Hoe eetlust weer op gang krijgen na ziekte

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Hoe eetlust weer op gang krijgen na ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 21:47

Ik ben momenteel in de recovery stage van dengue fever, alleen heb ik nog steeds erg last van verlies van eetlust. Dengue zorgt voor anorexia in vele patienten (niet de mentale versie, maar extreem verlies van eetlust.)
Doordat ik al 2 weken hiermee kamp, ben ik behoorlijk wat gewicht verloren. Ik ben echt graatmager op het moment, maar ik krijg mijn eetlust maar niet op gang en ik baal er ontzettend van, want ik wil echt niet nog meer afvallen.
Per dag krijg ik niet meer weg dan een broodje, soms 2.
Ik heb de hele dag het gevoel dat ik prop en prop vol zit, alsof je veel te veel hebt gegeten.
Zijn er truukjes om de eetlust weer op gang te krijgen? Fruit gaat trouwens wel goed naar binnen, maar dat tel ik niet mee omdat het geen volwaardige maaltijd is.
Ik moet mijn eetlust echt op gang zien te krijgen, want gewicht verliezen doe ik ontzettend snel, aankomen daarintegen duurt een eeuwigheid helaas. Zelfs als ik normaal kan eten, duurt aankomen alsnog ontzettend lang door een hele snelle spijsvertering.

Wie oh wie heeft de gouden tip voor mij?

secricible

Re: Hoe eetlust weer op gang krijgen na ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:53

Vaak op de dag kleine beetjes eten, daarbij is eerste stap gewoon iets eten, niet eens hoeveel je eet. Koolhydraten verteren het snelst en verlaten dus het snelst de maag, dus dat is prima als eerste stap. Probeer 6x d.d. Iets te eten en doe dit met je hoofd en niet met je maag. Door weer ritme in het eten te zetten gaat je maag vanzelf wennen en wordt het langzaamaan makkelijker maar daar gaan rustig 6weken overheen.
Na een paar dagen kun je al die maaltijdmomentjes gaan uitbouwen: iets groter maken en iets rijker, langzaam eiwittenen vet gaan toevoegen, maar niet teveel tegelijkertijd. Van daaruit steeds beetje uitbouwen.
Een dietist kan je helpen hierbij. Als het echt moeizaam gaat zou je nutridrink kunnen aanvragen bij een dietist. In jou geval zou ik als dietist kiezen voor die op sapbasis, dat passeert het snelste en geeft het minste volle gevoel.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:56

Kun je niet beter soep proberen ipv brood? Goed gevulde en desnoods gepureerde soep bevat (afhankelijk van wat je erin doet) toch meer groenten. Eventueel kun je er wat rijst bij doen.
Fruit zou ik ook gewoon pureren als ik jou was.
Gepureerd eten is wellicht makkelijker omdat het minder op eten lijkt.
Beperk je uiteraard alleen tot de dingen die je altijd al lustte en spreek jezelf mentaal toe. Zoiets als "dit is wortel en dat heb ik altijd lekker gevonden. Wortel is nog steeds lekker". Het klinkt raar, maar het kan echt helpen!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 22:04

Bedankt voor de tips! Het helpt momenteel ook niet echt mee dat ik even een week geen keuken tot mijn beschikking heb, dus ik moet makkelijke maaltijden kiezen. Het is gelukkig niet zo dat ik dingen niet lekker vind, ik vind nog steeds alles heerlijk. Het is alleen het gevoel van zo ontzettend prop vol zitten dat het echt niet lukt om te eten.
Ik zal eens kijken of kleine beetjes per keer beter werkt. Soep is een goede tip. Pureren van mijn eten doe ik liever niet, want ik vind normaal eten veel lekkerder en zal ik daardoor denk ik beter weg krijgen. Het gekke is dat ik vlees wel goed weg krijg, maar 6x per dag een stuk vlees is natuurlijk geen optie haha

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:58

Zure en zoete dingen wakkeren de eetlust aan. Denk aan suikerrijke voeding en dingen als augurken/yoghurt. Zure matjes heeft beiden :D

En wat fijn dat je er doorheen aan het komen bent! Ik schrok best wel van je topic! Enge ziekte zeg :brr:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:04

Zoals Phormicola al zegt wakkert suikerrijke voeding ook veel aan. Dat zou ik zeker proberen!
En voor de betere vulling en niet-hartig is misschien brinta of iets dergelijks een goed plan? Valt niet al te zwaar, maar vult je maag wel goed! Zeker in combinatie met bijvoorbeeld vanillevla en wat fruit erdoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:06

Ik zie trouwens dat je in Mexico zit? Krijg je daar wel begeleiding vanuit het ziekenhuis?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 21:00

Helaas zijn zure matjes en brinta niet te vnden in Mexico. Ander voordeel is wel dat alles hier met ontzettend veel suiker wordt bereid. (Niet goed voor de bevolking, maar voor mij momenteel wel goed.) :D
Mijn eetlust begint heel langzaam weer op gang te komen, vanmorgen had ik voor het eerst in 2 weken weer een hongerig gevoel. Meteen gebruik van gemaakt en 4 croissants naar binnen gewerkt.

Cayenne, de begeleiding hier in het ziekenhuis is ontzettend goed. Mede doordat dengue hier veel voorkomt, dus ze er ontzettend veel vanaf weten. Je word hier echt nauwlettend in de gaten gehouden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:03

En kauwgom?
Wil ook weleens helpen.

Beterschap :(:)