roken en diabetes type 1

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frieskee

roken en diabetes type 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 14:39

Wat is er zo slecht aan roken in combinatie met diabetes type 1?
Ik weet dat roken ongezond is maar de combinatie van diabetes type 1 en roken is dus schijnbaar nog veel slechter voor je gezondheid. ik ben door mijn ex verslaafd geraakt aan nicotine en rook al meer dan 1 jaar. En ik ben vanaf vandaag ook van plan om nooit meer te roken dus na de kerst is het wel mooi geweest dacht ik bij mezelf..
Maar kan iemand dan uitleggen wat er dan zo slecht is aan de combinatie van deze twee.. ik heb al op internet proberen te zoeken maar kan niks vinden ;( ;( alleen over diabetes type 2

mariekeoo

Re: roken en diabetes type 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:46

ik kan wel een poging doen.

een van de complicaties van diabetes
- Verminderde perifere doorbloeding als gevolg van verdikking en lekkage van bloedvaten.
Door de problemen met je bloedvaten blijven vetten in het bloed gemakkelijker kleven aan de wand van de bloedvaten, waardoor die vernauwen. Dat heet aderverkalking (atherosclerose). Daardoor stroomt het bloed minder gemakkelijk door je lichaam, zodat andere organen minder bloed en zuurstof krijgen.

daarnaast vernauwt nicotine de bloedvaten en maakt ze ruw. hierdoor vormen zich makkelijk stolsels die hartinfarct, herseninfarct, longembolie etc. veroorzaken. Daarnaast is er een kans dat bloedvaten dichtslippen en hierdoor bepaalde lichaamsdelen niet meer van bloed worden voorzien. een voorbeeld hiervan is etalagebenen. deze worden zo genoemd omdat de bloedvoorziening in het bloed zo slecht is dat mensen die langer kunnen lopen dan etalage naar etalage en dan eerst moeten wachten voordat ze weer verder kunnen.