Pijn! Tandvlees weg laten branden na doorkomen verstandskies

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Pijn! Tandvlees weg laten branden na doorkomen verstandskies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 23:39

Dag Bokkers,

Laat ik eerst even duidelijk stellen dat morgenvroeg de tandarts wordt gebeld -O- ik weet natuurlijk dat er waarschijnlijk niet veel tandartsen op Bokt zitten, maar ik zoek vooral naar ervaringen.

Een dag of 10 geleden besloot mijn verstandskies rechtsonder een stukje door te komen. Dit had als resultaat dat het tandvlees wat over deze kies heen zat, een stukje naar achteren en omhoog werd geschoven. In de plooi tussen onderkaak en bovenkaak ontstond zo druk, en daarnaast beet ik met mijn verstandskies rechtsboven op het tandvlees in die plooi. Gevolg: pijn, irritatie, moeilijk eten, en een bobbeltje. Dus ik naar de tandarts.

Volgens de tandarts was het tandvlees ontstoken en konden ze een stukje/flapje wegschroeien. Dit is dan ook gebeurd, maar de druk is niet minder geworden. Ik bijt minder met mijn overliggende kies op het tandvlees, maar nu doet de hele rechterkant van mijn mond pijn en in plaats van alleen met dichtbijten, doet nu alle beweging pijn :-( ik spoel braaf na iedere maaltijd met een spiegeltje en een lichtje :Y) en het lijkt alsof er gewoon nieuwe flapjes ontstaan.

Ik slik nu eigenlijk de hele dag door paracetamol, terwijl ik anders nooit iets slik, maar het is gewoon onhoudbaar, ook als ik niet kauw. Voordat ik naar de tandarts ging, moest ik alleen voor en tijdens de nacht even iets slikken, maar nu kom ik de dag niet door zonder om de paar uur een pijnstiller in te nemen :(

Wat ik mij afvraag, weet iemand of dit normaal is? Is deze pijn een reactie op het wegbranden? En misschien door het plaatsen van de verdoving? En moet ik gewoon wachten tot die pijn wegtrekt na verloop van tijd, en de eventuele zwelling? Of is de hele handel nu nog meer ontstoken? Wie heeft hier ervaring mee?

Nogmaals, ik bel sowieso morgenochtend even de tandarts voor overleg. De bovenliggende verstandskies wordt in januari getrokken en eigenlijk wil ik vragen of ze het niet eerder alvast kunnen doen, volgens mij is dan ook het probleem verholpen -O-

Bedankt alvast!

anneliesdj

Re: Pijn! Tandvlees weg laten branden na doorkomen verstandskies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:41

Ehm, geen flauw idee.
Ik vraag me alleen af waar dat wegbranden voor nodig is, ze kunnen het toch gewoon wegsnijden?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:43

Dag of 10 geleden en je verstandskies komt door.
Ik zou zeggen tegen ontsteking spoelen met waterstofperoxide eventueel met stompe naald als het echt flapjes zijn onder je tandvlees beetje spuiten en goed spoelen steeds.
En paracetamol tegen de pijn.
Als je pech hebt groeit je tandvlees ook nog terug }> .

Als het echt dramatisch ontstoken is ook dieper zal er ook ab aan te pas moeten komen, maar dat is koffie dik kijken op internet.
Zul je toch echt voor naar de tandarts moeten.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 23:54

Anneliesdj, branden gaat met een soort ijzerdraadje dat ook meteen de bloedvaatjes dichtschroeit (heb net ook even geGoogled). Zal wel voordelen hebben tov snijden?

Sjolvir, ja sinds een dag of 10 heb ik dus pijn, maar omdat ik dus niet zag hoe dat vanzelf over zou gaan (het tandvlees bleef daar zitten, en ik bleef er op bijten) even langs de tandarts gegaan. Ik moet nu gewoon spoelen met zout water en heb een spuitje met een verlengd krom tuitje waarmee ik goed onder het tandvlees kan komen dus dat zit wel goed. Overigens is het tandvlees gewoon ontstoken door irritatie van buitenaf dus ik vermoed niet dat het dieper zit.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:05

Ik heb met hetzelfde 'flapjes' probleem gezeten, maar dit duurde steeds maar voor een weekje, omdat net op dat moment mn kies ging groeien. Heel sporadisch last van gehad dus. Echter wanneer ik er last van had, kreeg ik ontzettende aften in mn mond en sloeg de pijn door naar m'n keel. Uiteindelijk heb ik het wondermiddel gevonden: corsodyl (of cordosyl). Gewoon bij de kruidvat te kopen en helpt als een tiet! Gewoon volgens de gebruiksaanwijzing gebruiken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:18

Kun je hem niet gewoon laten trekken, ben je van alle ellende af.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:21

Herkenbaar die flapjes, heb ik al een jaar of twintig. Te bang om ze te laten trekken na hoop ellende met mijn gebit. Uiteindelijk 1 laten trekken vorig jaar, ontsteking gekregen en nog erger pijn dan ik er ooit aan gehad heb, dus de andere twee zitten me wel best...

Maar uhm, jouw vraag. Iets weg branden kan inderdaad vervelende napijn en zwellingen geven. Na 7-10 dagen wordt dat vanzelf beter, zo niet, tandarts of dokter bellen...

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 05:32

Ik heb exact hetzelfde gehad.

Op kerstavond ooit op de HAP gezeten, kreeg spul mee wat ik erop moest smeren zodat het verdoofde zodat ik kon eten. Uiteindelijk op 2e kerstdag bij de tandarts in de stoel (spoed) en kies eruit laten trekken. Moest gehecht omdat de ontsteking zo groot was geworden := liep door mn keel in. Kreeg overal blaren in mijn mond ervan. Waterstofperoxide etc, hielp allemaal niks. Heb 1e kerstdag geen hap kunnen eten.. wat was ik blij toen die verdovingsspuit in mn kaak werd gezet, ongelooflijk :') beste kerstkado ooit :))

Kortom trek aan de bel want dit gaat niet meer vanzelf over! Ik weet precies hoeveel pijn het doet.. Kies laten trekken is t beste, ben je meteen overal vanaf :j

Succes ts!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:03

Meestal geeft het verwijderen van tandvlees met een electrotoom niet heel veel nabezwaren. Je maakt wel een kleine brandwond. Dat je niet gelijk pijnvrij bent, is niet verwonderlijk. De druk blijft bestaan, omdat de kies nog steeds aan het duwen is. Wanneer je met de bovenste verstandskies op je tandvlees blijft bijten, zou ik deze trekken. Voor desinfectie kun je waterstofperoxide 3% in een glaasje doen met een gelijke hoeveelheid water. Gaasje erin drenken. Gaasje op de wond leggen en een aantal keer dichtbijten. Daar zien wij vaak heel snel verbetering mee.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 21:13

Bedankt voor de reacties allemaal. Ben vanmorgen naar de tandarts geweest, het hele gebied is flink ontstoken en heb dan ook een antibioticakuur van een week meegekregen. Op mijn eigen vraag wordt komende maandag de bovenste verstandskies alvast getrokken, die is al helemaal doorgekomen, hopelijk levert dat wat verlichting op.

Helaas zal ik begin volgend jaar alsnog naar de kaakchirurg moeten om de boosdoener (de half doorgekomen verstandskies beneden) te laten verwijderen. Waarschijnlijk laat ik dan ook meteen die linksbeneden doen, daar zit ook een ontsteking waar ik gelukkig (nog) geen last van heb, dan ben ik er in één keer van af. Ik kijk nu al uit naar maandag.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:23

Oei oei klinkt vervelend TS! Heb verder geen tips voor je want bij mij is het zelf weg gegaan maar ik ken de pijn. Wel goed dat je naar de tandarts bent geweest. :)
Alvast veel sterkte!

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:35

ts ik kan je zeggen bij de kaakchirurg ben je dr tenminste direct vanaf ik heb dr al 2(van de 4) uit voorzorg laten verwijderen op aanraden van de tandarts anders zouden er soortgelijke of nog ergere problemen ontstaan net als bij jou.(vergroeiing om zenuwen bijvoorbeeld)
Geeft vast een hoop verlichting. maar onderschat de kaakchirurg ook niet ook daar had ik een week wel last van beste tip is direct koelen als je van de kaakchirurg thuis komt en doen wat hij zegt vooral. hahah
ik was zo dom om te vergeten dat ik pas na 1 dag mocht spoelen van die man en had dus een fikse ontsteking te pakken.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 23:51

Pff nou vandaag is de bovenste verstandskies getrokken om de onderste te ontlasten. Ik voel me echt 100% beter :-) Bovenkaak is nu natuurlijk wat beurs maar van het ontstoken deel van mijn onderkaak heb ik nu eigenlijk nauwelijks last meer, doordat de druk er af is. Volgende week donderdag kan ik al terecht bij de kaakchirurg om de onderste te laten verwijderen. Hopelijk ben ik tot die tijd iig van een deel van de pijn af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:55

Fijn!

Ik had ook altijd superlast van mijn verstandskiezen. Zo af en toe, en dan wist ik van de pijn gewoon niet meer wat ik moest doen, zo zeer deed het. Werd er gewoon misselijk van.

Bleek dat ze tegen mijn andere kiezen aan zaten te drukken, ze groeiden scheef waardoor ze dus niet door konden komen.
Alle 4 uiteindelijk er uit laten halen, eindelijk de druk er af! De eerste dagen heb je er last van dat ze er uit zijn, maar ik ben er eigenlijk nog alle dagen blij van dat ik het gedaan heb.