kleine baby's zeggen ze iedere 10 minuten een theelepeltje.
Denk dat ts dat advies ook wel minimaal aan kan houden. Ieder half uur lijkt me wat weinig. Dan heb je op 24u echt veel te weinig binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:40

ivy_power89 schreef:

Vooral heel veel suiker.. Terwijl je als je zo heftig zweet eerder iets nodig hebt waar je vocht van gaat vasthouden, niet per se iets waar je energie van krijgt

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 13:43

Ik kan zowaar een klein beetje cola binnen houden *\o/* Net twee slokjes genomen, meteen daarna gaan slapen en het zit er nog in :D Bedankt voor alle tips!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:50

Iris82 schreef:
Majabeestje schreef:
Beterschap!

Bij hele kleine baby's zeggen ze iedere 10 minuten een theelepeltje.
Denk dat ts dat advies ook wel minimaal aan kan houden. Ieder half uur lijkt me wat weinig. Dan heb je op 24u echt veel te weinig binnen.

Dit is wat mijn huisarts mij adviseerde bij soortgelijke klachten. Als het binnen blijft, kan je het gaan uitbreiden en grote slokjes nemen. Het is ook niet de bedoeling dat je over een periode van 24u elk half uur een lepeltje neemt, alleen in het begin.

Maar lees dat de slokjes cola er nog inzitten, jeej :D

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:58

Emmaa_ schreef:
ivy_power89 schreef:

Vooral heel veel suiker.. Terwijl je als je zo heftig zweet eerder iets nodig hebt waar je vocht van gaat vasthouden, niet per se iets waar je energie van krijgt

Grappig, toen ik in het ziekenhuis lag en onwijs aan het zweten was door de koorts, (en serieus uitgedroogd was) moest ik vooral sportdrank gaan drinken (sportlife etc) op advies van een arts ;)
Want buiten suiker zit er ook elektrolyten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:59

ivy_power89 schreef:
Emmaa_ schreef:

Grappig, toen ik in het ziekenhuis lag en onwijs aan het zweten was door de koorts, (en serieus uitgedroogd was) moest ik vooral sportdrank gaan drinken (sportlife etc) op advies van een arts ;)
Want buiten suiker zit er ook elektrolyten.

Dat kan, denk dat het ook heel persoonlijk is. Als ik ziek ben kan ik echt niet dat soort suikerige drank op mijn lege maag hebben, dat ligt binnen twee seconden weer in het toilet. Bouillon of hele slappe thee ging wel goed

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:00

Hier werd mij juist aangeraden zoute dingen om vocht op pijl te krijgen.

Zoals bouillon en ORS etc. En ook cola zonder prik ( roeren even ) werd mij aangeraden, maar nog nooit sportdranken?

Maar denk dat het ook aan je ziektebeeld ligt wat je precies hebt :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:12

Anders even helemaal niet eten, totdat je je vocht binnen kan houden.
Dan kan je maag tot rust komen. Heb ook wel eens gehoord dat je dan een uur ook niets moet drinken, maar dat doe ik alleen als ik toevallig in slaap val :+
Kleine beetje drinken, niet heel veel in eén keer.

Meestal werkt het het best als je gewoon neemt waar je zin in hebt. Als ik lig te ijlen in een doorweekt bed wil ik meestal heel graag koude appelmoes eten..
Wat voor mij goed helpt is gember thee; stukje verse gember, met heet water laten trekken.
Gember werkt goed tegen misselijkheid.
(bij verkoudheid wil ik gember soep, is ongeveer hetzelfde maar dan met boullion, koriander, citroengras en zwarte peper (eventueel een rode peper, champignons en / of kokosmelk) erbij.
Dan komt er weer wat ruimte in de snotkop).

En Vaak houd ik patat met een kipcorn wél binnen terwijl alle beschuitjes, thee en vruchtensapjes gelijk weer terug komen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:32

Haha, dat laatste is wel herkenbaar. Had ik ook tijdens mijn zwangerschap. Kotsmisselijk. Enige wat goed ging was vette hap. Broodje, fruit, yoghurt, komkommer.. hallo wc! Patat, kroket, bic mac... was mijn maagje erg tevreden over.. :')
Nu nog wel bij misselijkheid, heb dan bijvoorbeeld trek in chips en gaat dan ook prima. Maf eigenlijk.