Bijrijd/verzorgpaard en verzekering?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Bijrijd/verzorgpaard en verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 11:46

Goedendag

Ik als paarden bezitter heb een leuk mensen-groepje, die 1 tot 3xr in de week hobbymatig samen met mij met de paarden bezig zijn.

Nu heb ik steeds in mijn achterhoofd, verzekeringen?

Ik weet dat ik ten aller tijden aansprakelijk wordt gesteld!

Hoe doen andere bokkers met eigen paard, die ook een bijrijder of verzorger hebben, verzekeringen/afspraken?
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 13-01-16 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout in titel verbeterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:56

Op zoek gaan naar een WA verzekering die wel dekt.
Heb om die reden de wa verzekering afgesloten bij unive. Betaal daar iets meer €3,70 per maand.

Bijdrage voor paard doe ik ook niet. Wat ik wel doe is 25 euro huur per maand voor gebruik van het zadel en toebehoren.

Saaams

Re: Bijrijd/verzorgpaard en verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:58

Ik heb eens een contract moeten tekenen bij iemand op stal, dat ik het paard rijd op eigen risico en eventuele letsel dus niet verhaald kan worden op de paardeneigenaar.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 12:10

Tobbes schreef:
Op zoek gaan naar een WA verzekering die wel dekt.
Heb om die reden de wa verzekering afgesloten bij unive. Betaal daar iets meer €3,70 per maand.

Bijdrage voor paard doe ik ook niet. Wat ik wel doe is 25 euro huur per maand voor gebruik van het zadel en toebehoren.

Kunt u een link zenden, waar ik dit onder kan vinden? Ik zie het niet staan bij Unive.nl

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 12:11

Saaams schreef:
Ik heb eens een contract moeten tekenen bij iemand op stal, dat ik het paard rijd op eigen risico en eventuele letsel dus niet verhaald kan worden op de paardeneigenaar.

Is dat contract via een notaris opgesteld?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:14

Saaams schreef:

Volgens mij is dit niet rechtsgeldig. Net als de bordjes op een manege 'De manege is niet aansprakelijk voor ongelukken' (https://www.letselschadebureau.nl/letse ... op-manege/)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 12:21

Selina schreef:
Saaams schreef:

Volgens mij is dit niet rechtsgeldig. Net als de bordjes op een manege 'De manege is niet aansprakelijk voor ongelukken' (https://www.letselschadebureau.nl/letse ... op-manege/)

Dankje voor de info.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:30

Selina schreef:
Saaams schreef:

Hoeveel mensen hier wel niet intrappen zeg, ongelofelijk -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:37

Arjan1983 schreef:
Saaams schreef:

Is dat contract via een notaris opgesteld?

Boeit niet; die aansprakelijkheid is wettelijk vastgelegd en de wet staat ALTIJD boven een contract!!
Selina schreef:
Saaams schreef:

Niet alleen volgens jou; de rechter denkt daar inderdaad ook zo over :D

De nuance zit 'm erin dat jij daar wel vrijwillig aanwezig bent en daarmee een zekere eigen verantwoording hebt. Hoe een rechter daarover oordeelt, hangt af van de factoren die spelen bij elk individueel geval.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:42

Mijn ouders wilden dit ook graag weten toen ik begon met het verzorgen van andermans paarden. Voor zover ik het toen kon vinden valt het gewoon onder je wa-verzekering als eigenaar. Misschien kan je even de verzekeringsmaatschappij bellen om te vragen of die van jou het ook dekt?

Ik heb wel mijn buitenrijbewijs moeten halen van de eigenaresse, zodat als er met buiten rijden wat gebeurt ik zelf ook gewoon goed verzekerd ben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:44

buitenrijbewijs? Bedoel je ruiterbewijs? Dat verandert niks voor je verzekering hoor...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:46

Bij Univé valt hobbymatig paarden houden, onder huisdieren.
En daardoor ben je verzekerd als er wat door je paard gebeurd.
Ben zelf bij Univé en heb dit vorig jaar nog nagevraagd.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:52

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:04

Met degene die ook op mijn paard rijd heb ik de afspraak dat als er iets met het paard gebeurt mijn verantwoording is.Maar als er iets met haar gebeurt haar verantwoording is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:51

larissa96 schreef:
Ruiterbewijs ja, sorry ik vergeet altijd hoe het precies heet. Verzekeringen spelen hier wel degelijk een rol bij. Zie onderstaande link:
https://www.knhs.nl/opleidingen/ruitero ... terbewijs/

Als je het ruiterbewijs hebt krijg je die verzekering voor de kosten die je daarna betaald. Maar zonder ruiterbewijs kun je ook gewoon een WA-verzekering afsluiten dus je hebt daar geen ruiterbewijs voor nodig. Het loont om even na te vragen hoe en wat, maar de meeste verzekeringen dekken schade door paarden gewoon zolang je kunt aantonen dat je ze niet bedrijfsmatig houdt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:56

larissa96 schreef:
Ruiterbewijs ja, sorry ik vergeet altijd hoe het precies heet. Verzekeringen spelen hier wel degelijk een rol bij. Zie onderstaande link:
https://www.knhs.nl/opleidingen/ruitero ... terbewijs/

Je eigen AVP gaat altijd voor de verzekering van het ruiterbewijs.

Daarnaast stel: jij hebt een ruiterbewijs en rijdt op mijn paard; dan alsnog wordt mijn AVP aangesproken en niet die van jou.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:09

Britta31 schreef:
Met degene die ook op mijn paard rijd heb ik de afspraak dat als er iets met het paard gebeurt mijn verantwoording is.Maar als er iets met haar gebeurt haar verantwoording is.

Yep, kun je doen, maar haar verzekeraar zal die kosten gewoon op jouw verzekering verhalen :j

Hierbij speelt natuurlijk wel de "eigen schuld factor" maar jij bent eerst verantwoordelijk en daarna wordt er gekeken of je ruiter iets uitgevreten heeft wat verwijtbaar aan haar gedrag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:58

Ik Zal gewoon wa afsluiten bij unive en eventuele kosten door betrekkingen naar gene die er op rijdt.

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:03

Is ook de eigenaar verantwoordelijk (qua verzekering), stel ik zou buiten rijden met een paard, en er gebeurt een dodelijk ongeval?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:10

SuusjevdB schreef:
Is ook de eigenaar verantwoordelijk (qua verzekering), stel ik zou buiten rijden met een paard, en er gebeurt een dodelijk ongeval?

Nee, de eigenaar is aansprakelijk. Maar als jij oerstomme fouten hebt gemaakt die aan jou gedrag te verwijten zijn, heb je toch echt een probleem. Jij bent namelijk wel verantwoordelijk voor je eigen gedrag (en daaruit volgend gedrag van het paard).

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 00:47

Bij mij (BE) zit het gewoon in de hospitalisatieverzekering. Gezien ik daarvan erg veel terugtrek, ben ik niet van plan mij extra te laten verzekeren.

Ik rijd 1 paard bij tot juni voor iemand, doe dit op eigen risico. Als er iets met mij gebeurd, draai ik er zelf voor op. Paardrijden is nu eenmaal een risico, zelfs de braafste kan onverwacht flippen, dit is mi het risico dat ik neem en kan de eigenaar niet aan doen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 09:03

xLes schreef:
Bij mij (BE) zit het gewoon in de hospitalisatieverzekering. Gezien ik daarvan erg veel terugtrek, ben ik niet van plan mij extra te laten verzekeren.

Ik rijd 1 paard bij tot juni voor iemand, doe dit op eigen risico. Als er iets met mij gebeurd, draai ik er zelf voor op. Paardrijden is nu eenmaal een risico, zelfs de braafste kan onverwacht flippen, dit is mi het risico dat ik neem en kan de eigenaar niet aan doen

Ehm, regels zijn regels en als er iets gebeurt zal een verzekeraar (en de rechter) gewoon de regels volgen. Bovendien zijn op dit vlak de regels tussen NL en België behoorlijk verschillend!

Ben daar alert op!! Dat we als NL en B niet klakkeloos elkaars regels gaan vergelijken want dan ga je lelijk op je plaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:51

Ik ga uit van Nederlands regels ;)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:44

ikke schreef:
xLes schreef:

Ehm, regels zijn regels en als er iets gebeurt zal een verzekeraar (en de rechter) gewoon de regels volgen. Bovendien zijn op dit vlak de regels tussen NL en België behoorlijk verschillend!

Ben daar alert op!! Dat we als NL en B niet klakkeloos elkaars regels gaan vergelijken want dan ga je lelijk op je plaat!

En daarom zet ik erbij dat ik van BE ben, weet niet hoe het in NL zit. Maar bij mij gaat het alleszins via de gewone hospitalisatieverzekering, eender van wie het paard is

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:51

Ik heb zelf een ongeluk gehad met mijn berijdpaard. Dit ongeluk is door derde veroorzaakt dus in dit geval zijn zij verantwoordelijk voor wat gebeurd is en niet de eigenaar van het paard.

Zij heeft dit destijds wel nagevraagd bij haar advocaat hoe het precies zat. Deze vroeg of ik betaalde voor het paard. Dit was niet het geval. Ook als je voor elk paard wat je hebt 1 bijrijder hebt maakt dit niks uit. Het zou weer anders zijn als er meerdere voor 1 paard zijn.