Verdoving gehemelte (gaatjes vullen)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Verdoving gehemelte (gaatjes vullen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 15:39

Ik moet morgen naar de tandarts om nog 4 gaatjes te laten vullen. Eentje zit onder en dat is niet heel pijnlijk met verdoven.
Nu moeten er linksboven ook 2 gevuld worden en rechtsboven een. Die zaten er ruim 2 jaar geleden ook al en moeten echt gevuld worden nu... Twee jaar geleden al eens geprobeerd, toen kreeg ik dus een prik in mijn gehemelte en sprong ik rechtovereind van de stoel :') en kon hij het dus niet vullen.. Heb het dus altijd maar uitgesteld. Ik kon nu eerst een soort zalfje krijgen, zodat het gehemelte minder gevoelig is. Ik vind het nog steeds best wel eng... Wie heeft dit ook gehad en helpt die zalf echt?

Nayomie

Re: Verdoving gehemelte (gaatjes vullen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:41

Harde deel van het gehemelte? Mijn tandarts doet het boven bij mijn lip, waar het zacht is waardoor je hem praktisch niet door hebt. Kun je niet voorstellen of ze dat niet kunnen doen?

Voor het zalfje heb ik dus geen idee, sorry :(:)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:43

Zalfje haalt zeker de scherpe randjes van de pijn af.

De eerste twee keer dat mijn gehemelte werd verdoofd schoot ik door het plafond en stroomden de tranen over mijn wangen. Ik voelde me een kleuter toen ik de derde keer om het zalfje vroeg, maar dat verzachtte een heleboel.

Tip van Nayomie is ook een goede! Of dat kan, hangt er wel vanaf waar ze in de mond moeten zijn (aldus mijn kaakchirurg, ik weet er niks van :D ). Bij mij ging het om de verstandskiezen en wilden ze dus bewust verder naar achter in het gehemelte verdoven.
Laatst bijgewerkt door Szan op 07-01-16 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:43

Ik heb gaatjes boven gehad (2x), maar bij mij is het nooit pijnlijk geweest.... Ik word er wel altijd zenuwachtig van en ben ook een keer flauwgevallen in de stoel tijdens het prikken, kan ook zijn dat ik daardoor die ene keer niks gemerkt heb :Y) hahaha

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:46

Wat typisch, bij mij deed het verdoven van mijn onderkaak meer pijn. Ik heb overigens ook nooit een verdoving in mijn gehemelte gekregen voor het vullen van gaatjes, maar ik heb dan ook alleen kiezen hoeven vullen. Misschien kun je vragen of je tandarts het op een andere manier kan verdoven? Of inderdaad vragen naar een zalfje.

Een tip: door je neus ademen. Dan voel je het echt veel minder. :j Sterkte!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:52

Ik heb hem liever in mijn gehemelte, die in het zachte deel aan de bovenkant is erger. Voelde hem bijna mn bot door gaan en mn neus was ruim 2 dagen verdoofd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:55

Kan het niet zonder verdoving?
Ik krijg vanwege angst voor naalden alleen verdoving indien uiterst noodzakelijk. Gaatjes, zelfs tot op de zenuw worden zonder verdoving gedaan. Het doen alleen maar pijn op het moment dat ze (zeldzaam!) even een zenuw aantikken, maar dat is echt maar een seconde ofzo. Verder nooit pijn gehad bij boren of wroeten. Alles bij elkaar vind ik de verdoving duizendmaal enger en pijnlijker dan de behandeling zelf.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:59

Ik vroeg ook altijd om een verdovend zalfje, en ja, dat werkt!
Tegenwoordig doe ik het niet meer met zalfje, vind het wel pijnlijk maar de tandarts begeleid heel goed en waarschuwt voor de prik zodat je je voor kunt bereiden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:01

Gaatjes heb ik ook altijd zonder verdoving laten doen. Maar voor andere zaken heb ik ook wel eens een prik in het gehemelte gehad. Zeker geen pretje nee, al verschilde het per keer. Ik heb genoeg gewroet in mijn gebit gehad en denk altijd maar 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden'. Uiteindelijk wordt het alleen maar beter :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:37

ik neem altijd het verdovende zalfje en krijg een stressbal in mijn hand, daar kan ik dan in knijpen :') Voordeel van het verdovende zalfje is dat mijn TA me ook makkelijker kan prikken 'want als ze lang wacht, werkt hij niet meer'. :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:38

Imo hangt de pijn af van de capaciteiten van de tandarts.

Jaren geleden een tandarts in NL gehad die me ook van de stoel lanceerde bij de prik in het gehemelte.

Later, van tandarts gewisseld omdat de eerste prutswerk geleverd had. Ik deed het bij voorbaat al bijna in mijn broek toen hij met die naald dichterbij kwam. :') Rustige man die tegen me zegt: "doe je mond maar gewoon open, je krijgt 50 euro van me als je het voelt". Toen zat ie er mooi al in, en ik had dus niets gevoeld :')

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:11

De zalf is meestal Emla-zalf, met als werkzame stoffen lidocaïne en prilocaïne. Daar zou je even op kunnen googelen.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:15

9 van de 10x is verdoving niet eens nodig. Na dat mijn vriend mijn gaatje boorde zonder verdoving deed vertelde hij mij dat het 9 van de 10 x geld klopperij is door de tandarts. Je betaald €15 per verdoving... En oijnlijk vind ik het niet... ( en ja ik deed het jaren met verdoving en ben heel kleinzerig)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:15

Hier ook de ervaring dat het echt aan de kundigheid van de arts ligt. De verdovingen hoeven geen pijn te doen, of enkel wat te zeuren kwa gevoel.

Dionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:25

Ik heb een tijdje terug 4 kiezen moeten laten trekken ivm te weinig ruimte, verder nog nooit iets gehad bij de TA waarbij ik een verdoving nodig had.

Ik heb het in 2x laten doen en kreeg beide keren zo'n 'zalfje' dus weet niet hoe het zonder voelt, Het voelt alles behalve prettig maar het was zeker niet extreem pijnlijk!
Ik ben ook heel bang voor naalden en was al helemaal zenuwachtig een week voordat ik heen moest, gelukkig was de tandarts heel aardig en legde ze rustig uit wat ze ging doen.
Ik ben met bijvoorbeeld bloedprikken weleens flauwgevallen dus kun je nagaan hoe eng dit was, maar eigenlijk viel het uiteindelijk reuze mee!
Ik wens je sterkte maar denk dat het bij jou ook best mee valt,

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:34

Ik prijs me gelukkig met een tandarts die perfect kan verdoven, ik voel er bij haar vrijwel niks van. Dus eens met de mensen die zeggen dat het aan de kundigheid van de tandarts ligt. Zalfje heb ik dan ook geen ervaring mee, sorry.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:35

Bij mij hoeven ze echt niet in de buurt van mijn gehemelte te komen met die prikken.
Ik heb 2 verstandskiezen laten trekken op 1 verdoving, die aan de buitenzijde, en dat ging prima!
Ik vind het verschrikkelijk om naar de tandarts te gaan, en ze helpen mij dan ook heel netjes met geduld en begrip. dat scheelt ook al echt een hele hoop.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:43

Mijn tandarts begint zonder verdoving met de belofte dat als het niet gaat, de verdoving alsnog komt.. Nooit verdoving dus. Prik doet vaak meer zeer dat gaatje vullen :)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:52

Ogen dicht, rustig ademen en er niet teveel op focussen. De schrik doet vaak het meest pijn als je hem niet daar op dat moment verwacht. Het is overigens 9 van de 10 keer niet nodig in het verhemelte. Mijn tandarts doet aan de kant van de wang, enkel binnenkant als het niet wil verdoven, of er iets getrokken moet worden

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:56

knabbelgirl schreef:
Ogen dicht, rustig ademen en er niet teveel op focussen. De schrik doet vaak het meest pijn als je hem niet daar op dat moment verwacht. Het is overigens 9 van de 10 keer niet nodig in het verhemelte. Mijn tandarts doet aan de kant van de wang, enkel binnenkant als het niet wil verdoven, of er iets getrokken moet worden

Persoonlijk zou ik de ogen open houden. Dan is er nog wat te zien qua omgeving. Als ik mijn ogen zou sluiten dan focus ik mij automatisch op de prik. Maar dat zou ik maar zijn.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:59

Kort geleden heb ik een kies laten trekken bij de kaakchirurg en die prikken in het gehemelte zijn niet lekker maar het is zo voorbij. Je zal trots op jezelf zijn wanneer je het achter de rug hebt en het niet meer uitstelt :) .
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 07-01-16 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:59

Mijn vorige tandarts deed altijd eerst voorverdoven, smerig goedje was dat. Laatste keer dat ze bij mij moest vullen had ik een gaatjestang bij mijn wortel. Die heeft ze wel 6 keer opnieuw moeten verdoven. Ze doet sowieso eerst alleen aan de buitenkant verdoven en als dat niet werkt in mn verhemelte. Maar dan was dat al iets verdoofd dus dan viel het mee. Vraag dus inderdaad of ze misschien eerst via de buitenkant kunnen verdoven. Sterkte!

Oh wat bij mij helpt is handen op mijn buik en focussen op mijn buikademhaling.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 00:16

Zonder durf ik echt niet, volgens mij zitten die gaatjes tussen 2 kiezen in en moeten ze best wel diep boren denk ik. Vraag het wel even.
Twee jaar geleden had ik ook een gaatje tussen twee kiezen rechtsboven in en kreeg ik meteen een prik bij m'n gehemelte. Ik ben gewoon erg bang dat ik weer van m'n stoel schiet en die naald in m'n keel krijg. Krijgen jullie dan geen verdoving in het gehemelte als er boven geboord moet worden, maar gewoon aan de zijkant?

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:24

zalfje ben ik niet bekend mee. Toen ze mij verstand kiezen gingen trekken kreeg ik drie prikken i me gehemelte ( en nog een paar ergens anders ) Hij heeft eerst de andere prikken gezet zodat het al een beetje verdoofd en toen in mijn gehemelte de eerste is een beetje gemeen maar daarna voel je al snel niks meer. En denk maar zo in twee seconden zit de prik erin en ben je er klaar mee.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:15

Gucci_ schreef:
Zonder durf ik echt niet, volgens mij zitten die gaatjes tussen 2 kiezen in en moeten ze best wel diep boren denk ik. Vraag het wel even.
Twee jaar geleden had ik ook een gaatje tussen twee kiezen rechtsboven in en kreeg ik meteen een prik bij m'n gehemelte. Ik ben gewoon erg bang dat ik weer van m'n stoel schiet en die naald in m'n keel krijg. Krijgen jullie dan geen verdoving in het gehemelte als er boven geboord moet worden, maar gewoon aan de zijkant?

Paar week terug moest ik om die reden ook naar de tandarts. Prik kwam aan de zijkant. Verder heb ik een uitstekende tandarts en hebben ze netjes geboord zonder dat ze te ver zijn gegaan :) Dat betrefte dus ook een gaatje tussen 2 kiezen aan de bovenkant :)