Gebroken nagel, witte huid, normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gebroken nagel, witte huid, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:48

Vorige week Heb ik mijn vinger tussen de kiezen van een van mn paarden gehad (eigen schuld, wilde op haken controleren maar liet te vroeg de tong los..) waarbij mijn nagel is gebroken (halverwege over de breedte naar omlaag, zit nog wel aan beide kanten van de breuk vast). Dinsdag ben ik naar de huisarts geweest om te laten controleren, en ik moest het 2 a 3 keer daags weken in de soda/ dettol en heb een antibiotica-kuurtje gehad. Verder de nagel beschermen tegen stoten en vuil wat ik doe met een luchtig gaasje die ik onder aan vastplak. Dit omdat mijn kootje gigantisch gevoelig is en een pleister vastplakken en losmaken echt geen pretje is. Mn kootje kon ik ook niet bewegen, maar sinds gister xit hier wel weer wat beweging in, ik denk doordat de zwelling nu afgenomen is. Helemaal buigen lukt echter nog niet, niet omdat dat teveel zeer doet, maar ik denk dat er toch nog wat stijfheid in zit waardoor hij niet zo ver komt..

Nu is echter sinds 2 dagen mijn bovenste kootje witter dan mijn overige vingers, en omdat ik nog nooit nagel-problemen heb gehad weet ik dus niet of dat normaal is of niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is dat misschien het gevolg van het weken in de soda? Of kan dit een andere oorzaak hebben? Is het een reden om weer langs de huisarts te gaan of is het van tijdelijke aard?

Op google kan ik hier helaas niks over vinden maar er zullen vast wel bokkers zijn die ooit nagel-problemen hebben gehad en dit probleem misschien herkennen, ik hoop op ervaringen!

Afbeelding

Afbeelding

Loeky01

Re: Gebroken nagel, witte huid, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:06

Ik zou hier zeker nog even mee terug gaan! De huisarts kan het dan beter beoordelen. De vinger komt vanaf de foto op mij nog erg gezwollen over.
Klopt de vinger ook of dat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:09

Nee de vinger klopt eigenlijk niet meer zo erg behalve als ik buiten ben geweest (door de kou denk ik), eerste dagen klopte hij wel maar nu voel ik het eigenlijk ook niet meer als ''pijn'' als ik hem stoot terwijl ik in het begin echt door de grond ging van de pijn. Hij ziet er voor mij niet meer als gezwollen uit. Nagel is ook erg netjes vind ik. Op de foto van een dag later is de vinger overigens wel een stuk roder..

Dit was de dag dat ik naar de huisarts ging;
(Nagel zal ik jullie besparen haha)

Afbeelding

Afbeelding

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:13

De reden waarom hij op mij gezwollen overkomt is omdat je het 'puntje' mist wat in de huid vormt. Maar het is natuurlijk een foto wat kan vertekenen.
Ik zou toch even terug gaan!

Edit: zie nu je foto's van een dag later pas! Daar valt de zwelling zeker mee.. Ik zou evt koelen en de hand wat hoger houden. Maar het nog even aankijken. Witte huid komt denk ik door de kou. Als het niet verminderd of de pijn erger wordt zou ik wel even langs de huisarts gaan
Laatst bijgewerkt door Loeky01 op 03-01-16 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:14

Ik zou teruggaan en ff je vinger laten controleren... Lijkt alsof de doorbloeding niet helemaal goed is, hij is idd erg wit!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:15

Zeker morgen ochtend huisarts even bellen om het te laten controleren!! Kan van alles zijn, maar zo vanaf het scherm moeilijk te beoordelen.
Beterschap in ieder geval!

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:25

Ik zal als ik jou was ook idd de huisarts even bellen. De vinger is witter dan hoort, wat zoals hierboven gezegd lijkt op een verminderde doorbloeding. Misschien zit er toch een scheurtje in het kootje, wat een huisarts met het blote oog natuurlijk niet kan zien. Huisartsen denken soms dat ze röntgenoogjes hebben.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:25

Toevallig enige tijd terug gehad toen ik mij flink had gesneden in mijn vingertop. Gevolg was ook een wittere, koudere vingertop met ook nog eens een tinteling. Gewoon weer goed gekomen. Mijn (logische) verklaring: Een wond zorgt voor zwelling en zwelling in de top voor je vinger zorgt ervoor dat je vinger witter lijkt. Haarvaten krijgen nou eenmaal wat minder ruimte door de zwelling. Doorbloed wordt hij nog wel gewoon, anders werd deze zwart/donker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:31

In eerste instantie zou alleen de assistente naar mn nagel kijken, maar die heeft er toch een huisarts bij gehaald omdat ze niet zeker wist of ik misschien een tetanus-prik nodig zou hebben. De huisarts heeft gevoeld en gekeken en me dus een antibiotica-kuurtje voorgeschreven net als dat ik moet blijven weken. In principe heb ik ook niet echt last meer van de vinger of nagel buiten dat het wat stijver is allemaal (en het bovenste kootje extreem gevoelig), dus wat dat betreft werkt het wel.

Maar dat witte is dus niet normaal? Het is niet zo dat het extreem wit is ofzo, maar wel witter dan de rest. Onderste helft van de nagel is dan weer donkerder, maar dat komt volgens mij door ''oud'' bloed (wat natuurlijk niet gek is bij een gebroken nagel).

Hoelang duurde het witte bij jou Annepaardoes?

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:41

Nee dat witte is niet normaal. Hoort mooi roze/rood te zijn.
Dat witte kan wijzen op een verminderde doorbloeding, maar kan ook komen door de zwelling!
Verstandigstigst is morgen ff langs de huisarts te faan dan kan die herbeoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 01:05

Dan ga ik inderdaad toch maar even bellen voor een afspraak als het morgen niet verbeterd is. Bedankt voor alle vlotte reacties!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 01:12

inderdaad moet mooi roze/rood zijn heb mijn kootje wel eens gebroken en ja toen was dat net zo wit ... kwam bij mij door de zwelling

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 01:13

Is de vinger qua temperatuur anders dan de andere vingers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:33

Temperatuur in de vinger is niet afwijkend op dit moment. Ik vind hem ook weer rozer geworden dan dat hij de afgelopen dagen was dus wacht het toch nog maar even af met bellen naar de huisarts. Misschien was er toch nog meer zwelling dan ik dacht?

Afbeelding
Afbeelding

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:41

Shanna schreef:
In eerste instantie zou alleen de assistente naar mn nagel kijken, maar die heeft er toch een huisarts bij gehaald omdat ze niet zeker wist of ik misschien een tetanus-prik nodig zou hebben. De huisarts heeft gevoeld en gekeken en me dus een antibiotica-kuurtje voorgeschreven net als dat ik moet blijven weken. In principe heb ik ook niet echt last meer van de vinger of nagel buiten dat het wat stijver is allemaal (en het bovenste kootje extreem gevoelig), dus wat dat betreft werkt het wel.

Maar dat witte is dus niet normaal? Het is niet zo dat het extreem wit is ofzo, maar wel witter dan de rest. Onderste helft van de nagel is dan weer donkerder, maar dat komt volgens mij door ''oud'' bloed (wat natuurlijk niet gek is bij een gebroken nagel).

Hoelang duurde het witte bij jou Annepaardoes?

Het heeft bij mij zo'n 2 weken geduurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:43

Het is bij mij toch gisteravond weer wit geworden, en nu ook witter dan gisteren toen hij weer mooi roze was. Dus ik heb de huisarts maar even gebeld, en ze willen het toch nog even bekijken. Ik ben vanmiddag nog aan de beurt!

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:47

En wat zij de dokter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:59

Ik had vandaag de zelfde arts als de vorige keer wat ik zelf erg prettig vond omdat hij de wond dus ook ''vers'' heeft gezien. Hij herkende het probleem niet, en had er ook nooit eerder van gehoord dat iemand dit ooit heeft gehad bij een nagel-''trauma''.
Omdat het 's ochtends mooi roze is, en pas 's avonds wit is werkt de doorbloeding nog wel goed, dus hij vermoed dat het een overprikkelde reactie van mijn zenuwen is (als ik het goed heb onthouden). Ook kan ik de vinger best goed bewegen (bijna helemaal strekken, en flink beter buigen dan de vorige keer) en heb ik er eigenlijk geen pijn meer in dus dat is allemaal goed. De nagel zelf ziet er boven verwachting goed uit!

Deze huisarts (niet mijn eigen huisarts, wel de arts die mijn vinger de vorige keer ook gezien heeft) wilt me graag nog een keer ter controle zien over een aantal weken (1 februari), en ik moet het goed in de gaten blijven houden. Mocht het erger worden (niet meer roze worden of zelfs zwart worden) dan aan de bel trekken, en anders zn beloop laten..
Verder mag ik minder weken in de soda, enkel als ik echt met viezigheid bezig ben geweest, om het wat minder kwetsbaar te maken allemaal.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 07:07

Oh wel fijn dat je dezelfde arts had!
nja zwart zal die niet worden hihi! Als de doorbloeding goed is.
Fijn dat de dokter je gerust heeft kunnen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:32

Vinger is nu weer bijna normaal van kleur. Kan hem ook weer helemaal buigen en strekken, en aanrakingen zijn een stuk minder pijnlijk/ gevoelig. Nagel zelf vind ik er ook erg mooi uit zien, valt me niks tegen! Ik durf hem wel niet zo goed te knippen in de angst dat ik dan de stevigheid weg knip en er makkelijker haakjes aan kunnen komen waar ik achter kan blijven haken. Overdags binnenhuis heb ik hem ook niet meer afgedekt, als ik naar buiten ga en als ik ga slapen wel, in de angst dat ik misschien ergens achter blijf hangen en hem zo weer kapot trek.