Onregelmatig werken en afvallen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mintgroen

Onregelmatig werken en afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 22:41

Zijn er nog meer mensen die hier moeite mee hebben?
Sinds ik een onregelmatige baan in de zorg heb, merk ik dat er toch wat kilootjes bij gekomen zijn. Afvallen gaat niet/moeizaam, maar ik wil nu toch echt wat kilo's kwijt!

Wat voor mij vooral moeilijk is, is een goed eetpatroon. Na een late dienst heb ik vaak trek en slaap ik uit.. Bij een vroege dienst ontbijt ik vroeg, maar krijg ik ook weer snel trek, omdat ik toch best veel verbrand tijdens het werken ;)

Ik probeer gezonde tussendoortjed mee te nemen, maar in alle drukte wil ik nog wel eens gauw wat ongezonds snaaien (moet ook niet al te erg zijn af en toe).. Het avondeten wat ik meeneem is vaak een salade, soep of restje van de vorige dag.

Sporten is door het werk ook lastiger. Ik heb een hekel aan de sportschool en de tijden van groepslessen en zwemactiviteiten vallen vaak niet lekker (dan kan ik vaak 1x wel en dan een hele poos weer niet).

Ik ben er wel benieuwd naar of ik "lotgenoten" heb en hoe anderen hiermee omgaan :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:44

Ik herken het heel erg! Ik werk in een café/kroeg dus daarbij eet ik ook nog wel regelmatig ongezond omdat je heel makkelijk even een paar patatjes eet of een broodje frikandel..
Maar de laatste tijd let ik er wel echt op alleen als ik dan tot sluit werk heb ik gigantische trek en eet ik wel iets gezonds maar een half uur later lig ik soms al in bed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:51

Herken het wel, maar nu ik even op gang ben lukt het me weer een stuk beter om te regelen.

Late diensten, dan ga ik in de ochtend sporten in de sportschool en voor mijn avondeten kook ik altijd zelf en gezond om mee te nemen. Wel heb ik een compromis, de ene ochtend kook ik vooruit en doe het huishouden, de andere ochtend sport ik. Bij vroege diensten precies andersom, na het werk sporten lukt prima.

Ik kook vaak iets te veel en vries dan een verse saus met veel groentes of zelfgemaakte soep in. Ga op de fiets naar het werk. Fruit snij ik van te voren, nootjes in portie bakjes en er staan altijd bakjes yoghurt in de koelkast. :)

Na een late dienst heb ik ook wel trek, maar pak dan gerust nog een handje nootjes en probeer enigzins op tijd te slapen. Daarnaast fiets ik naar het werk.

Al met al vind ik het goed te doen met wat planning ( een keertje op een zondagmiddag vooruit koken en de vriezer staat weer vol gezonde maaltijden). Bovendien merk ik dat meer sporten ook meer energie oplevert.

Edit: bij een vroege dienst ontbijt ik ook altijd, maar echt niet dat ik dan tot 13 uur wacht om weer te eten. Eet gerust om 9 uur een bakje yoghurt, om 11 uur een stuk fruit of een soepje. Je energie heb je wel nodig immers.

Anoniem

Re: Onregelmatig werken en afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 07:04

Ik val juist af! Maar goed ik loop ook veel op het werk dus dat scheelt.

Ik drink veel koffie en pak soms een koekje (of 2). Verder eet ik voor een vroege dienst 2 boterhammen en op het werk 3. Wel al voor twaalven vaak want trek herken ik goed.

Bij een late heb ik helemaal weinig tijd om te gaan zitten. Daar eet ik rond zessen, daarna koffie en een koekje. 's avonds als ik thuis kom heb ik niet per se trek.

Denk dat het ook een stukje mezelf bezig houden is. Als ik een paar dagen vrij ben ben ik veel meer geneigd te gaan eten.

Ik neem trouwens vrijwel altijd zelfgemaakt eten mee.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 08:10

Lente schreef:
Ik val juist af! Maar goed ik loop ook veel op het werk dus dat scheelt.

Dito!

Ik moet juist zorgen dat ik genoeg eet; anders val ik te veel af. Ik heb een baan waarbij ik veel loop/sta.

Ik neem altijd brood van thuis mee en ik koop geen vette hap of snacks op mijn werk: dat is ten eerste heel duur en ten tweede niet gezond.
Vaak vroege diensten op het moment en dan eet ik voordat ik van huis ga een stukje fruit en een boterham of krentenbol. Meer krijg ik er op dat tijdstip niet in. De rest van mijn ontbijt eet ik dan in mijn eerste pauze op werk.
Vaak ben ik voor de middag thuis en lunch ik gewoon nog licht wanneer ik thuis kom.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 08:17

Toen ik nog onregelmatige diensten liep had ik ook altijd trek na de middag shift. Gewoon niet aan toegeven en gaan slapen.
Ook niet nog effe tv kijken oid, dan is kans op snaaien nog groter.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:07

Jup! Bij een late eten we om 17.00, dan kom ik om 22.30 thuis en krijg ik mij toch een honger. Ik neem steeds wat mee met het voornemen rond 20.00 wat te eten maar dat vergeet ik dan weer :')

En ook het 'instellingsvoedsel' werkt niet mee, ik eet eigenlijk nooit meer mee. Anders krijg ik veelste veel nasi/pasta/stamppot( dus koolhydraten) binnen.

Vind het vooral moeilijk dat ik met clienten werk die daar van alles van vinden en commentaar leveren op alles. Maargoed, nu ik 10 kg kwijt ben
vragen ze iig niet meer of ik zwanger ben :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:14

Ik ben de eerste weken ook wat afgevallen toen ik begon met onregelmatig werken. Alleen ik merk dat ik vooral na een vroege dienst echt onstilbare honger heb. Ik probeer dat dan op te vangen met een bak Skyr met banaan oid maar ik merk dat ik dan over de dag verdeeld toch vaak meer eet dan op een gewone dag.

Wekker gaat om 04u dus dan ontbijt ik al om 04.15.
Om 10u heb ik dan op werk 'lunch'pauze dus dan eet ik 2 boterhammen en een fruitje
Om 14u ben ik thuis en dan eet ik nog 2 boterhammen omdat ik dan echt op het punt sta van flauwvallen van de honger
Om 16u ga ik helemaal stuk van de trek en eet ik een bak yoghurt met fruit.
Om 18u maak ik avondeten

Ik heb het idee dat door een tekort aan slaap je lichaam op een andere manier naar energie gaat vragen. Dus sinds een maand of 3 is het afvallen door het meer bewegen eigenlijk wel gestagneerd en ben ik gewoon weer aangekomen. :+

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 09:27

Verschillende ervaringen dus hier :)

Misschien is het voor mij inderdaad een idee om een bakje yoghurt mee te nemen om tussendoor te eten. Dan grijp ik niet zo snel naar een lekkere koek of pot dropjes.

Die onstilbare honger herken ik ook, zeker na vroege diensten.

Vind het soms wel moeilijk om te bedenken wat ik allemaal aan avondeten meeneem. In de zomer red ik het best op (maaltijd)salades, waarschijnlijk ook omdat ik dan erg veel water drink tussendoor. In de winter merk ik dat ik het lastiger vind. Hou niet zo van eten wat opgewarmd is in de magnetron, dus ik neig al snel naar brood.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:37

Ik werk ook onregelmatig in de zorg;
Vroeg 7-15.30; wekker om 05.50. Ontbijt om 07.15 op werk, rond 09.00 tussendoortje. Kan rijstewafels zijn met kipfilet, een eiwitreep of fruit. Om 12.00/13.00 lunch en om 15.00 weer tussendoortje. Om 18.00 avond eten en rond 20.30 weer tussen door.

Avond 15-23.30; geen wekker, in de ochtend sporten of boodschappen of niets, dan normale tijden ontbijt en lunch en voor de rest ook ongeveer dezelfde tijden als het werk het toe laat.

Avondeten neem ik mee, of zelfgemaakte soep of pasta salade of iets met rijst. Geen moeite om op te warmen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:44

Hier ook een onregelmatige werken.
Werk ook in de zorg en sinds 2006 voornamelijk laat en nacht. En ja die kilo's kropen er aan. Op mijn top vorig jaar schaam schaam tegen de drie cijfers aan.
Sinds Maart dit jaar zijn wij gestart met een "afval clubje" op het werk. Het vergt aanpassing en 6x per dag kleine beetjes eten en sporten maar voor mij heeft dit geresulteerd in -18 en voor mijn collega's -15, -8, -6.

Ik loop 3x per week hard 5 km. En ga met mijn vriendin in de ochtend 1x per week mee naar de sportschool.

Mijn vriendin heeft het nog een tikje moeilijker. Die werkt van 10.30-22.00 als kok. Voor haar was het zeer lastig te doen. ze deed wel mee met mij in mijn werk clubje, maar na 8kg hield dat op. Nu sport ze fanatiek heeft ze een duw in de rug elke week van een sporter op de sportschool en een aangepast dieet wat haar helpt de dag als kok door te komen.

Wij gaan ook gewoon door deze maand. werken beide met kerst en snoepen gewoon minder mee ;)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:52

ik werk ook in de zorg en werk met name s'nachts.
ik vind het ook lastig om een patroon te vinden.
Helemaal omdat ik ook nog eens een gastric bypass heb gehad.

maar zo ziet mijn schema er ong uit per dienst:

vroege:
6.30u een boterham met koffie
9.30: fruit of plakje peperkoek of koekje en koffie
12.30 boterham en melk/optimel
14.30 fruit of yoghurt
18.00 warm eten
20.00 koekje of optimel

late
normale tijden ontbijt( ik kom vaak wel laat uit bed)
s'middags een goede lunch: want sávond eten we brood op werk. Dus ik eet vaak soep of tosti
15.30 koek of iets anders lekkers
17.00 boterham
20.00 koek/ fruit
23.30 boterham

Nacht
18.00 warm
20.00 koekje
1.00 koek of chips of iets anders lekkers
4.00 boterham
5.30 iets kleins: fruit ofzo
8.00 boterham voor het slapen

Ik eet gemiddeld 6x op een dag. Tijdens de nachtdiensten eet ik vaak overdag ook nog wat als ik wakker wordt.
tussendoor drink ik veel water naast de koffie.
Ik ben veel afgevallen door de gbp en moet nu eigenlijk meer eten, maar dat lukt niet erg

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 23:22

Met voornamelijk nachtdiensten erbij, lijkt het me nog lastiger.. En dan ook nog met een gbp. Vind het best een net schema wat je hebt beschreven :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:40

Hoi mirjam,
Ik herken het vooral na de late diensten inderdaad.

Ik ben mijn ontbijt gaan veranderen naar een schaaltje havermoutpap met honing en wat rozijnen. Ik merk dat ik tot de lunch nauwelijks trek heb, en ik probeer ook niet toe te geven aan al het lekkers. Zorg in de late diensten ook dat ik een maaltijd heb die lekker vult.

Probeer op tijd te gaan slapen als je dagdiensten hebt, dit voorkomt ook dat je veel honger krijgt. Verder kan ik uit een late dienst niet direct in slaap komen en slaap ik onrustig. Ik ga dan eerst lekker douchen en ga in mijn pyjama nog rustig wat drinken vaak een glaasje water en een handje met noten (amandelen en walnoten) de smaak daarvan blijft lang aanwezig waardoor je toch die trek wat stilt. Daarna kan ik vaak wel goed slapen. Ik lees ook nog wel eens een tijdschrift in bed. Dat maakt mij ook rustiger. Ik slaap niet langer uit dan een uur of 9 s ochtends omdat ik dan vaak in de knoei kom met ontbijt en lunch, ik heb dan vaak de hele dag honger

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:55

onregelmatig heid doet egt iets met je lichaam .
Ik werk diensten van 4.00 geschakeld tusen 6.oo , 22.00 begin tijden .
Doe dit al 4 jaar , eerste twee jaar ging prima . Enkel begin nu egt problemen te krijgen met eet patroon hou me gewicht egt niet op peil . en val soms heel veel af (2 kilo) in een maand of twee en de andere maand kom ik het er weer bij. Doe egt mijn best om een gezond leefpatroon er op naar te houden maar de stres er bij nekt hem. werk op een bloemen veiling waar stres normaal is _O-

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 08:17

Mirjamsel schreef:
Met voornamelijk nachtdiensten erbij, lijkt het me nog lastiger.. En dan ook nog met een gbp. Vind het best een net schema wat je hebt beschreven :)

thanks! het is idd lastig, maar een goed schema helpt wel.
Ik herken het van gerritt ook wel ja.
S'avonds na een late kan ik ook niet meteen slapen en moet ik altijd wel iets eten, maar probeer dit dan te beperken tot iets gezonds.
helaas heb ik nu zodanige problemen met mijn gbp dat heel mijn eetpatroon eronder lijd. Er zijn dagen dat ik niets kan eten door misselijkheid en braken en andere dagen heb ik een rotgevoel in de maag, waardoor ik dus veel eet.
onderzoeken hebben niets uitgewezen en na een kijkoperatie om de oorzaak te vinden kreeg ik een levensbedreigende ileus. nu liggen de darmen ook nog s overhoop wat niet meewerkt.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 11:27

Volgens mij ben ik de enige die niet lang vol blijft zitten van havermout.. Heb gewoon net zo snel weer trek als met een bak yoghurt, helaas..

Inderdaad is het ook belangrijk om niet te lang uit te slapen. Vaak wil ik nog wel later dan 9 uur uit bed gaan, waardoor ik dan dus al gauw een ontbijt oversla..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:56

Je kan ook gerust wel om 9uur er uit. Maar dan moet je alles een beetje opschuiven. Ik ben doorgaans ook om 9 uur er af en begin gewoon met kwark met walnoten of brinta. Lig doorgaans pas om 1u snachts op bed ;) heb nog geen kinderen dus ga er niet vroeg af haha

Moet zeggen dacht mooi met kerst te werken en dan niet te veel te eten maar verdorie de teamkamer staat vol met hapjes en vreterij :(

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:11

Hier ook een onregelmatige werker. Ik heb drie baantjes en daarbuiten ga ik ook nog gewoon naar school. Vaak ga ik direct uit school naar werk of vanuit werk naar school. Hierdoor eet ik ook enorm onregelmatig. Er zijn weken dat ik vrijwel niks eet (vergeet het gewoon) waardoor er kilo's van af gaan, maar ook weken dat ik weer aankom. Voordeel, mijn gewicht blijft constant, maar ben alleen niet zo tevreden over het getalletje, wat telkens blijft staan. Ook is dit patroon natuurlijk niet erg gezond voor je lichaam, je lichaam heeft gewoon de nodige brandstoffen nodig en dat krijg ik niet altijd op een goede manier binnen.

Over een aantal weken loop ik weer 20 weken (32u pw) stage. Ik hoop dat het ritme er dan weer een beetje beter in zit dan nu.