Waarom rijden mensen met allochtone afkomst zelden paard?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Waarom rijden mensen met allochtone afkomst zelden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 16:06

Net was er een moslima die een topic had geopend over het feit dat zij als moslima paardreed. Dit topic is gesloten.
Maar het verbaast mij tóch dat ik zelden mensen met allochtone afkomst zie rijden. Dus dat geldt niet alleen voor mensen die hun oorsprong hebben in moslimlanden. Ik zie óok zelden mensen uit de nederlandse Antillen rijden, of mensen uit China.

Oke, dit zijn landen waar ook niet erg veel gereden wordt. De nederlandse Antillen zijn niet echt geschikt om paarden te houden. Er zullen er wel wat rondlopen maar niet veel.
En in China is paardensport pas zeer recentelijk in opkomst, maar is daar slechts weggelegd voor de rijken.

Maar ook hier is het nog niet zo lang geleden dat paardrijden alleen voor de rijkeren was weggelegd.

Ik zelf kom ook niet uit een paardenfamilie. Ik woonde helaas midden in de stad, ik zag alleen het paard van Sinterklaas één x per jaar, en 1x per jaar de kermisponies die ik tóen al heerlijk vond ruiken. En dan uiteraard Black Beauty op tv.
Dus voor mij is paardensport evenmin vanzelfsprekend.

Toch was deze interesse er van het begin af aan. Ik trof op de manege waar ik les nam nagenoeg geen mensen met donkere huidskleur aan. éen x op de Philips Derby aan de Karpendonkse plas in Eindhoven, zag ik een mooie amazone uit Amerika, een donkere! "afro american" van afkomst, om daarin even duidelijk te zijn. De eerste die ik ooit in het zadel had gezien. Zij reed overigens dressuur. Ik geloof dat haar naam Lisa was, maar meer herinner ik me niet meer.

Hoe komt het dat je zo weinig mensen met allochtone afkomst aantreft in de paardensport? Kennen jullie mensen met allochtone afkomst, of zijn jullie zo iemand? Graag melden, ik ben nieuwsgierig.

LadyMadonna

Re: Waarom rijden mensen met allochtone afkomst zelden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:09

Ik had vroeger op de manege een meisje uit, ik meen Kenia, in mijn les. Wel geadopteerd, dus westers opgevoed.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:13

In de eventing en springsport barst het tegenwoordig van de Chinezen :) Kom ze op elke wedstrijd weer tegen. Zie ook wel een aantal donker gekleurde mensen rond rijden.

Mensen uit Iran en nog wat van die landen kom ik heel veel in de springsport tegen. Of iemand moslim is kan ik aan de buitenkant niet zien.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:14

Ik ken een donkere jongen die paardrijd maar verder eigenlijk niet nee en het verbaasd mij wel ja dat er niet meer zijn.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:14

Een geadopteerd Chinees meisje reed vroeger bij mij op de manege.

Let wel, een allochtoon is een persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren, dus een Nederlands meisje met een Belgische vader is ook al een allochtoon. Die zie je wel vaak genoeg rijden bij wijze van.

Bedoel je dan niet-westerse mensen?

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:17

Ik heb hier misschien deels antwoord op, maar dit heb ik ook maar ergens ooit een keer gelezen.

In Europa is het paard heel lang gebruikt als lastdier, en daarvoor als voedsel. Omdat het paard gedomesticeerd kon worden, hebben wij onze industrie op kunnen bouwen.

In de zuidelijke landen van Afrika (onder de Sahara) zijn geen paarden, alleen ezels en zebra's. Die laatste laat zich niet domesticeren, met het gevolg dat die regio zich niet op dezelfde manier heeft ontwikkeld (heeft met meer redenen te maken natuurlijk, maar daar gaat het nu even niet om). Het rijden van een paard is niet zo ingebakken als bij mensen van Europese origine. De Europeanen hebben buiten ZA om niet echt veel plekken gevestigd, geloof ik, om het paardrijden gangbaar te maken.

In Amerika zijn het ook de Europeanen geweest die het paardrijden geïntroduceerd hebben, in Azië eerlijk gezegd geen idee, maar ook daar zijn paarden gebruikt als vervoer, maar gebruiken ze over het algemeen meer runderen als last- en trekdieren.

In Noord-Afrika zie je dan weer wel een paardencultuur, daar weet ik verder even niks zinnigs over te zeggen.

Die bevolkingsgroepen zijn naar Europa geëmigreerd met deze achtergrond, en daarnaast vaak ook als gastarbeider, vluchteling, kanszoeker, you name it. Die hebben dan niet direct bakken met geld, en sinds het paard 'vervangen' is en nu als luxe-item gezien wordt, is dit niet het eerste waar een gastarbeider/vluchteling/kanszoeker naar op zoek is.

Ik DENK dat dit zo ongeveer de redenen zijn, maar ik ben geen kenner.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:18

Op mijn manège waar ik vroeger reed kan ik me niet zo 123 herinneren, nu ken ik er toch een paar een Poolse vriendin van me en de zus van mijn vriend (Indisch) en ken een hele pak Mexicanen die paard'rijden' (tussen aanhalingstekens, want hun paardrijden is niet hetzelfde als ons paardrijden') :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:20

Ken er ook geen persoonlijk.
Zelfs geen kindertjes...gek eigenlijk -O-

En dan heb ik het ook over kleur/ras/afkomst.
Geloof staat niet op de cap :n

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:23

Ik denk ook, nu de paardensport wat minder elitair aan het worden is, dat er meer etniciteiten te zien zullen zijn in de loop der tijd :j

Ik moet wel zeggen; in mijn tijd als bestuurslid van een studentenruitervereniging heb ik weinig niet-Europese ruiters gezien. Die kwamen vaak wel voor de proeflessen, maar daarmee hield het ook op. Met name Chinezen kwamen eigenlijk alleen om eens op een paard te zitten, als levenservaring, niet om een sport op te pakken. Die zullen grotendeels wel uit de stad komen, die paarden waren namelijk ook wel héél groot en eng :+
Wordt door je (culturele) achtergrond en omgeving bepaald, denk ik zo.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:23

allochtone afkomst is niet alleen moslim.
Er zijn genoeg mensen met een italiaanse engelse duitse afkomst enz. die wel paard rijden.

Ik kan mij een tv uitzending herinderen over een Marokaanse jonge man die terug ging om de dressuur paarden van de Koning te rijden en zowel een Nederland als Marokaans paspoort had.

Maar door een hoop redenen zijn het inderdaad maar betrekkelijk weinig die aan een sport als paardrijden beginnen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:24

Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar ik weet wel dat er op curaçao enkele stallen/maneges zijn.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:27

Ik heb op Curaçao gewoond en ook paardgereden.
Het is gruwelijk duur, maar er worden zeker paarden gehouden. Voornamelijk paso fino's zijn populair. Vaak gereden door de mannen.
Overigens werden er ook "gewone" dressuurwedstrijden georganiseerd.
Je reed dan op de locatie waar je paard ook gestald stond. Op pad met de trailer zag je eigenlijk niet.

Ook in Ecuador wordt paardgereden maar daar dienen paarden voornamelijk als "pakezel" of vervoersmiddel.

In niet-westerse landen is (lijkt) de paardensport minder populair. Vooral de dressuur.

Edit: editedit, ik kan niet meer typen geloof ik.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 22-12-15 16:38, in het totaal 3 keer bewerkt

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:30

Hi,

Waar basseer jij jou gedachte op?
De Antillen, ken ik wel degelijk stallen en mensen die rijden, en je kunt daar zeker wel paarden houden. Ook paarden passen zich aan, aan het klimaat. Paarden zijn niet alleen gemaakt voor ons westerse klimaat of dergelijke.

Dat het in de Nederlandse cultuur nog niet veel voorkomt, kan ik begrijpen dat je dat denkt. Maar in het land van herkomst. Denk aan mensen met Marokkaanse komaf, wordt genoeg gereden. Spanjaarden, Portugezen, turken, grieken etc. En als we het over islamitische landen hebben, denk eens aan de verenigde emiraten, genoeg paarden vertrekken/worden verkocht die kant op.

Tevens ken ik er genoeg, vergeet je niet dat Alloctonen ook alle mensen uit alle landen van de wereld zijn.
Dus ook duitsers, belgen, franzen, spanjaarden etc.
Ik zie jou nu vooral conclussies trekken over mensen met een "niet westers uiterlijk" en eigenlijk stoort me dat nog het meeste.
Altijd dat onderscheid....

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:37

Tja, paardrijden is nu eenmaal een erg 'Nederlands' cultuurtje. Je zult ook hoogst zelden niet-westerse allochtonen tegenkomen bij klassieke concerten en indierock, binnen studentenverenigingen, op wijnproeverijen, in het abonneebestand van de Libelle en ga zo maar door. Het zijn allemaal dingen waar je eerder aan meedoet als je omgeving er al inzit. Wie altijd naar 'zwarte' muziek (funk, soul, hiphop, urban pop) luistert, zal Beethoven en Coldplay erg saai vinden. En wie geen paardrijdende ouders, broers/zussen, vriend(inn)en etc. heeft, doet er ook minder gauw aan mee.

Maar: bij mij op de manege, ja zelfs in mijn les, rijden drie Marokkaanse meisjes, twee zussen en een nicht. Het zijn inderdaad moderne moslima's zonder hoofddoekje, maar ze zijn wel echt Marokkaans: ze luisteren naar raï (je weet wel, die Marokkanenmuziek), doen mee aan de ramadan en niet aan kerstmis en laten onderling wel eens een woordje Arabisch of Berbers vallen (niet zo vaak waar wij bij zijn, uit beleefdheid vermoed ik). Verder rijdt er in onze groep nog een Oekraïense, maar dat kun je natuurlijk nog een westerse allochtoon noemen.

Kortom: het kan best. En dat is maar goed ook.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 22-12-15 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:40

Jongens alsjeblieft zeg...
Wat een ondoorzichtigheid hier!

Bekijk dit eens.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Allochtoon_(persoon)

Een allochtoon is ook een Duitser, Engelse, Belg, Fransman, Spanjaard..
Zelfs als een van je ouders uit het buitenland komt ben je al een allochtoon.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:45

Feey hou is op zeg! Het gaat de ts waarschijnlijk ook om niet westerse allochtonen, nou en?
In Nederland zie je die tot nu toe zelden tot nooit paardrijden. Daar gaat het om!
Er zijn er intussen genoeg met een goede baan en die hier geboren zijn en toch zie je die nog steeds heel zelden paardrijden.

Daar mag je toch verbaasd over zijn??
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 22-12-15 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:46

FeeY schreef:
Jongens alsjeblieft zeg...
Wat een ondoorzichtigheid hier!

Bekijk dit eens.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Allochtoon_(persoon)

Een allochtoon is ook een Duitser, Engelse, Belg, Fransman, Spanjaard..
Zelfs als een van je ouders uit het buitenland komt ben je al een allochtoon.

Ja, dat is waar, maar meestal bedoelen we er stilzwijgend 'niet-westerse allochtonen' mee. Problemen, vraagstukken en bijzonderheden rondom allochtonen gaan bijna nooit over westerse allochtonen, die meer leven zoals de Nederlanders. Ga er maar van uit dat dat hier ook zo is.

En voordat er iemand over valt: met "problemen rond allochtonen" bedoel ik niet dat die mensen er zelf schuld aan hebben, dus voer deze discussie ASJEBLIEFT niet hier.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:48

Ik ben een 'allochtoon' ik heb een kleurtje maar ben door mijn Nederlandse moeder opgevoed. In de tijd dat ik nog op de manege reed waren er wel wat allochtonen kinderen maar veel waren het er inderdaad niet. Ondanks dat ik dus allochtoon ben heb ik mij nooit bijzonder gevoeld in de paardenwereld. In die zin dat niemand mij raar aan keek of iets. Ik heb mij dus nooit buitengesloten of 'dat allochtone meisje' gevoeld :).

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:52

Ik ervaar dat juist totaal niet zo. Op een gemiddelde springwedstrijd hier in de regio kom je echt een hoop verschillende ruiters van niet-nederlandse herkomst tegen. Kan zijn omdat er hier in Brabant veel (internationale) springstallen zijn. Maar toch: ik ervaar het absoluut niet zo. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:02

Het duurt ook vaak voor een 'allochtoon' in Nederland volledig is ingeburgerd..
en in dit geval bedoel ik met ingeburgerd:
Voldoende Nederlands beheerst om een goede baan te krijgen.
De eerste generatie allochtoon valt vaak al af, zeker als ze al wat ouder zijn..
Hun kinderen zullen het vaak al wat beter kunnen krijgen, als ze van huis uit al voldoende Nederlands meekrijgen zowel in taal als in cultuur. Een marokaans kindje bijvoorbeeld waar thuis altijd marokaans gesproken is en die op school daardoor al een achterstand heeft, heeft het lastiger later op de arbeidsmarkt dan een Nederlands opgevoed kind.. zelfs met hetzelfde verstand heeft een tweede generatie allochtoon vaak nog een achterstand, tenzij de ouders tijdig dus hun achterstand al hebben weggewerkt.

Globaal genomen kun je pas in de derde generatie zeggen dat de meeste kinderen van allochtone ouders, of allochtone roots ongeveer de gelijke start maken als een Nederlands kind. Daarmee speelt alleen het 'uiterlijk' nog een rol in de kans op de arbeidsmarkt (laten we wel zijn, er wordt nog steeds veroordeeld op een kleurtje, zeer zeker momenteel als het een licht getint kleurtje is).

Ga nu kijken wat paardrijden kost gemiddeld genomen. Voor heel veel Nederlanders is paardrijden al een luxe die ze zich niet kunnen veroorloven.. paardrijden gemiddeld een tientje per les.. wedstrijdzwemmen, gemiddeld genomen 15 euro per maand voor tig trainingen per week.

kortom, ouders moeten voldoende verdienen om een kind te kunnen laten paardrijden.. een oer Nederlands gezin heeft gemiddeld minder kinderen dan een gezin met allochtone ouders. Allochtonen hebben daarnaast (en dan heb ik het niet over allochtonen van europese afkomst) een flinke achterstand op de arbeidsmarkt..

Voor de gemiddelde Nederlander is paardrijden pas zo'n 1.5 generatie niet meer een elite sport puur sang, maar kan de gewone burger vaak ook paardrijden als ze een gemiddeld inkomen hebben. Het zal dus zeker nog zo'n 10-20 jaar duren voor kinderen met zichtbaar allochtoonse ouders/grootouders meer op paardrijden zullen verschijnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:09

musiqolog schreef:
Tja, paardrijden is nu eenmaal een erg 'Nederlands' cultuurtje.

Hahaha, serieus....?
Zeker niet al te vaak buiten de landsgrenzen geweest?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:11

Ik heb toch regelmatig kindjes les geven waarvan de ouders amper een woord Nederlands spraken, misschien is dat in grotere steden toch anders dan op "het platte land" ? Wel vond ik het een uitdaging om mezelf duidelijk te maken tegenover de ouders en op tijd zijn was ook altijd een ding...

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:12

Op de manege waar ik reed en nog altijd kom (mijn paard staat er nu) zie ik wel best veel 'niet westerse allochtonen'. Maar woon dan ook in een super multi culti stad(lijken soms meer niet blanken te wonen dan oerhollanders, waar ik niks op tegen heb). Wel hoor je toch vaak dat de ouders van dat soort kinderen het in veel gevallen afhouden, het paardrijden. Ook doordat het best wel duur is allemaal en ze liever gezamelijkere gezins dingen doen. Maar het groeit zeker nog meer, deze groep ruiters in de wereld.

jhersisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:13

Ik ben volledig antiliaans en ik rij ook al vanaf mijn 8e:D en ben over 4 dagen 23 verder ken ik ook totaal geen andere "buitenlanders" die ook paardrijden.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:14

Kuggur schreef:
musiqolog schreef:
Tja, paardrijden is nu eenmaal een erg 'Nederlands' cultuurtje.

Hahaha, serieus....?
Zeker niet al te vaak buiten de landsgrenzen geweest?

idd, western sport is heel americaans, dresuur is veel duits, engels nederlands. Working sport spaans/portugees, in arabische landen zie je veel sport met arabische volbloeden (waar ze erg trots op zijn), mongolië met hun paardencultuur. In zo veel landen is het paardrijden echt wel goed aanwezig.