Allereerst bedankt voor het lezen van mijn topic.
Zoals jullie uit de titel wel begrijpen vind ik het erg moeilijk om aan mezelf te denken of beter gezegd: ik zou niet weten hoe ik (voldoende) aan mezelf kan denken. Ik ben altijd al iemand geweest die anderen op de eerste plaats zet en daarna pas aan zichzelf denkt, maar ik merk de laatste paar jaren dat dat me aan het opvreten is. Op dit moment ben ik weer oververmoeid, de hele dag door misselijk en sta ik niet echt stevig op mijn benen.
Ik ben inmiddels wel zo ver dat ik durf te erkennen dat ik het druk heb, maar ik ben er nog steeds niet uit hoe ik dan meer tijd voor mezelf kan nemen of meer aan mezelf kan denken. Ik heb soms zelfs het idee dat ik mijn eigen belangen 'uitschakel'. Dat betekent echter niet dat ik niet gelukkig ben, ik ben namelijk dolgelukkig. Ik heb een geweldige familie, een lieve vriend, twee prachtige pony's, een lieve hond en ik sta er wat school betreft erg goed voor. Toch zorgen deze mensen, dieren en dingen er ook wel voor dat ik het vaak erg druk heb.
Doordat ik in VWO6 zit, heb ik gewoon een druk jaar wat betekent dat ik dus ook veel tijd aan school moet besteden. Mijn familie begrijpt dit volkomen, maar ik merk dat mijn vriend het soms lastig vindt om te accepteren dat ik eenmaal veel tijd kwijt ben aan school. Als ik hem dan (in zijn ogen 'maar') twee keer per week kan zien doordeweeks, merk ik gewoon dat hij ontzettend teleurgesteld is. Aan bepaalde opmerkingen kan ik ook merken dat hij thuis ook wel eens uit dat hij het vervelend vindt dat ik zo veel tijd aan school kwijt ben. Doordat ik hem graag tevreden wil houden laat ik hem dan vaker komen, maar dat betekent wel dat ik óf tot laat moet leren óf bepaalde dingen moet laten zitten en niet kan doen.
Daarnaast heb ik ook twee geweldige pony's die naast mijn beste maatjes ook mijn enige ontspanning zijn. Ik vind het moeilijk om te ontspannen omdat ik altijd wel iets moet doen van mezelf, maar als ik even bij de pony's ben dan kan ik echt even alles vergeten. Daardoor wil ik dan ook dagelijks iets met beide of een van beide doen zodat ik ook aan mijn ontspanning kom. Door verschillende mensen is al geopperd 'neem je vriend dan mee', maar dan krijg ik toch niet de ontspanning die ik nodig heb omdat ik weet dat ik hem er geen plezier mee doe.
Dan heb ik ook nog mijn familie waar ik ongelooflijk veel waarde aan hecht, maar in het bijzonder aan mijn gehandicapte tante. Ik laat letterlijk alles voor haar wijken omdat ik haar zo graag gelukkig wil zien en maken. Mijn opa en oma houden hier al rekening mee door me al minder mee te vragen naar bepaalde uitjes, maar zodra ik er lucht van krijg dat ze ergens heen gaan bied ik meteen aan om mee te gaan, maar daarbij moet ik zeggen dat ik hier echt gelukkig van word. Daarom zou ik zelfs graag iets meer tijd krijgen om dingen met haar te kunnen doen (zoals zaterdagochtend gaan zwemmen bijvoorbeeld).
Dit zijn even kort samengevat een aantal dingen die ik zelf inzie en waarvan ik weet dat hierin iets moet veranderen, maar ik weet echt niet hoe. Zijn er misschien mensen die ook ervaring hebben met het 'teveel hooi op je vork nemen' en hier verandering in hebben gebracht? Tips zijn echt van harte welkom omdat ik nu echt inzie dat dit moet gaan veranderen, op deze manier trek ik het gewoon niet meer en schiet ik op alle fronten tekort en dat is nou juist net wat ik niet wil.
Mijn doel voor 2016 is dan ook om een balans te vinden waarmee ik voldoende tijd heb voor anderen, maar ook mezelf niet tekort doe. Ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen. Mochten er vragen zijn of verduidelijking nodig zijn dan is dat geen probleem. Ontzettend bedankt alvast.

Liefs,
xCarpediem