Ervaringen gescheurde aanhechting (bovenbeen)spier?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quanneh

Ervaringen gescheurde aanhechting (bovenbeen)spier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 18:39

Hoi,

Als sinds enkele maanden loop ik met een langdurige blessure. In mijn ene bovenbeen is de aanhechting van de bovenbeenspier bijna helemaal gescheurd. Daarnaast heb ik het voor elkaar gekregen om ook in mijn andere been de aanhechting te scheuren, maar dit is wel minder.

Aangezien het zo lang duurt, vroeg ik me af of er andere Bokkers zijn die dezelfde blessure hebben of gehad hebben en of ze misschien tips hebben? Het lijkt me ook fijn om lotgenoten te vinden, aangezien het niet de meest makkelijke blessure is :)

MerleSimone

Re: Ervaringen gescheurde aanhechting (bovenbeen)spier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:40

Wow dat klinkt heftig. Geen ervaring mee, wel met extreme spierpijn op die plek dus kan me haast niet voorstellen hoe pijnlijk dit moet zijn. Of niet? Hoe heb je dit voor elkaar gekregen als ik vragen mag?

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 18:48

De pijn verschilt. De ene dag kan ik een kleine 2 kilometer hardlopen zonder pijn, de andere dag blijf ik het liefst de hele dag in mijn bed :D Maar vaak is het gewoon een constante, gelukkig wel lichte pijn in mijn bovenbeen.

Tijdens gym gingen we een keer sprinten en toen schoot mijn been opeens een soort van ' licht uit de kom'. (Tenminste, zo voelde het) Het was niet erg pijnlijk eerst, dus daarna ben ik nog estafette gaan lopen. Dit was helaas niet erg slim, want tijdens het rennen toen voelde ik opeens iets scheuren en ben ik op de grond gevallen. Hierna kon ik niet meer lopen en bij de dokter voelde opeens mijn andere been ook niet helemaal lekker. Het is dus opzich best wel raar, want voor deze les had ik nooit last aan mijn benen. Maar ik kijk dus nu wel uit voor ik weer ga rennen met iets dat niet helemaal lekker zit!

Is het bij jou ook langdurig, of niet? Succes in ieder geval!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:26

Ik heb in een revalidatiecentrum gelegen met iemand met een dubbele quadricepspeesruptuur, is dat hetzelfde? Die persoon is geopereerd en moest daarna een hele tijd met zijn benen gestrekt zitten. Maar een tijd daarna heb ik hem zelfs weer zien hardlopen op de loopband. Dus het kan helemaal goed komen. :)

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 19:36

Fish_n_Chips schreef:
Ik heb in een revalidatiecentrum gelegen met iemand met een dubbele quadricepspeesruptuur, is dat hetzelfde? Die persoon is geopereerd en moest daarna een hele tijd met zijn benen gestrekt zitten. Maar een tijd daarna heb ik hem zelfs weer zien hardlopen op de loopband. Dus het kan helemaal goed komen. :)

Omdat ik niet wist wat het is, heb ik even gegoogled, maar een symptoon van quadricepspeesruptuur is o.a. het niet meer kunnen strekken van het been. Dit heb ik niet, ik kan gelukkig mijn benen nog wel gewoon strekken/bewegen. Maar wel fijn dat het is goedgekomen!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 08:51

Nou, zodra ik mn benen wil trainen komt die spierpijn opzetten en dan maakt het niets uit hoe zwaar/lang de training was. Hopelijk wordt het over een tijdje minder als ik wat meer gewend ben, maar heb dit wel altijd al gehad.
Klinkt inderdaad als een stom 'ongelukje', wat een pech. Beterschap er mee!

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:47

Oh, dat klinkt ook niet echt lekker! Dankje, jij ook sterkte!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:56

Ja, hier zowel quardiceps als hamstrings, de laatste 15 jaar een keer of 3 per jaar. Heb zogenaamde "ballonspieren", dik en kort en moet heel veel rekken en strekken om het risico op scheuren te verkleinen. Ik ben niet goed in rust nemen en dat helpt ook zeker niet.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:01

bij spierscheuring verkrampt de spier om de wond te dichten. als je dan door sport verhoog je de spanning en dus de pijn. De pijn is na een uur of 4 maximaal en tot 2-3 dagen heftig en daarna verbeterd de spier. na een week of 3-4 is de spier weer licht belastbaar maar kan tot ruim 3 maanden later veel sneller verzuren.

Ik heb het vermoeden dat jij misschien nog aan het groeien bent, spieren en pezen hebben daarom meer tijd nodig. Ik adviseer na je herstel wat meer rek en strekoefeningen te doen. om je herstel te bespoedigen en te zorgen dat je uit de langdurige blessures komt kan je het best je laten behandelen door een fysio.
Laatst bijgewerkt door BMHP op 08-01-16 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:01

Ik heb mijn rectus femoris (in)gescheurd tijdens een val samen met mijn paard op de bevroren grond. Hij is 10cm boven de aanhechting voor 95% afgescheurd. Dit is door koppigheid van mezelf (door niet meteen naar het ziekenhuis te willen, angst) en de huisarts (die er de ernst niet van in zag om mij door te verwijzen terwijl ik toen al twee maanden plat lag haha) niet goed geheeld. Ik kan nu een gat voelen waar dus normaal een spier hoort te zitten.

Dit is inmiddels al 2 jaar geleden en heb er regelmatig nog last van.
Ik kan geen squats doen (in ieder geval, niet 30 achter elkaar) niet lang hardlopen. Fysio heeft het helaas niet verbeterd :|

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:43

Maximuss: Wow, dat is ook niet niks. Heb jij begeleiding van de fysio? Sterkte!

BMHP: Dat klopt, ik ben in het laatste stuk van mijn groeifase (althans volgens de huisarts) waardoor het wat langer duurt. Dankjewel voor je tips, ik doe inderdaad elke avond oefeningen en heb een tijd bij de fysio gelopen. Echter zag deze er het nut niet van in om elke week nog te komen, aangezien ik vooral gewoon veel oefeningen zelf moet doen en hij denkt dat hij niet veel meer voor mij kan doen.

Minimus: Heftig! Hoe komt dat gat er dan? Omdat je het operatief moest laten herstellen, of omdat je niet genoeg rust hebt genomen? Wel lastig dat je er nu nog zo mee zit!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:34

Quanneh, het heeft tijd nodig en zolang je groeit is het moeilijk om een prognose te maken van hoelang het herstel duurt. Bij spierscheuringen voel je heel snel aan je spier of hij dik , stram en hard wordt. Op dat moment kan je niet veel kracht vragen, bewegen op souplesse kan nog wel om de doorbloeding te stimuleren.

veel hangt dus af van wat jij voelt ervaart. Bij ernstige scheuringen heb je blijvende schade vaak met een gat zoals Minimus heeft tot gevolg.

Ik heb ook een paar plekken in voornamekijk mijn kuitspieren. Als je doorsport wordt de schade meestal niet groter maar herstel kan wel langer duren.
Vaak helpt het om de doorbloeding te stimuleren met hot of cold packs.
Als de blessure net is opgetreden alleen een coldpack gebruiken om dat met warmte je de wond openhoud. tevens werkt koude pijnstillend en gaat zwelling tegen.

Door je oefeningen te doen krijg je meer lengte in je pezen en spieren en voorkom je in de toekomst blessures. sterkte

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:44

@ ts: ja hoor, begeleiding van fysio, orthopedist en sportarts maar ben koppig en kan slecht stilzitten ;-)... Heb er nu ook een spierscheur in mijn rug en een gescheurde pees in mijn schouder bij dus lig nu qua sporten/training eventjes stil ;-)...

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:16

Ik heb een spierscheur in mijn kuit gehad, had veel rust nodig en kreeg oefeningen van de fysio. Was gebeurd tijdens hardlopen, daarna nog wel een paar keer hardgelopen want wilde mee doen met een hardloopevenement, maar het bleef aanhouden (logisch). Daarna dus naar de fysio gegaan en paar weken rust gehouden. En toen weer langzaam opgebouwd. Wanneer ik te snel ging speelde het weer op dus echt heel langzaam weer begonnen. Zeer frusterend ook :')

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 22:25

BMHP: Dankjewel voor deze uitleg en tips!

Maximuss: Oh, dat is nog wat meer! Gelukkig heb je wel goede begeleiding. Ik herken ook het slecht kunnen stilzitten. :D

Eline1510: Wat vervelend! Heel herkenbaar ook van het opbouwen. De ene keer gaat het heel goed en dan ga ik steeds sneller met hardlopen, maar na een tijdje voel ik dan dat het toch echt niet zo goed is. Het irriteert me ook; heb ik net een doel gehaald, gaat mijn been zich er weer mee bemoeien. Maarja, dan maar weer even rustig aan doen. Is het bij jou nu beter?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:30

Quanneh: Omdat ik het dus eigenlijk operatief moest laten herstellen, maar dat niet gedaan heb :) In de ambulance merkten de broeders niet op dat die spier was afgescheurd omdat ik kwam aangestrompeld (half hangend over mijn paard) en er niks gebroken was. Ik, in mijn angst voor ziekenhuizen, zei dat ik niet naar het ziekenhuis hoefde omdat er niks gebroken was en ik me prima voelde. Klopt, helemaal vol met adrenaline :p Toen ik thuis zat..

Heb er twee maanden over gedaan om weer normaal te lopen..

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 12:52

Ah oke Minimus, klinkt niet fijn! Balen dat het zo is gegaan.

Zijn er nog meer mensen met ervaringen/tips?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:02

Ik zit ook nu met een soortgelijk probleem. Door een klap van een steigerende hengst op mijn knie (net naast knieschijf, binnenkant been) zijn mijn hele bovenbeen spieren aangetast. Ik strompel ook op het moment nu met fysio begeleiding. Kunnen het nog steeds (na 6/7 weken) niet belasten. Enkel onbelast op-en-neer buigen...
Doet de ene dag veel zeer en de andere dag kan ik weer heel veel

Ze verwachten het in maart/april volledig weg zou moeten zijn. Dus we zitten nog wel Ff.
Maar wat irriteer ik me eigen, t gaat nu 2 dagen best wel goed. Ik wil rijden/fietsen/bewegen maar helaas krijg ik het dan aan de stok met mijn fysio :')
Loop jij nu ook bij de fysio? Of niet?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:21

Hier een beetje het zelfde verhaal als minimus. Over de kop gegaan met een paard deze raakte mijn bovenbeen toen ze opstond. Heb weken niet nog nauwelijks kunnen lopen. Uiteindelijk op aanraden fysio toch naar de dokter gegaan. Ik heb geen operatie gehad en er zit nu dus ook een deuk waar de spier hoort te zitten. Ook heb hier nog met enige regelmaat last van.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 15:33

billy3105: wat vervelend! Ben je gelijk met de fysio begonnen na de val? Dat het de ene dag veel zeer doet en de andere dag heel goed, herken ik heel erg. Heel frustrerend, want dan denk ik net dat het goed gaat en de volgende dag zit ik weer :\ . Haha, maar het is wel fijn dat de fysio zich ermee bemoeit, toch een soort van controle :)
Ik heb zelf vanaf 8 weken na 'de scheur' (mei 2015) fysio gehad (aangezien ik het daarvoor nog niet kon opbrengen en omdat ik dacht dat het niet zo erg noodzakelijk was) tot september vorig jaar. Maar deze zei dus, dat hij niet zo veel meer voor mij kon doen en dat het dus niet nodig was dat ik nog vaker zou komen, als ik maar mijn oefeningen thuis zou doen. En dat doe ik nu alweer bijna vier maanden dus..

wortel115: Lijkt me wel vervelend, zo'n deuk! Maar voel je het nu nog steeds, of kan je echt nog niet normaal sporten etc.? Ik begin wel een beetje te twijfelen nu ik al die verhalen over (eigenlijk) operatieve behandelingen hoor, maar ik denk (hoop) dat dat bij mij niet nodig was. Althans, ik voel nu niet echt een gat/deuk of iets dergelijks.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:08

Is het is al langer geleden bij jou? Dacht dat het vrij resent was :')

-ik heb trouwens geen val gehad, was bij het uit de bak halen en stond in een dode hoek ^) -

Ik ben een dag na de trap (woensdag)naar de HA gegaan. (Zeer uitzonderlijk dat ik daar heen ga) en moest t 2 weken aankijken. Echter in t weekend was het zo erg dat ik maandag er weer zat. De week erop op maandag echo en vrijdag eerste behandeling, daarna vast op woensdag

Nee die controle is hard nodig bij mij, want zodra ik een beetje vrijheid krijg pak ik meestal iets te veel :\

Kun je je fysio niet even bellen voor advies? Dit lijkt niet heel gezond denk ik?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:00

Quanneh ik kan normaal sporten alleen als ik het heel veel belast voel ik het en pas toen we naar Frankrijk waren gereden en ik lang in de auto zat. Ik voel op die momenten een zeurderige pijn maar is goed houdbaar. Alleen op een (groot) paard stappen lukt niet meer zonder krukje, maar goed dat is voor mij geen probleem.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:48

billy3105: Oh oke, wel fijn dat je gelijk bij de fysio terecht kon! In een dode hoek staan met een paard klinkt ook niet echt fijn := Gelukkig houden mijn ouders mij hier nog een beetje in de gaten qua controle :D
Ja, het is bij mij al een tijdje geleden. Het is inderdaad niet heel gezond, maar de fysio blijft zeggen dat ik gewoon maar braaf mijn oefeningen moet blijven doen en dat het dan vanzelf beter wordt. Dat wordt het nu gelukkig ook wel, maar gewoon erg langzaam.

wortel115: Ah oke, gelukkig dat je er nu niet zoveel last meer van hebt dan!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:14

He, das erg lastig dat t traag gaat... Misschien als t over een paar maanden niet beter gaat een second opion?

Kon idd snel terecht, miss door mijn doktersbrief waar ik mee kwam? Zit nm in het zelfde gebouw dus super begeleiding!