Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe heb jij de opvang geregeld?

Geen opvang, ik doe het zelf (en/of partner) uit principe.
46 (9%)
Geen opvang, ik doe het zelf (en/of partner) andere reden (bijv. geen werk).
23 (4%)
Zelf/partner 1 dag.
14 (3%)
Zelf/partner 2 dagen.
38 (8%)
Zelf/partner 3 of meer dagen, maar niet helemaal geen opvang.
27 (5%)
Familie/vrienden 1 dag in de week.
52 (11%)
Familie/vrienden 2 dagen in de week.
43 (9%)
Familie/vrienden 3 of meer dagen in de week.
21 (4%)
Gastouder 1 dag in de week.
9 (1%)
Gastouder 2 dagen in de week.
19 (4%)
Gastouder 3 of meer dagen in de week.
18 (3%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 1 dag in de week.
22 (4%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 2 dagen in de week.
37 (7%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 3 of meer dagen in de week.
21 (4%)
Opvang in homogene groep (specifiek naar leeftijd).
8 (1%)
Opvang in heterogene groep (verschillende leeftijden).
11 (2%)
BSO, dus voor oudere kinderen na schooltijd.
25 (5%)
Opvang aan huis.
13 (2%)
Opvang bij de persoon/instelling thuis, die de opvang op zich neemt.
5 (1%)
Anders, namelijk.......................
13 (2%)

Totaal aantal stemmen: 465

Tendance

Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 15:46

In het topic:
Ouders die hun kinderen niet vaccineren.

Stond de volgende opmerking:
Anoniem schreef:
Robin_S schreef:
Dat ik haar tekort doe door haar niet naar de crèche te brengen begrijp ik niet zo, wat is daar dat ik haar niet kan bieden?

Spelen met andere kindjes bedoelen ze denk ik?
Maar je kunt ook naar de intratuin gaan en je kind daar met andere kinderen laten spelen. Of naar de kinderboerderij speeltuin enz enz.

Deze opmerking deed mij denken aan vragen, die ik al langere tijd in mijn hoofd heb, namelijk:
Hoe hebben de meeste ouders hun opvang geregeld?
Waarom hebben ze juist die keuze gemaakt?
Zijn er ook ouders tegen een bepaalde opvang en waarom dan?

Ik wil dit topic dus graag gebruiken om hier eens met elkaar over van gedachten te wisselen en onze mening te delen. De mogelijkheid bestaat natuurlijk dat er een pittige discussie uit voorkomt, maar probeer respectvol naar elkaar te blijven.

Ook heb ik even een poll toegevoegd om wat statistieken naar voren te halen.
Het gaat dan niet over een avondje oppassen, maar echt de standaard (werk)week.
Er zijn meerdere keuzemogelijkheden. Als je niet iedere week dezelfde opvang hebt, dan kun je hier vast wel een gemiddelde van maken.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 25-01-16 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Soraya10

Re: Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:54

Mijn dochter gaat meerdere dagen per week naar een gastouder, omdat ik wisselende diensten heb. Vader is niet in beeld en familie niet in de buurt. Thuis blijven is geen optie. Ze word bijna 4 dan gaat ze naar de kleuterschool in combi met BSO en als ik donderdag word aangenomen heb ik een kantoorbaan met vaste uren. Wat ik wel fijn vind aan opvang is dat ze sociale vaardigheden leren en dat ze niet ineens met 4 jaar plompverloren bij altijd bij moeder naar 5 dagen school gaan en dus de overgang vlotter is. Plus ik teer niet op de staat en laat mijn dochter zien dat je een onafhankelijke, werkende moeder kan zijn in combi met ouderschap.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 15:57

Wij hadden ervoor kunnen kiezen om onze zoon van nu 3 maanden de volledige week thuis op te vangen, waarvan 3 dagen door mijn vader, 1 dag door mijn partner en 1 dag door mijzelf.
In het weekend werken wij niet en is hij automatisch bij ons.
Toch hebben wij er bewust voor gekozen om hem 1 dag naar de kinderopvang te brengen in een heterogene groep. De uitgestelde aandacht en omgang met andere kinderen in grotere groepen zonder ons als vangnet, die wij hem thuis niet kunnen bieden, kunnen ze hem in de opvang wel bieden en daarom gaat hij daar 1 dag in de week naartoe.
Hij leert omgaan met de drukte. Leert van de oudere kinderen en later als hij ouder is ook omgaan met jongere kinderen.
Het kost dan wel meer dan als mijn vader een 3e dag zou oppassen, maar dat hebben we er graag voor over.
Meerdere dagen naar de opvang doen wij vooral niet vanuit financiële overwegingen.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:58

Wij hebben bedrijf aan huis en zijn hier beide werkzaam in. De kinderen hoeven dus niet naar een opvang. Nu zitten ze beide op school maar komen tussen de middag ook gezellig thuis eten. Geeft ze toch even een break en merk dat ze het zelf ook prettig vinden.
Mocht dit niet zo geweest zijn zou ik zorgen dat ik thuis was op het moment dat de kinderen uit school komen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 15:58

Soraya10 schreef:
Mijn dochter gaat meerdere dagen per week naar een gastouder, omdat ik wisselende diensten heb. Vader is niet in beeld en familie niet in de buurt. Thuis blijven is geen optie. Ze word bijna 4 dan gaat ze naar de kleuterschool in combi met BSO en als ik donderdag word aangenomen heb ik een kantoorbaan met vaste uren. Wat ik wel fijn vind aan opvang is dat ze sociale vaardigheden leren en dat ze niet ineens met 4 jaar plompverloren bij altijd bij moeder naar 5 dagen school gaan en dus de overgang vlotter is. Plus ik teer niet op de staat en laat mijn dochter zien dat je een onafhankelijke, werkende moeder kan zijn in combi met ouderschap.

Heel veel respect voor hoe je dit allemaal rondbreit!
Ben het met je mening ook helemaal eens. Zo sta ik er ook in.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:00

Mijn kind zit nog in m'n buik :+
Maar planning is kinderopvang, ene week 2 dagen, andere week 3 dagen. De kinderopvang is naast ons nieuwe huis dus dat lijkt ons het meest praktisch. Ik ben dan 2 dagen thuis en mijn vriend om de week een dag. Andere dagen dus kinderopvang. (Nou ja, dat is nu de planning haha)

Zou voor mijn kleine niet 5 dagen in de week opvang willen. Dan zie je je kind voor mijn gevoel niet meer opgroeien. Lijkt me ook heel pittig voor een kleine om 5 dagen in de week elders gestald te worden, dus ben blij als we het zo kunnen doen.

niet werken is voor mij geen optie, daar zou ik zelf niet zo geschikt voor zijn. maar ieder z'n keuze en ik denk dat kinderen van thuisblijfmoeders ook prima zich sociaal kunnen ontwikkelen, er zijn vast meer kinderen in de wereld om mee te spelen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:00

Wij zijn beide twee dagen thuis en mijn ouders passen 1 dag in de week op. Weekend zijn wij gewoon vrij.
Wellicht dat hij als hij ouder is een dag naar de opvang gaat, maar voorlopig is hij lekker thuis.
Gaan regelmatig naar het mama cafe in het dorp, veel familie en vrienden en ander uitjes.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 16:01

nimbletje schreef:
Wij hebben bedrijf aan huis en zijn hier beide werkzaam in. De kinderen hoeven dus niet naar een opvang. Nu zitten ze beide op school maar komen tussen de middag ook gezellig thuis eten. Geeft ze toch even een break en merk dat ze het zelf ook prettig vinden.
Mocht dit niet zo geweest zijn zou ik zorgen dat ik thuis was op het moment dat de kinderen uit school komen.

Misschien moeilijk om het je voor te stellen, maar wat zou je gedaan hebben als je geen bedrijf aan huis had?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:02

Na mijn eerste ben ik halve dagen gaan werken (stoppen was financieel geen optie) en ging hij naar familie/vrienden.
Na mijn 2de ben ik 3 ochtenden gaan werken, helaas was oppas voor haar een probleem en ging zij naar de opvang.
Na enige tijd paste mijn moeder (thuis) op en mijn vriendin (ik paste ook op haar zoontje).
Na de 3de ben ik 1 dag gaan werken en paste mijn moeder thuis op.

Toen de jongste naar school ging ben ik gestopt met werken.
Viel wel eens in bij het horecabedrijf van mijn neef, maar dat was altijd 's avonds als mijn man er was.

Ik ben bewust zo min mogelijk gaan werken, en toen het financieel kon gestopt.
Vond het heerlijk thuis te kunnen zijn als ze uit school kwamen (konden ze hun ei bij mij kwijt) en ik was ook druk zat om ze te vervoeren naar school/vriendjes/verjaardagen/zwemles/sporten enz.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:03

Wel super trouwens als het deels ook door familie kan worden opgevangen. Dat zit er bij ons niet in, alle ouders werken nog dus dat wordt lastig. Mijn moeder past om de week wel een dag op mijn nichtje (in Groningen). Die zou evt wel 2e erbij kunnen nemen die dag, maar ik wil eigenlijk niet afhankelijk zijn van mijn moeder en zus tegelijk en de grote vraag is dan ook waar het oppassen plaats zou vinden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 16:04

Keet schreef:
Wij zijn beide twee dagen thuis en mijn ouders passen 1 dag in de week op. Weekend zijn wij gewoon vrij.
Wellicht dat hij als hij ouder is een dag naar de opvang gaat, maar voorlopig is hij lekker thuis.
Gaan regelmatig naar het mama cafe in het dorp, veel familie en vrienden en ander uitjes.

Daar ben ik inderdaad ook wel nieuwsgierig naar. Hoe regel je dan toch, dat je kinderen contact met andere kinderen hebben?
Zijn bij zo'n mama cafe dan ook altijd kinderen mee? Hoe werkt zoiets? Ik ken het namelijk verder niet.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:05

Mijn voorbeeld is mss niet helemaal standaard omdat ik nog te maken heb met een revalidatietraject gezondheidsklachten waardoor ik mezelf wat meer moet ontzien. Ik werk hierdoor ook nog niet. Dit is op den duur wel weer de bedoeling, ik zou graag 3 dagen gaan werken zodra mijn gezondheid het toe laat.
Mijn dochter gaat 2 dagen p.w. Naar een professioneel kdv sinds ze ruim 1 is. Verder past oma om de week 1 en om de week 2 dagen op. Op die dagen gaat ze niet de hele dag meestal, maar wordt ze in de loop van de ochtend gehaald en eind van de middag komt ze weer thuis. Het is dus niet dat ik haar op die dagen amper zie.
Ik heb haar doordeweeks dus maar om de week 1 en om de week 2 volle dagen met haar alleen. En in het weekend uiteraard samen met de papa. Vind het erg weinig klinken, maar in praktijk valt het reuze mee en ben ik een leukere moeder als ik mezelf niet te veel overvraag nu.
Het KDV vind ik een grote aanvulling op haar leven. Ze leert daar zo ongelofelijk veel en heeft het erg naar haar zin. Voor die hele kleintjes is het kdv mss nog voornamelijk praktisch omdat mama moet werken, maar vanaf 1/1,5 is het echt een verrijking dat ze er leren met juffen, kindjes en een andere regelmaat dan thuis om te gaan.
Omdat ik niet werk krijgen wij nu geen kinderopvangtoeslag. Het is dus een flinke rib uit ons lijf iedere maand. Maar zolang we het financieel vol kunnen houden vind ik het het zeker waard.
Ook is het mooi om te zien dat ze een hele hechte band met oma heeft. Na mijn operatie vorig jaar heeft ze er zelfs een paar maanden moeten wonen toen ik opgenomen was. Dat was geen pretje voor een jonge mama natuurlijk, maar toch mooi om te zien dat er ook wat positiefs uit is gekomen. Wat we nu met de oppasdagjes kunnen voortzetten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:08

Wij woonde aan een kinderrijk hofje, dus er zaten meer moeders even buiten met hun (jong) kind zodat ze samen konden keuvelen.
Ook gingen de mijne vanaf 2 jaar 2 ochtenden naar de crèche (mijn 3de is een verhaal apart, die was wat ouder).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:08

Mijn man en ik zijn beiden één dag minder gaan werken. Een dag per week komen opa en oma (ene week ene opa en oma, andere week andere. En soms komen ze met zn vieren en gaan ze de hort op met de kleine :+ ) En ze gaat twee dagen per week naar een kleinschalige kinderopvang, met maximale groepgrootte van 6 kinderen in de leeftijd 0 tot 4. Ze is de enige baby daar. Dit doe ik omdat ze zo in contact komt ook met andere kinderen. En je merkt duidelijk dat ze daarvan geniet :D

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:11

Hier gaan ze 2 tot 3 dagen naar de gastouder, de rest ben ik thuis.

Toen ik nog niet zo veel werkte paste mijn schoonmoeder op. En mijn zoon ging 2x per week naar de peuterspeelzaal toen hij 2 jaar werd. Vind het erg belangrijk dat mijn kinderen contact hebben met andere kindjes. En ik heb flexibele opvangtijden nodig in verband met wisselende werktijden. Heb getwijfeld om een gastouder bij mij thuis te laten komen, maar dat vond ik toch te duur worden.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:12

Onze kleine zal straks twee dagen per week naar het kinderdagverblijf gaan. Mijn man gaat 1 dag minder werken, ik ga 2 dagen minder werken en de overige twee dus naar de opvang. Bewust voor kdv gekozen omdat we hier in de buurt geen geschikte gastouders hebben gevonden en ik mijn schoonouders, beide al met pensioen, niet wil belasten met een verplichte opvangdag in de week. Ze willen graag oppassen maar dan liever op incidentele basis. Mijn ouders wonen te ver weg om structureel op te kunnen passen en werken beide nog.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:12

Mijn 2de was een echte huilbaby en was daarom zeer moeilijk te plaatsen bij een oppas/KDV.
Gelukkig kwam er een plekje vrij bij het KDV speciaal voor een huilbaby en dat gaf wel wat lucht.
Later kwam mijn moeder bij mij thuis oppassen en dat was helemaal lekker.
Mijn dochter was later thuis nl veel rustiger dan op en drukkere plek.
Mijn zoon heeft autisme en voor hem was thuis oppas (of bij mijn vriendin die hij goed kent) ook een rustpunt.

nine1987

Re: Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:16

Zoontje van mijn vriend (10 jaar, wootn bij ons) gaat op maandag en dinsdag uit school naar zijn moeder, woensdag naar zijn tante en donderdag BSO.. Vrijdags is mijn vriend op tijd thuis..

Dit omdat wij beiden fulltime werken (ik 40 u pw in een winkel en hij internationaal chauffeur) en hij nog te jong is om zo lang alleen te blijven..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:17

pedagogisch bekeken:
Een kind van 2 begint met naast elkaar te spelen. Tot het 2e jaar heeft het kind helemaal niks aan andere kinderen om zich heen (hard gezegd). Vanaf 2 jaar gaan kinderen naast elkaar spelen, daarbij wordt ook gedrag gekopieerd en zorgen te grote groepen ervoor dat kinderen conflicten krijgen. Immers leven ze nog in hun eigen wereldje.
Vanaf een jaar of 4 gaan kinderen pas met elkaar spelen, daarom is dit ook de leeftijd dat kinderen naar groep 1 gaan.
De peuterspeelzaal is om kinderen te leren naast elkaar te spelen, een KDV is voor ouders die werken zodat het kind kan worden opgevangen, maar draagt weinig tot niets bij aan de ontwikkeling tenzij je als ouder te kort schiet in bijvoorbeeld structuur en regelmaat.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:18

Werken vanuit huis waar mogelijk, en dus zelf voor ze zorgen :) Dochter zit op school. Zoontje op de peuterspeelzaal, voor het sociale contact.

Heel soms moet ik toch even op kantoor verschijnen, meestal voor een halve dag maar; dan past opa of oma even op.

Maar ik ben principieel van mening dat waar mogelijk je als ouders er zelf moet zien te zijn voor je kinderen. Ik hecht dan ook heel veel waarde aan zelf de kinderen uit bed halen, naar school brengen, uit school halen, activiteiten, etc. Werk plannen we daar dan maar omheen :)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:27

Mijn zoontje is 9 maanden en gaat sinds zijn 5 maanden iedere week 4 dagen naar de crèche en 1 dag bij zijn oma. Ikzelf werk 4/5 en mijn man is zelfstandige en werkt 6 dagen op 7. De vrije dag die ik heb in de week is om thuis alles in orde te maken en de boekhouding te doen van mijn man.

Klinkt misschien egoïstisch maar mijn zoontje is altijd heel tevreden als hij naar de andere kindjes mag.

Smurffie zei reeds:
'pedagogisch bekeken:
Een kind van 2 begint met naast elkaar te spelen. Tot het 2e jaar heeft het kind helemaal niks aan andere kinderen om zich heen (hard gezegd). Vanaf 2 jaar gaan kinderen naast elkaar spelen, daarbij wordt ook gedrag gekopieerd en zorgen te grote groepen ervoor dat kinderen conflicten krijgen. Immers leven ze nog in hun eigen wereldje.'

En dit klopt ook maar ik zie toch wel dat hij heel wat leert van de andere kindjes door te imiteren. Hij vindt de gezellige drukte ook fijn. Thuis is hij maar alleen en mist hij de prikkels van in de crèche.

Tijdens het weekend zet ik mijn taken op nul zodanig dat ik 100% mij kan bezighouden met mijn zoontje. Dus geen klusjes noch taken zoontje komt dan op de eerste plaats.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:27

Tendance schreef:
Keet schreef:

Daar ben ik inderdaad ook wel nieuwsgierig naar. Hoe regel je dan toch, dat je kinderen contact met andere kinderen hebben?
Zijn bij zo'n mama cafe dan ook altijd kinderen mee? Hoe werkt zoiets? Ik ken het namelijk verder niet.

Ja, dan zijn de meeste kinderen mee.
Nu is mijn zoon pas 6 maanden, dus die heeft daar verder nog niet zoveel aan. Hij vindt het wel leuk om de andere kindjes bezig te zien. Is nog te klein om ertussen te gaan.
Is een groepje, gelijkgestemde, moeders die om de week bij elkaar komen. Zijn wel wat "natuurlijkere" moeders, dragen/wasbare luiers/Rapley enz. Maar de traditionele moeder is ook zeker welkom :)
Wordt vanalles besproken en gedeeld :) erg leuk,

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:36

Onze dochter gaat op 1,5 dag naar het kdv, 2 dagen bij (schoon)ouders en ik werk 3,5 dag.

Over 1,5 maand komt er een tweede bij en als ik dan terugkom van verlof ga ik 3 dagen werken, gaan de meiden 2 dagen naar het kdv en mijn ouders passen niet meer op.

Edit: En partner doet aan de noodopvang. :') Als ze niet naar het kdv kan en er ook geen (schoon)ouders beschikbaar zijn. :)

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:39

Mees (volgende week 9 maanden) gaat de twee dagen dat ik op kantoor werk naar mijn moeder. De overige dagen ben of ik of mijn man thuis. Dit hebben we gedaan omdat 1) mijn moeder het meteen aanbood op het moment dat we vertelden dat ik zwanger was en 2) als we hem naar de opvang zouden brengen ik alleen maar aan het werk zou zijn om de opvang te kunnen betalen. Je niet druk hoeven maken over geld is helemaal niet vervelend, maar als je daarom alleen het minimale (en dat is bedroevend weinig) terugkrijgt ga je heel snel rekenen.

Wij werken beide in zoverre onregelmatig dat het vervoer (zowel goederen als personen) zich slecht laat regelen en we dus nooit met zekerheid om half 6 thuis zijn. Sterker nog dat is een enorme uitzondering, dat maakt het ophalen van een kind bij de opvang al lastig aangezien ze daar vaak toch uiterlijk om half 7 gehaald moeten worden.
Nu halen we om half 7 een ventje op dat schoon gewassen en met een vol buikje in zijn pyjamaatje mee naar huis gaat. Daar lezen we nog een verhaaltje, knuffelen we wat en gaat hij naar bed.

Spelen met andere kindjes kan op veel meer manieren dan op de opvang, zo hebben we een buurjongen van 4 weken ouder waar hij regelmatig mee aan het donderjagen gaat. En zijn er bij mijn ouders in de buurt genoeg andere oppas oma's die samen een kopje koffie drinken en de kleintjes laten spelen.

Het idee is wel, zodra zijn leeftijd er naar is, hem naar peuterspeelzaal te laten gaan. Vooral omdat, zoals hierboven al beschreven is, ze vanaf 2 jaar pas écht leren wat spelen en delen is.

Zelf ben ik ook alleen naar de peuterspeelzaal geweest (en ben nog enig kind ook) en heb nooit iets gemist omdat er altijd overal wel kindjes zijn om mee te spelen. En ik kan mezelf ontzettend goed alleen vermaken, iets wat ik bij mees nu ook zie. Geen idee waar dat mee te maken heeft, maar vind het een fijn idee dat hij zichzelf alleen (dus zonder onze hulp) zo een uur kan vermaken met zijn speelgoed of met een simpel spuugdoekje.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:45

Mijn zoon stond ingeschreven bij de opvang ( kdv ) voor 3 dagen per maand. Maar ging vaker niet dan wel.Voor mij heeft dat nooit goed gevoeld en is hij daar dus van af. Ik zit zelf maar 2 dagen op school en die dagen vangt mijn moeder zl op.
In augustus moet ik weer 3 dagen aan de gang en dan is ml 1 dag thuis. Voor contact met kinderen bezoeken we geregeld vrienden met kinderen. Als hij straks 2 is gaat hij naar de PSZ.

Edit; Zl vond het trouwens wel leuk op de opvang maar hij at en sliep er vrijwel niet.
Laatst bijgewerkt door Youknowme op 25-01-16 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt