Angst om niet te kunnen slapen, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NoorWJ

Angst om niet te kunnen slapen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:35

Hallo Bokkers!

Ik zit mezelf al een tijdje gek te maken, en daarom lijkt het me heel fijn het even van me af te schrijven, en misschien wat tips te kunnen ontvangen van Bokkers die hetzelfde hebben gehad.

Sinds september doe ik de opleiding Diergeneeskunde in Utrecht, wat voor mij een redelijk zware opleiding is, ik ben eigenlijk elke dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat er druk mee, met uitzondering van avonden in het weekend. Niet erg en heel normaal, dingen komen nou eenmaal niet aanwaaien, daarbij ben ik ongelofelijk dankbaar voor deze geweldige studie. Voor de kerstvakantie ging dit ook prima, ik zat lekker in mijn ritme en haalde goede resultaten. Rond die tijd sliep ik vaak ruim 8 à 9 uur per nacht, omdat ik dit echt nodig had na deze drukke dagen.

Nu is het pas kerstvakantie geweest, twee weken niets gedaan voor de studie, en sinds ik toen daarna weer naar de Uni moest, slaap ik voor geen meter meer. Ik ben de eerste week ziek geweest, overgeven, heel moe, in die week sliep ik heel slecht, 3 uur per nacht. Nu ben ik weer beter, alleen de angst voor het niet slapen is gebleven, waardoor ik veel nachten ook werkelijk niet slaap. Ik ben vooral bang om niet te kunnen slapen, omdat ik dan de volgende ochtend zulke moeie armen en benen heb dat ik heel veel moeite heb met het doen van mijn studie. De angst begint eigenlijk 's middags al. Ik vind het heel lastig dit opzij te zetten overdag en 's nachts te bedenken dat het niet uitmaakt al slaap ik een hele nacht niet.

Ik heb al geprobeerd geen koffie meer te drinken, een uur voor het slapengaan niet meer te studeren en geen beeldschermen meer te zien, maar dit helpt allemaal niet. Normaal gesproken kon ik op die manier prima slapen, dus dat ik niet kan slapen zit puur in mijn hoofd. Slaappillen zijn ook geen optie.

Natuurlijk weet ik dat het niet veel voorstelt met wat sommige mensen hier op Bokt meemaken, maar toch is mijn vraag nu, zijn er mensen die dit ook hebben gehad? Ging dit na een tijdje gewoon over? Hoe kan ik het beste de angst overwinnen? Zijn er maniertjes om deze angst beter een plekje te geven/opzij te zetten?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Noor

MarlindeRooz

Re: Angst om niet te kunnen slapen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:38

Wat bij mij goed werkte was verhuizen. :Y)

Maar je zou kunnen proberen je slaapkamer te veranderen zodat de "setting" anders is en je het niet meer linkt naar vroeger. Je zou melatonine kunnen proberen? Daar word je rustiger van.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:38

Ik heb er ook last van gehad. Maar door ervaring heb ik geleerd dat je ook met weinig slaap de dag heus wel doorkomt. Daar denk ik dan altijd maar aan. Is je slaapkamer donker genoeg? Geen thee met theeine drinken, geen frisdranken, geen suiker voor het slapengaan. Misschien 's avonds voor het slapen even douchen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:40

Ik ben een hele slechte inslaper, als ik eenmaal slaap kun je een bom laten afgaan. Wat mij helpt is genieten van het feit dat ik lig, warme dekens en gewoon even niks hoeven. Sinds ik dit doe is mijn inslaaptijd ingekort van 1,5 tot 2 uur naar max een half uur.

Maak je niet druk over je wekker, die gaat toch wel. Als je moe wakker wordt is dat toch niet meer te veranderen. Laat het gewoon los!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:45

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:48

Je eigen angst is juist de angst waar je van af moet.
Los laten die angst want je wilt wel slapen.

Douchen, lavendel en een kop warme thee voor het slapen werkt ook goed. Ik drink soms een klein glaasje van die grootmoeder bloedwijn. Daar val je echt zo van in slaap, tip van mijn oma :)

Jewey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:03

Ik lees even mee. Heb precies hetzelfde als jij, alleen ik heb het overgehouden aan een serieuze jetlag afgelopen zomer. Ik dacht dat ik nooit meer normaal zou kunnen slapen ('s nachts is alles erger ;)). Nu ben ik elke avond nog steeds bang dat ik niet kan inslapen en ongeveer 1 keer per 1 a 2 weken is dat ook het geval. Dan slaap ik misschien 2 tot 3 uur. De andere nachten slaap ik gelukkig wel gewoon, dus dit is wat mij betreft te overzien, maar ik herken je angst wel.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:04

Vervelend TS! Ik heb er ook vaak last van -O-

Wat je kunt doen (naast de andere goede dingen die je al doet) is een mindfullness oefening te doen, bijvoorbeeld een bodyscan zoals hierboven gezegd, of een andere oefening (zie ook VGZ mindfulness app), om je gedachten weg te leiden van de vrees dat je niet kunt slapen. Wat bij mij ook helpt is me te realiseren dat ik misschien wel niet slaap, maar wel lekker lig, en daarmee ook uitrust. En de "regel" over hoe veel je moet slapen van jezelf proberen los te laten, lastig! Ik kan daar zelf ook erg dwangmatig in worden.

succes en sterkte!

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 17:07

Bedankt voor de tips allemaal! Hier heb ik echt wat aan, ik ga er een aantal zeker uitproberen! :) Het is inderdaad een goed idee los te gaan laten dat ik een bepaald aantal uur moet slapen om goed mijn werk te kunnen doen!

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:20

Ik denk dat het probleem puur ligt in het feit dat jij je druk maakt over dat je 'moet' slapen. En juist door die houding en angst kan je ook daadwerkelijk niet slapen.
Ik denk dat het probleem hem niet zit in dingen zoals een te lichte kamer oid.

Ik zou jezelf dus vooral richten op de tips die al gegeven zijn met betrekking tot het tot rust brengen van jezelf, en dan vooral je hoofd het deel wat zo aan het piekeren.
Door je te focussen op moeten slapen trigger je juist die slapeloosheid. Probeer je zelf af te leiden en te ontspannen en als je zo de angst onder controle krijgt zal het vast beter gaan!

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 17:28

m9ara schreef:
Ik denk dat het probleem puur ligt in het feit dat jij je druk maakt over dat je 'moet' slapen. En juist door die houding en angst kan je ook daadwerkelijk niet slapen.
Ik denk dat het probleem hem niet zit in dingen zoals een te lichte kamer oid.

Ik zou jezelf dus vooral richten op de tips die al gegeven zijn met betrekking tot het tot rust brengen van jezelf, en dan vooral je hoofd het deel wat zo aan het piekeren.
Door je te focussen op moeten slapen trigger je juist die slapeloosheid. Probeer je zelf af te leiden en te ontspannen en als je zo de angst onder controle krijgt zal het vast beter gaan!

Ik denk dat je hier zeker gelijk in hebt. Dankjewel voor de tip!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:19

Heel herkenbaar! Probeer eens L tryptofaan en sint janskruid samen. Zoek wat afleiding in de avond, rondje wandelen, boekje lezen etc

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:08

Je kunt ook 1 klein melatonine pilletje proberen en gewoon lekker ontspannen in bed een boek gaan lezen. Melatonine is geen slaapmiddel ofzo, je maakt t zelf van nature aan als je moe wordt. En ze zijn zo klein dat je in 1 potje een stuk of 500 hebt zitten. Je kunt t innemen met water, of gewoon laten smelten onder je tong. Na een halfuurtje tot een uur voel ik me dan moe en rustig genoeg om te slapen. En inderdaad eens alles van je lijf proberen te voelen en te laten tintelen werkt ook heel rustgevend als je dan lekker ligt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:22

Wat al gezegd wordt : melatonine. Is geen zware slaappil ofzo maar gewoon een hormoon die je hersenen een seintje geeft dat 't bedtijd is. Zou 't gewoon eens proberen. Verder zou ik als ik jou was de wekker vroeg zetten zodat je op het einde van de dag moe bent. Ben je de hele dag bezig? Ik word altijd lekker moe van buiten actief zijn :))

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:25

Ik gebruik ook melatonine, omdat ik ook tijden niet goed sliep. Mij geeft het een stukje rust.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:32

Snooki schreef:
Je eigen angst is juist de angst waar je van af moet.
Los laten die angst want je wilt wel slapen.

Douchen, lavendel en een kop warme thee voor het slapen werkt ook goed. Ik drink soms een klein glaasje van die grootmoeder bloedwijn. Daar val je echt zo van in slaap, tip van mijn oma :)

Heb grootmoeder bloedwijn opgezocht maar het geeft energie voor lichaam en geest? Of val je gewoon van de alcohol in slaap? (En wordt je vol remenergie wakker?)
Ben oprecht erg benieuwd :)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:37

Een beker warme melk voor je gaat slapen helpt ook.

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 20:02

Supervixen schreef:
Ik gebruik ook melatonine, omdat ik ook tijden niet goed sliep. Mij geeft het een stukje rust.

Heb jij nu niet dat je niet meer zonder kunt? :)

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:06

Melatonine maak je zelf ook aan. Dit geeft alleen een extra beetje. Ik slik het ook en er komt eigenlijk geen gewenning voor

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:10

Melatonine doet eigenlijk niks. Werkt alleen goed als je eerst een slaap onderzoek onder gaat om het juiste moment van inname te bepalen. Het gaat er echt om dat je hoofd tot rust komt. Ik heb vorig jaar een aantal maanden nachtenlang wakker gelegen. Ben dr ook voor bij de ha geweest, die stuurde me door naar een acupuncturist. Dat werkte bij mij niet, maar zou je kunnen proberen.

Gelukkig is het bij mij vanzelf over gegaan ik slaap nu weer prima. Ik kan MN hoofd nu beter uitzetten, wat echt scheelt. Dus stop met piekeren, hoe moeilijk ook.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:15

NoorWJ schreef:
Supervixen schreef:

Heb jij nu niet dat je niet meer zonder kunt? :)

Nee dat valt wel mee.
En al doet het niks, geestelijk doet het me wel wat, want ik slaap beter in. En dat is me wel een paar euro voor een potje waard!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:20

Heel hard proberen wakker te blijven. Wat is het ergste wat er gebeurd als je een dagje niet slaapt en een nachtje doorgehaald? Hoe harder je probeerd om te slapen hoe slechter her gaat lukken. Teveel druk om te moeten slapen werk averechts.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:31

Hoe zit je met reistijd naar de studie? Die nekt mij vooral op het moment. Uur heen en uur terug.. is lang maar eigenlijk te kort om echt iets te kunnen doen. Van die tijd zit ik namelijk maar 40 min in de trein.. Dus ga ik muziek luisteren of filmpjes kijken, wordt ik moe en val ik daar bijna in slaap.. Vervolgens kom ik aan op school.. geen puf.
Ik ga nu opzoek naar een kamer, dan zit ik daar in ieder geval niet meer mee.

En verder.. Je denkt te veel na! Het klinkt vrij bekend, ik heb ook moeite mn brein uit te zetten om het zo maar te noemen. Denk veel te veel na, pieker te veel... Het enige moment dat ik niet denk is als ik luister. Zet dus lekker een muziekje op, misschien dat dat helpt je hoofd leeg te maken.
Het is bij mij in perioden, duurt soms een paar weken. Als je er langer dan een maand last van hebt zou ik toch bij een huisarts langsgaan.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:35

Hartstikke vervelend!!Bij ah verkopen ze 'slaap'thee.dit wil bij mij nog wel eens werken