knoflook en bloedarmoede bij mens?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

knoflook en bloedarmoede bij mens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 16:49

Uiteraard weet ik dat paarden en mensen verschillend zijn. Ik heb ook een goede mdl arts. Maar toch zat ik te denken of het bij mensen eventueel ook lichte bloedarmoede kan veroorzaken als je regelmatig knoflook eet en vanaf hoeveel zou teveel zijn?
Ik heb zelf altijd bloedarmoede en eet met regelmaat verse knoflook. Niet dagelijks, maar wel met regelmaat. Knoflook zou bloedzuiverend zijn en veel goede werkingen hebben, maar wie weet is er toch een kleine overeenkomst met bloedarmoede.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:15

Citaat:
Mensen die snel last hebben van bloedarmoede kunnen zich ook beter matigen in het gebruik van knoflook. De genezing van de bloedarmoede wordt geremd door het eten van knoflook.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alt ... maker.html

Voor een gezond mens is 3 tenen knoflook per x het max, dus voor iemand met bloedarmoede zal deze hoeveelheid veel lager liggen.

edit:
Citaat:
Personen die snel bloedarmoede (anemie) ontwikkelen kunnen beter zeer matig of zelfs beter géén knoflook gebruiken. Knoflook remt de genezing van bloedarmoede! Knoflookextract kan het effect van antistollingsmiddelen en van antidiabetica versterken!

superpony

Re: knoflook en bloedarmoede bij mens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 17:19

Dank je wel. Nooit in me opgekomen dat ik hier ook eens naar kon kijken.

Ik zit niet aan de max van gebruik, maar gebruik het wel met regelmaat.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:20

Een dag geen knoflook is een dag niet geleefd toch? ;)
Zo denken ze er hier iig over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:24

superpony schreef:
Uiteraard weet ik dat paarden en mensen verschillend zijn. Ik heb ook een goede mdl arts. Maar toch zat ik te denken of het bij mensen eventueel ook lichte bloedarmoede kan veroorzaken als je regelmatig knoflook eet en vanaf hoeveel zou teveel zijn?
Ik heb zelf altijd bloedarmoede en eet met regelmaat verse knoflook. Niet dagelijks, maar wel met regelmaat. Knoflook zou bloedzuiverend zijn en veel goede werkingen hebben, maar wie weet is er toch een kleine overeenkomst met bloedarmoede.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2984110/
Zoals je in dit artikel kunt lezen, hebben uien precies hetzelfde effect. Het effect van uien op de rode bloedlichamen van bepaalde dieren is alleen wel veel sterker dan de invloed van knoflook. Met andere woorden: uien zijn nog veel schadelijker.

Nou heb ik nog nooit gehoord van mensen die bloedarmoede kregen omdat ze teveel ui aten. Dus het zal allemaal wel zo'n vaart niet lopen met je knoflook, lijkt mij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 17:30

Ik denk ook niet dat je het ervan krijgt hoor. Ik vind dat knoflook en ui ook veel goede werkingen hebben en het is te lekker.

Maar ik heb dus wel bloedarmoede, krijg ijzerinfuusjes nu, heb al keer bloedtransfusie gehad etc. Als je er dus last van hebt, is het misschien wel net die grens om op te letten. Zoals bijv niet 2 dagen achter elkaar knoflook of ui. Iets er tegenover dat ijzer juist weer goed aanvult. etc. Als het werkt op mn hb, kan ik er wel wat meer rekening mee houden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 17:30

palousa_boy schreef:
Een dag geen knoflook is een dag niet geleefd toch? ;)
Zo denken ze er hier iig over.

Het is ook lekker :D ;) :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:13

safina schreef:
superpony schreef:

Zoals je in dit artikel kunt lezen, hebben uien precies hetzelfde effect. Het effect van uien op de rode bloedlichamen van bepaalde dieren is alleen wel veel sterker dan de invloed van knoflook. Met andere woorden: uien zijn nog veel schadelijker.

Nou heb ik nog nooit gehoord van mensen die bloedarmoede kregen omdat ze teveel ui aten. Dus het zal allemaal wel zo'n vaart niet lopen met je knoflook, lijkt mij.

Uien zijn voor dieren schadelijk (net als oa prei), maar voor de mens ligt de grens bij knoflook veel lager.
Uien zijn pas na 500gram "schadelijk", knoflook bij 3 teentjes al.
Helemaal als je last hebt van bloedarmoede.

TS
Heeft men niet gezegd dat je uit moet kijken met oa knoflook toen je een ijzer infuus kreeg?
Mijn moeder moest echt knoflookvrij (en minderen met prei/uien) toen zij deze kreeg.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:16

Ik heb ook chronisch bloedarmoede. Als kind al. Maar bij mij komt het niet door ijzergebrek. Geldt het dan ook dat je hier rekening mee moet houden? Ik eet elke dag wel of ui, of prei, of knoflook...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:43

Uiteraard heeft de arts hier het laatste woord, maar ik zou een verhaal met kop en staart willen over het hoe en waarom van de schadelijkheid van een plant met vitamine C en ijzer...

TS: heb je adviezen van bijvoorbeeld een diëtiste gehad over eten dat wel helpt?
(Want de meeste voedingswaar die helpt bevat vitamine C en ijzer.)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 00:56

Brainless, er is nooit over gesproken.

Heb jaren geleden wel een dietist langs gehad in het ziekenhuis, maar ik vond nou niet dat ik daar toen veel aan had eerlijk gezegd.

Als vitamine C de oplossing zou zijn, zijn de ijzer infusen inderdaad niet nodig.

Ik heb altijd bloedarmoede is wankel op het randje. De keer met een hb4 was ik best zwak en was een bloedtransfusie de snelste oplossing.
Daarna diverse keren een periode ferro geslikt en ook vit C.

Nu gaat het dus met infuus. Eerste dagen daarna ben ik niet lekker, maar ik ben in 3 weken van een bijna hb6 naar hb8 gegaan, dus bevalt toch goed.

Wij eten gemiddeld 3x per week knoflook, maar dat kan ook rustig 3 dagen achter elkaar zijn en soms 5 dagen niet. Zelfde geld voor ui.
Gemiddeld gebruik ik voor ons 3 ook 3 teentjes in een spaghettisaus bijv.

Ik ga er toch eens rekening mee houden en bij mn volgende afspraak eens over beginnen. Ik heb deze mdl arts pas enkele maanden. WE zijn een paar keer verhuisd, dus paar keer verandert van arts. Voorheen va 1999 een hele fijn mdl arts gehad.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 01:50

safina schreef:

Oei ik eet echt mega veel uien. Merk echter niks :) maar het is wel goed om te weten!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:49

superpony schreef:
Heb jaren geleden wel een dietist langs gehad in het ziekenhuis, maar ik vond nou niet dat ik daar toen veel aan had eerlijk gezegd.

Als vitamine C de oplossing zou zijn, zijn de ijzer infusen inderdaad niet nodig.
(...)
Ik ga er toch eens rekening mee houden en bij mn volgende afspraak eens over beginnen. Ik heb deze mdl arts pas enkele maanden. WE zijn een paar keer verhuisd, dus paar keer verandert van arts. Voorheen va 1999 een hele fijn mdl arts gehad.

Vraag het de vakman /vrouw!

Op zich: er kunnen allerlei redenen zijn voor bloedarmoede en om qua voeding aan te vullen, dat is ook een vak apart.
Vitamine C, drie weken lang in vetoplosbare vorm 1000 mg per dag klaart bij velen de klus, maar dat heb jij zo te lezen al achter de rug.
Daarnaast zijn er nog andere mineralen en sporenelementen van belang.
Als de mdl arts er te weinig van kan zeggen, weet de orthomoleculaire arts waarschijnlijk meer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 19:11

We weten heel goed waarom ik bloedarmoede heb. Ik verdraag daardoor niet alles zoals vit c goed.
Op zich gaat het nu goed,maar als il hiermee zelf nog wat kan doen...ga ik er zeker op letten. In dit geval even na kerst,want lekker eten is ook fijn.

danl jullie wel