Vitamines slikken. Zin of onzin?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meliaforever

Vitamines slikken. Zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 15:43

Omdat ik niet heel gezond eet zit ik eraan te denken om vitamines te slikken. Maar waar moet ik op letten? Er zijn echt teveel verschillende. := Ik krijg elke maand al vitamine B12 binnen via een injectie dus die is niet nodig. :+ En mag je die pillen doormidden breken aangezien sommige echt mega zijn. :')

8nnemiek

Re: Vitamines slikken. Zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:51

Ik zou niet zomaar een hoop vitamines gaan slikken. Probeer eerst een uit te rekenen waar je echt te weinig van binnen krijgt. Je kan namelijk ook teveel van een bepaalde vitamine binnen krijgen, en dat is ook niet goed. Mijn moeder heeft een tijdje vitamine B geslikt, maar kreeg na een tijdje allerlei klachten en uitslag wat uiteindelijk door het teveel aan vit.B bleek te komen. Alleen vit.C kun je zonder problemen overdoseren.

Het beste is natuurlijk om je voeding gewoon aan te passen. Voor vit. C eet je meer fruit (citrusfruit, kiwi, of groente als (snoep)paprika..) maar er zijn ook een aantal vitamines die ons lichaam zelf aanmaakt.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:56

Een vitaminepil moet een aanvulling zijn, geen vervanging van groenten en fruit. ;) (ow wat klink ik nu als mijn moeder :') ). Maar zoals Annemiek zegt, prober wat meer groenten en fruit te eten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:58

Meliaforever schreef:
Omdat ik niet heel gezond eet zit ik eraan te denken om vitamines te slikken.

Wat dacht je ervan om gewoon gezonder te gaan eten?

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:59

Yess inderdaad, meer groente en fruit. Gewoon gevarieerd leren eten en uiteindelijk ga je het zelfs lekker vinden om gezond en goed voor je lichaam te zorgen :) Er kunnen best behoorlijk wat bijwerkingen zijn van (verkeerde) vitamine pillen.. Heb er zelf ook eens onderzoek naar gedaan. Alles staat op internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:02

Nou, inderdaad, je bent 23, je kan toch wel de discipline opbrengen om gewoon gezond te eten ipv pillen te slikken?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:05

Omdat ik niet gezond ben slik ik een hele batterij pillen (op aanraden van de dieetiste). De Multivitaminen + mineralen pot van het Kruidvat is best goed en zijn hanteerbare pillen. Maar inderdaad is dat lang niet zo goed als gezond eten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:07

Kayleigh_ schreef:
Nou, inderdaad, je bent 23, je kan toch wel de discipline opbrengen om gewoon gezond te eten ipv pillen te slikken?

Nou, nou.... Als je gaat kijken naar wat het menselijk lichaam écht allemaal nodig heeft (en dit kan erg verschillen per persoon) dan is het heel lastig om dagelijks alles in de juiste hoeveelheden binnen te krijgen.

Ik ben 34, ik eet gezond en gevarieërd en slik dagelijks een multivitamine en een vitamine C pil. En daar voel ik me prima bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:08

Tuurlijk Palmera, maar TS zegt niet gezond te eten, terwijl dat de basis zou moeten zijn. Vanaf daar kun je gaan uitkijken naar pillen die kunnen aanvullen.

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:08

Ik ben op dit moment zwanger en ik voel me beter dan ooit (minder ziek, verkouden etc., men zegt vaak dat zwangere dames juist vaker ziek worden). Ik slik sinds ik weet dat ik zwanger ben speciale zwangerschapsvitaminen, maar ik weet eerlijk gezegd niet of het daardoor komt of dat mijn weerstand gewoon beter is tijdens de zwangerschap. Maar het is het proberen waard. Ik eet wel gezond btw.
Wat bij mij sowieso verschil maakte was het slikken van magnesiumpillen. Tijdens de zwangerschap heb ik veel last gekregen van rusteloze benen en armen in de nacht en sinds ik dat (op aanraden van de verloskundige) erbij slik, heb ik het vrijwel niet meer. Dus ook al eet je gezond, blijkbaar had ik toch in ieder geval die magnesium nodig.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:10

Palmera schreef:
Ik ben 34, ik eet gezond en gevarieërd en slik dagelijks een multivitamine en een vitamine C pil. En daar voel ik me prima bij.

...maar misschien voel je je wel net zo prima zónder :)*

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 16:14

Wil het eventueel niet gaan gebruiken als vervanging van gezond eten. Want daar ga ik ook mee aan de slag. Maar meer als aanvulling. Daarom ook de vraag of het wel zin heeft om vitamine te slikken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:15

Rije schreef:
Palmera schreef:

Dat zou heel goed kunnen. Maar als ik eerlijk ben: mijn drukke werk in combinatie met hoe ik mijn lichaam momenteel aan het trainen en opbouwen ben, maakt dat ik het risico niet wil nemen om iets tekort te komen.
Ik wíl niet terugvallen, vraag veel van mijn lichaam en dat betekend dat mijn lichaam ook alles nodig heeft. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:20

Sowieso heb je naast je injecties b12 een goede alle-b'tjes nodig.
De "basic B" van Thorne research bijv.
Goede dosis foliumzuur en andere B's.

Maar dat zou je ook kunnen zoeken in een multi. Bijv de vm-75 van Solgar.

Biotics heeft ook een fijne multivitamine waarin alles gewoon 100% of minder in zit per vitamine en mineralen ipv mega doseringen. De bio multi plus.

Hoe zit het met je buik? Klachten? PDS? Ivm b12-tekort ook mogelijk vanwege slecht versteringstelsel en buik klachten. Daarvoor L-glutamine, probiotica, veel groente en fruit, aminozuren enz zou je kunnen helpen.

Niemand krijgt tegenwoordig voldoende binnen. Onmogelijk met de westerse levensstijl en doorgeschoten gmo groenten.
Daarnaast heeft 90% een vit D gebrek/laag dus standaard dagelijks 1000IU vit D is ook fijn als basis.

Blablablabla ik zou nog meer kunnen uitwijden.

Ik zeg dus: zin

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:44

Hannanas schreef:

Biotics heeft ook een fijne multivitamine waarin alles gewoon 100% of minder in zit per vitamine en mineralen ipv mega doseringen. De bio multi plus.

Hoe zit het met je buik? Klachten? PDS? Ivm b12-tekort ook mogelijk vanwege slecht versteringstelsel en buik klachten. Daarvoor L-glutamine, probiotica, veel groente en fruit, aminozuren enz zou je kunnen helpen.

Niemand krijgt tegenwoordig voldoende binnen. Onmogelijk met de westerse levensstijl en doorgeschoten gmo groenten.
Daarnaast heeft 90% een vit D gebrek/laag dus standaard dagelijks 1000IU vit D is ook fijn als basis.

Klopt weinig van je verhaal. Mensen zonder ernstige gezondheidsproblemen hebben geen extra L-glutamine nodig. En 90 procent vitamine D tekort? Het is volgens mij nog geen 10 procent.

@topicstarter: laat je goed voorlichten op basis van je huidige voedingspatroon hoe je dit kunt aanpakken en of het noodzakelijk is om aanvullende supplementen te slikken. Succes.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:49

Kattenbak schreef:
Hannanas schreef:

Klopt weinig van je verhaal. Mensen zonder ernstige gezondheidsproblemen hebben geen extra L-glutamine nodig. En 90 procent vitamine D tekort? Het is volgens mij nog geen 10 procent.

@topicstarter: laat je goed voorlichten op basis van je huidige voedingspatroon hoe je dit kunt aanpakken en of het noodzakelijk is om aanvullende supplementen te slikken. Succes.

Waar haal jij die 10% vandaan?
En welke grenswaarden zijn er dan gehanteerd?
Daar zit nogal eens een verschil in. Het vit D tekort \ laagnormaal (dus ik heb het niet over enkel tekort) is echt veel en veel groter dan 10%

Daarnaast vraag ik ook eerst naar haar buik zoals je kunt lezen. Over l-glutamine is inmiddels ontzettend veel bewezen in onderzoeken.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:03

Meliaforever schreef:
Wil het eventueel niet gaan gebruiken als vervanging van gezond eten. Want daar ga ik ook mee aan de slag. Maar meer als aanvulling. Daarom ook de vraag of het wel zin heeft om vitamine te slikken.

Extra vitamines heb je niet nodig indien je gezond eet. Het klopt dat ieder lichaam een andere hoeveelheid nodig heeft maar hier wordt rekening mee gehouden met de aanbevolen hoeveelheid. Deze hoeveelheid wordt namelijk gebaseerd een stuk boven het benodigde van het lichaam. In specifieke gevallen zijn pillen wel nodig.

Kijk eerst eens hoe je voedingspatroon nu is. Op mijn.voedingscentrum.nl kun je een eetdagboek bijhouden. Hierbij kun je alle vitamines zien en hoeveel je binnen krijgt. Het beste is om van 3 dagen bij te houden en daar het gemiddelde van te nemen. Zoek voor deze vitamines op was de aanbevolen hoeveelheid is en hoe dicht je hierbij komt.

Als je wil mag je mij ook een PB sturen als je 3 dagen hebt bijgehouden. Wil dan wel voor je kijken wat er verbeterd zou kunnen worden en met welke producten je die tekorten zou kunnen veranderen.

Vitamine D komen veel mensen te kort in de winter en zou je kunnen slikken. 10microgram per dag is voldoende en stelt niet zoveel voor.

Vitamine C is onzin om te slikken. Dit krijgt bijna iedereen voldoende binnen.

Indien je sport heb je wel meer vitamine B nodig omdat dit helpt bij het verbouwen van de stoffen die je binnenkrijgt.
Vitamine B zit veel in dierlijke producten en is zit dus niet in groente en fruit

Palmera schreef:
Rije schreef:

Dat zou heel goed kunnen. Maar als ik eerlijk ben: mijn drukke werk in combinatie met hoe ik mijn lichaam momenteel aan het trainen en opbouwen ben, maakt dat ik het risico niet wil nemen om iets tekort te komen.
Ik wíl niet terugvallen, vraag veel van mijn lichaam en dat betekend dat mijn lichaam ook alles nodig heeft. :)

Vitamine C krijg je zo snel al binnen en is dus echt niet nodig.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:55

Citaat:
Daar zit nogal eens een verschil in. Het vit D tekort \ laagnormaal (dus ik heb het niet over enkel tekort) is echt veel en veel groter dan 10%

Daarnaast vraag ik ook eerst naar haar buik zoals je kunt lezen. Over l-glutamine is inmiddels ontzettend veel bewezen in onderzoeken.

Ja l-glutamine toevoegen als supplement is inderdaad aan te raden bij ernstig zieke mensen of ernstige darmaandoeningen. Je lichaam heeft dit anders gewoon genoeg in het lichaam.

10 microgram voor volwassenen die niet zwanger, getint e.d. Zijn.[/quote]

En waar ik aan mijn data ben gekomen:

http://www.gezondheidsraad.nl/sites/def ... amineD.pdf

En waar haal jij de 90 procent vandaan?
Laatst bijgewerkt door Kattenbak op 05-01-16 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:56

Suikermeisje, vit B zit zeker wel in plantaardige voeding. De enige B vit die vooral in vlees zit is B12, maar ook die zit in oa paddestoelen, zeewier en maak je ook nog eens zelf aan.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:57

Kattenbak schreef:
Citaat:

Ja l-glutamine toevoegen als supplement is inderdaad aan te raden bij ernstig zieke mensen of ernstige darmaandoeningen. Je lichaam heeft dit anders gewoon genoeg in het lichaam.

10 microgram voor volwassenen die niet zwanger, getint e.d. Zijn.

En waar ik aan mijn data ben gekomen:

http://www.gezondheidsraad.nl/sites/def ... amineD.pdf

En waar haal jij de 90 procent vandaan?[/quote]

O en ik geloof zeker dat de daadwerkelijke tekorten hoger zijn, maar 90 procent niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:48

Citaat:
Mensen zonder ernstige gezondheidsproblemen hebben geen extra L-glutamine nodig. En 90 procent vitamine D tekort? Het is volgens mij nog geen 10 %.

...er is een kleine revolutie geweest mbt vitamine D.
De cijfers die vroeger golden als bovengrens zijn nu zo ongeveer de ondergrens - met als logisch gevolg dat de percentages tekorten ook veranderen.

Idem L-Glutamine: je lichaam kan het zelf maken maar onder bepaalde omstandigheden kan bijslikken beslist zin hebben.

Of de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C: zeer geschikt om geen scheurbuik te krijgen, wat een erg nare ziekte is. Maar wie fiks onder stress staat of een bindweefsel aandoening heeft, kan toch meer dan die ADH gebruiken.

@ TS: misschien ook gewoon een goede check up laten doen, dan weet je waar je eventuele tekorten liggen.
Zo zit er bijna geen zink meer in de bodem, de een heeft daar meer last van dan de ander, met een minder ideale darmflora maak je zelf weini vitaminen B aan, maar neem je ook slechter allerlei zaken op - kortom: het is complex.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:05

Ik slik magnesium, daar voel ik me beter bij. Maar 67% van de adh, maar ik denk dat ik nu niet tekort kom. Magnesiumtekort hebben veel mensen.
Verder neem ik af en toe een glas met water en why-eiwit. Eiwitten helpen bij spieropbouw. Dus heb je ook nooit te veel van.
Ik zie een multivitamine als een 'baat het niet, het schaadt ook niet'. Je moet natuurlijk niet overdrijven. Maar als je weet dat je niet gezond eet kan het weinig kwaad volgens mij. Beter is natuurlijk het voedingspatroon aan te passen, maar soms is dat gewoon niet mogelijk.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:19

8nnemiek schreef:
Suikermeisje, vit B zit zeker wel in plantaardige voeding. De enige B vit die vooral in vlees zit is B12, maar ook die zit in oa paddestoelen, zeewier en maak je ook nog eens zelf aan.

Jammer, maar in paddestoelen en zeewier zit wel b12 , maar te weinig om er wat aan te hebben. En je maakt het nooit zelf aan. Was het maar zo. Je moet het voldoende hebben in je voeding anders moet je injecties of goede smelttabetten met methylcobolamine prikken of slikken. En doe dat alleen na een bloedtest.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:34

germie schreef:
Ik zie een multivitamine als een 'baat het niet, het schaadt ook niet'. Je moet natuurlijk niet overdrijven. Maar als je weet dat je niet gezond eet kan het weinig kwaad volgens mij. Beter is natuurlijk het voedingspatroon aan te passen, maar soms is dat gewoon niet mogelijk.

Een multivitamine kan zeker schade toebrengen. Advies is om in ieder geval als je ze toch wil slikken om onder de 100%adh te blijven. Op vitamine a, d, k en e na plas je wat je niet nodig hebt uit.
Vitamine a wordt opgeslagen in de lever en kan daar op den duur voor leververgiftiging zorgen. Vanuit je voedsel krijg je ook vitamine a binnen.
Waarom iets slikken als je niet eens weet of er tekorten zijn. Bij paarden roepen we gelijk laat het bloed onderzoeken op eventuele tekorten. Waarom bij ons zelf niet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:44

yarrah schreef:
Jammer, maar in paddestoelen en zeewier zit wel b12 , maar te weinig om er wat aan te hebben. En je maakt het nooit zelf aan. Was het maar zo. Je moet het voldoende hebben in je voeding anders moet je injecties of goede smelttabetten met methylcobolamine prikken of slikken. En doe dat alleen na een bloedtest.

Iedereen maakt B12 aan, maar wel pas in de dikke darm. Het is nooit bewezen dat mensen die B12 zelf weer kunnen opnemen, maar het is ook nooit bewezen dat het niet kan, en aangezien er genoeg veganisten zijn die geen B12 slikken en toch geen tekorten hebben denk ik dat gezonde mensen zeker (een deel van) hun zelf aangemaakte B12 kunnen opnemen.
Er zijn wel een aantal stoffen die de opname remmen, volgens mij oa calcium.