Obstacle Course Racing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Smurflin

Obstacle Course Racing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 12:24

In 2016 ga ik mijn eerste Obstacle race doen. Nu ben ik heel benieuwd naar andere bokkers die dit ook doen of gaan doen. Ik zou graag willen weten hoe jullie je voorbereiden op zo'n race. Wat voor trainingsschema's, voedingsschema's ed gebruiken jullie?

Wellicht kunnen we elkaar wat tips geven.

In maart wil ik graag de 12 km Mudrun gaan doen en dan daarna doortrainen voor een langere afstand.

Winged

Re: Obstacle Course Racing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:43

Smurflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:21

Aah leuk! Welke runs heb jij nog staan dit jaar? Hoe train je hiervoor?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:09

Ik doe aan hardlopen, bootcamp en crossfit. Daarnaast ook survivalruns (niet te vergelijken met obstakel omdat survival veel technischer is). Maar met die basis kom ik een heel eind. Vooral veel plezier hebben :D

Dit jaar waarschijnlijk alle 4 de strong vikings, kardingerun, stormloop, cavemanchallenge, strongmanrun, misschien mudmasters.... En heel misschien een paar in het buitenland.
De strong vikings doe ik elke keer een weekend: Ene dag rennen, andere dag vrijwilliger. Dan krijg je weer een kaartje voor een volgende editie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:17

Hier nog een redelijk fanatiekeling. Vorig jaar begonnen met een color obstikal run en de zombie rush.

Voor dit jaar heb ik opgegeven voor de Army Urban run op 10 april. Deze was binnen een dag vol!
http://www.armyurbanrun.com/

Verder wil ik in ieder geval de breakout run lopen en the tough ten miles.
http://www.breakoutrun.nl/
http://www.toughtenmiles.nl/

En dan aan het einde van het jaar de color obstical en de zombie rush.
Waarschijnlijk ook nog een strong viking, maar die zijn voor mij zo enorm ver weg en daarbij het inschrijven erg duur.

Ikzelf vind het leuk om met een groepje te lopen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:23

vonneke schreef:
Waarschijnlijk ook nog een strong viking, maar die zijn voor mij zo enorm ver weg en daarbij het inschrijven erg duur.

Daarom, weekendje vrijwilligen. Als je zaterdags vrijwilliger bent, kun je zondags lopen bijvoorbeeld.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:31

Hier ook iemand die fanatiek meedoet! Kan niet wachten tot het weer maart is!

Ik train niet speciaal voor de obstacle runs, doe aan bootcamp, crossfit en hardlopen dus train genoeg. Ik weet niet wat je zelf al doet aan sport momenteel? Anders zou ik als ik jou was gaan starten met hardlopen en wat krachttraining. Ik loop altijd de langste afstanden, meestal is dat 18/19 km.

Komend jaar doe ik weer zoveel mogelijk mee, beginnende met Mudmasters, verder vind ik de Strong Vikings altijd super leuk, Stormloop enz.

Overigens kan ik je wel echt aanraden om te gaan trainen, want het is wel redelijk een aanslag op je lichaam. Na de 1e obstacle run die ik gelopen heb vorig jaar kon ik een week amper meer lopen :D
Nu ik meer getraind ben heb ik minder last, maar ongetraind of minimaal getraind raad ik echt af, ook omdat niet alle obstakels gemakkelijk zijn (denk aan hogere muurtjes) en je naar terecht kan komen als je lichaam niets gewend is.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:32

Ik ben geen fanatiekeling, maar heb wel al een paar keer meegedaan met een obstakelrun en wil komend jaar in ieder geval inschrijven voor de cavemanrun! Ik trainde zelf altijd hardlopen en bootcamp, maar ben inmiddels overgestapt op hardlopen en boulderen en heb het idee dat ik daarmee beter voorbereid ben :)

Winged; survivalrun ken ik niet zo, maar klinkt leuk! Waar kun je daar meer info over vinden?

Edit: inmiddels gegoogled en gevonden :) Begrijp dat het een soort zwaardere obstakelrun is? Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen t.o.v. bekendere obstakelruns!
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 04-01-16 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:35

Winged schreef:
[naam] schreef:

Daarom, weekendje vrijwilligen. Als je zaterdags vrijwilliger bent, kun je zondags lopen bijvoorbeeld.

Maar als je daarvoor ruim over de 100km (enkel) moet rijden is het alsnog een duur grapje.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:47

vonneke schreef:
Maar als je daarvoor ruim over de 100km (enkel) moet rijden is het alsnog een duur grapje.

Keuzes :)

Wij rijden met een auto vol volk heen vanuit Drenthe. Dus tjah....

Smurflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 15:23

Ik ben ook niet bekend met survival runs. Ik zal zo eens googlen.

Jullie hebben wel leuke runs op de planning staan! Ik wil eerste deze 2 eens proberen, als ik de smaak te pakken heb kan ik er altijd nog een plannen.

Ik doe zelf nu 2 x per week crossfit, 1 x per week OCR training (dit is vooral op grip etc). Hiernaast moet ik dus het hardlopen gaan oppakken, 5 kilometer loop ik wel uit, maar veel verder zal ik niet komen. Dan zou ik uitkomen op 4 x trainen per week en ik denk dat dat wel genoeg is. Eventueel nog een keertje extra kracht erbij om de spieren te trainen die ik met de WOD gemist heb. Nadeel is wel dat ik een blessuregevoelig lichaam heb, dus mijn sportmasseur zal het druk krijgen haha.

Wel slim om als vrijwilliger mee te doen Winged. Is het dan zeker dat je een kaartje krijgt voor de volgende run?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:39

Een obstakelrace is niet zo dat je de hele tijd aan het rennen bent. ;)

En bij strong viking is het zo dat je een kaartje krijgt. Bij andere runs kan het weer anders zijn :)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:45

Ik vind het qua conditie vaak wel pittiger dan een constant stuk rennen, doordat je tussendoor (soms ook spannende) krachtoefeningen doet. Ik heb mijn eerste obstakelrun van 7km kort na een gewone hardloopwedstrijd van 22km gedaan en toen was ik echt kapot!

Winged, misschien had je mijn vraag over het hoofd gezien, maar ik was benieuwd hoe jij survivalruns ervaart t.o.v. gewone obstakelruns?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:26

Smurflin schreef:
Ik ben ook niet bekend met survival runs. Ik zal zo eens googlen.

Jullie hebben wel leuke runs op de planning staan! Ik wil eerste deze 2 eens proberen, als ik de smaak te pakken heb kan ik er altijd nog een plannen.

Ik doe zelf nu 2 x per week crossfit, 1 x per week OCR training (dit is vooral op grip etc). Hiernaast moet ik dus het hardlopen gaan oppakken, 5 kilometer loop ik wel uit, maar veel verder zal ik niet komen. Dan zou ik uitkomen op 4 x trainen per week en ik denk dat dat wel genoeg is. Eventueel nog een keertje extra kracht erbij om de spieren te trainen die ik met de WOD gemist heb. Nadeel is wel dat ik een blessuregevoelig lichaam heb, dus mijn sportmasseur zal het druk krijgen haha.

Wel slim om als vrijwilliger mee te doen Winged. Is het dan zeker dat je een kaartje krijgt voor de volgende run?

Als je al 5 km kunt hardlopen en 2x per week crossfit ga je het zeker redden hoor! Ik loop ook enkel 5 km hard, kan ook wel 10 maar vind dat geestelijk gezien maar niks dus ik train alleen op de 5 km en dan een snelle tijd. Ik loop wel zo 19 km obstacle run uit, is niet te vergelijken met 19 km hardlopen. Tussendoor sta je stil bij de obstakels, kwa kracht is het zwaarder dan hardlopen maar geestelijk gezien loop je 'm zo uit. Ik zou zeggen, gewoon zo doorgaan!

Toen ik vorig jaar mijn 1e obstacle run liep, deed ik alleen 1 keer per week bootcamp en 1 keer 5 km hardlopen, meer niet, en toen heb ik meteen 16 km gedaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:57

dondeyne schreef:
Winged; survivalrun ken ik niet zo, maar klinkt leuk! Waar kun je daar meer info over vinden?

Edit: inmiddels gegoogled en gevonden :) Begrijp dat het een soort zwaardere obstakelrun is? Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen t.o.v. bekendere obstakelruns!

Ah :)*

Obstakelruns zijn vooral heel leuk, wel zwaar, maar meer op brute kracht, veel samenwerken... Geen techniek nodig.

Survival is elkaar helpen vanuit de hindernis en vergt erg veel techniek. Kun je niet in een touw klimmen en een swing-over (koprol over een balk op 3 meter hoogte bijv) dan is het niet te doen om een survival te lopen. Survival is erg technisch en de samenwerking is er wel, maar minder. Er zijn ook verschillende surivalverenigingen met een eigen trainingsbaan.

Het is geen zwaardere obstakelrun, maar een hele andere tak van sport, met eigen sportbond, verenigingen en technieken. Als survivalrunner heb je op een obstakelbaan een voordeel, als obstakelrunner kom je echter niet ver op een survivalbaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:30

Welke runs versta je onder survival Winged?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:34

Topic aangeraden door vonneke!

Leuk! Ik heb met vonneke de zombierush gedaan. wil in juni de break out 8 km lopen en eigenlijk in de tussentijd nog eentje iets minder heftig of korter om te kijken hoe ik ervoor sta. In mei loop ik met de kids uit de klas de baggerloop mee 3 km maar dat moet dan op mn sloffen kunnen. Ik fitness 3 x in de week gecombineerd met lopen. Loop standaard ong 3 km als warming up en moet nu op gaan schroeven. Hiermee heb ik de 5 van de zombie opzich wel kunnen lopen.

Zijn jullie bekent met http://www.u-base.eu? Ik wil daar in het voorjaar starten en zoek nog een maatje.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 04-01-16 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:35

Leuk! dit topic!

Ik ga in maart ook mijn eerste run doen en dan ook de mudrun.
Ik volg dit topic

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:45

Overigens doe ik het echt voor de fun en doel om heen te trainen. Vind tot en met 10 km meer dan genoeg. Wat betreft voeding..ik moet vooral zorgen dat ik genoeg binnen blijf krijgen. Altijd al zo geweest. Ik ben gaan fitnessen omdat ik kwa paarden even niks om handen had en om breder te worden. Ik ben vrij smal van mezelf en ben inmiddels al een aantal kilo s bij door het sporten. Ik wil an ook echt geen extreme belasting of aanslag op mn lijf hebben. Merk wel dat ik nu veel beter in mn lijf zit en veel meer honger heb dan voorheen dus blijf lekker zo een beetje bezig

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:57

vencedor schreef:
Ik heb met vonneke de zombierush gedaan. wil in juni de break out 8 km lopen.

Vrienden hebben ook deze twee obstacle runs gelopen. Ze vonden ze beide (10 en 8 km) goed te doen zonder speciale voorbereiding.

Om antwoord te geven op de vraag van TS, zij lopen deze runs eigenlijk zonder voorbereiding, behalve dat de hardloopbasis die ze hebben. De zombierush was gemakkelijk qua hindernissen, maar wel met een goede doorstroom en meer hardloopstukken, dus het tempo lag hoger. Bij de Breakout waren de hindernissen pittiger (ik vond ze als toeschouwer al pittig om te zien, maar wel erg gaaf), maar was het zo druk bij de hindernissen dat je geregeld stond te wachten en dan ook weer je rustmoment hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:05

Bij de Zombie moeten ze mensen echt nooit meer in een tent zetten en deze vol rook blazen net na een veel te fanatieke warming up... was een nekslag voor velen en super ongezond!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:29

vonneke schreef:
Welke runs versta je onder survival Winged?

De runs met goedkeuring vanuit de survivalbond ;)
http://www.survivalbond.nl/infusions/wr ... pper_id=44
(NB: survivaltrainingen mag je ook pas volgen nadat je bent aangesloten bij de bond. Je bent dan pas verzekerd namelijk)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:39

Cool Winged, maar klinkt ook wel weer spannend! Wel leuk om gerichter te trainen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:41

Niks voor mij dus. Ik ga gewoon lekker voor de ordinaire obstical runs ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:53

Obstakelruns zijn ook vooral super leuk om te doen :)