Negatieve gedachten! hoe zet ik ze uit?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Emoe

Negatieve gedachten! hoe zet ik ze uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:35

Dag bokkers,

ik zit met een probleem waar ik onderhand steeds meer last van begin te krijgen. Mijn hoofd wil namelijk niet stoppen met het produceren van negatieve gedachten. Ik weet van mezelf dat ik dit altijd heb gehad in mindere mate. (toen dacht ik bijvoorbeeld telkens dat ik heel lelijk was, hier heb ik gelukkig (bijna) geen last meer van) De laatste tijd wordt het steeds erger, maar dan met andere gedachtes. De laatste paar maanden wordt mijn dag er zo door beïnvloed, dat ik niet goed meer weet wat ik er mee aan moet. Ik voel me er erg unhappy bij.

Mijn negatieve gedachten gaan tegenwoordig over dat mijn vriend eerder een relatie heeft gehad. Dat dit gebeurd is is iets wat nou eenmaal zo is, en waar ik niets aan kan veranderen. Ik weet dus heel goed dat ik weinig bereik met mijn gedachtes.Ik weet niet goed waarom ik er zo moeilijk over doe. Mijn vriend weet dat ik hier mee zit, maar ik wil er niet telkens bij hem mee aankomen. Hij had het liever ook anders gehad achteraf. Hij was ook niet echt gelukkig in die relatie. Zelf heb ik nooit eerder een relatie gehad, maar tussen ons zit het heel erg goed.

Ik wil zooo graag rust in mijn hoofd en hier niet meer over denken. Want ik weet heel goed dat ik er niets mee bereik en er alleen maar ongelukkig van wordt. Ik zou het zoooo graag naast me neer willen leggen. Ik weet in mijn hoofd ook dat het helemaal niet erg is, want mijn vriend is helemaal weg van mij en ik van hem. Hij zou nooit meer terug willen oid. En toch maakt het me altijd weer verdrietig dat hij eerder van een ander meisje gehouden heeft.

Als ik het zo lees voel ik me zo dom dat ik hier zo moeilijk over doe. Hoeveel andere meisjes/vrouwen maken dit niet mee? denk ook dat het komt doordat ik zelf nooit eerder een relatie gehad heb, ik weet niet hoe dat is.

Ik heb ADD trouwens, dit is gediagnosticeerd toen ik een jaar of 14 was. Dit zal er ook zeker mee te maken hebben (gedachtenstroom)

Zouden jullie alsjeblieft lief willen reageren?

Groetjes

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:45

Wat vervelend dat je hier zo'n last van hebt! :(:) Ik denk dat iedereen dit wel in meer of mindere mate heeft in bepaalde periodes in zijn leven. Je bent echt niet de enige!
Hard vechten tegen negatieve gedachten werkt vaak niet. Zie het als volgt voor je: Je staat aan één kant van een diepe afgrond. Aan de overkant staat een grote leeuw (deze representeert jouw gedachtes). Jij hebt deze leeuw vast aan een touw en hij probeert je constant in het ravijn te trekken. Jij trekt constant terug en vecht dus tegen jouw gedachtes. Doodvermoeiend dus en het schiet niet op. Pas op het moment dat je het touw loslaat kan je je echt ontspannen! Probeer dus niet te vechten tegen deze gedachtes. Het is namelijk niet zo dat ze er niet 'mogen' zijn! Ze zijn er nu eenmaal en je moet ermee leren omgaan, dat is de eerste stap :) .
Wat vervolgens heel erg kan helpen is eens zo'n negatieve gedachte op te schrijven. Bijvoorbeeld: 'Mijn vriend vindt me niet meer leuk'. Denk er over na welk gevoel deze gedachte bij je oproept en schrijf deze ook op. Vervolgens ga je eens een aantal kritische vragen tegenover deze gedachte zetten. Voorbeelden hiervan kunnen zijn: 'Waaruit blijkt dat dit zo is?' 'Heb ik hier enig bewijs voor?' 'Heb ik ook bewijs dat het níet waar is?' Probeer deze vragen dan ook realistisch te beantwoorden. Je vriend zegt bijvoorbeeld vaak dat hij om je geeft, hij brengt veel tijd met je door, noem maar op... Aan de hand hiervan kan je een alternatieve (en meestal véél geloofwaardigere) gedachte verzinnen en ook noteren.
Aan het begin is het echt belangrijk dat je dit allemaal opschrijft. (Dit is overigens mogelijk voor alle soorten negatieve gedachten). Als je dit vaak genoeg doet raak je er op een gegeven moment aan gewend; het wordt een gewoonte voor je! Je negatieve gedachtes zullen minder vaak voorkomen en veel minder invloed op je uitoefenen!
Wat mij overigens vaak helpt is me afvragen of ik nu van het ergste aan het uitgaan ben, soms is het antwoord Ja en dan weet ik dat het ergste geval lang niet altijd het meest realistische geval is.

Wat misschien ook helpt, maar dat is voor iedereen verschillend, is om er met iemand over te praten. Dit kan met je vriend zelf zijn, maar ook met je moeder, vriendin, wie dan ook. Dat lucht meestal ook al een beetje op :) . Je hoeft er niet in je eentje mee te zitten hoor!

Veel sterkte TS!

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:35

Ik heb dit vorig jaar ook gehad. Alleen maar negatieve gedachten de hele dag Door. Ik werd er ook gek van. Ik had toen weer contact opgenomen met mijn spygoloo. Van haar moet ik elke dag gaan schrijven waar ik aandacht op dat moment. Nadat ik het had op geschreven ging ik leuke dingen doen om weer in een positieve stemming te komen. Ook veel onder de mensen vond ik toen lekker. Dan had ik minder tijd om te gaan lopen denken, piekeren enzo.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:53

Helemaal weg gaan zal dit niet. Ik herken het wel. Maar er is zoveel verbetering te behalen. Probeer positieve energie uit dingen te halen om je zoveel mogelijk af te leiden van eventueel gepieker. Als het kan ga lekker bewegen, sporten en genieten van alles wat je hebt en kan. Allerbelangrijkste is om van jezelf te gaan houden. Je bent het echt waard lieve ts. Als je er zelf niet uitkomt zoek hulp hierbij. Dit topic is al een mooi begin.

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:55

Je geeft zelf aan je dom te voelen vanwege je gedachtes. Als ik het zo lees vind ik het echter super lief!

Echter is het momenteel misschien een beetje aan het doorslaan richting de negatieve kant. Dit heb ik 5jaar terug ook enorm gehad maar dan richting mezelf ipv mijn vriend. Momenteel worstel ik hier bij sommige situaties ook nog mee. Mijn tip is om te Googlen op cognitieve gedragstherapie. Je komt dan op een schema waarbij je je gedachtes, gevoelens, gedrag en je gewenste gedachtes, gevoelens en gedrag in moet vullen. Dit heb ik toentertijd gekregen en het geeft een fijn handvat. Het doet je realiseren dat een gedachte maar een gedachte is (en dat dit je vervelende gevoel en gedrag geeft). Een gedachte kan je veranderen; dit denk je namelijk bewust. Althans; via het schema wordt je jezelf er bewuster van!

Ik weet goed hoe zwaar het is en je moet erg gedisciplineerd zijn om keer op keer jezelf en je gedachtes etc te reflecteren maar het werkt wel! Ik vind het al heel knap dat je zelf inziet dat sommige gedachtes tegenstrijdig werken; dat is stap 1!

Knackebrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:13

Je bent zeker niet de enige die last heeft van negatieve gedachten.
Ikzelf heb hier ook last van gehad.

Bij mij ging het uitbannen van die gedachtes in kleine stapjes.
Het was zeker niet in 1 dag over.

In het kort: Wat bij mij werkt om me heel erg op iets anders te focussen. Vroeger hielp het mij om pianomuziek te gaan luisteren.
De lijst dingen waar ik me op kon focussen heb ik langzaam uitgebreid.
Steeds als ik iets deed waarvan ik dacht hé, dat ontspant me, schreef ik dat op, zodat als het me een keer niet zou lukken om positief te zijn ik iets kon uitkiezen van die lijst.

Die lijst is nu zo lang, en ondertussen ken ik hem wel uit mijn hoofd!

Nu kan ik de momenten dat ik die ontspanning nodig heb, ook beter herkennen en tijdig hierop inspelen.

Hopelijk heb je hier wat aan gehad en is mijn verhaal een beetje duidelijk.

Het gaat zeker allemaal niet vanzelf en soms moet je ook wel een beetje lief voor jezelf zijn en ook je negatieve momenten hebben.
En zoals hierboven gezegd, het opschrijven helpt echt!

Sem_

Re: Negatieve gedachten! hoe zet ik ze uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:20

Ik herken je verhaal heel goed en ook precies dat soort gedachtes m.b.t. je vriend!
Je zou eens kunnen kijken naar het Mindfulness boek van Edel Maex. Daarin zitten
kort gezegd een soort oefeningen die je kunnen helpen om je wat minder aan te
trekken van de negatieve gedachtes.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:25

Wat vervelend zeg, kan me als extreem gevoelig persoon ergens ook wel voorstellen dat deze gedachten verschijnen!

Wat mij heeft geholpen vanuit de psycholoog is om je gedachten helemaal uit te schrijven en elke gedachte apart puur feitelijk nalopen of het wel echt zo negatief is als je denkt.
Zal wel een paar keer kosten voordat je er zelf ook echt overtuigd van raakt, maar het kan je goed helpen om je gedachten van de feiten te onderscheiden!

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:35

oh wat herken ik dit ik ben zelf afgelopen jaar depressief geweest en heb enorm veel nare en vervelende gedachten gehad een daar van was zelfmoord maar gelukkig niet gedaan anders zou ik dit natuurlijk niet typen .

ik heb nu nog vaak last van negatieve gedachtes dit is gelukkig wel al een heel stuk minder maar ik probeerde er ook tegen te vechten maar inmiddels weet ik dat dat al helemaal niet helpt omdat het dan erger word

wat ik er tegen doe ? ik ga iets leuks doen ik ga lekker lezen of haken of ik zet lekker muziek op en ga schoonmaken voor mijn moeder dit doe ik graag en helpt mij heel erg goed of ik ga lekker koken of bakken ofz

wat ik jou wil mee geven als tip is probeer iets anders te gaan doen probeer iets te doen wat je ontspant of iets waarbij je je hoofd er bij moet houden

ik ben zelf inmiddels zo ver dat ik uit mijn depressie ben tuurlijk ik heb nog wel is last van negatieve gedachtes maar nu meer omdat ik nieuwe dingen ga doen en ik denk van wat zullen ze van me vinden zullen ze mijn autisme niet raar vinden

maar dan ga ik iets doen van wat ik net noemde en dan gaat het weer goed

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:37

En inderdaad ook wat Maatje987 zegt, afleiding! Voor mij helpt het altijd wel om een leuke serie te kijken.
Verder.. Praat erover! Ga het niet opkroppen maar zeg het gewoon tegen je vriend, wees eerlijk over
wat je denkt en hoe je je daarbij voelt. :)

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:38

Snap heel goed wat je bedoeld, erg vervelend! Wat mij erg geholpen heeft op mijn gedachtes op een rijtje te krijgen is veel mediteren en proberen niet te veel aandacht hieraan te geven. Richten op het positieve. Kost erg veel tijd, maar in the long run heb je er veel aan. Hoe meer aandacht je gaat geven aan je negatieve gedachten, hoe groter ze worden.. Als ik ergens mee kan helpen, mag je me altijd een PB sturen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:20

Arianne95 schreef:
Dag bokkers,

ik zit met een probleem waar ik onderhand steeds meer last van begin te krijgen. Mijn hoofd wil namelijk niet stoppen met het produceren van negatieve gedachten. Ik weet van mezelf dat ik dit altijd heb gehad in mindere mate. (toen dacht ik bijvoorbeeld telkens dat ik heel lelijk was, hier heb ik gelukkig (bijna) geen last meer van) De laatste tijd wordt het steeds erger, maar dan met andere gedachtes. De laatste paar maanden wordt mijn dag er zo door beïnvloed, dat ik niet goed meer weet wat ik er mee aan moet. Ik voel me er erg unhappy bij.

Mijn negatieve gedachten gaan tegenwoordig over dat mijn vriend eerder een relatie heeft gehad. Dat dit gebeurd is is iets wat nou eenmaal zo is, en waar ik niets aan kan veranderen. Ik weet dus heel goed dat ik weinig bereik met mijn gedachtes.Ik weet niet goed waarom ik er zo moeilijk over doe. Mijn vriend weet dat ik hier mee zit, maar ik wil er niet telkens bij hem mee aankomen. Hij had het liever ook anders gehad achteraf. Hij was ook niet echt gelukkig in die relatie. Zelf heb ik nooit eerder een relatie gehad, maar tussen ons zit het heel erg goed.

Ik wil zooo graag rust in mijn hoofd en hier niet meer over denken. Want ik weet heel goed dat ik er niets mee bereik en er alleen maar ongelukkig van wordt. Ik zou het zoooo graag naast me neer willen leggen. Ik weet in mijn hoofd ook dat het helemaal niet erg is, want mijn vriend is helemaal weg van mij en ik van hem. Hij zou nooit meer terug willen oid. En toch maakt het me altijd weer verdrietig dat hij eerder van een ander meisje gehouden heeft.

Als ik het zo lees voel ik me zo dom dat ik hier zo moeilijk over doe. Hoeveel andere meisjes/vrouwen maken dit niet mee? denk ook dat het komt doordat ik zelf nooit eerder een relatie gehad heb, ik weet niet hoe dat is.

Ik heb ADD trouwens, dit is gediagnosticeerd toen ik een jaar of 14 was. Dit zal er ook zeker mee te maken hebben (gedachtenstroom)

Zouden jullie alsjeblieft lief willen reageren?

Groetjes

Ten eerste: heel rot!
Ten tweede;: jij bent niet dom, ik herken een boel in jouw woorden, van wat een heleboel therapeuten beweren.
De therapeute aan wie ik het meeste heb gehad, vertelde me ooit een verhaal met de slogan "the mind is a tricky thing".
Je mind is ten eerste niet 1 enkel ding, maar bestaat uit allerlei onderdelen, die zich allemaal kunnen manifesteren als "gedachte".
...vaak zijn het totaal geen gedachten, maar gevoelens, emoties.
Daarna zei ze zoiets als : "Wie nare dingen denkt, doet dat doorgaans niet vanuit een verkeerde keuze, maar omdat zij zich naar voelt." - Ik kon haar wel zoenen!

...en gesteld, dat jij je hier in herkent, trap dan niet in de valkuil van "piekeren over je hoofd en waarom ter wereld jij zulke nare dingen denkt" (in die valkuil word je niet vrolijk, dus het kan een vicieuze cirkel worden)
ga "zo snel mogelijk" op zoek, naar hoe jij jezelf gelukkig zou kunnen maken. Of in elk geval : dat nare gevoel "onder" die 'gedachten' kunt aanpakken.
(Jezelf afleiden, het naast je neer leggen - niet doen! Zoiets als naast een blerende radio blijven zitten en geduld oefenen, terwijl je stilte wilt. Soms is dat misschien nodig, maar de uitknop zoeken, stekker of batterij eruit werkt vele malen beter.)

Bijvoorbeeld een openhartig gesprek met je vriend, dat je momenteel gewoon extra steun van hem nodig hebt. En binnen bepaalde grenzen: het is ook wel een dingetje, ooit hield hij van iemand anders en dat dat is overgegaan. Dat kan gewoon iets zijn, waar jij een tijdlang behoefte aan hebt om bij stil te staan. (Waarom ten slotte ook niet? )

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 21:26

Wat superfijn dat ik hier zoveel waardevolle en lieve reacties op krijg! En dat ik niet de enige ben die zulke gedachten heeft, geeft me toch stiekum een gevoel van dat ik niet alleen sta :o En dat ik me er niet dom (is misschien niet helemaal het juiste woord maar maakt niet uit) om hoef te voelen doet me goed..

Afleiding is voor mij ook een heel goed middel! Wanneer ik lekker aan het werk ben op stage ofzo heb ik er bijna geen last van :) Daarom ben ik graag aan het werk en lekker met mijn handen bezig, maar zit ik niet graag thuis aan mijn huiswerk oid. Dit geeft me niet genoeg afleiding en dan ga ik vervelend denken. Ben dus niet zo graag thuis op het moment.

Ik heb het er met mijn vriend best vaak over gehad. Ik ben ook constant op mijn hoede (vooral bij hem thuis) dat ik niet herinnert wordt aan het feit dat hij eerder een vriendinnetje had. Wanneer we het dorp ingaan bijvoorbeeld ben ik van binnen bang dat we haar tegenkomen. Wanneer we bij hem thuis gezellig aan tafel zitten met het gezin en het gaat over vroeger, ben ik bang dat zij ter sprake komt. Wanneer we familiefoto's kijken ben ik bang dat er een foto tussenzit waar zij opstaat.. Heel overdreven, maar het gevoel is er wel.

Bij mijn vriend zijn opa thuis hangt een foto van de hele familie, waar zij vanaf is geknipt. Hier wordt ik dan vanbinnen onrustig van en ga er weer over denken dat zij daar naast hem zat. Een ander stemmetje in mijn hoofd zegt intussen dat die foto juist klopt, omdat ze er vanaf is geknipt en het gelukkig verleden tijd is. Helaas is het andere (negatieve) gevoel vaak sterker, maar ben blij dat dat positieve stemmetje er ook is :)

Ik zie veel tips staan die zeggen dat ik het op moet schrijven. Eerlijk gezegd vind ik dat een erg grote stap en durf ik dat niet zo goed. Ben bang dat het dan nog meer een issue gaat worden voor mij. Aan de andere kant, moet zeggen dat dit heel erg oplucht om het zo uit te typen.

Janneke wat een fijne reactie! Herken me zo goed in wat je zegt! Het is bij mij ook eerst het gevoel - en vervolgens de nare gedachte. Door de gedachte wordt het nare gevoel meer versterkt. Ik denk dat opschrijven voor mij wel goed kan werken als een manier om voor mij de stekker uit de radio te trekken. Om dit ook te gaan doen is nog wel even een tweede.. Denk dat reflecteren op mijn gedachtes me erg kan helpen, maar het is wel een grote klus. Ook dankjewel voor je laatste zinnetje Janneke, misschien is dat inderdaad zo.

Mijn vriend is trouwens echt superlief voor me en probeert me te helpen waar hij kan. Hij is een nuchtere boer, maar toch heel gevoelig. Wanneer ik me niet fijn voel, probeert hij alles eraan te doen om me beter te laten voelen. Wanneer ik een situatie alleen maar van de donkere kant bekijk, laat hij me de verlichte kant zien Ben hem hier ook heel dankbaar voor. Soms kan hij me echt de negatieve bui over doen drijven door me zo op te beuren. :(:) Het is trouwens niet zo dat het alleen maar hier over gaat, kan super met hem lachen en we hebben het altijd gezellig.

Denk dat het vooral van mijn kant een soort schaduwtje over de relatie werpt. En die schaduw mag van mij helemaal weg. Voorgoed verdwijnen :j

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:57

Ik heb precies het zelfde! Ik loop nu al 3 jaar bij een psygoloog en het gaat steeds beter. De psygoloog zegt dat dit een karakter trek is en je hier mee moet leren om gaan.

Ik kan je dus geen andere tips geven dan met een psygoloog aan de slag te gaan....

Knuff van mij! Mijn pb staat open! :(:)