Yoga, wie doet het en hoe ervaar je het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Yoga, wie doet het en hoe ervaar je het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:10

Hoi hoi!

al een aantal weken probeer ik mij te verdiepen in de wereld van Yoga.
Met als insteek, om mijzelf meer te laten "onthaasten" en rust te vinden wanneer ik vrije tijd heb.
Normaal plan ik ieder moment het liefste vol, met als uitwerking, dat ik na een vrije dag kapot ben.

Yoga lijkt mij een mooie "uitlaatklep" :)
Ook lees ik dat Yoga en Paardrijden een goede combinatie is samen.

Nu ben ik benieuwd naar jullie :)
Hoe lang doe je aan yoga? (of heb je gedaan?) Hoe vaak per week ben je bezig?
Hoe ervaar je het? Wat raad je aan?

Ik ben benieuwd naar de reactie's!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Yoga, wie doet het en hoe ervaar je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:20

Ik lees even mee. Ik moet ook onthaasten en yoga lijkt me best fijn.
Ik vraag me alleen af hoe lenig je hiervoor moet zijn en hoe je het beste kunt starten.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:23

Inderdaad, hoe je het beste kunt starten :) daar ben ik ook erg benieuwd naar!

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:25

Ik volg :)
Ik ben een heel erg stress-gevoelig persoon, en wil ook altijd ieder moment vol plannen, anders heb ik het gevoel dat ik tijd aan het verspillen ben.
Als ik aan yoga zou gaan beginnen, zou ik dat wel graag doen in een les met andere mensen (van mijn leeftijd). Ik lees dus even mee !

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:33

Ik heb een blauwe maandag yoga gedaan. Eraan begonnen met dezelfde insteek als jullie, maar na twee maanden ben ik er weer mee gestopt. Het paste niet (meer) in de planning.
Of het aan de yoga zelf lag, aan het tijdstip van de cursus of aan het feit dat ik op dat moment een hele hectische tijd op het werk had weet ik niet, maar ik moest mezelf naar die les slepen en dat wekte zoveel negatieve energie bij mij op dat ik er mee ben gestopt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:35

Dorus, oo kijk, jeetje...
Daarom ben ik zo benieuwd naar ervaringen :)
Do's & Dont's .

Wel jammer, zou je er bij een andere club wel weer mee willen beginnen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:36

Een collega van mij doet 't en die is er laaiend enthousiast over! Ze verheugt zich elke week en is daarna ook heel ontspannen. En zij is van zichzelf vrij negatief en gespannen.

Ze vind 't echt heerlijk. :j

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:44

Ik doe sinds een paar maand aan yoga. Gewoon een beginners groep en als iets niet lukt zijn er veel alternatieven voor desbetreffende oefening. Bijvoorbeeld als je rug klachten hebt past onze instructrice de oefening voor die mensen dus danig aan dat het wel kan. Bevalt mij prima. Gezellig en ik word er ook echt wel rustiger van. Hele ongedwongen sfeer ook bij ons.

Enne dames als zo'n stijve hark als ik het kan kan iedereen het. In onze groep zitten ook veel dames van middelbare leeftijd en zelfs en mevrouw van begin zestig en je iedereen is erg respectvol naar elkaar ook als iemand bijvoorbeeld omvalt( is mij gebeurd en niemand lachte me uit behalve ik zelf).

Ik zou zeggen probeer het eens. Als het niks voor je is kun je altijd weer stoppen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:51

Momenteel niet. Ik heb nu even te weinig rust in m'n lijf om op gezette tijden verplichtingen aan te gaan. En helaas is yoga voor mij ook geen oplossing gebleken om die rust te krijgen. Iig niet in combinatie met die gezette tijden.
Misschien dat ik het later nog een keer ga proberen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:54

Evy Gruyaert (van start to run) heeft nu ook een start to Yoga gemaakt.
Naar het schijnt ideaal voor de beginneling. Zelf zie ik er niks in maar misschien is het voor jou wel een leuk startpunt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:10

Ik doe af en toe een lesje yoga bij de sportschool, daar worden verschillende vormen gegeven :)

Wat betreft leningheid : je hoeft er écht niet lenig voor te zijn. Het uitgangspunt van yoga is dat je doet wat bij je lichaam past op dat moment en in dat moment en gevoel zakt, de ontspanning in. Vaak kun je door die ontspanning en dat loslaten een stukje verder of dieper, maar dat is niet het doel :n Het gaat erom dat je een stuk ontspanning vindt in een oefening en daar hoort soms ook acceptatie bij dat je niet verder of dieper kunt. Anders wordt het meer kunstjes doen :)

Edit: nog even een ouder topic erbij gezocht :) [MWS] Yoga

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:14

Ik heb een jaar of vier terug drie lessen gehad. Je wordt heel ontspannen. Ik werd er mentaal zo lui/moe van dat ik de rest van de dag niks meer kon doen :=

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:15

Ik heb steeds van die momenten dat ik weer aan yoga begin. Gewoon thuis, via doyouyoga.com, vooral de lessen van Erin Motz vind ik erg prettig.
Het is wel fijn om even een momentje helemaal voor jezelf te hebben en de lessen duren gelukkig geen uuuuuren. Om te beginnen kan je je inschrijven voor de gratis 30 day yoga challenge. Deze challenge is geschikt voor alle niveaus.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:15

Zou yoga ook wat zijn als je 1 slechte knie hebt?

Want naar mijn idee heb je toch vrij veel houdingen waarbij je op je knieen zit of heb ik dat verkeerd?

Heb namelijk een knie die 2x geopereerd is en op mijn knie zitten (dus steunen) gaat absoluut niet, hurken dan wel weer.
Ben nu heel erg druk met mijn studie/werk enz maar wil graag als ik daar mee klaar ben wat meer voor mijzelf gaan doen, yoga lijkt mij best een mooie aanvulling.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:18

Ik doe 1x per maand bikram yoga en 1 x per week een yoga of pilates les.

Ik vind het wel fijn. Zeker de bikram yoga. Overigens ben ik net zo lenig als een hark. Maar ben ik door de lessen wel al verbeterd daarin. Verder is het voor mij gewoon een uurtje ontspannen.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:19

MarliesV schreef:
Zou yoga ook wat zijn als je 1 slechte knie hebt?

Want naar mijn idee heb je toch vrij veel houdingen waarbij je op je knieen zit of heb ik dat verkeerd?

Heb namelijk een knie die 2x geopereerd is en op mijn knie zitten (dus steunen) gaat absoluut niet, hurken dan wel weer.
Ben nu heel erg druk met mijn studie/werk enz maar wil graag als ik daar mee klaar ben wat meer voor mijzelf gaan doen, yoga lijkt mij best een mooie aanvulling.

Er zijn wel poses dat je op je knieën zit, maar die kan je natuurlijk altijd overslaan.
Misschien even overleggen met je (huis)arts voordat je begint?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:21

Ben begonnen en maak de cursus af, maar ik ben erachter gekomen dat ik door een iets vlotter tempo beter ontspan, of wat mijn yoga instructrices zegt ik moet juist de energie eruit knallen met wat yoga ertussen en dat kan zij mij niet bieden. Een heel uur yoga is voor mij te lang.

Zoek een cursus in de buurt met goede leiding en volg eens een lesje dan merk je vanzelf of het wat voor je is. Je moet je er vooral thuisvoelen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:27

butengeweun schreef:
Ben begonnen en maak de cursus af, maar ik ben erachter gekomen dat ik door een iets vlotter tempo beter ontspan, of wat mijn yoga instructrices zegt ik moet juist de energie eruit knallen met wat yoga ertussen en dat kan zij mij niet bieden. Een heel uur yoga is voor mij te lang.

Zoek een cursus in de buurt met goede leiding en volg eens een lesje dan merk je vanzelf of het wat voor je is. Je moet je er vooral thuisvoelen.

Ik zou juist zeggen: volg meerdere lesjes, want er zijn zoveel soorten yoga! Van langzame vormen met houdingen lang vasthouden (bijv yin yoga, ik hou ervan!) tot wat snellere vormen (bijv poweryoga).

Butengeweun: welke vorm heb jij gehad?

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:30

Ik doe sinds driekwart jaar ook yoga. Eerst een tijdje pilates gedaan, maar dat vond mijn lijf soms nogal heavy. Door verhuizing bij yoga terecht gekomen. Ik ben veruit de jongste van de groep, maar vind het heerlijk. Kom altijd lekker ontspannen terug en m'n lijf krijgt toch even de beweging die t nodig heeft.
Ik ga 1 keer in de week naar les. Zou wel vaker thuis aan de slag willen, maar dat vind ik lastig. Dus misschien is die 30-dagen Challenge wel iets voor mij.. Ik ga er zeker eens naar kijken!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:34

Ze geeft meerdere maar eigenlijk nu alleen de rustige. Ze had het ook inderdaad over poweryoga maar dat wordt hier in de buurt niet gegeven. Beetje uithoek wat dat soort dingen betreft.

Maar we gaan gewoon rustig de cursus door maar merk dat ik er geen voldoening uit haal dus dan ga ik weer op zoek naar wat anders.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:39

Ik doe om de 2 weken Tao Chakra Yoga en 1x op de maand psoas yoga. Met de Tao Chakra ga ik binnenkort stoppen vanwege het lastige uur, ik kom telkens dolgehaast toe. Maar manlief is de zolder aan het ombouwen naar yoga-ruimte, krijg me daar nog maar eens weg als die klaar is :')

Ik heb het nodig... Zonder yoga heb ik gewoon de kans niet om te ontspannen of mijn mind stil te leggen :)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:41

Ik doe nu ongeveer een jaartje aan yoga & meditatie :) Ben er mee begonnen toen ik in mijn burn out zat. Geen idee wat voor yoga ik doe, ik doe meestal wat oefeningen via YouTube. Vind Yoga By Adrienne (oid) een heel fijn kanaal. Wil nog wel naar een plek waar ze lessen geven, maar heb hier in de buurt nog niks kunnen vinden wat me aanstaat.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:56

Ik heb het een half jaar gedaan.Maar kon mij niet concentreren.Mijn gedachten dwaalde al snel af naar andere dingen behalve yoga oefeningen.Toen ben ik gaan paardrijden.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:01

Zou yoga wat zijn voor als je een paniekstoornis hebt? Wil ook graag wat afvallen maar weet niet of yoga daar in mee zou kunnen helpen?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:08

Doef schreef:
Zou yoga wat zijn voor als je een paniekstoornis hebt? Wil ook graag wat afvallen maar weet niet of yoga daar in mee zou kunnen helpen?

Ja, ik heb dan wel geen echte paniekstoornis, maar wel een angststoornis met paniek aanvallen en het heeft mij daarin heel erg veel geholpen :) Als ik merk dat ik gespannen ben of angst heb probeer ik wat yoga oefeningen te doen en dan zakt het weg.