rode, dikke en jeukende tenen/vingers, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

rode, dikke en jeukende tenen/vingers, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 22:38

Al sinds ik me herinner heb ik last van gigantische aanvallen van enorme jeukende tenen/vingers, maar soms ook op mijn benen en buik wanneer ik van een koude naar een warme omgeving ga.

Natuurlijk was het irritant maargoed iedereen in mijn omgeving hield het op wintertenen. Ik had er immers ook niet heel veel last van, ongeveer zo 1x in de week en dan alleen in de winter. Daarom ben ik er ook nooit mee naar een huisarts gegaan.

Alleen nu wordt het probleem wel steeds groter. :+

Ik heb er nu niet alleen last van wanneer ik van een koude naar warme omgeving ga maar ook zomaar ineens. Als ik bijvoorbeeld een paar kilometer heb gelopen, lang heb stil gestaan of zoals nu terwijl ik op de bank zit te lezen.

Het enige wat helpt tegen dit zeer vervelende gevoel is of heel koud water er over heen of (als ik er op tijd bij ben) mijn voeten hoog houden.

Inmiddels gebeurt dit een paar keer op een dag en dat brengt soms nogal ongemakkelijke situaties met zich mee kan ik jullie vertellen. :Y)

Naar mijn idee leef ik best gezond, ik eet veel groente, wandel elke dag zo'n 3 tot 5 km en ik drink af en toe een borrel. Ohja helaas ik rook wel.

Wie o wie herkent dit en heeft misschien tips?

_Zsazsa_

Re: rode, dikke en jeukende tenen/vingers, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:51

Ik heb dat ook en de artsen noemen het indd winter handen. Door de snelle overgang van temperatuur gaat je doorbloeding dan niet soepel ofzoiets. Ik heb dus altijd goede handschoenen aan buiten, ik word echt boos als dat zo extreem pijnlijk gaat tintelen. Ik heb ook wintertenen en dat is ook heel vervelend. Sinds de winters zo zacht zijn vallen mijn wintertenen wel mee. M'n handen daarintegen :n

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:56

Wintertenen en wintervingers, niets meer en niets minder. Heel erg vervelend (en dan druk ik me nog zwak uit). Ik krijg het al als de herfst begint (waterkou)...

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 22:59

Maar hoe kan het dan dat het zomaar ineens begint terwijl je al een paar uur op de bank zit te lezen zonder ook maar van een koude naar een warme omgeving geweest te zijn? Hebben jullie dat ook?
Ik kan dat stukje namelijk niet verklaren.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:11

idd wintertenen. Wat mij enorm helpt is op blote voeten in de sneeuw lopen zolang je het vol kunt houden. . Daarna lekker warme sokken aan. Een paar dagen volhouden en het is over. Als er geen sneeuw ligt kun je ook wisselbaden toepassen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:12

Bij mij helpt smeren met vette uierzalf, dan is het zo weg. Werkt ook als preventie.
Waarom het zo ineens bij je komt op zetten durf ik niet te zeggen. Is het niet zo dat je zal wel 'hebt', maar dat je niet altijd er last van hebt? Bij mij jeuken ze ook niet constant.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:26

Ik heb er ook vreselijk veel last van gehad.. De oplossing voor mij waren Uggs. Temperatuurverschillen worden veel kleiner & draag er geen sokken in, waardoor ik helemaal geen last meer heb van jeukende tenen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:32

ik hoor het mijn vriend zeggen!!! STOP MET ROKEN!! iets met doorbloeding waardoor je sneller koude tenen en vingers krijgt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:33

Vitamine D (op oliebasis) nemen.. ik ben ook al weer in het bezit van jeukende benen enz..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:47

Ik heb het op mijn boven benen, en jeuken ^)
Ik zit door een aandoening met een verstoorde doorbloeding (je ziet ook bloedvaatjes erg blauw net spinnenwebjes) HA zegt alleen maar "warm houden" Tja, ben veel buiten en loop met ski-broek aan buiten, wat ik er meer aan kan doen :?

Marjan ik neem al maanden vit. D druppels. Helpt helaas ook niet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:48

mvermeulen1 schreef:
ik hoor het mijn vriend zeggen!!! STOP MET ROKEN!! iets met doorbloeding waardoor je sneller koude tenen en vingers krijgt.

Dit klopt wel.

Herken t wel deels, alleen gaan mijn voeten en vingers nog een stapje verder. :+

Al vind ik de 'fase' van rood, jeuk en pijnlijk erger dan wanneer m'n vingers spier wit en soms zelfs blauw zijn. Raynaud, is ook problemen met de doorbloeding. Roken kan ook problemen met de doorbloeding geven. Dus wie weet is t minder als je stopt met roken!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:49

Ik smeer ook heel veel goede bodylotion, om mn huid in elk geval een beetje heel te houden. Het is wel erg lastig.. wat ik ook kreeg als tip is wisselbaden om je doorbloeding te verbeteren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:53

roken is van grote invloed hierop.
mijn moeder heeft het ook gehad, was stugge rookster,
en voor haar is het helaas niet goed afgelopen.. :n :n

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:57

Ik denk ook gewoon winterhanden -en voeten. Lastig maar niet onoverkomelijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:58

Sinds ik investeer in echte warme thermo-ondergoed gaat het stukken beter.
Vroeger als klein meisje zat ik huilend op de brommer mijn lijfje in Al-folie verpakt.

Mijn ouders kochten goedkope prut thermo.....

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:59

heb het ook, waarschijnlijk door Raynaud. Bij heel erg zetten mijn handen enorm op. Met gevolg dat de bovenste lagen huid dan lijkt te scheuren (erg pijnlijk :7 ), Ben dus nu steeds alles aan het vetten om iig dat te voorkomen. En ja heb 10.000den handschoenen in allerlei diktes en maten liggen, thermogoed, skibroeken etc. :Y)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:03

Het is inderdaad dat de bloedvaten er moeite mee hebben.

Wat mijn voeten helpt is masseren. Dit doeik een kwartiertje.
Ja dat doet pijn... maar daarna is het klaar.

Geen verstikkende schoeisel maar wel warmhoudebd. Pas op met heet douchen.
Na het douchen lekker masserend drogen en warme sokken maar niet zwetend.

Werkt hier super.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:23

Quir schreef:
mvermeulen1 schreef:

Dit klopt wel.

Herken t wel deels, alleen gaan mijn voeten en vingers nog een stapje verder. :+

Al vind ik de 'fase' van rood, jeuk en pijnlijk erger dan wanneer m'n vingers spier wit en soms zelfs blauw zijn. Raynaud, is ook problemen met de doorbloeding. Roken kan ook problemen met de doorbloeding geven. Dus wie weet is t minder als je stopt met roken!

Ik heb nog nooit gerookt (en nog steeds niet) en heb er ieder jaar hevig last van. :?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:38

Wie zegt dat t niet kan dan? Ik rook ook niet, ook nooit gedaan.

TS rookt wel en de kans op problemen met de doorbloeding is dan veel groter. Dus kans is aanwezig dat t minder wordt als ze stopt met roken.

Je trekt nu beetje heel erg de verkeerde conclusies.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:40

Quir schreef:
Wie zegt dat t niet kan dan? Ik rook ook niet, ook nooit gedaan.

TS rookt wel en de kans op problemen met de doorbloeding is dan veel groter. Dus kans is aanwezig dat t minder wordt als ze stopt met roken.

Je trekt nu beetje heel erg de verkeerde conclusies.

Verkeerd begrepen, sorry! Ik had het regeltje dat TS rookt over het hoofd gezien, dus nu snap ik de reacties ook. ;)