Reuma/Artrose topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Friemel

Reuma/Artrose topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:25

Sinds mijn 17de/18de heb ik erg veel pijn aan mijn heupen. Na veel smoesjes van diverse artsen (Je bent zo jong je groeit er wel over heen, het is groeipijn, je moet meer bewegen, je moet naar de fysio, je bent te zwaar) ben ik in 2014 naar mijn nieuwe dokter gegaan, ik had eigenlijk de moed al opgegeven maar deze arts was anders, hij luisterde.

Na veel onderzoeken ben ik eindelijk doorverwezen naar het Sint Maartenkliniek bij een reumatoloog die mij kon vertellen dat ik artrose had. Ik was toen pas 25. Ik heb toentertijd medicatie afgewezen, ik had pijn, maar draagbaar op enkele dagen na. Het went eigenlijk wel ik wilde alleen weten wáárom ik altijd pijn heb. Vooral als de kou weer begint (meestal oktober) heeft mijn lichaam het wat moeilijk, dit jaar is het de wintermaanden nog vrij warm geweest, tot nu.

De klap leek wel dubbel zo hard te komen en sinds vrijdag heb ik toch gekozen voor medicatie in de koude periode. ik trok het niet langer meer.

Ik mis het best wel dat er in mijn omgeving geen "soortgenoten" zijn, ik praat er niet graag over en er zijn maar weinig mensen die het weten want ze begrijpen je toch meestal niet :=

Zitten hier mensen in een soortgelijke situatie?
Ik ben overigens nu 26 :j erg "jong" nog voor artrose.

LS_fotos

Re: Reuma/Artrose topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:14

Ik ben 25, heb ook Reuma/Atrose. Ik heb het alleen al van jongs af aan dus ben ermee opgegroeid.
Word regelmatig ingespoten met pretnison in mijn gewrichten, en heb erg agressieve medicijnen waaronder chemotabletten waarvan mijn haar 3x zo dun is geworden. In het dagelijkse leven heb ik niet zoveel problemen met mijn 'ziekte' zoals ik al zei ben ik ermee opgegroeid en weet ik niet beter, wel vind ik de pijn soms ondraaglijk en wens ik echt dat ik nieuwe knieën krijg bijv. In 2014 ben ik ookal geopereerd aan knie. In mijn schouder zit ookal slijtage, etc.

Wat zou je willen met je topic ? :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:59

Ik had op mijn 23ste klachten, waar pas jaren later op werd gereageerd met eerst "het kraakbeen lijkt wat onregelmatig" - en nog weer later met 'laten we eens een foto maken'.
De arts die de foto's had aangevraagd was vriendelijk en zei dat het haar speet dat het artrose was, "en dat ik daar toch vroeg mee was". Dat werd een wat ongemakkelijk moment....

Voor mijn handen heb ik om de twee weken van de fysio ultrakort geluid, voor de overige gewrichten geldt: matig belasten werkt het beste.
Ook slik ik een wisselende hoeveelheid supplementen en kruiden, de arcoxia of hoe het ook heette van de huisarts wil ik liever niet nemen. (Niemand kon mij exact uitleggen waarom ik er omeprazol bij moest slikken. Inmiddels ben ik zo ver, dat arcoxia het maag slijmvlies dunner maakt. Ik houd dat slijmvlies liefst zo dik mogelijk en mijn maag zuur. )

De kruiden en supplementen houden me pijnvrij, op wat 'ik vergat dat mijn pink niet buigen kan ' pijn op slechte dagen na. De startpijn is minimaal (soms afwezig, soms enkele tientallen meters, de start van een wandeling van een kilometer of twintig. )

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:25

Ik heb op mijn 13e mijn knie verbrijzeld. Nu in die knie ernstige artrose door trauma, echter in de andere knie en beide heupen ook atrose door verkeerd belasten.

Ben nu ook 26, maar dus al meer dan 10 jaar last ervan. Inderdaad vooral als t kouder wordt of slecht weer is. Ook veel opstart problemen, eenmaal in beweging gaat t vaak een stuk beter.

Ik ben ook in st Maartens kliniek geweest, bij orthopedisch chirurg. Toen wilde ze nog geen nieuwe knie plaatsen, omdat ik te jong was en nog steeds ben. Met medicatie gaat t nu wel redelijk goed. Dit jaar zelfs vrijwel pijnloos in de gewrichten, maar dat komt door hoge dosis morfine die ik heb (niet voor de artrose overigens).

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:13

Ik ben 34. Op mijn 27ste is er artritis psoriatica geconstateerd. Inmiddels met fibromyalgie.
Bij dit type reuma zijn het vooral de peesaanhechtingen die voor problemen zorgen. Mijn gewrichten zie je dan ook niets aan. Ik draag aan beide handen bracen en heb steunzolen, een elektrische fiets, scootmobiel en een automaat. Je moet het er mee doen he, het is niet anders. Maar ik baal er nog steeds van. Vooral de vermoeidheid is erg lastig. En ik moet vaak afspraken af zeggen omdat mijn lijf tegen werkt.