Angstproblematiek... in een neerwaartse spiraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SA123321

Angstproblematiek... in een neerwaartse spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 20:16

Dit topic is gepost met een toegestaan schaduwaccount.

Hallo bokkers,

Zoals in de titel de lezen is, heb ik last van angstproblematiek. Dat is niet het enige, bij mij is een angststoornis vastgesteld en ook een paniekstoornis, verder heb ik ook nog emetofobie. Ik ben trouwens een meisje van 17 jaar, ik heb mijn middelbare school succesvol afgerond en zit nu in het eerste jaar van mijn vervolg opleiding. Deze problemen zijn begonnen +- 7 jaar geleden.

Eerst maar eens een stuk achtergrond verhaal:
Als klein meisje was ik altijd al stress gevoelig, bijvoorbeeld: zwemles vond ik vreselijk eng en de dag voordat ik naar zwemles moest klaagde ik altijd over buikpijn.
En was ik altijd al bang voor overgeven en alles wat daarmee te maken heeft, bijvoorbeeld: als een klasgenootje misselijk was begon ik al te zweten en wilde ik zo ver mogelijk uit de buurt blijven.
Helaas heb ik pech gehad want in mijn gezin is iemand die toen ik kleiner was om het minst en geringst over moest geven. Hoofdpijn? Overgeven. Zenuwachtig? Overgeven. Misselijk? Overgeven. Er was geen uitzondering. Hierom ontliep ik vaak het thuis zijn en sprak ik zoveel mogelijk met vriendjes en vriendinnetjes af.

Op de basisschool was ik een keer heel erg misselijk, maar ik gaf zelf nooit over alleen als ik buikgriep of iets dergelijks had ik maakte me er dus niet echt druk om en nam me voor om na de lunchpauze thuis te blijven. Maar helaas, ik was zo misselijk dat ik bijna moest overgeven in de klas. Voor mij was dit natuurlijk rampzalig ivm de emetofobie. Later die dag heb ik nog wel moeten overgeven, maar dit was gelukkig thuis.

Vervolgens kon ik niet meer naar school, telkens als ik er was kreeg ik het stikbenauwd en wilde ik heel snel mijn ouders bellen om me weer op te halen. Mijn ouders begrepen er niks van en de dokters ook niet, ik was kerngezond. Maar ik weigerde te eten, mijn theorie was als ik niks eet dan kan ik ook niet overgeven. Ik ben zeker 10 kg afgevallen in die tijd, mijn ouders hielden me thuis van school en ondertussen zochten we verder naar een oplossing.
Als 11 jarig meisje kom ik voor het eerst bij de psycholoog om aan mijn problemen te werken. Het is zwaar, maar wanneer de middelbare school van start gaat krabbel ik langzaam aan weer overeind. Toch weiger ik te eten, ’s ochtends niet en gedurende de dag niet. Ik eet pas als ik thuis bijn, alleen op mijn ‘veilige plek.’

Hoe uit mijn angst- en paniekstoornis zich:
Ik ben vrijwel 24/7 angstig en ik heb altijd iets om me zorgen over te maken, bijvoorbeeld: ik ben vrijdag klaar met school en maak me alweer zorgen over maandag als ik weer moet. Als ik de angst echt niet meer tegen kan houden en in paniek raak dan zit ik helemaal in een andere wereld en reageer ik niet als mensen mij aanspreken, ik voel me dan ook helemaal niet meer mijzelf. Van mijn angst wordt ik op voorhand al misselijk, niet lekker, buikpijn, hoofdpijn, waardoor de etemofobie weer mee gaat spelen.

De situatie nu:
Momenteel zit ik in een gigantische neerwaatse spiraal. Overal in mijn week loop ik tegen problemen aan dankzij mijn angst- en paniekstoornis.

Op school: Ik kan nauwelijks naar school, als ik ook maar een beetje niet lekker ben durf ik eigenlijk al niet meer te gaan. Ik ga dan ook vaak niet of maak mijn dagen niet af. Gelukkig ben ik een ijverige leerling en ben ik vrij slim dus ik kan de stof goed bijhouden vanuit thuis en op school snappen ze mijn situatie.

Op stal: Ik heb een eigenpaard maar hoewel dit vroeger echt als ontspanning diende loop ik er hier nu ook tegenaan. Vooral als ik erop ga kan soms ineens de knop omgaan en dan ben ik volledig in paniek, ik heb gelukkig een braaf paard die dan rustig gaat stilstaan en wacht tot ik weer tot rust gekomen ben. Momenteel twijfel ik om het rijden even op een lager pitje te zetten tot het wat beter gaat met mij en zodat het vertrouwen in het zadel wellicht meer terug komt. Het ligt totaal niet aan mijn paard, hij is echt super braaf.

De thuis situatie: Ik woon bij mijn ouders, zij zijn getrouwd en ik heb een goede relatie met hen beide. Ik heb een oudere zus, wij kunnen samen door een deur maar zijn niet heel close omdat we erg verschillend van elkaar zijn. Mijn ouders helpen mij waar ze kunnen maar geven mij soms wel het gevoel alsof ze genoeg van mij hebben en mij niet meer willen helpen. Ik kan dit goed begrijpen maar het is alsnog pijnlijk.

Als laatste nog het verloop van therapieën in de jaren:
Van mijn 11de tot voor kort heb ik bij de kinderpsycholoog gelopen, met korte tussenposen.
Rond mijn 13de ben ik bij een angstkliniek geweest voor de etemofobie. Hier hebben we EMDR toegepast.
Momenteel loop ik bij een haptonoom.
Ik sta op een wachtlijst bij een psycholoog gespecialiiseerd in gevallen met angst- en paniek en met mensen van mijn leeftijd.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is allemaal, het is een lang verhaal geworden. Ik hoop met dit topic lotgenoten te vinden, maar nog meer hoop ik ideeën van therapieën, momenteel zit ik met mijn handen in het haar en voel me op sommige momenten intens verdrietig en heb het gevoel alsof niemand me helemaal 100% kent.
Mochten er nog vragen zijn van mijn situatie wie ik er per ongeluk uitgelaten heb kun je dat natuurlijk vragen.

Sommige feiten zijn verdraaid, mocht je me denken te herkennen stuur even een pb’tje.

Alvast bedankt voor het lezen!

benangelique

Re: Angstproblematiek... in een neerwaartse spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:32

Wauw meid, wat een heftig verhaal. Je hele leven is nu lijden en dat hoort niet. Fijn te lezen dat er hulp voor je is. Ik hoop dat je alles langzamerhand in perspectief kan gaan zien, je kan ontspannen en genieten. Het leven is immers veel te leuk om het zo zwaar te hebben.
Heel veel sterkte

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 04:54

Jeetje zeg, wat maak jij al een hoop mee op je jonge leeftijd. ik wil je eerst even een virtuele knuffel geven :(:)
Zou een soort persoonlijke coach niks zijn? Iemand die een tijdje met je dagelijks leven meeloopt en helpt en ondersteund in de moeilijkheden die je meemaakt gedurende de dag en je hiermee leert gaan?
Of ademhalingsoefeningen? Hoe je jezelf leert ontspannen als je in een neerwaartse spiraal komt en jezelf eruit weet te krijgen?
Of hypnotherapie? Om terug te gaan naar de kern, waar alles begonnen is en dat stukje op te lossen zodat je nu weer verder kan met je leventje?
Heel veel succes, wat Benangelique al schrijft, het leven op jouw leeftijd zou zo leuk moeten zijn!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:22

Hoi meis,
rot hoor, dat je zo geleefd wordt door je angsten!
Heb je goede informatie over angst? Weet je, hoe je angstsysteem in werking wordt gezet?
(Er is een klein orgaantje in je hoofd, dat amygdala heet. Het is te beïnvloeden, maar niet met gedachten. Als er licht valt op je netvlies, gaat de informatie wat je ziet eerst naar de amygdala - en daarna pas naar je achterhoofd 'waar je ziet, wat je ziet'. Ondertussen heeft de amygdala haar werk al gedaan, dat komt neer op de vraag "Wat ik, amygdala nu zie , kan dat gevaarlijk zijn, ja of nee?" Zo ja (=het kan gevaarlijk zijn) zet zij je lichaam in alarm. Je kunt dus al in paniek zijn, voor je weet, wat je amygdala heeft gezien.)

En wat ik niet snap: zo te lezen heb je altijd al angst /spanningsklachten gehad, waarom hebben ze op de angstkliniek alleen emdr gedaan mbt overgeven? (Zo zit noch het menselijke zenuwstelsel, noch emdr in elkaar. De ene angst hangt samen met de andere, doe dus het geheel. )

SA123321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 17:31

Allereerst bedankt voor de lieve reactie's, het voelt al fijn om het zo even allemaal op een rijtje te kunnen zetten. :)

@Storm
Ademhalingsoefeningen heb ik wel geleerd bij de psycholoog ja en ook het wel bekende afleiden door bijvoorbeeld het tellen van de stenen in de muur. Vaak helpt dit wel even maar schiet ik vaak terug weer terug in de paniek, ik ben ook gewoon angstig zonder dat ik het zelf doorheb, dan heb ik bijvoorbeeld de spieren rondom mijn maag de hele dag aangespannen en zit ik verkrampt.
Een coach lijkt me eigenlijk wel wat, alleen ik zou niet zo goed weten bij wie ik daarvoor terecht zou kunnen eigenlijk?
Hypnotherapie heb ik nog nooit gedaan, dus ik zal dit zeker eens thuis in de groep gooien.

@Janneke2
Er is mij toen ik jonger was wel wat uitgelegd over angsten ja, maar dat was meer in Jip en Janneke taal.
Ik denk omdat de angstkliniek was echt op fobieën gericht, maar ik verwonder mij erg zelf ook altijd over dat alles altijd op de emetofobie afgeschoven worden. Bedoel, ja natuurlijk is dat vervelend maar ik ben eigenlijk niet lekker van de spanning om mij heen of in mijn leef en dan begint het cirkeltje weer:
spanning --> misselijk, hoofdpijn, niet lekker --> bang om over te geven --> vluchten (van school dus meestal naar huis)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:44

Tja.. ik zal het wel te luchtig bekijken, maar ja, het kan iedereen een keer gebeuren dat je ergens moet overgeven. En wat dan nog? Zorgen dat je altijd plastic zakjes bij je hebt om in over te geven? Als ik iemand zie die niet lekker wordt en moet overgeven, dan vind ik het zielig voor die persoon en wil ik helpen.

Dit klinkt misschien een beetje bot, maar ik ben heel lang bang geweest dat ik buikkrampen kreeg op onhandige plekken. Deze gedachte (ja en wat dan nog) heeft mij erg geholpen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:58

je bent duidelijk niet bekend met een angststoornis of fobie Supervixen. Als je alles rationeel bekijkt is het ook onzin dat ze er bang van is, maar met een normale angst voor iets kun je dat idd weg beredeneren. Bij een fobie en angstoornis kan dat niet. dat zit zo diep. En is heel erg vervelend, maar er zijn wel goede therapieën voor. Wat voor therapieën heb je zoal gehad TS, behalve EMDR?
Cognitieve gedragstherapie? exposure therapie? hypnotherapie is idd een goede.
Krijg je er ook medicijnen voor? Want er is medicatie die je angsten en emoties wat dempen, dan zijn je angsten er nog wel, maar niet meer zo hevig.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:00

Ik probeer het even kort te houden: ik herken me in je verhaal TS. Zelf ook minstens 12 jaar echt lást van een angststoornis en al zo lang ik me kan herinneren bang voor overgeven.
Ik heb daardoor ook geen diploma, ik kon niet meekomen op de HBO hierdoor. De echte klachten zijn bij mij na de middelbare school begonnen, het niet meer naar buiten durven, zeg maar.
Werken durfde ik eigenlijk ook niet, maar mijn moeder heeft me naar het uitzendbureau geschopt en dat heeft me wel het huis uit gered zeg maar. De regelmaat die het bracht (ook al was het in het begin maar 20 uur per week), en het gevoel van "nuttig" zijn, heeft me wel geholpen.

5 jaar geleden ben ik in therapie gegaan (had ik veel eerder moeten doen), dat heb ik 1,5 jaar gevolgd en ook medicijnen genomen. Daar teer ik nog steeds wel op. Ook al heb ik er nog steeds wel last van, maar niet meer dagelijks en al helemaal niet meer meerdere keren per dag. Maar ik ga nog steeds niet voor de lol uit eten bijvoorbeeld en concerten kan ik ook eeuwig tegenop kijken, dat zijn plekken waar ik geheid in paniek raak.
Daarom neem ik ook geen medicatie meer, is eigenlijk onzinnig geworden. Hoewel elke paniekaanval weer ernstiger voelt dan de vorige... Het blijft rot.

Ik heb me erbij neergelegd dat het een deel van me is, dat ik het waarschijnlijk nooit helemaal kwijt zal raken.

Wat mij persoonlijk ook heeft geholpen is in mijn omgeving eerlijk zijn over mijn psychologische aandoening. Dat wekt, in mijn ervaring, alleen maar begrip op en belangstelling.
Mensen snappen er vaak geen zak van, zelfs mijn eigen vriend vindt het soms moeilijk te begrijpen, maar ik heb er nog nooit een negatieve ervaring mee gehad. En al zijn ze wel negatief, het is zoals het is en ik heb het dan verteld en daar doen ze maar mee wat ze willen.
Het is ook niet raar dat het onbegrijpelijk is, het is ook nog eens heel moeilijk uit te leggen.

Supervixen schreef:
Tja.. ik zal het wel te luchtig bekijken, maar ja, het kan iedereen een keer gebeuren dat je ergens moet overgeven. En wat dan nog? Zorgen dat je altijd plastic zakjes bij je hebt om in over te geven? Als ik iemand zie die niet lekker wordt en moet overgeven, dan vind ik het zielig voor die persoon en wil ik helpen.

Dit klinkt misschien een beetje bot, maar ik ben heel lang bang geweest dat ik buikkrampen kreeg op onhandige plekken. Deze gedachte (ja en wat dan nog) heeft mij erg geholpen.

Fijn dat die gedachten je helpen en zeker, je hebt gelijk. Bij iemand die echt een angststoornis heeft, zoals TS en vele vele anderen, zit het echt moeilijker dan dat.
Dat neemt niet weg dat de gedachte die je daar beschrijft, uit-ein-de-lijk wel baat kan hebben. Maar hersenen zijn rare dingen..

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:16

Ten eerste wil ik je eerst een dikke knuffel geven TS :(:)

Ik snap wel een beetje hoe jij je voelt, ik ben rond mijn 12 een angststoornis gaan ontwikkelen.
Ook voor die tijd sneller bang als de andere kinderen om mij heen. Claustrofobisch ben ik echt als sinds mijn kinderjaren.

Daarnaast ben ik erg veel gepest toen ik 14 was, daardoor agorafobie en emetofobie gaan ontwikkelen.
Omdat ik overal bang voor was, ben ik me helemaal dood gaan werken om alles te vergeten en toen zat ik met 15 jaar thuis met een burn out erbij :')

Langzaam toen ik in en nieuwe klas kwam voelde ik me stukje bij beetje beter. Tot afgelopen september toen ik en nieuwe opleiding begon, ben nu 21. Door chronische vermoeidheid, veel nieuwe dingen en stress raakt ik zo van slag dat ik amper meer de keuken uit durfde.
Gelukkig gaat het nu stukje bij beetje beter, maar zit nog wel steeds thuis omdat ik te moe ben. Ik heb een nasleep van pfeiffer die maar niet over gaat. En mentaal word er weer druk gewerkt met een psycholoog.

Ik ben ging langzaam steeds meer dingen op te pakken. Ik ben vrijdag naar de hondenschool geweest, zondag met de hond naar het bos geweest en in het café nog wat gegeten en gedronken na de wandeling. Wel neem ik eigenlijk altijd met vriend of moeder mee als steun, zodat ik zeker weet dat ik er aan kom.
Echter ga ik morgen voor het eerst alleen op pad, dan ga ik naar een vriendin en haar paarden toe. Dus dat word best wel een stap.

Ik heb geen idee of ik er ooit van af ga komen. Maar ik ga in ieder geval mijn best doen om mijn leven weer stukje bij beetje op te pakken. :j

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:34

TS, heb je wel eens medicijnen geslikt tegen je angsten? Bijvoorbeeld diazepam of oxazepam? Of antidepressiva?
En een persoonlijk coach, ik weet niet of het bij jou in de verzekering zit, maar ze bestaan zeker. Een vriendin van me is kindercoach voor kinderen die doof zijn. Ik weet zeker dat er ook coaches zijn die jou een tijdje kunnen bijstaan, je huisarts of behandelend arts kan je hier vast meer over vertellen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:13

SA123321 schreef:
Ademhalingsoefeningen heb ik wel geleerd bij de psycholoog ja en ook het wel bekende afleiden door bijvoorbeeld het tellen van de stenen in de muur. Vaak helpt dit wel even maar schiet ik vaak terug weer terug in de paniek

Jezelf afleiden kan soms helpen, maarals je het de meeste psychologen op de man/ vrouw af vraagt: "weglopen" voor een angst vergroot de angst.
(Uiteraard: een mens moet wat, als je in een noodsituatie echt niets anders meer tot je beschikking hebt, dan maar 'weglopen' en stenen tellen...)
Er zijn beter dingen die helpen. Afhankelijk van de situatie, tegen jezelf zeggen dat het heus LIJKT op een oude rotsituatie, en heel bewust de verschillen bekijken. Of een hand zachtjes op je voorhoofd leggen. Of een keer diep naar je buik ademen. Of even kickboksen, hollen oid (je alarmsysteem wil tenslotte dat jij vecht of vlucht, door te trappen, stompen of hollen, krijgt de amygdala de boodschap "ha, ze snapt dat ze in gevaar is en ze DOET iets!"
(Dat is wat je angst wil, dat je iets doet, want jouw amygdala vindt, hopelijk onterecht ; ) dat jouw leven in gevaar is.)
Citaat:
ik ben ook gewoon angstig zonder dat ik het zelf doorheb, dan heb ik bijvoorbeeld de spieren rondom mijn maag de hele dag aangespannen en zit ik verkrampt.

Ja, angst is geen bewuste gedachte. of iets van diwn aard, of iets wat jij bewust zou doen. Angst is je overlevingssysteem. Als jij je niet compleet op je gemak voelt, kan het gebeuren dat je overlevingssysteem alvast een aantal "vecht/ vlucht spieren" extra aan het werk zet.
Citaat:
@Janneke2
Er is mij toen ik jonger was wel wat uitgelegd over angsten ja, maar dat was meer in Jip en Janneke taal.
Ik denk omdat de angstkliniek was echt op fobieën gericht, maar ik verwonder mij erg zelf ook altijd over dat alles altijd op de emetofobie afgeschoven worden. Bedoel, ja natuurlijk is dat vervelend maar ik ben eigenlijk niet lekker van de spanning om mij heen of in mijn leef en dan begint het cirkeltje weer:
spanning --> misselijk, hoofdpijn, niet lekker --> bang om over te geven --> vluchten (van school dus meestal naar huis)

Ja, raar is dat. Op. zich zou dat cirkeltje waar kunnen zijn, maar het is niet het een en het al.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:18

Citaat:
TS, heb je wel eens medicijnen geslikt tegen je angsten? Bijvoorbeeld diazepam of oxazepam? Of antidepressiva?

Een anti depressivum kan soms helpen om de angst minder hard binnen te laten komen.

Zusjes van valium zoals diazepam of oxazepam genezen helemaal niets, ze versuffen alleen en ze verslaven snel, geen aanrader dus. Er zijn betere middelen om de scherpe kantjes. van angst af te halen - en je kunt doorgaans de. angsten de nek omdraaien.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 03:00

Janneke, ik snap dat je je kunsten graag wilt loslaten op de TS, maar ik vraag alleen of ze al iets gekregen heeft, ik raad haar niks aan hoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:52

off topic.
Kunsten los laten? Lijkt me niet van toepassing!

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:59

Ik heb idd ook lang last gehad van paniek en angstaanvallen. Ik had ook last van chronische hyperventilatie. Dit verergerde het probleem ook. Google hier maar eens op.
Ik heb diverse therapie gehad en anti depressiva geslikt. Werkt ook goed bij angst en paniek.
Gaat nu heel goed maar ik ben nou eenmaal snel angstig. Dit is ook deels karakter.
Heb je goedebegeleiding van je ha?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:06

Omdat de angst je leven zo bepaald, kan je bij de huisarts vragen om anti depressiva.
Dit is niet alleen voor mensen met een depressie maar juist ook voor mensen met een angst stoornis.

Hierdoor kan je dingen weer in perspectief zien en vervolgens aan je angst werken door therapie. Denkt hierbij bijvoorbeeld aan cognitieve gedrags therapie, dit gaat er vanuit dat gedachten je gevoel bepalen. Door je gedachten te veranderen zal het gevoel afnemen.

Als je zo diep in je angst zit is het een hele opgave om er zonder medicatie uit te komen. Echter; niet onmogelijk.

Oxazepam of diazepam zijn verslavende middelen. Ik zou het eerst eens proberen met een anti depressivum. Dit kan je waarschijnlijk al een duwtje in de goede richting gaan geven.

Mochten de klachten minder worden kan je na een aantal maanden (ik geloof min 9 maanden) de medicatie weer afbouwen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Heel veel sterkte en ook jij komt hier weer uit!! :(:)

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:04

Ik heb zelf ook een angststoornis en wat bij mij heel erg heeft geholpen is het lezen van het boekje leef! Zoals je eigenlijk zou willen van Gijs Jansen. Hier staan een heleboel oefeningen in die je moet doen, het helpt echt. Het vergroot je zelfvertrouwen en je wordt mindfull over alles dat er in je hoofd gebeurd.
2 jaar geleden durfde ik nooit een glas alcohol te drinken of drinken van iemand aan te nemen, ga dit soort angsten nooit uit de weg maar overwin ze, verleg je grenzen. Bij mij is deze angst voor het grootste deel verdwenen. Een paniekaanval heb ik ongeveer een jaar geleden voor het laatst gehad. Laat angstgedachtes niet winnen van rationele gedachtes.. want bedenk bij jezelf, wat is er nou eigenlijk zo eng? Waar raak ik van in paniek? Is hetgeen wat ik in mijn hoofd haal eigenlijk wel eens echt gebeurd?
Sterkte ermee, het is niet makkelijk om ermee om te gaan en om mensen te vinden die het begrijpen!
Koester de juiste mensen om je heen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:11

KaylOdi schreef:
Laat angstgedachtes niet winnen van rationele gedachtes.. want bedenk bij jezelf, wat is er nou eigenlijk zo eng? Waar raak ik van in paniek? Is hetgeen wat ik in mijn hoofd haal eigenlijk wel eens echt gebeurd?
Sterkte ermee, het is niet makkelijk om ermee om te gaan en om mensen te vinden die het begrijpen!

Ik verwelkom mijn angstgedachten, ik vind het zinvol om te weten, waarvan mijn overlevingssysteem in alarm gaat.
Om nadat ik mijn angst serieus heb genomen, vast te stellen wat ik doe.

Afhankelijk van de omgeving vind ik het soms reuze verstandig om niets te drinken aan te nemen van een vreemde. En op zinnetjes als "is dit wel eens echt gebeurd" zit ik bepaald niet te wachten. Er zijn mensen gestorven omdat er met hun drankjes was gerommeld.
Uiteraard: op een groot housefeest is het anders dan in huiselijke kring. Doorgaans kan ik mijn overlevingssysteem wel van het verschil overtuigen.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:11

Janneke2 schreef:
KaylOdi schreef:
Laat angstgedachtes niet winnen van rationele gedachtes.. want bedenk bij jezelf, wat is er nou eigenlijk zo eng? Waar raak ik van in paniek? Is hetgeen wat ik in mijn hoofd haal eigenlijk wel eens echt gebeurd?

Ik verwelkom mijn angstgedachten, ik vind het zinvol om te weten, waarvan mijn overlevingssysteem in alarm gaat.
Om nadat ik mijn angst serieus heb genomen, vast te stellen wat ik doe.

Afhankelijk van de omgeving vind ik het soms reuze verstandig om niets te drinken aan te nemen van een vreemde. En op zinnetjes als "is dit wel eens echt gebeurd" zit ik bepaald niet te wachten. Er zijn mensen gestorven omdat er met hun drankjes was gerommeld.
Uiteraard: op een groot housefeest is het anders dan in huiselijke kring. Doorgaans kan ik mijn overlevingssysteem wel van het verschil overtuigen.

Het is niet dat je de angstgedachte niet mag accepteren maar het mag niet mijn controle overnemen... Een angst gedachte als "diegene vertrouw ik niet, dus ik neem er geen drankje van aan" bij een vreemde is totaal op zijn plaats.. maar ik heb ook wel eens dat soort gedachtes gehad bij vrienden gehad en dan zijn ze totaal irrationeel. In zo'n geval accepteer ik mijn angstgedachte niet en ga ertegenin.
Fijn dat jij wel verschil in je gedachtes kunt vinden.. Dit heb ik namelijk een tijd lang NIET gehad. Zo erg zelfs dat ik mijn eigen familie vroeg of ze wat in mijn drinken en/of eten hadden gedaan.
Dus ik ben het voor een deel met je eens.. maar voor het andere deel is het verwelkomen van mijn angst gedachtes niet echt wat ik graag zou willen.
Voor iedereen is dit uiteraard anders! Knap hoor als je dit kunt.

SA123321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 15:14

@Supervixen
Ik snap je reactie helemaal hoor. Maar helaas werkt een fobie niet op die manier, als je gewoon ergens bang voor bent is dat makkelijk om dat te 'herstellen' door gewoon na te denken van wat is er nu het ergste wat er kan gebeuren? Maar dat is nou juist net dat foutje in mijn hersenen, daar gaat het mis, ik kan zeker tegen mezelf zeggen "en wat dan als je moet overgeven? so be it" maar dan schreeuwt mijn angststoornis "raak maar vast in paniek want je weet dat dat zo'n beetje het ergste is wat er kan gaan gebeuren."

@orion456
Ik heb eigenlijk geen therapieën verder gehad, ik heb heel lang bij de psycholoog gelopen maar dat is eigenlijk nooit verder gegaan dan een beetje bespreken hoe het nou met me was en mijn hart kunnen luchten zeg maar. Stom eigenlijk, dat ik daar nu pas over nadenk.

Over de medicijnen doe ik onderin even in het algemeen want ik zag dat daar meer reactie's over waren.

@Niobe
Dankjewel voor je reactie!
Ik herken me heel erg in het deel van het accepteren en je erbij neerleggen. Ik kan me nog herinneren dat ik een aantal jaar geleden er echt om kon gaan zitten huilen want 'ik kom hier nooit meer vanaf en dit is verschrikkelijk etc.' fijn om te lezen dat het beter met je gaat.

@kevinsky
Dankjewel voor je reactie!
Ik probeer ook altijd als ik thuis ben van school en een wat mindere dag heb toch wat te doen, zoals dingen doen met mijn paard. Dit helpt vaak wel maar als ik dan denk aan het feit dat ik de volgende dag weer naar school moet komt alles weer terug, dat is het hele struikelblok: school. Ik vind het zo moeilijk om daarheen te gaan en daar te zijn, ik heb daar wel vriendinnen. Maar nog niet echt mensen waarbij ik me 'veilig' voel en dat is moeilijk, maar ik zit ook pas in het eerste jaar dus ik ken de mensen nog niet zo goed.

@Janneke2
Ik snap de redenatie van weglopen, al vind ik het wel vreemd dat mijn psycholoog me dat juist allemaal heeft aangeleerd..

@frensje
Neen, eigenlijk niet. Ze hebben ons toen der tijd doorverwezen en that's it. Soms als ik voor iets anders kom vraagt ze nog hoe het gaat, maar verder dan een doorsturing naar de psycholoog is het eigenlijk nooit gekomen. De psycholoog was trouwens een 'gewone' kinderpsycholoog, geen specialisatie oid. Daarom ben ik nu ook opzoek naar een andere, maar ook omdat ik het idee heb dat ik niet meer bij de kinderpsycholoog pas, ik denk immers niet meer als een kind. Lijkt me.

@Icecrystel
Cognitieve gedragstherapie hebben we het wel over gehad ja om wellicht te proberen bij de nieuwe behandelaar. Helaas heb ik nog steeds niks gehoord van een intake oid, daar wacht ik dus nog op. Maar er is wel gezegd dat de wachtlijst lang kon zijn.

@KaylOdi
Ik heb hem even opgegoogle'd, ben wel van het lezen dus ga straks even er meer over lezen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik verschillende angsten wel uit de weg ga, ik durf ook geen alcohol te drinken en doe dat dus ook nooit. Ik probeer altijd wel logisch na te blijven denken, maar meestal win ik er niet van. De angsten zijn gewoon zo hardnekkig dat ze steeds terugkeren, ik kan misschien een uurtje rustig blijven en dan vervolgens schiet ik weer helemaal in de paniek en ik heb nog geen manier gevonden om hier een oplossing op te vinden anders dan simpelweg te vluchten van de situatie..

Even over de medicijnen in het algemeen: mijn psycholoog heeft me dit wel aangeraden omdat ze vond dat de angst heel hardnekkig is bij mij. Hiervoor ben ik dus naar de huisarts geweest maar zij vond mij eigenlijk te jong dus als ik er zelf niet 100% achter stond schreef ze het niet voor.
Waarom ik er niet 100% achter sta? Ik vind het een vrij eng idee om die medicijnen te slikken, omdat ik zie het voor me alsof er een deel van je hersenen word 'lam' gelegd en dat zou dus een stukje van mijzelf wegnemen... toch?

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:45

Ik kan je echt aanraden dit serieus met je huisarts te bespreken. En anti depressiva kunnen je een duwtje in de goede richting geven, zeker met goede therapie. Ook hier kan je ha je over adviseren. Daar is hij/zij ook voor.
Veel sterkte!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:07

KaylOdi schreef:
Het is niet dat je de angstgedachte niet mag accepteren maar het mag niet mijn controle overnemen... Een angst gedachte als "diegene vertrouw ik niet, dus ik neem er geen drankje van aan" bij een vreemde is totaal op zijn plaats.. maar ik heb ook wel eens dat soort gedachtes gehad bij vrienden gehad en dan zijn ze totaal irrationeel. In zo'n geval accepteer ik mijn angstgedachte niet en ga ertegenin.
Fijn dat jij wel verschil in je gedachtes kunt vinden.. Dit heb ik namelijk een tijd lang NIET gehad. Zo erg zelfs dat ik mijn eigen familie vroeg of ze wat in mijn drinken en/of eten hadden gedaan.
Dus ik ben het voor een deel met je eens.. maar voor het andere deel is het verwelkomen van mijn angst gedachtes niet echt wat ik graag zou willen.

Taalkan tricky zijn. De kern van wat ik wil zeggen is, dat angst geen gedachte is. Angst komt voort uit je overlevingssysteem en heeft dus veel meer van doen met dat bonkende hart, die trillende knieën en dat nare gevoel in je maag. Of dat je bekant gek wordt van alle prikkels.
Als/ op het moment dat die nare gevoelens "door mijn hoofd" benoemd kunnen worden, dat is een stap vooruit. (Als ik weet, waarom mijn overlevingssysteem alarm slaat, kan ik er wellicht iets aan doen. In ons voorbeeld: mezelf overtuigen dat ik niet op een housefeest ben.)

Verder: angst is dus geen gedachte. Je amygdala slaat alarm, vanuit de vraag "Kan dat wat ik nu zie, hoor, ruik, etc - gevaarlijk zijn, ja of nee?"
Let op: het gaat niet over de vraag of het gevaarlijk is, maar of het kan.
En je amygdala reageert al (...en zet dan je lichaam in alarm....) nog voordat jij als mens weet, wat je amygdala ook maar precies zag, rook, etc.

Van hieruit bekeken (= kennis mbt wat angst is) zijn overwegingen als 'bij kennissen mij hier zorgen om maken is irrationeel' wat mij betreft zinloos.
Je amygdala slaat alarm, dat is per definitie niet rationeel.
Voor je amygdala is het zinnig.
De grote kwestie is: is het aan de orde of juist niet ("KAN dit of dat gevaarlijk zijn, ja of nee") - en als er niet al te grote trauma's achter zitten: je alarmsysteem is er op gebouwd om zich te laten overtuigen.

Idem voor "controle overnemen". Nogmaals : taal is tricky.
Je kunt je amygdala niet controleren, dus spaar jezelf die frustratie, alarm blijft ze slaan. Uiteraard is het voor jou of mij als mens van belang of dat betekent dat je enkel een klein signaaltje voelt, of dat je misselijk wordt, moet gaan zitten omdat je knieën zo vreselijk knikken etc etc etc.
Voor je uiteindelijk gedrag "hoort" je ratio bepalend te zijn, maar als het geknik, dat rotgevoel in mijn maag etc te erg werd, heb ik dat meer dan eens voorrang gegeven. ("Toch x doen, om te zien dat het niet eng is", terwijl alles in mij gilt dat ik in gevaar ben, en ik na afloop ben gesloopt, ik heb het een aantal keren gedaan en ben er toen mee gestopt. Van confrontaties waar je niet rijp voor bent of hoe je het noemen wilt, word ik in elk geval niet sterker.)

@TS: jouw amygdala heeft kennelijk om een haar moverende reden besloten dat overgeven heel erg is. Verder zit er geen enkele fout in je hersenen - alleen je amygdala is ijveriger dan wenselijk. Als gezegd : je kunt geen controle uitoefenen over de amygdala, maar gelukkig is ze wel goed te beïnvloeden met therapieën zoals emdr.
Cognitieve gedragstherapie doet niets met de amygdala.
Wat dat betreft weinig redenen om je er bij neer te leggen en al die ellende dan maar te accepteren als een karaktertrek "die nu eenmaal zo is".
Tot de tijd dat je je amygdala hebt her-opgevoed zijn dingen als 'de adrenaline moet er gewoon uit!" vaak het verstandigste. Hard hollen, kickboksen - en als de adrenaline zakt, eens diep ademen, of zachtjes een hand op je voorhoofd leggen.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:12

Janneke2 schreef:
KaylOdi schreef:

Taalkan tricky zijn. De kern van wat ik wil zeggen is, dat angst geen gedachte is. Angst komt voort uit je overlevingssysteem en heeft dus veel meer van doen met dat bonkende hart, die trillende knieën en dat nare gevoel in je maag. Of dat je bekant gek wordt van alle prikkels.
Als/ op het moment dat die nare gevoelens "door mijn hoofd" benoemd kunnen worden, dat is een stap vooruit. (Als ik weet, waarom mijn overlevingssysteem alarm slaat, kan ik er wellicht iets aan doen. In ons voorbeeld: mezelf overtuigen dat ik niet op een housefeest ben.)

Verder: angst is dus geen gedachte. Je amygdala slaat alarm, vanuit de vraag "Kan dat wat ik nu zie, hoor, ruik, etc - gevaarlijk zijn, ja of nee?"
Let op: het gaat niet over de vraag of het gevaarlijk is, maar of het kan.
En je amygdala reageert al (...en zet dan je lichaam in alarm....) nog voordat jij als mens weet, wat je amygdala ook maar precies zag, rook, etc.

Van hieruit bekeken (= kennis mbt wat angst is) zijn overwegingen als 'bij kennissen mij hier zorgen om maken is irrationeel' wat mij betreft zinloos.
Je amygdala slaat alarm, dat is per definitie niet rationeel.
Voor je amygdala is het zinnig.
De grote kwestie is: is het aan de orde of juist niet ("KAN dit of dat gevaarlijk zijn, ja of nee") - en als er niet al te grote trauma's achter zitten: je alarmsysteem is er op gebouwd om zich te laten overtuigen.

Idem voor "controle overnemen". Nogmaals : taal is tricky.
Je kunt je amygdala niet controleren, dus spaar jezelf die frustratie, alarm blijft ze slaan. Uiteraard is het voor jou of mij als mens van belang of dat betekent dat je enkel een klein signaaltje voelt, of dat je misselijk wordt, moet gaan zitten omdat je knieën zo vreselijk knikken etc etc etc.
Voor je uiteindelijk gedrag "hoort" je ratio bepalend te zijn, maar als het geknik, dat rotgevoel in mijn maag etc te erg werd, heb ik dat meer dan eens voorrang gegeven. ("Toch x doen, om te zien dat het niet eng is", terwijl alles in mij gilt dat ik in gevaar ben, en ik na afloop ben gesloopt, ik heb het een aantal keren gedaan en ben er toen mee gestopt. Van confrontaties waar je niet rijp voor bent of hoe je het noemen wilt, word ik in elk geval niet sterker.)

@TS: jouw amygdala heeft kennelijk om een haar moverende reden besloten dat overgeven heel erg is. Verder zit er geen enkele fout in je hersenen - alleen je amygdala is ijveriger dan wenselijk. Als gezegd : je kunt geen controle uitoefenen over de amygdala, maar gelukkig is ze wel goed te beïnvloeden met therapieën zoals emdr.
Cognitieve gedragstherapie doet niets met de amygdala.
Wat dat betreft weinig redenen om je er bij neer te leggen en al die ellende dan maar te accepteren als een karaktertrek "die nu eenmaal zo is".
Tot de tijd dat je je amygdala hebt her-opgevoed zijn dingen als 'de adrenaline moet er gewoon uit!" vaak het verstandigste. Hard hollen, kickboksen - en als de adrenaline zakt, eens diep ademen, of zachtjes een hand op je voorhoofd leggen.

Ok, nou ten eerste heb ik al eerder aangegeven dat ik het prettig voor je vindt dat dit werkt en dat je weet hoe het lichaam en de reacties in elkaar zitten.
Ten tweede heb ik enkel gereageerd om TS te helpen.
Deze dingen die ik heb aangegeven heb ik geleerd van mijn psycholoog (waar ik overigens al bijna een jaar niet meer ben geweest omdat het goed met me gaat).
Ik vind het zelf allemaal heel interessant waar angstreacties vandaan komen en het klopt dat je eerst een lichamelijke reactie krijgt alvorens je gedachtes zich ermee gaan bemoeien. Maar ik ga het mezelf niet moeilijker maken door helemaal in detail alles te moeten weten over de amygdala in je hoofd en wat dat met je doet.
ACT therapie is wat mij heeft geholpen en dat is cognitive therapie. Ik zeg niet dat dit voor iedereen werkt... Maar mij helpt het de gedachtes die ten gevolge van mijn lichamelijke reactie in mijn hoofd rondspoken te relativeren. Ik heb nu 90% van de tijd controle over mijn paniek, omdat ik mijn lichaamsreactie herken en er de baas ben dmv mindfull gedachtes.
Dit werkt voor mij prima!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:18

Nou ik train mijn "amygdala" ook inmiddels zo'n 10 jaar, maar erg rustig wordt ze niet hoor :')
Nouja, wel rustiger trouwens, ik heb er veel rotter bij gezeten, maar het is nog lang niet weg :)

Citaat:

Dat vind ik persoonlijk ook best wel hard. En bedankt, daar gaat 10 jaar werk aan de opbouw van mijn psyche :=

Inderdaad heel fijn dat jij, Janneke, op die manier je rust gevonden hebt. Maar idd, wat KaylOdi zegt: voor iedereen werkt het anders.

Daarom is het tof dat TS hier allerlei verschillende verhalen meekrijgt, want 1 ding is zeker: er is een weg.
Laatst bijgewerkt door Niobe op 20-01-16 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:36

Ik denk ook dat je cognitieve gedragstherapie gaat krijgen (dus anders leren denken). Ik heb ook emetofobie gehad en dit heeft bij mij een jaar therapie gekost om er vanaf te komen (of in elk geval een stuk leefbaarder te maken). Vervelend hè, die wachtlijsten! Wat mij wel hielp, is om elke dag op te schrijven of ik heb gespuugd en of een ander heeft gespuugd of niet. Zo kun je zelf zien dat de momenten dat het echt gebeurd, best wel meevallen.
Daarnaast: als iemand anders ziek is, is dat jouw probleem helemaal niet! Jij hebt daar helemaal niks mee te maken. Jij kan gewoon weglopen en je goed voelen. Laat dat lekker hun probleem zijn! :) Sterkte