Aan jezelf denken, hoe doe je dat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Aan jezelf denken, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 13:33

Lieve bokkers,

Allereerst bedankt voor het lezen van mijn topic.

Zoals jullie uit de titel wel begrijpen vind ik het erg moeilijk om aan mezelf te denken of beter gezegd: ik zou niet weten hoe ik (voldoende) aan mezelf kan denken. Ik ben altijd al iemand geweest die anderen op de eerste plaats zet en daarna pas aan zichzelf denkt, maar ik merk de laatste paar jaren dat dat me aan het opvreten is. Op dit moment ben ik weer oververmoeid, de hele dag door misselijk en sta ik niet echt stevig op mijn benen.

Ik ben inmiddels wel zo ver dat ik durf te erkennen dat ik het druk heb, maar ik ben er nog steeds niet uit hoe ik dan meer tijd voor mezelf kan nemen of meer aan mezelf kan denken. Ik heb soms zelfs het idee dat ik mijn eigen belangen 'uitschakel'. Dat betekent echter niet dat ik niet gelukkig ben, ik ben namelijk dolgelukkig. Ik heb een geweldige familie, een lieve vriend, twee prachtige pony's, een lieve hond en ik sta er wat school betreft erg goed voor. Toch zorgen deze mensen, dieren en dingen er ook wel voor dat ik het vaak erg druk heb.

Doordat ik in VWO6 zit, heb ik gewoon een druk jaar wat betekent dat ik dus ook veel tijd aan school moet besteden. Mijn familie begrijpt dit volkomen, maar ik merk dat mijn vriend het soms lastig vindt om te accepteren dat ik eenmaal veel tijd kwijt ben aan school. Als ik hem dan (in zijn ogen 'maar') twee keer per week kan zien doordeweeks, merk ik gewoon dat hij ontzettend teleurgesteld is. Aan bepaalde opmerkingen kan ik ook merken dat hij thuis ook wel eens uit dat hij het vervelend vindt dat ik zo veel tijd aan school kwijt ben. Doordat ik hem graag tevreden wil houden laat ik hem dan vaker komen, maar dat betekent wel dat ik óf tot laat moet leren óf bepaalde dingen moet laten zitten en niet kan doen.

Daarnaast heb ik ook twee geweldige pony's die naast mijn beste maatjes ook mijn enige ontspanning zijn. Ik vind het moeilijk om te ontspannen omdat ik altijd wel iets moet doen van mezelf, maar als ik even bij de pony's ben dan kan ik echt even alles vergeten. Daardoor wil ik dan ook dagelijks iets met beide of een van beide doen zodat ik ook aan mijn ontspanning kom. Door verschillende mensen is al geopperd 'neem je vriend dan mee', maar dan krijg ik toch niet de ontspanning die ik nodig heb omdat ik weet dat ik hem er geen plezier mee doe.

Dan heb ik ook nog mijn familie waar ik ongelooflijk veel waarde aan hecht, maar in het bijzonder aan mijn gehandicapte tante. Ik laat letterlijk alles voor haar wijken omdat ik haar zo graag gelukkig wil zien en maken. Mijn opa en oma houden hier al rekening mee door me al minder mee te vragen naar bepaalde uitjes, maar zodra ik er lucht van krijg dat ze ergens heen gaan bied ik meteen aan om mee te gaan, maar daarbij moet ik zeggen dat ik hier echt gelukkig van word. Daarom zou ik zelfs graag iets meer tijd krijgen om dingen met haar te kunnen doen (zoals zaterdagochtend gaan zwemmen bijvoorbeeld).

Dit zijn even kort samengevat een aantal dingen die ik zelf inzie en waarvan ik weet dat hierin iets moet veranderen, maar ik weet echt niet hoe. Zijn er misschien mensen die ook ervaring hebben met het 'teveel hooi op je vork nemen' en hier verandering in hebben gebracht? Tips zijn echt van harte welkom omdat ik nu echt inzie dat dit moet gaan veranderen, op deze manier trek ik het gewoon niet meer en schiet ik op alle fronten tekort en dat is nou juist net wat ik niet wil.

Mijn doel voor 2016 is dan ook om een balans te vinden waarmee ik voldoende tijd heb voor anderen, maar ook mezelf niet tekort doe. Ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen. Mochten er vragen zijn of verduidelijking nodig zijn dan is dat geen probleem. Ontzettend bedankt alvast. :)

Liefs,
xCarpediem
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 28-12-15 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Valentijn5

Re: Aan jezelf denken, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:50

Ik vind het mooi omschreven wat je probleem is. Alleen heb ik het gevoel dat als ik aan mezelf denk ik andere mensen kwets dus je kan eigenlijk nooit alleen aan jezelf denken. Ik ben wel benieuwd naar de meningen van andere dus ik lees wel mee in dit topic.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:52

Kan je proberen om bepaalde dingen op een lager pitje te zetten? Bijv. Maandag en donderdag wat langer bij je pony's en andere dagen het hoognodige. Of elke woensdag avond helemaal voor je vriend en dan elkaar vrijdagavond en in het weekend zien. Dan hou je op de andere dagen tijd voor andere dingen als je huiswerk en je familie. En bedenk ook dat als je ja zegt tegen een ander je soms nee zegt tegen jezelf. ;) En aan je vriend uitleggen dat hij voor nu mss minder aandacht krijgt , maar dat je tijdens een vakantie ofzo er lekker met z'n tweeën op uittrekt. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:56

ik ben gewoon destijds begonnen met tijd voor mezelf die vriend die het niet kon begrijpen maakte het daarom uit.... en weetje wat toen had ik pas echt tijd voor mezelf.
leuk was het niet maar een hele opluchting en het probleem was ook opgelost!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:57

Ik heb geen idee hoe je dit zou kunnen oplossen, maar het is nou eenmaal heel erg druk in VWO. Vrienden van mij zitten ook in 6VWO en die hebben ook weinig tijd door alle hobby's eromheen. Het wordt gelukkig minder als de examens geweest zijn en dan heb je weer alle tijd van de wereld!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:59

Eigenlijk vind ik dat het wel meevalt, je hebt het niet drukker dan een andere gemiddelde jongere die hobby/school/vriend/familie moet combineren. Wat wel opvalt is het feit dat je vriend zit te morren, niet netjes en dit legt onnodig veel druk op je. Probeer duidelijk te zijn naar hem toe en zeg dit ook, dat het kiezen of delen is op dit moment. Als je eventueel ook nog gaat studeren dan zal het nog minder of anders zijn. Hij moet niet zo op je leunen maar je steunen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 14:00

Valentijn5 schreef:
Ik vind het mooi omschreven wat je probleem is. Alleen heb ik het gevoel dat als ik aan mezelf denk ik andere mensen kwets dus je kan eigenlijk nooit alleen aan jezelf denken. Ik ben wel benieuwd naar de meningen van andere dus ik lees wel mee in dit topic.

Dit probleem heb ik inderdaad ook. Ik vind het erger om anderen te kwetsen door 'nee' te zeggen, dan mezelf tekort te doen. Dat resulteert er uiteindelijk dus in dat je jezelf vergeet en mijn lichaam laat nu heel duidelijk merken dat dat niet meer gaat.

gerlienke schreef:
Kan je proberen om bepaalde dingen op een lager pitje te zetten? Bijv. Maandag en donderdag wat langer bij je pony's en andere dagen het hoognodige. Of elke woensdag avond helemaal voor je vriend en dan elkaar vrijdagavond en in het weekend zien. Dan hou je op de andere dagen tijd voor andere dingen als je huiswerk en je familie. En bedenk ook dat als je ja zegt tegen een ander je soms nee zegt tegen jezelf. ;) En aan je vriend uitleggen dat hij voor nu mss minder aandacht krijgt , maar dat je tijdens een vakantie ofzo er lekker met z'n tweeën op uittrekt. :)

Dat is inderdaad ook waar ik zelf aan dacht, maar dat vind ik nog vrij lastig. Wat betreft mijn pony's begin ik nu wat makkelijker te worden en plan ik ook wel een aantal vrije dagen in. Mijn merrie staat sinds een maand voor de wagen dus als ik ga mennen, wandel ik de dag erna en heeft ze daarna een dag vrij, maar als ik dus twee keer per week ga mennen zit de week al aardig vol. Ik probeer wel vaak beide pony's mee te nemen als ik ga wandelen zodat ik het kan combineren, dat deed ik voorheen ook minder.

Een vaste dag om mijn vriend doordeweeks te zien is ook al in me opgekomen en heb ik ook al eens geprobeerd, maar ik merk dat mijn vriend dan tóch iets probeert te bedenken om me een keer extra te kunnen zien. ('Hee, m'n oma vraagt of je ook komt eten..') Ik denk echter dat dit wel een goede oplossing gaat zijn, maar dan moet ik gewoon leren om me daaraan vast te houden inderdaad.

En inderdaad, een 'ja' tegen anderen is vaak een 'nee' voor mezelf. Ik kom aan sommige dingen die ik nog graag wil doen echt niet toe doordat ik alleen maar bezig ben met anderen het naar hun zin te maken en dat vreet echt aan me.

Bedankt voor je tips.

kwita schreef:
ik ben gewoon destijds begonnen met tijd voor mezelf die vriend die het niet kon begrijpen maakte het daarom uit.... en weetje wat toen had ik pas echt tijd voor mezelf.
leuk was het niet maar een hele opluchting en het probleem was ook opgelost!

Ik houd zielsveel van mijn vriend en ik ben niet van plan het uit te maken, maar ik vind wel dat hij er begrip voor moet tonen. Een relatie is geven en nemen en ik durf van mijzelf te zeggen dat ik vrij veel geef, maar ik ook vind dat hij daarentegen moet accepteren dat ik ook mijn eigen leven heb. Dat vindt hij enorm lastig omdat ik alles voor hem ben en het klinkt hard om te zeggen, maar ik heb naast hem nog zoveel andere mensen en dieren die ik ook mijn liefde en aandacht wil geven.

eclair98 schreef:
Ik heb geen idee hoe je dit zou kunnen oplossen, maar het is nou eenmaal heel erg druk in VWO. Vrienden van mij zitten ook in 6VWO en die hebben ook weinig tijd door alle hobby's eromheen. Het wordt gelukkig minder als de examens geweest zijn en dan heb je weer alle tijd van de wereld!

Klopt, VWO is ontzettend druk en zeker in het examenjaar. Na de examens krijg ik inderdaad een oase van rust, maar die periode tot de examens is mij net iets te lang om me zo te voelen. Vandaar dat ik graag een oplossing wil vinden om een soort van balans te vinden.

bigone schreef:
Eigenlijk vind ik dat het wel meevalt, je hebt het niet drukker dan een andere gemiddelde jongere die hobby/school/vriend/familie moet combineren. Wat wel opvalt is het feit dat je vriend zit te morren, niet netjes en dit legt onnodig veel druk op je. Probeer duidelijk te zijn naar hem toe en zeg dit ook, dat het kiezen of delen is op dit moment. Als je eventueel ook nog gaat studeren dan zal het nog minder of anders zijn. Hij moet niet zo op je leunen maar je steunen.

Ik probeer ook zeker niet te zeggen dat ik het zwaarder of drukker heb dan een andere jongeren, maar het punt is dat ik teveel hooi op mijn vork neem en daar een oplossing voor wil vinden. Daarom vraag ik hier om tips om dit te veranderen omdat ik er zelf niet helemaal uit kom. ;)

Dat mijn vriend dit lastig vindt, vind ik zelf ook enorm vervelend en dit heb ik ook al meerdere malen aangegeven. Hij heeft een aangepast schoolrooster waardoor hij halve dagen maakt en dus zeeën van tijd heeft. Daarnaast heeft hij eigenlijk geen hobby's en heeft dus gewoon heel veel tijd over. Hij begrijpt echter niet helemaal dat dat voor anderen niet hetzelfde is. Voordat ik thuis ben uit school heeft hij alles voor die dag al gedaan en bij mij begint het werk dan pas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:10

Zoals jij je vriend beschrijft heeft hij dus niets anders maar wil hij alleen maar bij je zijn. Sport hij ook, studeert of werkt hij?? Je zegt zielsveel van hem te houden maar jijzelf komt op de eerste plaats, denk daar aan. En ik mag toch hopen dat je je niet laat belemmeren in studie straks of hobby's door je vriend. Zo ja, dan zijn jullie op de verkeerde weg, denk er om, sommige periodes in je leven zijn te kostbaar om die af te laten hangen van de wil van iemand anders. Hoeveel je ook om die personen geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:17

Heel herkenbaar Ts.
Zoals ik het heb gedaan, is terug gaan naar mijn gevoel ipv mijn hoofd. Je bent gewend om niemand te willen afvallen, om altijd klaar te staan voor anderen. Dat zijn beslissingen die je in je hoofd neemt. Maar ga terug naar je gevoel. Als iemand wat vraagt, voel dan wat je wilt. Wil je dat wel of niet. Dat is in het begin moeilijk, want het gaat tegen je principes in. Maar dat is wel een manier om terug te komen bij jezelf. Als iemand iets vraagt, zeg dan ook niet meteen ja, maar denk er even over na. Laat het bezinken. Ook wat je allemaal moet doen, moet je dat echt? Doe je dat voor jezelf, of doe je dat voor anderen? In hoeverre hebben andere jou nodig, kunnen ze dat ook zelf?
Verder, ben je ook wel eens tevreden over jezelf? Kun je af en toe tegen jezelf zeggen 'goh dit heb ik goed gedaan!'. Zelfcompassie, oftewel lief zijn voor jezelf is ook belangrijk.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 14:20

bigone schreef:
Zoals jij je vriend beschrijft heeft hij dus niets anders maar wil hij alleen maar bij je zijn. Sport hij ook, studeert of werkt hij?? Je zegt zielsveel van hem te houden maar jijzelf komt op de eerste plaats, denk daar aan. En ik mag toch hopen dat je je niet laat belemmeren in studie straks of hobby's door je vriend. Zo ja, dan zijn jullie op de verkeerde weg, denk er om, sommige periodes in je leven zijn te kostbaar om die af te laten hangen van de wil van iemand anders. Hoeveel je ook om die personen geeft.

Klopt, dat is ook wel een beetje de situatie hoor. Ik vind het niet heel netjes om alles over hem open en bloot op internet te zetten, maar laten we zeggen dat hij thuis altijd (alleen) op zijn kamer zit, veel pijn heeft door iets aan zijn schouder en dat hij daardoor ook belemmerd wordt met sporten etc. Ik vind het lastig om te zeggen, maar zijn pijn en alles wat daar soms bij komt (woede, humeurigheid, etc.), vergt best veel van me. Zeker ook omdat hij dit thuis niet kan/wil/uiten en het mij soms best verdriet doet dat hij dit wel bij mij doet. Ik wil hem met alle liefde van de wereld steunen, maar ik ben 17 jaar en heb ook genoeg aan mijn hoofd.

Wat betreft mijn school en studiekeuze laat ik me niet belemmeren, maar ik merk wel dat ik mijn pony's soms minder aandacht kan geven dan gewenst doordat hij het liefst 24/7 bij me is. Hij geeft dat ook echt aan hoor, dat hij eigenlijk elk moment van de dag bij me wil zijn en het ook moeilijk vindt om uit zichzelf te zeggen 'doe maar een dagje wat voor jezelf'.

Gisteren had ik eigenlijk aangegeven dat ik 's middags even met de pony's aan de gang zou gaan en even uit zou gaan rusten, maar onverwachts vroeg een vriendin of ik mee wilde naar de film. Omdat we elkaar al zo lang niet gezien en gesproken hadden, besloot ik mee te gaan. Hij vindt dat dan best lastig omdat hij dan 's middags weg moest van mij, maar ik wel met een vriendin naar de bioscoop ging.

Nogmaals, ik houd echt zielsveel van hem, maar ik heb ook echt aangegeven dat er wel iets moet veranderen. We moeten allebei van onze relatie kunnen genieten en het moet niet ten koste van andere dingen gaan. Het moet niet zo zijn dat ik mezelf in alle hoeken en gaten wurm om hem het naar z'n zin te maken, ten koste van mijn eigen geluk. Dat ben ik zeker met je eens. :)

Joolien schreef:
Heel herkenbaar Ts.
Zoals ik het heb gedaan, is terug gaan naar mijn gevoel ipv mijn hoofd. Je bent gewend om niemand te willen afvallen, om altijd klaar te staan voor anderen. Dat zijn beslissingen die je in je hoofd neemt. Maar ga terug naar je gevoel. Als iemand wat vraagt, voel dan wat je wilt. Wil je dat wel of niet. Dat is in het begin moeilijk, want het gaat tegen je principes in. Maar dat is wel een manier om terug te komen bij jezelf. Als iemand iets vraagt, zeg dan ook niet meteen ja, maar denk er even over na. Laat het bezinken. Ook wat je allemaal moet doen, moet je dat echt? Doe je dat voor jezelf, of doe je dat voor anderen? In hoeverre hebben andere jou nodig, kunnen ze dat ook zelf?
Verder, ben je ook wel eens tevreden over jezelf? Kun je af en toe tegen jezelf zeggen 'goh dit heb ik goed gedaan!'. Zelfcompassie, oftewel lief zijn voor jezelf is ook belangrijk.

Bedankt voor je tip. Fijn om te horen dat er meer mensen zijn die dit 'probleem' kennen. Ik denk ook zeker dat ik een deel van de drukte die ik in mijn leven heb, kan verminderen door vaker nee te zeggen tegen mensen. Ik vind het een erg goede tip om terug te gaan naar mijn gevoel en nog niet meteen aan te geven of ik het ga doen of niet, daar wil ik zeker aan gaan werken. :)

Ik moet zeggen dat ik me vaak schuldig voel als ik voor mezelf kies en mezelf dan eigenlijk ook egoïstisch vind. Zoals nu schiet ik voor mijn gevoel op veel fronten tekort en dan ben ik niet bepaald trots op mezelf. Als ik weer zo'n 'dip' heb dan merk ik dat ik alleen nog maar zie waar ik niet aan toe kom en de dingen die ik wel doe of gedaan heb niet eens meer echt zie.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 28-12-15 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:21

Nou, ik zou maar eens goed met die vriend gaan praten! Jij kan die eenzaamheid van hem niet oplossen! Hij moet erop uit, mensen leren kennen ed. Dit gaat op den duur niet werken en dan gaat het uit...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 14:23

eclair98 schreef:
Nou, ik zou maar eens goed met die vriend gaan praten! Jij kan die eenzaamheid van hem niet oplossen! Hij moet erop uit, mensen leren kennen ed. Dit gaat op den duur niet werken en dan gaat het uit...

Hij heeft ook wel vrienden hoor, maar hij spreekt vaak pas met hen af als hij weet dat ik die dag niet kan afspreken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:33

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 14:36

Bedankt voor de tip Elena, ik ga er even naar kijken. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:14

En wat doet je vriend om van zijn schouderblessure af te komen? Vervelend voor hem dat hij altijd in een zelfgekozen stilte zit en zijn enigste verzetje, dat ben jij. Mag ik zeggen dat dit een zeer ongezonde situatie is?? Jij kunt dan wel zielsveel van hem houden maar het houd een keer op. Hij probeert jouw leven te regelen, lukt hem niet helemaal maar ik hoor alleen verwijten van hem richting jou. Ik hoop dat je een stuk sterker op je strepen gaat staan. Geef eerst naar hem toe maar eens aan dat het voorlopig bij één avond en een dag in het weekend blijft. Hard en misschien wil je dit helemaal niet maar kijk wat zijn reactie hier op is, gaat hij akkoord of maakt hij een hoop stennis. Het laatste zou een reden zijn om toch, ondanks je gevoel, heel serieus na te denken over het feit dat je de rest van je leven wil vechten voor elke minuut voor jezelf omdat je een man hebt die zijn bestaan van jou nabijheid af laat hangen. laat hem naar de arts gaan, werken, studeren maar hij moet stoppen met het leunen op jou en alleen jij kunt daar voor zorgen.
Als moeder zou ik me ernstig zorgen maken indien ik zo'n dochter maar zeker ook zo'n zoon zou hebben.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:14

Jeetje, het lijkt mijn ex wel! Die begreep er ook niets van.. Je eindexamenjaar is nou eenmaal druk, de paarden nemen veel tijd in beslag en familie natuurlijk ook. Het is jammer dat je vriend 'zeurt' dat jullie elkaar 'maar' twee keer per week zien. Tja, jammer. Hoe gaat hij dat voor zich zien als je gaat studeren en eventueel uit huis gaat? Ik zou een goed gesprek met hem aan gaan, dat hij jou de ruimte moet geven en jou ook tijd voor jezelf moet gunnen. In iedere relatie moet je elkaar die ruimte kunnen geven. Dat opeisen is niet goed. Ik heb het zelf ook mee gemaakt en had hier op de middelbare school al last van, toen ik ging studeren werd het alleen maar erger en kwam ik ook op een punt dat ik er klaar mee was. Ik kon niks meer, voelde mij ontzettend beperkt door hem en hij eiste mij op. Ik voelde me zelfs opgelaten als ik naar mijn paard ging of zei dat ik graag een avond alleen met mijn ouders wilde zijn omdat ik ze al een tijd niet gezien had. Dat is natuurlijk van de gekke..

Wat ik je dus aanraad is een goed gesprek met hem. Geef aan dat het af en toe genoeg is en dat hij jouw keuzes en momenten voor jezelf moet respecteren. Anders ben ik bang dat dit je gaat opbreken! Leer tijd nemen voor jezelf, dat het okee is om uren bij de paarden te zitten of lekker met jezelf op de bank met een film.

Succes!!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 15:47

bigone schreef:
En wat doet je vriend om van zijn schouderblessure af te komen? Vervelend voor hem dat hij altijd in een zelfgekozen stilte zit en zijn enigste verzetje, dat ben jij. Mag ik zeggen dat dit een zeer ongezonde situatie is?? Jij kunt dan wel zielsveel van hem houden maar het houd een keer op. Hij probeert jouw leven te regelen, lukt hem niet helemaal maar ik hoor alleen verwijten van hem richting jou. Ik hoop dat je een stuk sterker op je strepen gaat staan. Geef eerst naar hem toe maar eens aan dat het voorlopig bij één avond en een dag in het weekend blijft. Hard en misschien wil je dit helemaal niet maar kijk wat zijn reactie hier op is, gaat hij akkoord of maakt hij een hoop stennis. Het laatste zou een reden zijn om toch, ondanks je gevoel, heel serieus na te denken over het feit dat je de rest van je leven wil vechten voor elke minuut voor jezelf omdat je een man hebt die zijn bestaan van jou nabijheid af laat hangen. laat hem naar de arts gaan, werken, studeren maar hij moet stoppen met het leunen op jou en alleen jij kunt daar voor zorgen.
Als moeder zou ik me ernstig zorgen maken indien ik zo'n dochter maar zeker ook zo'n zoon zou hebben.

Hij heeft al vijf jaar last van een onverklaarbaar iets aan/in zijn schouder. Het is zeker niet zo dat hij en zijn ouders er niets mee gedaan hebben, maar het probleem is nog niet opgelost omdat de doktoren het simpelweg niet kunnen vinden. Dit is natuurlijk uitermate vervelend voor hem en hij kan daar zelf ook niets aan doen.

Hij studeert wel degelijk, maar heeft een aangepast rooster door zijn schouderprobleem en heeft dus maar heel weinig uren school en dus ook meer dan de helft minder huiswerk. Van zijn ouders mag hij eigenlijk alleen bij zijn vader gaan werken, maar dat vindt hij niet leuk/is te zwaar met zijn schouder.

Ik ben het met je eens dat er iets moet veranderen en dit heb ik ook aangegeven, maar ik vind het lastig om te bepalen hoe lang ik hem dan geef om het aan te passen. Ik merk echt dat hij zijn best doet en wel wil veranderen, maar op sommige momenten volgt er een terugslag.

Mijn ouders maken zich wel degelijk zorgen om mij en de situatie. :j En zij geven ook ongeveer hetzelfde aan als wat jij zegt. Zijn ouders bekommeren zich echter niet om hem.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 15:52

MyHorseGirl schreef:
Jeetje, het lijkt mijn ex wel! Die begreep er ook niets van.. Je eindexamenjaar is nou eenmaal druk, de paarden nemen veel tijd in beslag en familie natuurlijk ook. Het is jammer dat je vriend 'zeurt' dat jullie elkaar 'maar' twee keer per week zien. Tja, jammer. Hoe gaat hij dat voor zich zien als je gaat studeren en eventueel uit huis gaat? Ik zou een goed gesprek met hem aan gaan, dat hij jou de ruimte moet geven en jou ook tijd voor jezelf moet gunnen. In iedere relatie moet je elkaar die ruimte kunnen geven. Dat opeisen is niet goed. Ik heb het zelf ook mee gemaakt en had hier op de middelbare school al last van, toen ik ging studeren werd het alleen maar erger en kwam ik ook op een punt dat ik er klaar mee was. Ik kon niks meer, voelde mij ontzettend beperkt door hem en hij eiste mij op. Ik voelde me zelfs opgelaten als ik naar mijn paard ging of zei dat ik graag een avond alleen met mijn ouders wilde zijn omdat ik ze al een tijd niet gezien had. Dat is natuurlijk van de gekke..

Wat ik je dus aanraad is een goed gesprek met hem. Geef aan dat het af en toe genoeg is en dat hij jouw keuzes en momenten voor jezelf moet respecteren. Anders ben ik bang dat dit je gaat opbreken! Leer tijd nemen voor jezelf, dat het okee is om uren bij de paarden te zitten of lekker met jezelf op de bank met een film.

Succes!!

Ik mis de avonden 'gewoon' gezellig met mijn ouders zitten ook echt wel en inderdaad je voelt je dan al snel schuldig als je tijd voor jezelf neemt of een keer niet af wil spreken. Vooral omdat hij echt alles voor mij aan de kant zet en ik dat niet kan/wil/doe. Dan voelt het voor mij alsof ik meer moet geven.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik mezelf van dat gevoel af kan krijgen. Ik zie bij anderen dat zij makkelijk 'schijt aan anderen' kunnen hebben, maar voor mij is dat niet zo vanzelfsprekend. Vandaar dat ik ook dit topic open en hoop dat iemand de gouden tip heeft om mij te leren hoe dit te doen en vooral dit vast te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:59

Ik zou proberen om eens een middag (of avond) in de week vrij te plannen. Een dag dat je zo min mogelijk met je ponys doet, niet met je vriend of met iemand anders afspreekt en probeert je huiswerk ook zoveel mogelijk van te voren af te hebben. Een vaste middag/avond waarop je tegen alle plannen van iedereen nee zegt.
Dat is kei moeilijk, want je zal ook tegen hele leuke dingen nee moeten zeggen, maar in mijn ogen wel heel erg belangrijk, zeker als je jezelf al zo voorbij rent voor je gevoel.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:05

xCarpediem schreef:
MyHorseGirl schreef:

Succes!!

Ik mis de avonden 'gewoon' gezellig met mijn ouders zitten ook echt wel en inderdaad je voelt je dan al snel schuldig als je tijd voor jezelf neemt of een keer niet af wil spreken. Vooral omdat hij echt alles voor mij aan de kant zet en ik dat niet kan/wil/doe. Dan voelt het voor mij alsof ik meer moet geven.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik mezelf van dat gevoel af kan krijgen. Ik zie bij anderen dat zij makkelijk 'schijt aan anderen' kunnen hebben, maar voor mij is dat niet zo vanzelfsprekend. Vandaar dat ik ook dit topic open en hoop dat iemand de gouden tip heeft om mij te leren hoe dit te doen en vooral dit vast te houden.

Precies. Leer te accepteren dat je het hem niet altijd naar de zin moet maken, maar probeer er ook voor te zorgen dat jij het nog naar je zin hebt en jij het ook allemaal kunt handelen! Altijd eerst aan jezelf denken en dan aan een ander. En ik weet, dat is ook heel moeilijk, maar begint al bij een avond 'nee' tegen hem zeggen en bij je ouders op de bank te kruipen. Dat hij alles voor jou aan de kant zet, is vast heel lief bedoeld, maar niet gezond. Je bent jong, moet ook tijd voor jezelf hebben! Dat geldt zowel voor jou als bij hem. In een relatie draait het niet alleen maar om je partner, maar heb je ook nog een leven daar omheen en het is uitermate lastig als jij zijn wereld bent en alles voor jou opzij schuift. Het is okee dat jij dat niet wil en kan doen! Zoals ik al zei, je bent jong, je hebt nog zo lang om elke avond als een getrouwd stel op de bank te zitten en tegen elkaar te miepen. Ik begrijp dat je je schuldig voelt en hij jou misschien wel een schuldgevoel aanpraat. Dat is allereerst niet eerlijk van hem en ten tweede ontzettend egoïstisch!

Het is geen slechte eigenschap van jezelf dat je veel aan anderen denkt, maar jij bent ook belangrijk. Als je al begint met nee zeggen, dan kun je ook leren tijd voor jezelf te hebben. Maar alsnog zou ik beginnen bij dat goede gesprek en hem dit duidelijk te maken dat jij je beperkt voelt in jouw eigen leven. Geef hem dan bijvoorbeeld een maand om te laten zien dat het anders kan en je anders een time-out neemt om over het een en ander na te denken. Je kan natuurlijk altijd nog naar een psycholoog of iets dergelijks die jou daarbij helpt om daar sterker in te worden!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 16:44

Blijheid schreef:
Ik zou proberen om eens een middag (of avond) in de week vrij te plannen. Een dag dat je zo min mogelijk met je ponys doet, niet met je vriend of met iemand anders afspreekt en probeert je huiswerk ook zoveel mogelijk van te voren af te hebben. Een vaste middag/avond waarop je tegen alle plannen van iedereen nee zegt.
Dat is kei moeilijk, want je zal ook tegen hele leuke dingen nee moeten zeggen, maar in mijn ogen wel heel erg belangrijk, zeker als je jezelf al zo voorbij rent voor je gevoel.

Dit is denk ik wel een hele goede tip. Daardoor creëer ik wel rust voor mezelf op ten minste een dag in de week. Dit ga ik zeker doen. Bedankt voor de aanvulling. :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 16:53

MyHorseGirl schreef:
Precies. Leer te accepteren dat je het hem niet altijd naar de zin moet maken, maar probeer er ook voor te zorgen dat jij het nog naar je zin hebt en jij het ook allemaal kunt handelen! Altijd eerst aan jezelf denken en dan aan een ander. En ik weet, dat is ook heel moeilijk, maar begint al bij een avond 'nee' tegen hem zeggen en bij je ouders op de bank te kruipen. Dat hij alles voor jou aan de kant zet, is vast heel lief bedoeld, maar niet gezond. Je bent jong, moet ook tijd voor jezelf hebben! Dat geldt zowel voor jou als bij hem. In een relatie draait het niet alleen maar om je partner, maar heb je ook nog een leven daar omheen en het is uitermate lastig als jij zijn wereld bent en alles voor jou opzij schuift. Het is okee dat jij dat niet wil en kan doen! Zoals ik al zei, je bent jong, je hebt nog zo lang om elke avond als een getrouwd stel op de bank te zitten en tegen elkaar te miepen. Ik begrijp dat je je schuldig voelt en hij jou misschien wel een schuldgevoel aanpraat. Dat is allereerst niet eerlijk van hem en ten tweede ontzettend egoïstisch!

Het is geen slechte eigenschap van jezelf dat je veel aan anderen denkt, maar jij bent ook belangrijk. Als je al begint met nee zeggen, dan kun je ook leren tijd voor jezelf te hebben. Maar alsnog zou ik beginnen bij dat goede gesprek en hem dit duidelijk te maken dat jij je beperkt voelt in jouw eigen leven. Geef hem dan bijvoorbeeld een maand om te laten zien dat het anders kan en je anders een time-out neemt om over het een en ander na te denken. Je kan natuurlijk altijd nog naar een psycholoog of iets dergelijks die jou daarbij helpt om daar sterker in te worden!

Daar heb je inderdaad zeker gelijk in en zo zie ik het zelf ook, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan om dat te veranderen. Doordat ik er vandaag erg over aan het nadenken ben, dit topic geopend heb en een gesprek met mijn moeder heb gehad, besef ik me ook dat ik niet fout ben door naast hem nog andere dingen te hebben/willen. Toen hij nog sportte zat ik ook niet bij zijn trainingen te kijken, terwijl hij er wel altijd bij mij bij wil zijn 'omdat hij zoveel mogelijk bij me wil zijn' en dat is krom. Ik heb nu wel besloten om te proberen vaste momenten in te gaan plannen waarop ik met mijn pony's bezig ga en waar hij dan niet bij aanwezig is.

In een wereld met steeds meer egoïsme vind ik het ook zeker een mooie eigenschap, maar het is wel een verdomd lastig iets. Ik ben echt een kopie van mijn oma en mede doordat ik haar echt aan deze eigenschap onderdoor heb zien gaan (depressief en overspannen) wil ik ook graag veranderen. Ik heb het er vorige week nog met haar over gehad en zij gaf ook aan dat een psycholoog je hierbij goed kan helpen, maar dat je wel die stap moet durven/willen nemen. Ik wil het nog één keer op eigen kracht proberen, maar als dit niet gaat helpen wil ik wel gaan overwegen om professionele hulp aan te nemen. Nu heb ik nog ouders die me soms terugfluiten, maar die heb ik als ik uit huis ga en in de echte 'grote mensenwereld' terecht kom niet meer bij de hand. Ik wil echt heel graag veranderen op dit gebied zodat ik mezelf niet meer in de weg zit, maar ik weet simpelweg niet hoe ik dit goed genoeg kan doen.

Daarom ben ik ook zeker blij met alle bovengenoemde tips. :)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:02

Het is ook heel moeilijk maar het gaat je vast lukken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:28

Voor jezelf zorgen heeft niets met egoisme te maken maar is iets waardoor je zelf gezond blijft en dus er ook voor anderen kunt zijn. Wat betreft je vriend, laat hem nogmaals gaan zoeken wat er met zijn schouder aan de hand is, technieken zijn verandert en misschien het eens hogerop zoeken.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:48

Het plan om een middag of avond (wel vanaf uur of 17) voor jezelf te plannen waarbij je geen schoolwerk doet, telefoon uitzet en gewoon lekker even gaat doen waar je zin in hebt, lijkt me een heel goed plan. Ik vind het heerlijk om de boekenkast of bieb door te gaan op zoek naar een leuk boek, internet afstruinen naar een leuke film, uurtje op bokt rondsnuffelen of bijvoorbeeld in een kleurboek voor volwassenen kleuren. Die heb ik laatst aangeschaft om heel simpel met een muziekje op even tijd voor mezelf te maken om compleet te ontspannen.
Wat je niet moet vergeten is dat bij je paarden ook jou tijd is. Ik weet dat het niet hetzelfde is als een avondje helemaal rustig bij pap en mam op de bank, maar je moet niet vergeten dat de paarden ook jou ding zijn.
Goed om een balans te zoeken. Misschien een dag helemaal niet naar de paarden? Alleen als dit mogelijk is natuurlijk.
Succes! Plan alvast lekker een dagje voor jezelf en geniet vooral van je vakantie nu. Soms een zondagje niks kan ook heerlijk zijn. Pyjama aan, kopje thee erbij en lekker genieten. Maar maak je er ook niet te druk om, een klein verschil en dan komt het helemaal goed.