Hoe komt t dat er nog steeds geen echt medicijn is...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Hoe komt t dat er nog steeds geen echt medicijn is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 20:10

... tegen kanker?

Een vraag die mij behoorlijk bezig houdt de laatste tijd. Nu met het overlijden van David Bowie en Alan Rickman denk ik hier wederom over na. De meest bizarre dingen worden uitgevonden, we printen kunstorganen, klonen dieren, zetten mensen op de maan... Ik hoorde dat tegenwoordig zelfs getest kan worden vóór de zwangerschap hoe groot de kans is dat een evt kindje een erfelijke afwijking zou hebben bij een specifiek ouderpaar.

Hoe komt het dan toch dat er nog geen definitief antwoord is op deze rotziekte? Is het echt zo goed als onmogelijk om het geheel te genezen? Of zit er daadwerkelijk iets in de complot theorieën rondom de farmaceutische industrie?

Ik ben erg benieuwd hoe bokkers hier tegenover staan.

Gydja

Re: Hoe komt t dat er nog steeds geen echt medicijn is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:12

Je hoort van alles op tv internet enz. Ik heb dus begrepen dat het waarschijnlijk al wel bestaat maar veel te duur is om het medicijn te ontwikkelen en dus te duur voor de mensen. Tja geen idee of het waar is maar dat heb ik dus ook eens gehoord of gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:14

Ik heb wel eens gehoord dat er wel een medicijn voor is, maar het heel duur is en ze hem niet op dat markt willen brengen om bepaalde redenen... Of het waar is, geen idee.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:15

Je hoort vaak geruchten dat van kanker beter een chronische ziekte kan 'worden gemaakt' omdat dit de farmaceutische industrie meer geld oplevert, immers wel een commerciële industrie. Ik weet het niet, ik denk dat ik dat niet wil geloven maar het zou me niet verbazen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:19

Mijn vriendin heeft kanker en zit volop in de onderzoeken.Kanker heeft verschillende oorzaken en vormen zo helpt het ene kankermedicijn niet voor de diverse soorten kankers.
Ze heeft juist mee gedaan aan een onderzoek in Leuven als ze het juiste kankertype heeft dan zou ze mogen meedoen aan een nieuw onderzoek afkomstig uit Amerika.
Zelf heeft ze longkanker met uitzaaiingen in haar hersenen die nu via Chemo onder controlle zijn.
Ze is ook opgegeven dus heeft bij het onderzoek alleen maar te winnen en niks te verliezen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:19

Mars schreef:
... tegen kanker?

Een vraag die mij behoorlijk bezig houdt de laatste tijd. Nu met het overlijden van David Bowie en Alan Rickman denk ik hier wederom over na. De meest bizarre dingen worden uitgevonden, we printen kunstorganen, klonen dieren, zetten mensen op de maan... Ik hoorde dat tegenwoordig zelfs getest kan worden vóór de zwangerschap hoe groot de kans is dat een evt kindje een erfelijke afwijking zou hebben bij een specifiek ouderpaar.

Hoe komt het dan toch dat er nog geen definitief antwoord is op deze rotziekte? Is het echt zo goed als onmogelijk om het geheel te genezen? Of zit er daadwerkelijk iets in de complot theorieën rondom de farmaceutische industrie?

Ik ben erg benieuwd hoe bokkers hier tegenover staan.

hier heb ik een goed antwoord op aangezien wij dit op school hebben besproken.
http://www.nefarma.nl/waarde-van-het-ge ... twikkeling
elk onderzoek voor een medicijn duurt ongeveer 12 tot 15 jaar.
indien een bedrijf denkt dat ze een stofje hebben ontdekt dat goed zal werken, vragen ze daar een patent op aan, dit patent betekend dat NIEMAND anders aan dat stofje mag werken. helaas is de kans groot dat na 6 jaar er achter wordt gekomen dat t stofje niet goed werkt.. hierdoor wordt t afgekeurd en vervalt t patent.

hierdoor gaan er vele jaren weg doordat t toch niet lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:20

Ik heb ooit eens gehoord dat het veel oplevert voor de staat om het niet uit te geven. Hoe dat precies zit weet ik niet maar dat zou je kunnen googlen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:25

Omdat er niet 1 manier is waarop kanker ontstaat (ja door ongecontroleerde celgroei, maar dat kan op verschillende manieren ontstaan) en helaas zijn kankercellen slim...

Sommige kankersoorten reageren slecht op bepaalde chemotherapie, maar reageren wel weer goed op andere soorten chemo. Ja er bestaan verschillende soorten chemo. Er zijn ook kankersoorten bekend die (tot nu toe) niet reageren op de bestaande medicijnen en waar we dus helaas heel weinig aan kunnen doen.

Zo kan een kankersoort ook evolueren, als ik het goed heb ik er een hersenkankervorm die al heel snel "leert" hoe het een andere signaalroute in de cellen kan volgen om een specifieke chemosoort te omzeilen. Maar dat zou ik voor de zekerheid even op moeten zoeken, want dat is een paar jaar geleden eens kort uitgelegd, maar weet ik dus niet meer zeker hoe dat nou precies zat.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:27

Yunomi schreef:
Je hoort vaak geruchten dat van kanker beter een chronische ziekte kan 'worden gemaakt' omdat dit de farmaceutische industrie meer geld oplevert, immers wel een commerciële industrie. Ik weet het niet, ik denk dat ik dat niet wil geloven maar het zou me niet verbazen.

Dit is wat ik vermoed, waarom genezen als je meer verdiend met het aanrommelen?
Overigens vind ik dat niet kunnen, ik heb liever een middel dat je helpt om van kanker te genezen. Rot ziekte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:29

Kanker is niet 1 ziekte.
Iedere vorm van kanker is in feite een andere ziekte. Je kan dus niet 1 geneesmiddel tegen kanker maken.
Bij sommige vormen van kanker (denk aan hodgkin) is de kans op genezing heel hoog. Alvleesklierkanker wordt gewoon altijd te laat gezien als je eigenlijk al verloren bent.

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:29

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:31

Niet elk medicijn werkt voor elke patiënt. Er zijn enorm veel verschillende kanker.

Als je al kunt behandelen:

Speelt óók nog mee in welk stadium is de ziekte gevorderd én de leeftijd van de patiënt. Als de persoon simpelweg te oud is overleefd hij de behandeling niet of overlijd hij door complicaties alsnog.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:32

Kanker ontstaat doordat er bij de celdeling iets mis gaat. Normaal gesproken deelt een cel zich alleen op de momenten dat dat nodig is, bij kanker is het lichaam die controle kwijt en blijft een cel zich constant delen.
Om te kunnen delen kopieert een cel eerst al zijn genetische materiaal. In heel je lichaam gebeurd dat natuurlijk ontzettend vaak en in het maken van al die kopieen gaat er wel eens iets mis. Op zich hoeft dat nog geen probleem te zijn, omdat meestal je lichaam deze foutjes zelf doorheeft en dan maatregelen neemt. Maar heel soms is dit niet het geval en dan kan dat foutje een kankercel opleveren (Zeer versimpeld en heel kort uitgelegd).
Eigenlijk is kanker dus een statistische overschrijffout en er is geen mogelijkheid om dat proces volledig te voorkomen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:33

Zeeuwsemeid schreef:
Yunomi schreef:

Dit is wat ik vermoed, waarom genezen als je meer verdiend met het aanrommelen?
Overigens vind ik dat niet kunnen, ik heb liever een middel dat je helpt om van kanker te genezen. Rot ziekte.

Dit zijn gewoon dingen die absoluut niet waar zijn,er zijn gewoon medicatie's die wel helpen en niet helpen,kanker is een verzamelnaam van verkeerde celdelingen maar de cel van baarmoederkanker heeft niet de zelfde oorsprong als die van borst of longkanker.
Dokters doen echt hun best wel,en idd probeert de grote farmeceutische industrie er aan te verdienen,dat is jammer ,maar mensen zo maar dood laten gaan die ze kunnen helpen ,zo slecht zijn ze nog niet.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:35

Beetje hetzelfde verhaal als met AIDS...

Er is geen één vorm van kanker, dus moet er voor iedere vorm een kankermedicijn worden uitgevonden en helaas is kanker een 'slimme' ziekte, net als dat AIDS een 'slim' virus is. Bovendien is het bij veel mensen nog steeds symptoombestrijding: bijvoorbeeld borstkanker door longkanker, maar dat de borstkanker als eerste wordt gevonden en bestreden. Kortom zo lastig te bestrijden.

En om het verhaaltje met AIDS nog even compleet te maken: AIDS verandert de manteleiwitten van zichzelf, waardoor het telkens een anders virus lijkt vanaf de buitenkant, maar de binnenkant nog steeds dezelfde ziekte is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:36

Daarbij komen de vormen van kanker die een genetische fout zijn waarbij in feite (op zijn jip en janneke) chromosomen kapot gegaan zijjn en door het lichaam weer verkeerd aanelkaar gemaakt zijn. De verkeerde stofjes die dan gemaakt worden kun je soms remmen, maar genezen zou betekenen dat je gentherapie moet toepassen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:38

Ik denk dat het grootste probleem in deze de ontwikkeling naar een medicijn is. Het duurt jaren om überhaupt iets te vinden dat zou kunnen werken. Dan moet het eerst op (verschillende) dieren getest worden. Pas als het daar glansrijk doorheen komt en als aangetoond is dat het ook op lange termijn geen vervelende bijwerkingen heeft, dan mag er op mensen getest worden. En ook daar zitten heel strenge eisen aan. Voordat een medicijn goed en wel ontwikkeld is, ben je zo ruim 10 jaar verder.
In die tien jaar komen er weer nieuwe varianten door evolutie. Er komen nieuwe inzichten. En dus loop je als onderzoeker altijd achter.
Tel daarbij op dat het budget voor onderzoek zeker niet altijd het grootst is, en dus is het lastig om een medicijn te vinden.

Er lopen momenteel verschillende onderzoeken naar hoe bepaalde vormen van kanker nu eigenlijk werken en dat maakt het natuurlijk ook lastig: mensen hebben nog maar net ideeën over naar wat voor medicijn ze moeten zoeken.

Verder zijn er natuurlijk verschillende varianten kanker, dus hét medicijn bestaat niet. Zo is borstkanker tegenwoordig relatief goed geneesbaar, terwijl darm- en longkanker dat vaak niet zijn.

Kortom, kanker is heel complex en de regels voor medicijnen zijn heel erg streng. En dus zijn we nog niet zo ver dat we de meeste vormen van kanker goed kunnen behandelen, helaas.

princie1999

Woonplaats: Naast mn buren, tegenover mn overburen en naast mn andere buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:38

Moet je eens nagaan hoeveel geld ze aan die kanker patienten verdienen. Chemo, alle extra hulpmiddelen... En als er een medicijn komt, verdienen ze veel minder geld. Het kan best zijn dat het er is, maar dat het allemaal om geld draait.

Zo jammer als dat echt zo is, maar er gaan wel geruchten...

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:39

Daarbij pakken de meeste kankermedicijnen telkens een bepaald percentage van alle cellen aan (bijvoorbeeld door gebruik te maken van het feit dat ze zich zo vaak delen, daarom bijvoorbeeld valt mensen hun haar vaak uit, die cellen delen zich ook vaak). Probeer maar eens een papiertje in tween te scheuren, één helft weg te gooien, de andere helft weer in tween te scheuren, daarvan de helft weg te gooien, weer te scheuren etc. je raakt heel veel van je papier kwijt omdat je het weg gooit, maar altijd zal je een klein stukje over houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:39

Ik denk dat het vooral belangrijk is om te onderzoeken hoe kanker voorkomen kan worden ipv genezen. Daar doen wetenschappers te weinig mee. Waarom? Geen idee, misschien heeft dat inderdaad ermee te maken dat ze dan niks meer aan je verdienen := Er zijn genoeg onderzoeken geweest hiernaar van wie de subsidie werd stopgezet toen ze net goed op weg waren.
Ik vind oa de docu's Forks over Knives en GMO, OMG erg interessant wat dat betreft. De Amerikaanse overheid wordt echt gerund door corrupte bedrijven als monsanto en door de farmaceutische industrie en de vlees- en melkindustrie, en gezondheid van mensen interesseert ze helemaal niks zo lang ze er aan blijven verdienen. Zo zie ik dat iig. In Europa is het nog niet zo erg gesteld als daar, maar ook wij gaan die kant op.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:45

Kanker is een bijproduct van langer leven, gok ik zo. Cellen muteren aan de lopende band, maar meestal wordt dat wel gezien en opgelost door het immuunsysteem. Naarmate we ouder worden, of kankerverwekkende invloeden over ons heen krijgen, loopt het aantal mutaties zo op dat er wat van die gemuteerde cellen door de mazen van het immuunsysteem glippen. Meestal kan dat geen kwaad, soms wel. Een kankercel is ook geen 'boosaardige' cel, het kan gewoon een verdwaalde levercel zijn die in je longen beland en daar een lever gaat zitten maken, volgens zijn programmering. Je immuunsysteem zou dit moeten opruimen, maar die is van zichzelf ook niet foutloos (we worden nog altijd ziek, en immuunziekten komen ook voor).

Het is veel te gecompliceerd om 'een' medicijn voor te ontwikkelen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:47

Er zijn zoveel ziektes met allemaal hun eigen dingetje. een dnaatje links of rechts.. Kanker is een voorbeeld, maar alle ziektes zijn zo ingewikkeld. Neem diabetes. Of darmproblemen... of weet ik veel wat, bloedziektes.. Niemand is identiek aan een ander, dus ook de ziekte/ afwijking niet. En dus ook het herstel niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:48

Kanker is in de meeste (niet alle) gevallen nog altijd een ouderdomsziekte (ja in de natuur ben je nutteloos vanaf 50 jaar). Je lichaam gaat gewoon fouten maken. Kanker is daar 1 van.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:55

Vergeet ook niet dat er ook wél heel veel medicijnen tegen kanker zijn uitgevonden. Zo'n 10/20 jaar geleden wist je zeker dat je doodging als je kanker had. Nu heb je in veel gevallen een prima overlevingskans.

Het probleem is dat er enorm veel soorten zijn, de soms te late signalering enhet feit dat de kanker ook steeds andere vormen aanneemt en er dus weer andere medicijnen nodig zijn.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:56