Bang in het donker

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

osanta

Bang in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 23:20

Hee allemaal,
Voordat ik mijn verhaal hier ga plaatsen: ik heb al therapie hiervoor en andere dingen.
Ik ben.namelijk erg bang in het donker, niet buiten donker maar in mijn ja met donker, ik.kan dus ook echt niet in het donker slapen. Ik word dan een.beetje angstig en ga dan aan van alles denken.
Nu heb ik dus een heel lastig probleem vanacht is dus mijn lamp stuk gegaan , en moet ik dus gedwongen in het donker slapen.
Nu mijn vraag, wie heeft hier ook last van, en wat doen jullie daarmee?

Alvast bedankt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:22

Helpt het ook als je je gordijn een stukje open doet, misschien licht in een andere ruimte maken, op de gang?

Charlottemv

Re: Bang in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:28

Ik heb een lampje die in het stopcontact zit (altijd) en die gaat vanzelf aan als het donker wordt. Volgens mij zijn deze lampjes heel goedkoop en gewoon bij de action ofzo te koop.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:28

Ik volg! Ben ook bang in het donker. Zowel om in te slapen als op straat. Nu in de winter zorg ik dan ook dat ik voor het donker thuis ben. Ik slaap nu met een blauw nachtlampje (zoek hem dadelijk even) of met de gordijnen een stukje open.

:)
Edit:
Deze is heel fijn!
Afbeelding

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 23:32

ellepel schreef:
Helpt het ook als je je gordijn een stukje open doet, misschien licht in een andere ruimte maken, op de gang?

Nou wat het dus is, als.ik met licht slaap is het meteen het 'grote licht' en omdat bij ons nogal.donker is en.ik sowieso geen gordijnen heb, heeft het niet zoveel nut..

Pascalle90 schreef:
Ik heb een lampje die in het stopcontact zit (altijd) en die gaat vanzelf aan als het donker wordt. Volgens mij zijn deze lampjes heel goedkoop en gewoon bij de action ofzo te koop.

Ik.kan.niet met kleine lichtjes slapen + de action is nu niet meer open haha..

Yenni schreef:
Ik volg! Ben ook bang in het donker. Zowel om in te slapen als op straat. Nu in de winter zorg ik dan ook dat ik voor het donker thuis ben. Ik slaap nu met een blauw nachtlampje (zoek hem dadelijk even) of met de gordijnen een stukje open.

:)

Is wel fijn dat jij wel met een klein lichtje kan slapen!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:34

Vroeger sliep ik altijd met de lamp in de gang aan en dan de deur op een kiertje, werkte voor mij als kind altijd wel goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:35

Kun je geen lampje lenen, ik begrijp dat je niet alleen woont?
Kaarsje aan misschien.

tja als je geen klein lampje kunt regelen dan word het of groot licht aan,of niks.
Dan heb je weinig keus denk ik zo :(:)

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 23:38

ellepel schreef:
Kun je geen lampje lenen, ik begrijp dat je niet alleen woont?
Kaarsje aan misschien.

tja als je geen klein lampje kunt regelen dan word het of groot licht aan,of niks.
Dan heb je weinig keus denk ik zo :(:)

Dat is hem.nou juist, ik slaap juist normaal met groot licht en.dat heb ik nu dus niet, heb al aan iedereen gevraagd voor lichtje maar niemand heeft het :(

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:41

Lastig

Nergens een lamp in huis die in je slaapkamer lamp past? Anders je matras voor een nacht in n andere ruimte leggen en daar slapen?
Buren vragen?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:41

Hmm moeilijk! Waarom kan je niet met klein licht slapen? (Nieuwschierig ;) )

Ilovedewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:42

Met de zaklamp van je telefoon misschien?

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 23:43

Yenni schreef:
Hmm moeilijk! Waarom kan je niet met klein licht slapen? (Nieuwschierig ;) )

Klein licht is voor mij niet genoeg licht omdat ik dan niet elk hoekje van mijn kamer kan zien, en dat is nogal een.heel groot probleem

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:44

Lamp tijdelijk wisselen met een andere in huis?
Vaak heb je wel vergelijkbare lampjes in een andere kamer.

Of pak een bureaulamp oid, die geven ook erg veel licht meestal

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:46

Heel herkenbaar osanta. Ik weet echter hoe het komt dat ik bang ben in het donker. Ik heb als kind namelijk eens een schim gezien (ja echt dit is geen leugen). Ik droom ook als er iets gebeurt met een naaste familielid. (Zo droomde ik dat mijn opa iets zou overkomen en 3 maanden later was het werkelijk zo).
Ik heb dus een gave die mij echter alleen angstig maakt.
Jarenlang heb ik als kind bij mijn moeder geslapen in bed (pa deed nachtwerk) daarna als tiener liet ik mijn gordijn snachts open want vlak bij mijn raam was een lantaarnpaal. En als ik echt te bang was liet ik het grote licht aan. Mijn ouders deden die dan uit als zij gingen slapen en pas als ik ook daadwerkelijk sliep.

Dat niet zien van elk hoekje in de kamer heb ik ook altijd eng gevonden. Elke schaduw zocht ik wel iets achter.

Tevens heb ik ook nog andere angsten: kleine ruimtes zoals kleine toilethokjes, liften (die met spiegels niet want door de spiegels lijken ze ruimer). Maar ook plaatsen waar veel volk is vermijd ik liever of loop dan liever aan de buitenkant.
Ik voel me snel ongemakkelijk en dit komt zeer waarschijnlijk door altijd gepest te zijn geweest als kind en nooit echt gesteund geweest door leerkrachten of ouders. Ook kan ik moeilijk contacten leggen of heb ik het lastig met praten als ik ergens mee zit.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:47

Oh oke! Mij helpt het al heel erg om me goed in te stoppen en ik heb voor het veilige,beschutte gevoel ook een enorm dik dekbed. Ik lig ook altijd naar het licht toe. Is het niet een idee om meerdere kleine lichtjes in de kamer te zetten?

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 23:48

Art_Ificious schreef:
Heel herkenbaar osanta. Ik weet echter hoe het komt dat ik bang ben in het donker. Ik heb als kind namelijk eens een schim gezien (ja echt dit is geen leugen). Ik droom ook als er iets gebeurt met een naaste familielid. (Zo droomde ik dat mijn opa iets zou overkomen en 3 maanden later was het werkelijk zo).
Ik heb dus een gave die mij echter alleen angstig maakt.
Jarenlang heb ik als kind bij mijn moeder geslapen in bed (pa deed nachtwerk) daarna als tiener liet ik mijn gordijn snachts open want vlak bij mijn raam was een lantaarnpaal. En als ik echt te bang was liet ik het grote licht aan. Mijn ouders deden die dan uit als zij gingen slapen en pas als ik ook daadwerkelijk sliep.

Dat niet zien van elk hoekje in de kamer heb ik ook altijd eng gevonden. Elke schaduw zocht ik wel iets achter.

Tevens heb ik ook nog andere angsten: kleine ruimtes zoals kleine toilethokjes, liften (die met spiegels niet want door de spiegels lijken ze ruimer). Maar ook plaatsen waar veel volk is vermijd ik liever of loop dan liever aan de buitenkant.
Ik voel me snel ongemakkelijk en dit komt zeer waarschijnlijk door altijd gepest te zijn geweest als kind en nooit echt gesteund geweest door leerkrachten of ouders. Ook kan ik moeilijk contacten leggen of heb ik het lastig met praten als ik ergens mee zit.

Het dik gedrukte heb ik precies ook! Het is echt heel lastig allemaal zeker als je nog maar 16 bent..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:53

Je hebt vast ergens anders in huis wel een lamp staan/hangen waar je het peertje uit kunt draaien zodat hij er bij jou weer in kan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:54

Ben dus zeker niet de enige ;)
Ik ben al 23 en heb er nog steeds last van. Gelukkig heb ik nu de hond en mij vriend snachts bij mij in bed. Ja de hond ook, een poedel verliest geen haar hihi.
Voel me dan echt veilig. Maar ohwee als ik deeltjes van een horrorfilm gezien heb... Dan droom ik zo slecht dat ik zelfs angstzweet krijg in mijn slaap.
Zeer irritant. Dat wel.
Ik kan inmiddels dus wel zonder lampje door mijn vriend en mijn hond. Maar als ik alleen in bed lig (met de hond maar zonder mijn vriend) hoor ik altijd wel "vreemde" geluiden.
Ook als ik laat op de avond alleen thuis ben hoor ik van alles.

Een aantal kleine lampjes op de hoeken van de kamer kan echter wel helpen. ;)

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 23:55

Froukje schreef:
Je hebt vast ergens anders in huis wel een lamp staan/hangen waar je het peertje uit kunt draaien zodat hij er bij jou weer in kan?

Ik heb geen idee, het lastige is nu dat mijn ouders enzo nu op bed liggen en liever niet gestoord willen worden tijdens hun slaap..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:56

Heb je geen schemerlampen in de woonkamer staan? Vaak passen die peertjes ook in de grote lampen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:58

Beddegoed oppakken en in de badkuip gaan liggen?

Verder denk ik dat je ouders het echt niet erg vinden om je even te helpen, hoor :(:)

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 23:58

Art_Ificious schreef:
Ben dus zeker niet de enige ;)
Ik ben al 23 en heb er nog steeds last van. Gelukkig heb ik nu de hond en mij vriend snachts bij mij in bed. Ja de hond ook, een poedel verliest geen haar hihi.
Voel me dan echt veilig. Maar ohwee als ik deeltjes van een horrorfilm gezien heb... Dan droom ik zo slecht dat ik zelfs angstzweet krijg in mijn slaap.
Zeer irritant. Dat wel.
Ik kan inmiddels dus wel zonder lampje door mijn vriend en mijn hond. Maar als ik alleen in bed lig (met de hond maar zonder mijn vriend) hoor ik altijd wel "vreemde" geluiden.
Ook als ik laat op de avond alleen thuis ben hoor ik van alles.

Een aantal kleine lampjes op de hoeken van de kamer kan echter wel helpen. ;)

Je lijkt wel een oudere versie van mij zeg!
Ik heb dan geen hond die bij me kan.liggen, maar ook als ik alleen thuis ben.'S avonds moeten alle lichten.in het huis aan. En als ok dan bijv. Een geluid hoor durf ik niet eens te kijken maar bel meteen mijn moeder..

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 00:00

Froukje schreef:
Heb je geen schemerlampen in de woonkamer staan? Vaak passen die peertjes ook in de grote lampen.

Ik heb geen idee, en ik denk niet dat het zo verstandig is dat ik nu aan die lampen ga zitten voordat daar morgen weer gezeik over is.
Ik heb al gelukkig iets gevonden mijn oude kerstboompje met van die lampjes die op batterijtjes moeten. En geven dus al.een beetje licht!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:04

Ik heb ookwel bang in het donker. Sinds mijn hond bij me slaapt slaap ik wel in het donker, val wel in slaap met de televisie. 'S nachts naar het toilet vind ik doodeng. Terwijl ik gewoon rustig in het donker door Brussel wandel zonder problemen...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:07

TS, vraag je moeder morgen iig even om een extra lampje. Kun je die er de volgende keer zo indraaien als dit weer gebeurd.