Erge pijn na trekken verstandskies, pijnstillers helpen niet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Erge pijn na trekken verstandskies, pijnstillers helpen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 13:29

Dag Bokkers,

Een paar weken geleden kreeg ik erge pijn van mijn verstandskies rechtsonder, die aan het doorkomen was. Daardoor kwam tandvlees in de knel en doordat ik er met mijn bovenste verstandskies op beet, raakte de hele handel ontstoken. Tussendoor nog een stuk weg laten branden, wat ook niet hielp, en uiteindelijk de bovenste verstandskies laten trekken zodat ik er in ieder geval niet meer op beet. Met antibiotica is toen de ontsteking en de pijn verminderd en gelukkig kon ik vanwege de pijn al na 10 dagen terecht bij de kaakchirurg om de onderste ook te laten trekken. Dit moest door de kaakchirurg gebeuren, omdat de onderste verstandskies half onder mijn tandvlees/wangslijmvlies achterin mijn mond lag, en de wortels om de gevoelszenuw lagen. De bovenste kon er zo uitgewipt worden door de tandarts zelf, dat was na 2 dagen ook pijnloos en volkomen genezen.

Donderdag was de dag en is de onderste verstandskies getrokken door de kaakchirurg. Ondanks de verdoving heb ik toch nog aardig wat pijn gehad tijdens het trekken. Het ging ook niet zo gemakkelijk als met de bovenste. Ze hebben behoorlijk lopen wrikken, draaien en trekken (de tang schoot er ook nog een paar keer af, en in mijn mondhoek zit een vervelende schaafwond) maar uiteindelijk schoot hij er uit. Tijdens het wrikken zei de chirurg dat hij ''aardig wat pus tegen kwam, en dat het geen wonder was dat ik daar zo'n last van had gehad''. Daarna is het gat gehecht met een oplosbare hechting.

Nou zijn we echter 3 dagen verder en ik ben al over gegaan van paracetamol naar ibuprofen, naar een combinatie van de twee, en gisteren aan de diclofenac, maar behalve dat ik daarvan verschrikkelijk misselijk word (ik neem aanbevolen dosissen) heb ik een groot deel van de dag en nacht pijn. De pijnstillers lijken geen enkel verschil te maken. Vannacht een hele tijd op de kop gelegen in bed van de pijn en misselijkheid. Koelen op de wang heeft ook geen effect, hoewel ik dat braaf blijf doen. Het is een zeurende pijn, die soms ineens een tijdje weg is, en dan gewoon weer rustig uren keihard aanwezig is. Ik ben er al wel achter gekomen dat slapen met mijn hoofd iets hoger fijner is, alsof de druk in je hoofd dan minder wordt, maar daar staat weer last van mijn rug tegenover :')

Mijn vraag is vooral, wie kent dit? Waarom lijken pijnstillers geen }:0 te helpen?? Wat kan ik doen om het minder te maken? Is het toch raadzaam om morgen terug te gaan naar de tandarts? WANNEER KAN IK WEER SLAPEN?

Alvast bedankt ;(

Lady24

Re: Erge pijn na trekken verstandskies, pijnstillers helpen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:31

Lijkt me zeer verstandig om terug te gaan!
Heel veel beterschap! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:33

Dit soortpijn is meestal zenuwpijn en tegen zenuwpijn zijn maar heel weinig pijnsillers opgewassen. :)
Paracetamol en ibuprofen zijn geen pijnstillers die helpen tegen zenuwpijn, dan mag je nog de maximumdosis nemen, ze helpen niks, ze zijn wel iets ontstekingsremmend. :) Wellicht een belletje doen naar de chirurg of hij je iets kan voorschrijven dat wel helpt?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:34

Bel de dienstdoende tandarts en leg de situatie uit.
Niet teveel zelf gaan rommelen met pijnstillers, zo onschuldig zijn deze niet. Pijn na het trekken van een kies is heel normaal (en zeker als het zo'n lastige ingreep is geweest), maar jouw pijn klinkt wel extreem.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:37

Heel vervelend dat je zoveel last heb. Zo te horen hebben ze behoorlijk lopen wrikken en doen. Dan kun je stellen dat het bot best wel wat kneuzingen heeft opgelopen. Dat kost tijd om te genezen. Als de kaakchirurg veel pus tegen kwam, kan het ook zijn dat de wond is gaan ontsteken. Wordt je wang of wond weer dikker? Wat in dat geval het beste werkt is desinfecteren met waterstofperoxide. Dit is te koop in bijv supermarkt. Koop waterstofperoxide 3% en gaasjes. Doe de waterstofperoxide in een glaasje met evenveel water. Drenk het gaasje erin en zorg dat het een dikke rol wordt. Leg hem op de wond en bijt er een aantal keer op weg. Dann het gaasje weer drenken.

Nog een tip. Neem de paracetamol samen met een ibuprofen. Dan versterken ze elkaar.

Helaas worden hoor ik dit soort verhalen erg veel. Succes!!
Laatst bijgewerkt door Lithya op 27-12-15 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:38

Klinkt als alveolitis, heb ik ook gehad na het trekken van een verstandskies en doet echt heel erg pijn. Ik zou kijken of je bij een spoedtandarts terecht kan, pijnstillers werken helaas niet voldoende.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:40

Lithya schreef:
Heel vervelend dat je zoveel last heb. Zo te horen hebben ze behoorlijk lopen wrikken en doen. Dan kun je stellen dat het bot best wel wat kneuzingen heeft opgelopen. Dat kost tijd om te genezen. Als de kaakchirurg veel pus tegen kwam, kan het ook zijn dat de wond is gaan ontsteken. Wordt je wang of wond weer dikker? Wat in dat geval het beste werkt is desinfecteren met waterstofperoxide. Dit is te koop in bijv supermarkt. Koop waterstofperoxide 3% en gaasjes. Doe de waterstofperoxide in een glaasje met evenveel water. Drenk het gaasje erin en zorg dat het een dikke rol wordt. Leg hem op de wond en bijt er een aantal keer op weg. Dann het gaasje weer drenken.

Nog een tip. Neem de paracetamol samen met een ibuprofen. Dan versterken ze elkaar

Dan moet je wel gaan letten op de dosissen. Je mag dan nl van beide niet meer de max. dosis innemen. Dit is IMO iets wat je eerst met een dokter bespreekt en niet iets wat je zomaar gaat combineren als je het nog nooit gedaan hebt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:41

diclofenac is toch een spierontspanner?
dat lijkt mij niet werkzaam tegen zenuwpijn van een verstandskies?

ik zou advies gaan vragen voor wat betreft pijnbestrijding en inderdaad zoals gezegd is niet zonder meer medicatie gaan mengen.

Ibuprofen + een paracetamol is overigens geen probleem, die versterken elkaar inderdaad..
Maar dan moet je je wel aan een lagere dosering houden dan de maximale..
dus niet max ibuprofen en dat nog eens gaan combineren met paracetamol.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:44

Even contact opnemen met Huisartsenpost of de tandarts of het ziekenhuis bij je in de buurt (eerste hulp) daar zijn ze voor :j
Doordat ze zo hebben moeten wrikken is je kaak waarschijnlijk wat ontzet / zenuwen opdonder gehad. Wat ze soms geven als paracetamol en ibu's niet helpen is tramadol. Kun je in ieder geval beetje slapen... maar het is rotspul want op basis van morfine.
Maar goed, je moet wel slapen.

Van paracetamol mag je max 8 op een dag in combi met ibu's. Via de huisarts kun je zwaardere doseringen krijgen. Alleen pas op met die ibu's want je maag kan gaan opspelen, vaak geven ze er een maagbeschermer bij...

Sterkte!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:45

Waarom worden dit soort vragen altijd op bokt gesteld? Als het goed is heb je voorlichting van de kaakchirurg gehad en ook een foldertje, waarin staat wat je moet doen als het niet goed gaat of als je het niet vertrouwd. In de meeste gevallen is dat een telefoontje naar het ziekenhuis er aan besteden.

Wij kunnen niet in je mond kijken, kennen je medische geschiedenis niet, kunnen je geen andere medicijnen voorschrijven, helemaal niks. Eén telefoontje en je hebt een antwoord wat past en hoort bij jou.......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:48

Het wordt wel vaker gegeven bij tandheelkundige ingrepen Elena. :) Het werkt wel iets pijnstillend bij zenuwpijn maar niet maximaal. Kan wel zijn dat het de scherpe randjes er af haalt. Maar ik zou sowieso eerst raad vragen. Geen enkele pijnstiller is onschuldig dus IMO niks om zomaar mee te gaan experimenteren.

Tramadol is ook niet ideaal bij zenuwpijn iig niet alleen, het is niet op basis van morfine, het is morfine-achtig (de werking líjkt er een beetje op maar het is niet hetzelfde). Zaldiar (tramadol + paracetamol) of Redomex + paracetamol is effectiever dan hoge dosissen Tramadol alleen. :) Máár daarvoor moet je zeker naar een dokter. Die krijg je niet zo.

Paracetamol is max 4gr per dag. En dat is als je álleen paracetamol neemt. Dus niet icm ibuprofen.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:05

Ik heb een paar maand geleden ook een verstandskies moeten laten trekken omdat hij afgebroken was. Kregen ze er ook niet gemakkelijk uit, en ze heeft behoorlijk lopen wrikken en trekken.
Ik heb daarna 1,5 op ibuprofen geleefd. Had elke keer een zeurende pijn, en dacht idd aan een botkneuzing of iets.
Ibuprofen hielp bij mij het beste, paracetamol en diclofinac hielpen amper.

Succes en sterkte, hoop dat de pijn snel afneemt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:06

Lekker rustig op de bank gaan liggen en je niet te druk maken. Je kies is getrokken. Het was blijkbaar niet eenvoudig en er zat zo te horen een flinke ontsteking. Er zit een gat in je kaak, het hele gebeuren is beurs van het trekken en er zit een ontsteking die weg moet. Dat duurt nou eenmaal even voordat de antibiotica aanslaat, de zwelling wegtrekt en de boel wat hersteld.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:07

Wat mij verbaast is dat ze het evengoed gehecht hebben mede op het oog dat ze zoveel pus zijn tegen gekomen.
Grote kans dat de troep er niet uit kan door de hechting.

Persoonlijk zou ik even contact opnemen met de kaakchirurg.
Deze zal waarschijnlijk de hechting verwijderen en schoonspoelen. En dat is een enorme opluchting ;-)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:19

Als pijnstillers niet helpen zit er vaak toch een ontsteking en heb je antibiotica nodig. Als je al antibiotica hebt moet je wachten tot die aanslaat (bij juiste antibiotica duurt dit max 48u).
Ik zou idd ook de hechting er uit (laten) halen, zodat de rommel er uit kan. Tandvlees geneest snel en kan ook zonder hechting als het niet teveel bloed.

Heb het 2 keer gehad dat pijnstillers niet hielpen. En ja, ik ben dan zo'n kip die met pijnstillers gaat rommelen. Had de keuze uit niet slapen door tandpijn, of niet slapen door maagkrampen, of beide. Bij de ene was het opgelost toen de tand er uit was, de andere keer waren antibiotica afdoende.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:19

Zou idd toch even dienstdoende tandarts of de huisartsen post bellen. Die kunnen evt even kijken of er niet een ontstekong inzit waardoor de pijn zo heftig blijft en indien nodig passende pijnstilling en antibiotica voorschrijven.

Heb het ene keer gehad dat het enige wat hielp een ijsklont er tegen aan houden hielp(in de mond) terwijl ik daar normaal niet aan moet denken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:26

Omdat je bent geholpen door de kaak chirurg zou ik even bellen met de SEH van dat betreffende ziekenhuis.
Deze hebben al je gegevens direct inzichtelijk en vandaaruit neemt de arts assistent als hij dat nodig acht contact op met de dienstdoende kaak chirurg.
En wordt er besloten of je even gezien moet worden of niet.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:27

Komt me bekend voor.. Ik zou toch even bellen en terug gaan. Misschien zit er een ontsteking en kunnen ze het opnieuw open maken en schoonmaken. Dat lucht wel op.

Liselot

Ayasha schreef:
Paracetamol is max 4gr per dag. En dat is als je álleen paracetamol neemt. Dus niet icm ibuprofen.

Niet juist.
Als je zwaarder bent dan 60kg mag je 4x 1000mg paracetamol EN 3x 400mg ibu verspreid over de dag. De 3x 400mg ibu kan ook vervangen worden door 250mg naproxen of 50mg diclofenac
Onder de 60kg neem je 3x 1000mg paracetamol en 3x 400mg ibu (of naproxen/diclofenac)

Maar bij dit soort dingen is het wel wijs om gewoon even de dienstdoende tandarts te bellen. Wie weet is het wel ontstoken oid.

Marie111

Hmm, klinkt als ontsteking onder de hechting?

Dat heb ik ooit gehad na het trekken van een verstandskies onder door de tandarts. Moest een sneetje in mijn tandvlees voor gemaakt worden en is er behoorlijk gewrikt en getrokken. Tandars zei na afloop, dat hoe harder hij moest werken hoe meer last ik zou hebben.

Nou dat heb ik geweten....... Wat een pijn.... Ik na 2 dagen weer terug. Bleek er een ontsteking onder de hechting te zitten. Dat is toen uitgespoeld (wat nog een heel gedoe was, omdat ik mijn mond niet goed open kon krijgen. Maar wat een opluchting toen de prut onder de hechting vandaan was. Toen knapte ik heel snel weer op.

Mijn advies is dus - naar de tandarts!!!!!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:28

Of de kaakchrirug

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:34

Precies de kaakchirurg. Daar moet je nu zijn. Dat is nu de behandelend arts.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:40

Ik herken het wel. Heb het 3 maanden gehad na verwijdering van de verstandskies. Lagen ook dicht op de zenuwen. Het is net of deze de bescherming dan kwijt zijn en je hebt steeds steken die je hele mond doortrekken. Klinkt gek maar op een gegeven moment went het. Ik heb ook geen pijnstillers gehad die daarvoor echt hielpen en het is een hele nare pijn. Ik ben niet terug geweest. Maar achtteraf had ik dat w.s wel moeten doen.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:34

Naar de dienstdoende kaakchirurg (Ja die hebben ook dienst) of anders tandarts :)

Heb je gerookt ts?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:05

TS, wordt je wang ook dikker of heb je gevoel dat er meer spanning op de wond komt te staan? Kan je je mond steeds minder ver open krijgen? Heb je een continue pussmaak in je mond?