Wondroos?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Wondroos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:41

Hoi,

Afgelopen donderdag heb ik een ongelukje gehad waarbij ik met paard en al in een baggersloot terecht gekomen ben. Paard en ik zijn er door de brandweer uit gehaald. Heb er zelf een gigantisch blauw bovenbeen en een ( niet noemenswaardig) schaafje op m'n enkel aan over gehouden. Na paar dagen moeilijk lopen had ik gister eigenlijk niet zo heel veel last meer. Echter werd ik vanmorgen wakker met een zere plek op m'n enkel. Plekje is rood met een soort witte kring er omheen en huid is zeer pijnlijk. Kan eigenlijk geen schoenen aan terwijl ik echt best hard ben. ( week met rug op 3 plekken gelopen enzo haha )

Nu heeft iemand die ik ken ook een keer wondroos gehad, dat begon ook op deze manier maar hij was echt binnen een dag ziek en werd de plek snel groter.

Bij mij is het iets groter geworden tenopzichte van vanmorgen maar niet heel veel. Ik voel me niet helemaal fit maar heb geen koorts.

Maar komt wondroos altijd zo snel opzetten of kan dat ook even duren voordat je hele been dik en gezwollen is en er koorts op treedt?

Fish_n_Chips

Re: Wondroos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:11

Ik weet niet meer goed hoe het ging toen ik wondroos had (ik heb geheugenverlies door een behandeling die ik ondergaan heb, sorry) maar ik weet nog wel dat de hoogste "koorts" die ik heb gehad in die tijd, 37.9 was! En het was wel echte wondroos, heb er 2 weken voor in het ziekenhuis gelegen. Wacht dus niet tot je 'echte' koorts hebt voordat je naar de dokter gaat.

Bel in ieder geval even met de doktersassistente. Die kan het beter inschatten dan wij bokkers.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 19:39

Ik heb sowieso morgenochtend een afspraak bij de huisarts staan maar was even benieuwd naar ervaringen.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:45

Fijn dat je morgenochtend al terecht kunt. Ik hoop voor je dat het iets onschuldigs is.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:47

Ik meen me te herinneren dat het best snel kan gaan, gelukkig heb je dus al een afspraak.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:57

En als je je vannacht toch meer zorgen gaat maken: ga naar de spoedeisende hulp!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 22:01

Het wordt nu wel ineens groter en m'n hele enkel en voet worden dik. Ik hou het goed in de gaten en ga anders indd naar de huisartsenpost vanacht. Ik voel me gelukkig nog niet Ziek en heb nog geen koorts.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:04

Mijn vriendin had vorig jaar wondroos agv een kopstootje van een pensionpaard aan haar oor. Super klein wondje maar naar een paar uur begon het al te jeuken en de volgende dag gewoon een clownsoor. Na ff googelen is ze naar de huisarts gesneld voor antibiotica. Als je te laat hiermee bent moet je opgenomen worden in t ziekenhuis. Goed dat je naar de ha morgen gaat!!
Zij had overigens ook geen koorts.
Laatst bijgewerkt door Alani op 29-07-24 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:06

Klinkt als wondroos.

Heb het ook gehad en heb er goed last van gehad.

Als je slim bent, koelen. Heb ik ook moeten doen in de eerste 2 dagen.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:10

En hoog houden! Dat moest ik in ieder geval.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:18

Idd been omhoog... Heb mijn manal 12 dagen thuis met wondroos aan zn been... Antibiotica zsm is wel belangrijk... Kan heel snel uitbereiden...

Beterschap!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 07:37

Bedankt allemaal voor de reacties!

Zit een beetje in dubio. Plek wordt niet heel veel groter, is te grote van een pingpong bal denk ik. Huid is daar heel gespannen en pijnlijk, is wat rood maar kang niet zo extreem als op foto's op internet. Het lijkt verder niet groter te worden, wel is heel m'n enkel echt opgezet. Dus twijfel om naar de huisarts te gaan. Als het echt wondroos was had ik nu toch wel vol moeten zitten lijkt me?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 07:41

Als het geen wondroos is, is het wellicht ontstoken, en moet je toch ook naar de huisarts. Dus zou gewoon afspraak laten staan en straks heen gaan.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:22

Ik zou wel naar de huisarts gaan. Mijn vader heeft ook wondroos gehad en in 3 dagen tijd zijn er zoveel slechte bacteriën in zijn bloed gekomen dat hij eraan had kunnen overlijden. Moet ik wel zeggen dat hij ook heel erg ziek was, hele hoge koorts en veel overgeven. De antibiotica sloeg ook niet aan bij hem. Ik zou altijd even de huisarts er naar laten kijken, je weet het nooit zeker.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 08:48

Ik heb besloten het toch maar even aan te kijken, denk niet dat het wondroos is. Ben totaal niet ziek en het is ook echt niet vuurrood. Alleen puur m'n huid die extreem pijnlijk is. Sokken en schoenen erover doen heel zeer, maar het ziet er verder wel rustig uit.... Vind mezelf ook zo'n zeikerd als ik hiervoor naar de huisarts ga

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:52

Meid ga in vredesnaam naar de huisarts. De afspraak staat toch al. Is het niets ben je zo weer weg. Is het wel wat ben je blij dat je gegaan bent.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:56

Mijn 2 jarige dochter had een wondje, werd rood en dik. Hele enkel was 2 keer zo dik als anders. Ging door naar de voet, die toen ook bont en blauw ging lijken. Huisarts gebeld, kreeg uiteraard assistente. Maar nee hoor, als ze niet ziek was, was het geen wondroos. Hoefde dus niet te komen. Vermoeden bleek toen een klein wondje met een bacterie er in. Hoe heet dat nou... krijg je erg vieze natte wonden van. Besmettelijk en verspreid zich ook.

Afijn. Bij onze huisarts was dus het ziek zijn wel een gikse graadmeter voor wondroos. Evenals koorts.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:14

djinnie schreef:
Mijn 2 jarige dochter had een wondje, werd rood en dik. Hele enkel was 2 keer zo dik als anders. Ging door naar de voet, die toen ook bont en blauw ging lijken. Huisarts gebeld, kreeg uiteraard assistente. Maar nee hoor, als ze niet ziek was, was het geen wondroos. Hoefde dus niet te komen. Vermoeden bleek toen een klein wondje met een bacterie er in. Hoe heet dat nou... krijg je erg vieze natte wonden van. Besmettelijk en verspreid zich ook.

Afijn. Bij onze huisarts was dus het ziek zijn wel een gikse graadmeter voor wondroos. Evenals koorts.

krentenbaard?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:16

Ja, thanks, Amalarab! Ik kwam er toch niet meer op. :+ Of het dat was weet ik niet. Madam heeft eens krentenbaard gehad toen ze nog net geen anderhalf was en dat liet zich zonder zalf niet in toom houden en verspreidde zich vlot. Dat deed de plek op het been niet.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 09:21

Ik heb ook wel een hele blauwe enkel en voet, maar ik denk meer dat ik daar een klap op heb gehad waardoor het blauw is. De rode plek is ook wat kleiner tenopzichte van gister. Lijkt me dat als hey echt ontsteekt dat het dan groter zou worden... Nouja jullie horen het al wel, ik ben niet zo'n dokter loper. :') :Y)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:19

Ben je bij de huisarts geweest? Wat vond die?

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:10

Wat zei de huisarts?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 19:11

Ik ben heel eigenwijs niet geweest... Plek zit er nog steeds maar wordt niet groter. Ik hou het ff in de gaten en kijk ff aan of het vanzelf weggaat. Zoniet denk ik eerder dat het een abces wordt dan wondroos

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:13

En een abces (dus onstekingsreactie) lijkt je niet iets waar je mee naar de huisarts moet.... >;) :roll:

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:15

Ik meende me te herinneren dat wondroos erg besmettelijk is? Ik heb in de ouderenzorg gewerkt en als een van onze bewoners wondroos had moesten wij in pakken ze verzorgen.
Kan zijn dat ik me vergis, is al zo'n tijd geleden en ben al een jaar uit het vak..