Wat te doen met oma? (weduwe)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RoWi

Wat te doen met oma? (weduwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 21:15

Hi Bokkers,

Ik heb jullie advies nodig :)
Sinds een half jaar is mijn oma weduwe. Opa was al een paar jaar flink aan het kwakkelen en is na een tijd in het ziekenhuis uiteindelijk toch heel plotseling overleden. Oma woont nu alleen in groot, leeg huis. Ze is haar hele routine kwijt, ze heeft jarenlang voor opa gezorgd en weet nu niet goed wat te doen. Ze kwakkelt zelf ook met haar gezondheid, dat frustreert haar. Ze heeft altijd een heel zelfstandig leven geleid, ze vind het niet fijn dat ze nu bij veel dingen hulp nodig heeft. Ze heeft thuiszorg overigens, we hebben op diverse plekken in het huis extra handvatten e.d. opgehangen, ze heeft een wandelstok. Ik heb al eens gedacht om een rolstoel te regelen, maar de wandelstok was al best een discussie ('Dat is voor oude mensen') dus dat heb ik nog niet ter sprake gebracht. We doen echt ons best om haar te helpen. Wij wonen allemaal wat verder weg, maar we proberen in het weekend zo vaak mogelijk langs te gaan. Mijn tante woont gelukkig dichtbij oma.

Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen. Oma is verdrietig, neerslachtig, gefrustreerd, ze doet chagrijnig naar ons toe. Volkomen begrijpelijk, want ze zit midden in het rouwproces. Het is alleen heel moeilijk om haar zo te zien. Wij zijn uiteraard ook verdrietig, maar op een andere manier. In mijn persoonlijke opinie had opa heel veel pijn en is het beter zo. Maar voor oma is dat heel anders, alles in haar leven is veranderd. Ze is haar maatje kwijt.

Zijn er misschien Bokkers die dit ook hebben meegemaakt met een opa/oma/vader/moeder die weduwe/weduwnaar is geworden? Hoe hebben jullie dit aangepakt, wat kan ik doen om te helpen in het rouwproces en in het algemeen?

Christiene

Re: Wat te doen met oma? (weduwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:19

ik lees mee, mijn oma is ook nog niet zich zelf na het overlijden van haar man. als familie komen we vaker langs gelukkig is er een buurvrouw die veel doet. ik heb haar nooit verdrietig gezien maar soms kon ze zo huilen en zeggen dat ze niet verder wil. dat is nu wel beter geworden. huisarts en thuiszorg zijn er ook voor haar.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:21

Met de hele familie afspreken dat iedereen vaak op bezoek komt/haar meeneemt om iets leuks te gaan doen. Haar uitnodigen om bij jullie te komen eten. Misschien heeft ze hobby's die ze wat meer kan gaan doen of weer terug op kan gaan pakken? Zelf nog zussen of broers of kennissen waar ze bij op bezoek kan gaan?
Iedereen verwerkt zijn verlies op een andere manier, misschien vind ze het leuk om een fotoboek te maken van haar en haar man waar ze in terug kan kijken? of andere tastbare herinneringen ergens in verwerken?

Heb je wel eens aan haar gevraagd wat je voor haar kan doen? Misschien dat als je een beetje doorvraagt dat je er ook wel achter kan komen wat ze nu zelf graag zou willen, maar dat is natuurlijk geen makkelijk gesprek. De huisarts of de thuiszorg zou hier ook een rol in kunnen spelen...

Sterkte in ieder geval, het is zeker niet leuk om mee te maken!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:22

Is er een familielid waarvan je weet dat van beide kanten de wil en mogelijkheid er is om haar in huis te nemen?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:22

Wat wil ze zelf en hoe ziet ze de toekomst voor zich? Het is ook heel wat om je partner na zoveel jaar te verliezen. Veel sterkte.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:28

Misschien een huisdier? Ik weet niet of ze daar nog goed genoeg voor is. Maar dan heeft ze wel weer wat om voor de zorgen en tegenaan te praten. Het vervangt zeker je opa niet, maar biedt wel weer wat gezelschap.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:32

RoWi schreef:
Zijn er misschien Bokkers die dit ook hebben meegemaakt met een opa/oma/vader/moeder die weduwe/weduwnaar is geworden? Hoe hebben jullie dit aangepakt, wat kan ik doen om te helpen in het rouwproces en in het algemeen?

Mijn vader had dit toen een buurman van hem overleed. Ze waren beiden gehandicapt en mijn vader hielp hem met boodschappen doen en de buurman hielp hem met de computer. We hebben toen een ander maatje voor hem gezocht via de vrijwilligersbank en we hebben hem een aantal opknapprojecten die geen haast hadden gegeven. Zoals nieuwe banden en ketting om een fiets leggen.

Is er iets wat je oma erg graag deed en waarmee ze jullie of anderen kan helpen?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:03

Sneu voor oma.

Mijn schoonmoeder is 6 jaar geleden na een huwelijk van 40 jaar weduwe geworden.
Regelmatig eet ze bij ons, of wij bij haar.
Ze is vrijwilligerswerk gaan doen en past op kindje van haar dochter.

Volgens mij wil ze op dinsdagochtend gaan haken/breien met andere oudere dames.