Voor de duidelijkheid, het gaat niet om het gewone PMS (premenstrueel syndroom) waar 75% van de menstruerende vrouwen last van heeft, maar om een ernstigere vorm hiervan.
Ik heb een stukje gekopieerd van een website:
Citaat:Zo’n 5% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd vertoont een ernstiger vorm van het premenstrueel syndroom, namelijk de premenstruele dysfore stoornis (in het Engels PMDD (premenstrual dysphoric disorder)) geheten. Hierbij treden de emotionele verschijnselen in dusdanig ernstige mate op dat ze de normale werkzaamheden (school/werk), de dagelijkse bezigheden, sociale activiteiten en relaties verstoren. PMDS valt onder ‘depressieve stoornis niet anders omschreven’ in de DSM-IV-TR.
http://www.lichtopdepressie.nl/stemming ... rnis-pmds/
(daar staan ook alle symtomen, ik zal jullie er niet mee vermoeien)
Ik verdenk mezelf ervan hier last van te hebben. Ik kan de week voor mijn menstruatie (en vaak nog dagen tijdens de menstruatie ook) gewoon niet functioneren. Ik loop met ontzettend depressieve gedachten rond en het liefst blijf ik de hele dag in bed liggen. Soms voel ik me zo machteloos dat ik niet weet wat ik met mezelf aanmoet. Ik kan van intense depressieve gevoelens uit het niks naar een enorme woede overslaan (vaak moet mijn vriend het dan ontgelden). Mijn studie, stage en sociaal leven boeien me dan ook ineens niks meer en ik heb het idee dat toch alles fout gaat.
Ik vind dit erg vervelend, want zo zit ik normaliter helemaal niet in elkaar (ik probeer juist altijd het positieve in te zien).
Ik ben overigens een volwassen vrouw (27) en eigenlijk al jaren last hiervan, maar ik heb wel het idee dat het de laatste jaren erger geworden is.
Ik hoop dat er vrouwen zijn die dit herkennen, eventueel tips? zijn jullie hiermee naar een dokter gegaan (heeft dat geholpen)?
Ik hoop in ieder geval wat herkenning te vinden hier, zit er momenteel weer middenin...