gebroken of gekneusde rib?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jetwii

gebroken of gekneusde rib?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 22:39

Met oud en nieuw ben ik doordat ik een duw kreeg tegen een hek aangeduwd en met hek en al omgevallen met de rechterkant van mijn ribben op het hek.
Nieuwjaarsochtend toen ik opstond was het wel pijnlijk bij het lopen bij elke stap die ik deed maar niet heel erg.
Pas vrijdag op zaterdagnacht werd ik constant wakker, kan er niet op liggen.
Op de andere kant liggen doet ook pijn.
Er is maar heel licht een blauwe plek te zien maar niet duidelijk. Het is ook niet zo dat ik constant pijn heb maar als ik er op druk verga ik ineens wel van de pijn dan is het of steken ze er met iets in.
Hoesten doet ook zeer.
Hoe kan ik nou weten of het gebroken of gekneusd is? En wat het ook is de huisarts kan er toch niks aan doen dus twijfel of ik daar morgen heen moet gaan.
Wat moet ik hier nou mee? Als ik wel na de huisarts ga heeft ook geen zin denk ik maar gezien ik wel werken moet kan hij mij raad geven?

Weet iemand wat het verschil is?
Is echt maar 1 rib de onderste die ik voel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:40

Je kan er altijd even naar laten kijken bij de HA :)

Misschien dat het niet gekneusd of gebroken is maar heel erg beurs. Maar dat kan niemand vanachter zijn of haar scherm zien. HA is dus enige optie in mijn ogen.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 22:42

_Dominique schreef:
Je kan er altijd even naar laten kijken bij de HA :)

Misschien dat het niet gekneusd of gebroken is maar heel erg beurs. Maar dat kan niemand vanachter zijn of haar scherm zien. HA is dus enige optie in mijn ogen.

als het beurs is moet er toch zwelling komen? Dat zit er totaal niet..
Als ik emt mijn elleboog per ongeluk mijn zij raak doet het ook gigantisch zeer..
Morgen maar even afwachten en vanacht
Laatst bijgewerkt door jetwii op 03-01-16 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:42

er is niet veel verschil wat behandeling betreft tussen gebroken of gekneusd.Pijnstillers en geduld

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:43

kneuzen van een rib (is na mijn ervaring) pijnlijker dat het breken.
wat je zelf ook al zegt een huisarts kan er niks aan doen, behalve pijnstilling voor schrijven.
hoe dan ook zul je er een tijd last van hebben, mocht je het zelf niet vetrouwen ga dan gewoon even naar de HA.
beterschap!

edit: in mijn ervaring is het bij het breken van iets gelijk pijnlijk en bij het kneuzen van iets neemt de pijn langzaam toe.
Laatst bijgewerkt door xxrossiexx op 03-01-16 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 22:44

geerke schreef:
er is niet veel verschil wat behandeling betreft tussen gebroken of gekneusd.Pijnstillers en geduld

Dat snap ik maar ik moet wel gewoon werken in de zorg. Dus geen licht werk. En er is al teveel ziekte om mij ziek te melden zonder goede reden.
Ik kan zeggen ja heb mijn rib gekneust of iets maar misschien heb ik dat wel niet, al verwacht ik het wel want heb ook al eens met scheurtje in mijn ellepijp doorgelopen wat geen pijn deed en ook al eens met scheurtje in enkel waar ik mee doorliep 3 dagen en daarna 3 weken in gips moest.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:46

Het klinkt niet als een gebroken rib, maar eerder wat gekneusd.
Ik denk wel dat er een kans is dat de HA je nu niet meer voor een foto zal sturen, aangezien ze weinig kunnen doen aan een gebroken rib. Maar voor de zekerheid kun je altijd langs gaan.

Ik ben 2 jaar geleden van 3 meter hoog van de hooizolder gevallen en neer gekomen op de punt van een pallet. Ik had o.a. 2 gebroken ribben en wat gekneusde. Bij mij waren het echt donkerblauwe/zwarte met rode bloeduitstortingen en ik had continue pijn. Bij bewegen, diep (normaal) ademen, hoesten e.d. ging ik de eerste 1,5 á 2 weken door de grond van de pijn.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:47

Enige manier om uitsluitsel te krijgen is om naar de huisarts te gaan en een foto te laten maken. Echter aan beide kunnen ze niks doen. Heb een paard gehad wat op m'n rug js gaan staan waarbij ik 9 ribben heb gebroken. Geen bloeduitstorting gehad op m'n rug alleen veel pijn en nog wat andere ongemakken.

jetwii

Re: gebroken of gekneusde rib?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 22:50

wacht vanacht wel even af. Zo lang ik wat lig voel ik niks ja zeurende pijn maar niet erg.
Recht opzitten of armen omhoog is wat wel zeer doet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:51

Ik heb twee ribben gebroken gehad door klap van een paard, maar had ook echt pijn bij het adem halen en niet alleen met aanraken.

Je kan altijd de huisarts vragen, maar de behandeling is hetzelfde verder. Rib in t gips is ook erg lastig haha. (beelddenker dus zie t gelijk voor me... :') )

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:52

Behandeling van gebroken en gekneusde rib is idem. Er kan zich een hematoom voordoen, maar zwelling is er niet altijd. Er is niet echt veel ruimte voor zwelling. Ik zou voor de zekerheid op controle gaan bij de HA. Werken met een gekneusde of gebroken rib is niet aan te raden, dan zit je alleen maar met een langere herstelperiode. Qua slapen kan het eventueel wel verlichting brengen om halfzittend te slapen. Veel moed alleszinds!

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 12:57

3 gekneusde ribben 4x 2 pcm en 3x per dag ibuprofen en maagbeschermer. Als ik begin te hoeste of benauwd weer komen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:01

Beterschap...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:24

Kwa behandeling is er idd weinig verschil voor wat betreft gebroken of gekneusde ribben.
Bij gebroken ribben is er echter wel altijd een risico op een aangeprikt longvlies en daarmee een klaplong. En in dat geval kan wel een aanvullende behandeling noodzakelijk zijn (ik heb een weekje aan een vacuumpomp in een ziekenhuisbed gelegen, na het breken van 5 ribben).
Verstandig dus dat je het wel hebt laten checken.