Wat kan ik daaraan doen? Vooral net wanneer ik wil slapen heb ik daar last van, en da's geen leuk begin van je broodnodige nachtrust. Had wel op het wereldwijze web gelezen dat MELK goed helpt, dus for starters ben ik daaraan begonnen. Maar wat helpt nog meer of beter dan melk drinken? (eergister zelfs zo erg dat ik er de HIK van kreeg. Niet dat ik het zat was maar echt de hik! )
Vanille vla werkt beter dan melk, wellicht dat proberen?
wendyenbram
Geplaatst: 27-12-15 16:37
Melk helpt alleen eventjes in het verzachten van het zuur, om daarna juist meer zuur te krijgen. (net als een hapje vanillevla.) Probeer zure en vette dingen gedurende de dag te vermijden. En drink minimaal 2,5 uur voor het slapen gaan geen koffie.(beter is helemaal vermijden) Kleiner porties eten en drinken. Een rennie kan heel goed, mits het niet een dagelijkse bezigheid word. Als je eetpatroon is aangepast, en je nog vaak zure oprispingen hebt, kun je beter langs de dokter.
NoName126
Geplaatst: 27-12-15 16:38
Ik heb altijd al wel wat last van maagzuur en neem dan een rennie. Nu zwanger en enorm veel last van maagzuur. Standaard een rennie voor het slapengaan en nog zo'n vier gedurende de dag...
Euh eerst naar de huisarts om de oorzaak te achterhalen? Dat hoeft niks ernstigs te zijn maar het kan wel...
Anoniem
Geplaatst: 27-12-15 16:46
Bij mij hielp niks, rennies is onzin werkt gewoon niet enige werkende was vinger in de keel steken en de hele zooi eruit . Heb op gegeven moment van de HA wat gekregen , lag allemaal aan galstenen en na verwijdering ervan nergens meer last van.
Je kan omeprazol of ranitidine halen bij de Kruidvat. Dat zijn allebei maagzuurremmers, respectievelijk een protonpompremmer en een H2-receptorantagnonist. Huisartsen schrijven meestal eerst omeprazol (of esomeprazol, of pantoprazol, ..) voor, maar die heeft wat bijwerkingen die ranitidine niet heeft. Moet je even in de online bijsluiter kijken en kijken wat je het beste aan staat.
Op je linkerzij liggen. Warme melk, thee, cola. Vanille vla. Rennies. Het wisselt bij mij per keer wat werkt.
Janneke2
Geplaatst: 27-12-15 19:42
...en vaak is 'brandend maagzuur' een kwestie van te weinig zuur in je maag.
Als je het aandurft: er is een experiment waarbij je een glas melk een een paar slokjes (klein borrelglaasje) apelzazijn nodig hebt. Zodra je last hebt, begin je met een nipje appelazijn. Wordt de pijn erger, blus je met de melk. Blijft de pijn stabiel, neem dan een minuut later nog een klein nipje azijn.
Alle pilletjes die goed zijn als iemand een maagzweer heeft, zijn niet zo zinnig als je maag niet zuur genoeg is: voor je hele spijsvertering is het het beste als je maag netjes zuur is, tenzij de huisarts een verhaal met kop en staart heeft.
CoonArt
Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-15 19:43
Marie111 schreef:
Maar heb je er al lang last van?
Kan ook een breuk in je middenrif zijn.
Nee, sinds kort eigenlijk, net een week of iets langer denk ik...
Bij mij werkt melk niet lang. Rennies werken beter. Maar beter is natuurlijk om de oorzaak te vinden. Medicijnen veroorzaken bv vaak maagklachten tot maagzweren aan toe. Maar ook bv scherp eten, stress en bepaalde dranken kunnen voor maagzuur zorgen.
Afgelopen nacht is het weggebleven, hopen dat het weg BLIJFT!
Jannepauli
Geplaatst: 28-12-15 13:13
Heb je vaker last ervan HD of was het eenmalig na bv te veel vet eten of een overdadig kerstmaal?
Als het vaak voorkomt dan doe je er verstandig aan even naar je huisarts te gaan - het kan inderdaad wel wat ernstiger zijn en een middenrifbreuk is ook mogelijk. Een arts kan je omeprazol ( of generiek) voorschrijven en via je basisverzekering is dat goedkoper dan al die zelfzorgmiddelen in de drogist.
Maar als je maar een enkel keertje last van maagzuur hebt, dan raad ik je aan even naar de Albert Heyn te gaan: die verkopen in hun drogisterijafdeling hun eigen merk 'Maagtabletten'- dat is exact hetzelfde als Rennies maar kosten maar ongeveer 1/3 van de veel duurdere merktabletten ( zoals Zantac, Rennies etc.) en werken prima! Neem één kauwtabletje voordat je in bed gaat liggen en je zult ervaren dat je dan geen last meer hebt.