kaak vast na galoperen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shetbelike

kaak vast na galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 12:55

Hallo!

Ik heb al een aantal topics gelezen over mensen die ook wel eens hun kaak vast hebben zitten tijdens eten, maar ik heb dat na het galoperen... heel appart, ik kan hem dan bijna niet bewegen, ook als ik een springwedstrijd gehad heb als ik dan klaar ben met mijn rondje heb ik het weer, weten jullie wat dit is of iets wat ik hier aan kan doen? Misschien even langs HA gaan?

Mungbean

Re: kaak vast na galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:57

Pure spanning :j

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:58

Klinkt alsof je onbewust heel gespannen bent en je kaken stijf op elkaar zet. Op het moment dat je ontspant, dus na het galopperen of springen, voel je het terwijl de kans groot is dat het begint op het moment dat je iets spannends moet doen.

Shetbelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 13:00

ja dat zou kunnen, hoe zou ik dit kunnen oplossen dan..?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:01

Heel bewust te voelen wat je doet als je gaat galopperen of springen. Wat voel je in je lijf? Als je bewust bent wat je doet kan je leren om bewust te ontspannen. Maar eerst dus voelen wat je doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:02

Jezelf bewuster maken.
Praten tijdens het galopperen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:02

Ik heb dit weleens met autorijden. Niet zo zeer spanning maar wel opperste concentratie (heb het dus als het druk op de weg is of met slecht zicht). Bij mij helpt het dan om op een kauwgompje te kauwen. Bij paardrijden kan ik me dan alleen wel voorstellen dat je je verslikt of op je tong bijt maar je kan het eens proberen natuurlijk.
Wat je ook kan proberen is praten, dan moet je je kaak ook al meer ontspannen. Ga maar hardop galoppassen tellen of je paard belonen of kerstliedjes zingen tijden het galopperen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:05

Heel simpel op te lossen... Zing een liedje tijdens de galop :D

Shetbelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 13:06

Galop vind ik niet spannend ofwat, voelt gewoon als draven zegmaar, praten lijkt misschien wat raar omdat ik momenteel alleen met andere mensen in een les rijd en niet zelf (rijd nu alleen op een manege) maar misschien wat met mijn kaak bewegen ga ik eens proberen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:08

Kauwen zonder kauwgom helpt ook :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:21

Niet te veel mee doen gaat vanzelf over. Ik heb het bijna wekelijks binnen 30 minuten tot 2 uur is het weer goed.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:22

Misschien kan je zelf zo een hockeybitje indoen?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:12

Daniekkie schreef:
Galop vind ik niet spannend ofwat, voelt gewoon als draven zegmaar, praten lijkt misschien wat raar omdat ik momenteel alleen met andere mensen in een les rijd en niet zelf (rijd nu alleen op een manege) maar misschien wat met mijn kaak bewegen ga ik eens proberen

Hoezo? Ik heb jaren lang in groepslessen gereden en reed gewoon pratend/zingend door de bak heen hoor (wel zachtjes natuurlijk). Ik zou dit ook zeker melden aan je instructeur/instructrice zodat hij/zij je eraan kan herinneren dat je je kaak moet ontspannen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:15

zonnebloem18 schreef:
Niet te veel mee doen gaat vanzelf over. Ik heb het bijna wekelijks binnen 30 minuten tot 2 uur is het weer goed.

Juist wel wat mee doen, misschien niet voor jezelf maar voor je paard. Als je als ruiter je kaak zo vast zet dat je er last van hebt voelt een paard dat zeker ook.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:26

Waarschijnlijk wordt niet alleen de kaak vastgezet maar meer in het lichaam. TS, dat doe je onbewust. Je voelt je misschien wel ontspannen maar blijkbaar toch niet voor de 100 procent. Ontspannen kan je leren, net als we willen dat onze paarden dat leren :)

Shetbelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 20:24

Vanmiddag gereden, niet eens aan mn kaak gedacht, bij het uitstappen dacht ik er pas aan (had dressuurlesje) geen idee hoe dat kan, reed ook echt niet anders dan normaal ofzo, nouja het enige dat anders was is dat ik op een pony reed, normaal rijd ik meestal paarden, maar daar kan het lijkt mij dan toch niet aan liggen?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:26

Ir111 schreef:
zonnebloem18 schreef:

Juist wel wat mee doen, misschien niet voor jezelf maar voor je paard. Als je als ruiter je kaak zo vast zet dat je er last van hebt voelt een paard dat zeker ook.

Ik bedoelde als hij eenmaal vast zit, als je merkt dat je gaat klemmen inderdaad juist iets gaan doen, kauwen bijv.

Shetbelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 20:27

Ik probeer hem dan heen en weer te bewegen maar ben dan bang dat hij breekt zegmaar.. Misschien heel dom maar wil toch ook niet graag dat hij breekt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:30

Breken zal hij niet hoor, soms probeer ik hem weer van het slot te krijgen en dan knapt hij heel hard, maar gewoon geduldig wachten werkt meestal ook wel.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:31

Kaak vastzetten betekent ook emotie vastzetten, dus ja, het paard voelt dat zeker!
Dus ook beter voor jezelf om het te veranderen omdat je anders veel eigen lichaamsinformtie mist. Bewust ontspannen, goed ademhalen en goed voelen in je lichaam zal zeker helpen!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:51

Langs je tandarts of kaakchirurg voor een splint, deze dragen tijdens het rijden om ervoor te zorgen dat je je kiezen niet meer zo strak op elkaar kunt zetten. Er kan laconiek over worden gedaan 'het gaat vanzelf weer los' maar dit soort gewoonten zijn slecht voor je kaakgewricht en de spieren in je kaak, nek en schouders. Ook kun je er je tanden en kiezen mee beschadigen.