Onvruchtbaar door HPV vaccinatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onvruchtbaar door HPV vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:15

Ik heb deze prik gehad en zie steeds vaker op facebook en internet artikelen boven water komen waaruit blijkt dat de HPV vaccinatie (baarmoederhalskankerprik) er voor kan zorgen dat je onvruchtbaar wordt. -O-

Ik ben (nog maar) 18, maar heb al een enorme kinderwens voor later. Ben sowieso heel erg angstig om onvruchtbaar te zijn, zou je dit kunnen laten testen oid. :=

Wie weet meer? Wie weet wat de fabels en feiten zijn?

Edit:

http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... halskanker

Zij zeggen van niet..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-16 22:18, in het totaal 4 keer bewerkt

Esmee_RS

Re: Onvruchtbaar door HPV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:16

Ik volg even. Ben pas 17 maar ben ook wel benieuwd :Y)
Ben vooral benieuwd hoe groot de kans is, hoe vaak het gebeurt.

Rowan_

Re: Onvruchtbaar door HPV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:19

Dat hele vaccin is nogal omstreden, ik heb hem zelf nooit gehad maar mijn zusje wel.
Ik hoor vaker berichten over nare bijwerkingen maar volgens mij is dit nooit bewezen dat dit echt door het vaccin wordt veroorzaakt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:23

Ik heb dit vaccin ook niet genomen. Overal las je wel iets van bijwerkingen, dat het niet werkte enz. Ik ben sowieso al niet happy om prikken dus als ik zoiets lees, valt die prik al af. :')

Ik denk dat het ook afhangt van persoon tot persoon qua bijwerkingen. En ik vraag me ook af in hoeverre dit bewezen kan worden dat het door de HPV prik komt?

Anoniem

Re: Onvruchtbaar door HPV vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:28

Ik heb op aanraden van mijn oncoloog de prik ook niet gehaald.

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:31

xAnthea schreef:
Ik heb dit vaccin ook niet genomen. Overal las je wel iets van bijwerkingen, dat het niet werkte enz. Ik ben sowieso al niet happy om prikken dus als ik zoiets lees, valt die prik al af. :')

+1
Ik ben totaal geen fan van prikken en in combinatie hier mee voor mij de reden het niet te doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:34

Ik heb die prik enkele jaren terug gehad (zijn 3 spuiten in totaal) en merk eigenlijk niks van bijwerkingen.
Heb het wel tegen mijn zin gehad (beetje gedwongen door moeder en huisarts)
Heb gewoon altijd mijn menstruatie, nu minder door mijn spiraaltje. Maar aangezien ik mijn menstruatie krijg heb ik niet het vermoeden dat ik onvruchtbaar zou zijn.

Kan je overigens wel testen. Doen ze ook bij vrouwen die maar niet zwanger worden ondanks het vele proberen.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:35

Ik geloof dat dit nog niet officieel is aangetoont! Dit zijn dingen die geroepen worden Door de anti vaccinatie moeders. Er zijn niet meer dames on vruchtbaar als voor de vaccinatie alleen nu plakken ze er de sticker op dat het Door de vaccinatie komt. Wel kun je je vruchtbaarheid laten testen weet alleen niet vanaf welke leeftijd ze dit doen wel word het Door veel verzekeringen niet vergoed en zal het dus zelf betaald moeten worden

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:36

Wij kregen hem op school.
Ik vind het juist goed dat er vaccinaties zijn. Nog nooit gehoord dat je er onvruchtbaar van kan worden, klinkt voor mij in eerste instantie hetzelfde als dat je autisme zou krijgen van bepaalde vaccinaties.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:37

Ik heb deze prik ook gehad rond m'n 15e nu 25 en in trotse bezit van gezonde zoon die nu 3 maanden is :)

Heb ook geen bijwerkingen ervan gehad m'n zwangerschap was top en om zwanger te worden is natuurlijk een wonder ik was met 2 maanden zwanger ik noem dit hele proces wereld geschenk :)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:39

prikken interesseren mij niet maar ik wilde hier niet aan beginnen puur omdat ik het toen al niet vertrouwde :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:41

Ik heb deze prik ook gehaald en nooit last gehad van bijwerkingen. Ik wil wel eens wetenschappelijke bronnen zien ipv een hoop mensen die roepen: Zie je nou wel!

Hebben we even net wat meer aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:42

Thanks voor de nuttige reacties!

@Sheeltje, wauw wat goed om te horen! Zelf heb ik de prik rond mijn 12e/13e gehad.

Ik wilde eigenlijk geen reacties met of je de prik niet wilde en dus nooit hebt gehaald. Daar heb ik niet zoveel aan, wil gewoon graag weten wat de feiten en fabels zijn en of mensen die hem wel hebben er problemen van ondervinden. :')

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:43

Bijwerkingen moeten volgens mij nog aangetoond worden.... Het is heel makkelijk om een bepaalde klacht te koppelen aan een vaccin. Ik geloof niet dat er heftige bijwerkingen van zijn, of dat moet dan later nog worden uitgezocht...
Heb 'm zelf wel gehad.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:44

Of je er onvruchtbaar van wordt is nog moeilijk te zeggen, het vaccin wordt nu bijna 10 jaar gegeven dus de meeste meisjes die hem wel gehad hebben zijn nu maximaal 25 jaar oud, op die leeftijd zijn de meeste nog niet of net bezig met kinderen en zullen de komende 10 a 20 jaar uit moeten gaan wijzen of onvruchtbaarheid daadwerkelijk een bijwerking van het HPV vaccin is.

Wel ben ik van mening dat dit vaccin te snel en met te weinig onderzoek is ingevoerd en er zijn ook professionals die er zo over denken.

Citaat:
Prof. F. van Leeuwen van het Nederlands Kanker Instituut is het oneens met de snelle invoering van het vaccin: “We weten nog niet of het vaccin echt wel baarmoederhalskanker voorkomt, we weten niet of het vaccin ernstige bijwerkingen heeft en we weten ook niet of er herhaalvaccinaties nodig zijn.”

Haar kritiek wordt gedeeld door Prof. H. Schellekens. Hij is lid van de commissie ter beoordeling van geneesmiddelen: “Zolang niet is vastgesteld of het vaccin kanker voorkomt en wat de werking en de bijwerkingen zijn, heb je het eigenlijk over een experiment.”

Dat het een experiment is, erkennen alle deskundigen. De groep 12-jarigen, die straks massaal wordt gevaccineerd, is nooit grootschalig wetenschappelijk onderzocht.

http://zembla.vara.nl/seizoenen/2008/af ... 19-10-2008

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:47

zonnebloem18 schreef:
Of je er onvruchtbaar van wordt is nog moeilijk te zeggen, het vaccin wordt nu bijna 10 jaar gegeven dus de meeste meisjes die hem wel gehad hebben zijn nu maximaal 25 jaar oud, op die leeftijd zijn de meeste nog niet of net bezig met kinderen en zullen de komende 10 a 20 jaar uit moeten gaan wijzen of onvruchtbaarheid daadwerkelijk een bijwerking van het HPV vaccin is.

Wel ben ik van mening dat dit vaccin te snel en met te weinig onderzoek is ingevoerd en er zijn ook professionals die er zo over denken.

Citaat:
Prof. F. van Leeuwen van het Nederlands Kanker Instituut is het oneens met de snelle invoering van het vaccin: “We weten nog niet of het vaccin echt wel baarmoederhalskanker voorkomt, we weten niet of het vaccin ernstige bijwerkingen heeft en we weten ook niet of er herhaalvaccinaties nodig zijn.”

Haar kritiek wordt gedeeld door Prof. H. Schellekens. Hij is lid van de commissie ter beoordeling van geneesmiddelen: “Zolang niet is vastgesteld of het vaccin kanker voorkomt en wat de werking en de bijwerkingen zijn, heb je het eigenlijk over een experiment.”

Dat het een experiment is, erkennen alle deskundigen. De groep 12-jarigen, die straks massaal wordt gevaccineerd, is nooit grootschalig wetenschappelijk onderzocht.

Dus wij zijn eigenlijk proefkonijnen? :+

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:00

Vriendin van mij heeft de prik gehad en is glutenintollerant geworden, en zij weet het daaraan..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:04

Is natuurlijk makkelijk om het daar op te steken...

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:05

Ik heb de prik ook gehad en geen enkele last van bijwerkingen.
Maar ben pas 14 jaar oud, dus over onvruchtbaar of niet kan ik vrij weinig zeggen :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:07

Felicxa schreef:
Maar ben pas 14 jaar oud, dus over onvruchtbaar of niet kan ik vrij weinig zeggen :)

Zoals je aan TS haar reactie kon lezen heeft ze niet zoveel aan deze reactie's :+

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:09

magli schreef:
Vriendin van mij heeft de prik gehad en is glutenintollerant geworden, en zij weet het daaraan..

Zo heb je heel veel mensen en zo krijg je de negatieve verhalen die bang maken zonder dat er iets wetenschappelijk is aangetoont

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:10

SindyKaya schreef:
Felicxa schreef:

Zoals je aan TS haar reactie kon lezen heeft ze niet zoveel aan deze reactie's :+

Jawel, ze heeft juist niks aan de reacties van mensen die hem niet hebben gehad.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:11

SindyKaya schreef:
Felicxa schreef:

Citaat:
Ik wilde eigenlijk geen reacties met of je de prik niet wilde en dus nooit hebt gehaald. Daar heb ik niet zoveel aan, wil gewoon graag weten wat de feiten en fabels zijn en of mensen die hem wel hebben er problemen van ondervinden. :')

:+
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 17-01-16 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:12

Uhnee, ja ik wou mijn reactie net verwijderen maar was te laat, excuses :+

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:15

zonnebloem18 schreef:

Citaat:

Toendertijd het vaccin niet genomen, mede omdat het gewoon nog te weinig getest werd.
Nu in mijn studie geleerd over hoe hpv baarmoederhalskanker kan veroorzaken en dat heeft mij toen toch een gevoel van spijt gegeven.
Maar toen ik die aflevering van Zembla had gezien ben ik ook wel weer blij dat ik hem niet heb genomen...
En als ik dan toch baarmoederhalskanker krijg, dan kan ik nog niet zeggen of het met vaccin niet zo had geweest