Welke zelfverdedigings-/vechtsport?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Welke zelfverdedigings-/vechtsport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:57

Hallo bokkers,

Ik ben een aantal keer lastig gevallen door mannen en daardoor voel ik me niet meer veilig op straat. Om mezelf in het vervolg beter te kunnen verdedigen wil ik een zelfverdedigings- of vechtsport gaan doen. Met welke sport hebben jullie de beste ervaring? Krav Maga spreekt mij wel aan, maar ik hoor ook dingen over Shaolin Kempo. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Ik zoek overigens iets in Antwerpen.

Alvast bedankt!

Edit: ik ben fysiek niet volledig gezond, dus het moet een sport zijn die niet te veel van mijn lichaam vraagt.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 08-01-16 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rossfechten

Re: Welke zelfverdedigings-/vechtsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:14

Bij www.swarta.be leer je ook je op allerlei manieren verdedigen, misschien iets ?

Nadeel is dat er een groot verschil is tussen sport en echt. Wat ook gezegd en verteld wordt door de instructeurs of wie dan ook.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 14:19

Rossfechten schreef:
Bij http://www.swarta.be leer je ook je op allerlei manieren verdedigen, misschien iets ?

Nadeel is dat er een groot verschil is tussen sport en echt. Wat ook gezegd en verteld wordt door de instructeurs of wie dan ook.

Daarom vraag ik inderdaad ook naar ervaringen. Ik moet het ook in 'het echt' kunnen toepassen. Krav Maga sprak mij om die reden ook aan, dat is ook geen vechtsport maar echt zelfverdedigingtraining.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:21

Judo

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:30

Het voordeel van welke vechtsport dan ook, is dat je meer zelfvertrouwen gaat uitstralen. Sinds ik 17 jaar geleden op karate ben gegaan, ben ik nooit meer gepest. Natuurlijk moet dit groeien. Net als dat het tijd kost om je de technieken eigen te maken.

Zoek een sport op waar jij je eigen het fijnst bij voelt. Doe diverse proeflessen en ga bij verschillende verenigingen kijken.
Wellicht is een weerbaarheidstraining of assertiviteitscursus ondertussen een goed iets om mee te beginnen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:31

Boksen! :) Goed voor je zelfvertrouwen, verdediging, motoriek, coördinatie en conditie.
Ik boks met ontzettend veel plezier en heb echt meer zelfvertrouwen gekregen hierdoor.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:36

Wat vervelend dat je lastiggevallen bent. Ik herken dit wel: ik heb enkele dingen meegemaakt en wil mezelf daarom leren verdedigen in de hoop dat het dan niet nog een keer gebeurt. Echter heb ik fysieke beperkingen dus kan ik niet 'zomaar' ergens aan mee doen. Ik ben nu nog op zoek, maar ik hou dit topic in de gaten. :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 14:41

Fish_n_Chips schreef:
Wat vervelend dat je lastiggevallen bent. Ik herken dit wel: ik heb enkele dingen meegemaakt en wil mezelf daarom leren verdedigen in de hoop dat het dan niet nog een keer gebeurt. Echter heb ik fysieke beperkingen dus kan ik niet 'zomaar' ergens aan mee doen. Ik ben nu nog op zoek, maar ik hou dit topic in de gaten. :)

Bedankt voor de reacties!
Ik ben fysiek ook niet gezond, dat heb ik even in de OP gezet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:45

Krav maga vind ik persoonlijk echt top. Doe het nu ruim een jaar en heb er zoveel meer zelfvertrouwen door gekregen. Ondanks dat het in de praktijk nog best lastig zal zijn de techniek goed uit te voeren als je in een bepaalde situatie zit maak ik mij daar niet druk over want je hebt zoveel handvaten gekregen om jezelf te kunnen verdedigen. Ik zou, voor dat ik met krav maga begon, nooit bedacht hebben hoe ik mezelf in verschillende situaties zou kunnen redden. Nu, door het vele trainen en oefenen maak je het een soort van 'je eigen' dus je reacties zijn heel anders dan dat ze waren toen ik ermee begon. En dat is echt gaaf om te merken.
Nu ben ik een paar maanden niet meer geweest door omstandigheden maar afgelopen maandag toen ik weer naar les ging zat ik er ook weer zo in. Dat is wel een goed teken want dat geeft aan dat wat ik geleerd heb ook en is bijgebleven, zelfs na een lange tijd er niets mee gedaan hebben.

Het is gewoon een gave sport om er voor mij dan, bij te hebben. Je leert veel, wordt zelfbewust en zelfverzekerd en het is ook nog eens super gezellig.
Daarnaast vind ik het erg vrijblijvend (bij onze school dan). Als je even een dag niet lekker bent en je wilt met de warming up niet 20 rondjes maar 2 rondjes rennen is dat allemaal mogelijk. Ik doe bijv nooit mee met opdrukken omdat ik niet te sterke armspieren wil krijgen maar dan ga ik gewoon planken of wat anders. Dat kan ook allemaal, je moet zelf je eigen grenzen aangeven en je eigen grenzen op zoeken op verschillende manieren. Hoe ver je kunt en durft te gaan, hoe sterk je lichamelijk en fysiek bent en kunt zijn (dit groeit namelijk enorm) etc. De technieken oefenen vraagt niet veel uithoudingsvermogen en kracht etc. Want die zijn echt gebaseerd op techniek. De warming up is wat mij betreft de grootste inspanning.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:47

Ik zou je kickboksen aanraden. Maar wel goede les nemen zodat je de juiste technieken leert. En je kan gaan tot zover als je lijf het toelaat. Je hoeft hiervoor geen valbreken te leren, zoals met judo en jiu jitsu. Ik weet natuurlijk niet wat het probleem is met je gezondheid, maar zou me voor kunnen stellen dt valbreken misschien wat teveel van je vraagt.
Maar ik zou vooral iets kiezen wat je leuk vind.
Wat paardennamen al schrijft: met name je innerlijke groei maakt dat je zelfvertrouwen toeneemt, en dat is denk ik je belangrijkste wapen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:52

aikido

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:54

Wat vervelend dat je nare ervaringen hebt gehad! Maar goed dat je het aan wilt gaan pakken door met een zelfverdedegingssport te beginnen.

Ik heb meerdere jaren op Krav Maga gezeten, en daarvoor ook een jaar of 2 kickboksen gedaan. Maar als je direct resultaat wilt hebben wat je op straat kunt gebruiken, dan is KM alleen maar aan te raden. Het is een sport die door groot en klein beoefend kan worden, en het gaat om techniek en agressief (leren te) reageren, en daarin maakt je maat dus echt niks uit. Er wordt gebruik gemaakt van technieken uit het hele scala aan vechtsporten en je bent nooit gebonden aan wat je 'in de ring' mag, er ís geen ring. Het is dus compleet gericht op echte siuaties, en reikt zelfs tot aan verdegingen op messen en wapens. Je wordt ook getraind om goed te reageren op situaties en eigenlijk om te voorkomen dat je in een gevecht raakt. Heel erg toepasbaar 'in the wild' dus.

Ik zou zeggen probeer eens een paar lesjes mee, zie hoe snel je hier mee vooruit gaat en zowel je zelfvertrouwen als je skills omhoog vliegen :)

Ik heb overigens in Breda gezeten, bij Impact Sports Academy, absolute aanrader!! Is te doen vanaf Antwerpen, maar ik gok dat er dichterbij ook wel iets zit voor je.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 15:43

Bedankt voor de reacties!
Krav Maga komt er dus goed uit! Ik ga overwegen om proeflessen te nemen :)
Meer reacties zijn welkom!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:46

Krav is best leuk inderdaad, hier werken ze rond specifieke situaties, en krijg je ook tips mee die bij jou als persoon passen ipv iedereen ongeacht groot/klein/man/vrouw hetzelfde :)

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:47

Ik zou je ook krav maga aanraden. Heel praktijk gericht en fijne ervaringen mee.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 15:50

bakkabouter schreef:
Krav is best leuk inderdaad, hier werken ze rond specifieke situaties, en krijg je ook tips mee die bij jou als persoon passen ipv iedereen ongeacht groot/klein/man/vrouw hetzelfde :)

Ik zie dat jij ook in Antwerpen woont! Waar doe jij Krav Maga?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:05

StableDoor schreef:
Ik zie dat jij ook in Antwerpen woont! Waar doe jij Krav Maga?

Helemaal nergens :D
Mijn man volgde het in Beveren, en ik ben een paar keer mee geweest. Maar toen kreeg hij een operatie waardoor hij een tijd niet kon, en daarna werd ik zwanger, dus alles ligt al een hele tijd stil helaas. Hopelijk komt daar binnenkort weer verandering in.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:25

Ha sorry ik heb gelukkig geen echte ervaring na het beoefenen van vechtsport ervoor wel maar dat was al over toen ik wat ging trainen. Dus ik weet het niet welke sport echt geschikt is.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:47

Ik denk dat je voor elke zelfverdedigings- of vechtsport wel een goede conditie dient te hebben. Uiteraard zijn de oefeningen zelf vaak technisch, maar daarbij dien je ook in balans te blijven bijvoorbeeld en daar heb je weer een goede conditie voor nodig. Zelf zit ik op Hapkido een hele leuke zelfverdedigingssport maar met de examens dien je ook te laten zien dat je voldoende conditie hebt, dus voor jou wellicht minder geschikt. Er worden bij ons ook zelfverdedigingscursussen voor vrouwen gegeven deze zijn fysiek niet zo zwaar dus dat zou wellicht voor jou ook goed te doen zijn.