longonsteking

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

longonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:23

Ik loop nu ruim 2 weken met een longonsteking en heb daar antibiotica voor gehad, maar omdat ik zwanger ben mocht ik helaas geen hele zware medicatie en ook pijnstilling mag ik maar gering alleen paracetamol.
Door het hoesten slaap ik niet, heb ik een gekneusde rib en een gescheurde spier opgelopen, via de eerste hulp heb ik toen codeine gehad, maar ook dit werkt niet kreeg er alleen maar obstipatie van dus ben hier mee gestopt (was ook niet echt heel goed voor de baby)

Heb regelmatig contact met de huisarts, maar die zegt dat ik het gewoon moet uitzieken, dat er helaas weinig aan te doen is omdat ik zwanger ben en daardoor herstel heel lang kan duren...

Super balen dus, ik heb zoveel hoest buien dat ik er van moet kokhalzen en overgeven..

Gewoon even voor mijn gemoedsrust zou ik graag willen weten hoe lang bij andere het herstel duurde voor een longonsteking minder zou worden, al is het maar het hoesten dat minder word..

Of misschien tips of huis tuin en keuken middeltjes die ik kan proberen (homeopatisch oid)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:26

Even lekker stomen?
Heb je niet iets van een puf gekregen om die enorme kriebel te onderdrukken?

Veel last van slijm? Dan zou je die Fluimicil kunnen proberen.

Wel vervelend zijn. Ik heb zelfs nog een prednison kuur gekregen tijdens mijn zwangerschap. Niet echt wenselijk maar kon niet anders. Kindje heeft er niks aan over gehouden. Als je zo ziek bent zou ik toch nog eens terug gaan.
Het is ook belangrijk dat je fit bent hoor! Vind 2 weken wel erg lang.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:31

Huisarts wilde me geen prednisonkuur geven heeft dat ook overwogen..:( die wilde me zelfs geen codeine geven dat heb ik via de eerste hulp toen gekregen... en ik heb 2 puffers (ventolin inhalator en een verstuiver) ook gehad maar daar ga ik alleen maar meer van hoesten..:(

Stomen is nog wel een idee, stoom je dan met iets erin? of gewoon heet water?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:34

Je hebt Vicks capsules maar wat ook goed werkt zijn gewoon kamille druppels. Heb je tegenwoordig flesjes van, paar druppels in het water en klaar.

Voor de rest rustig houden.......je hebt de rust echt nodig. Lekker sabbelen op snoepjes om de prikkel tegen te gaan.

Heb je geen koorts? En als het aan blijft houden.........gewoon verwijzing vragen naar longarts, deze kan vaak beter bepalen wat je nodig hebt.
Straks wordt je opgenomen en pompen ze er helemaal rotzooi in.

Hoe ver ben je met je zwangerschap?

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:36

Poeh TS, dat is pittig zeg!
Vervelend dat je dit nu precies in je zwangerschap hebt.

Vaak hoor je wel bij zwangere vrouwen dat het herstel langer duurt omdat het met medicatie allemaal net wat lastiger gaat.
Zorg wel dat je contact houdt met je huisarts, want het is niet iets wat je moet verwaarlozen.

Heb je ook veel slijmen? Pas dan ook op met (zoete) zuivelproducten want daar krijg je juist nog meer slijm van.

Verder kan ik niet heel veel aanraden maar wil je wel veel beterschap wensen! :)

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:38

ik ben 31 weken zwanger, heb alleen de eerste 4 dagen koorts gehad, dat is gelukkig niet meer zo...bij de ehbo zijn ook fotos gemaakt en hebben ze t besproken met de long arts, maar daar kreeg ik dus alleen de codeine voorgeschreven, en weer het advies rustig aan te doen, en dat het normaal is dat het herstel langdurig is.. denk toch maar eens anders zo een prednison kuur aanvragen heeft dat bij jou wel goed geholpen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:38

Wat balen TS! Ik heb chronische bronchitis en ieder jaar wel een of twee keer een longontsteking helaas.
Wat ik heerlijk vind is een lekker warm bad met een heel warm washandje bovenop je longen.
Of een lekkere kruik er bovenop leggen <3 en verder veel thee drinken en je rustig houden!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:39

Heftig. Ik heb er zo'n 4 weken mee gelopen en ik was niet zwanger.
Mag je wel iets van puffers? Ik heb veel baat bij Seretide verstuiver. Nu heb ik die voor astma, maar er zit ook een ontstekingsremmer in, wat bij mij wel goed helpt.

Verder: niet lachen, rustig houden (liefst liggende houding), bad nemen met eucalyptus.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:40

Yaralisa schreef:
Poeh TS, dat is pittig zeg!
Vervelend dat je dit nu precies in je zwangerschap hebt.

Vaak hoor je wel bij zwangere vrouwen dat het herstel langer duurt omdat het met medicatie allemaal net wat lastiger gaat.
Zorg wel dat je contact houdt met je huisarts, want het is niet iets wat je moet verwaarlozen.

Heb je ook veel slijmen? Pas dan ook op met (zoete) zuivelproducten want daar krijg je juist nog meer slijm van.

Verder kan ik niet heel veel aanraden maar wil je wel veel beterschap wensen! :)

ja blijft deelsvast zitten en heb piep adem kortademig enzo, maar goed dat was ik ook al voor de longonsteking dus weet niet of dit hiermee dan te maken heeft..

tis vooral vermoeiend en beetje frustrerend als je elke keer te horen krijg dat er eigenlijk weinig aan te doen is en het vooral moet uitzieken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:41

Mag je geen noscapine hebben? Dat vond ik een wondermiddel :)

Daihyo

Re: longonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:44

Dan moet het wel genoeg loskomen om het eruit te hoesten. Anders hoest je juist alles kapot.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:46

2 weken is nog niet heel lang voor een longontsteking. Om daar helemaal van te herstellen kan je rustig 6 tot 8 weken voor uittrekken.. balen dat je inderdaad met zwangerschap met medicatie zit. :=
Bij mij dachten ze laatst ook aan een longontsteking, bleek niet zo te zijn maar ook ik heb de longen uit mijn lijf gehoest met kokhalzen (en nog steeds hoest ik) en de gekneusde ribben en gescheurde borstspier klinken mij allemaal bekend in de oren. Nu ook nog steeds goed last van zelfs. Loop er al zo'n 7 weken mee.

Behalve rust nemen, stomen en veel kamille thee/druppels zou ik niet goed weten wat je meer kan doen. Inderdaad echt contact houden met je huisarts. :j

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:47

@cyenne wat een ramp dat jij het elk jaar hebt! dit is voor mij de eerste keer en had nooit verwacht dat t zo heftig kon zijn...

een bad zou ik idd heerlijk vinden maar die heb ik niet, sta wel elke dag onder de douche met alles dicht dat is ook wel fijn maar ja is maar tijdelijk, een kruik is ook een goede tip

@amanda ik heb zon ventolin diskus en een airchamber maar zit volgens mij allebei het zelfde in salbutamol ofzo maar 4 weken is ook wel een hele tijd, dus het is geen uitzondering dat herstel zo lang duurd ...

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:48

Joolien schreef:
Mag je geen noscapine hebben? Dat vond ik een wondermiddel :)

ook dat heb ik geprobeerd en mocht ik 3 dagen proberen maar werk ook niet..

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:49

Cynn schreef:
2 weken is nog niet heel lang voor een longontsteking. Om daar helemaal van te herstellen kan je rustig 6 tot 8 weken voor uittrekken.. balen dat je inderdaad met zwangerschap met medicatie zit. :=
Bij mij dachten ze laatst ook aan een longontsteking, bleek niet zo te zijn maar ook ik heb de longen uit mijn lijf gehoest met kokhalzen (en nog steeds hoest ik) en de gekneusde ribben en gescheurde borstspier klinken mij allemaal bekend in de oren. Nu ook nog steeds goed last van zelfs. Loop er al zo'n 7 weken mee.

Behalve rust nemen, stomen en veel kamille thee/druppels zou ik niet goed weten wat je meer kan doen. Inderdaad echt contact houden met je huisarts. :j

Maar wat had jij dan uiteindelijk als het geen longonsteking was?
stomen en kamille thee ga ik gelijk eens proberen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:51

Ventolin en salbutamol zijn alleen verwijders waardoor je makkelijk ademt. Seretide is ook ontstekingsremmend. En dan de verstuiver, niet de discus.
Deze moet je een aantal keer per dag (huisarts adviseert hoe vaak) op hetzelfde tijdstip gebruiken. Dat heeft een paar dagen nodig om te gaan werken. maar ik heb er erg veel baat bij :j

Geen bad is wel jammer, maar op een andere manier stomen met eucalyptus? Het lost niets op, maar verlicht wel even je ademhaling.

Herstel duurt echt wel een paar weken. Maar er moet natuurlijk wel verbetering in zitten. Ik vind de fase 'ophoesten' altijd het ergste. Zo vies....

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:53

Als ik jullie verhalen zo lees heb ik geluk gehad met m'n 2 weken. Eén week koorts/hoesten en toen diagnose dus antibiotica en een week later ging ik weer naar school. Had wel een lichte longontsteking. Wat vervelend dat je niks mag ivm je zwangerschap. Hopelijk helpt het stomen je iets en anders inderdaad kruikjes/het warm houden.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:03

marjonrebel schreef:
Cynn schreef:

stomen en kamille thee ga ik gelijk eens proberen

Het begon bij mij met een keelinfectie en een middenoorontsteking met hoge koorts en ontstekingswaarden. Antibiotica voor gehad, sloeg niet aan en kreeg toen nog een (andere) kuur. Koorts was even weg maar kwam weer terug en ik begon steeds meer te hoesten. Minder last van mijn oor maar de keelinfectie zat er nog steeds. Ook nog getest op Pfeiffer (opgezette klieren en vermoeid) maar dat was het ook niet. KNO arts bezocht, ook niets raars te zien dus die kon verder ook niets voor mij doen. Nou hoesten nog steeds niet over, gigantisch benauwd en pijn rond de ribben en borst.. röntgenfoto gemaakt maar geen longontsteking op te zien, maar na bloedonderzoek was ontstekingswaarde nog steeds te hoog. En naar aanleiding van een vriend (die in AMC Amsterdam werkt) van mijn baas die kinkhoest opperde.. een zo gezegd gerichtere antibiotica daarvoor begonnen, ondertussen ook bloedonderzoek gehad en yup, ik heb kinkhoest.. Koorts is weg, keelinfectie en middenoorontsteking zijn ook weg maar ik hoest nog steeds de hele dag, vermoeid en door de pijn aan mijn ribben (hoog) en borstspieren kan ik niet eens een BH dragen. :')

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 15:11

stomen en kamille thee ga ik gelijk eens proberen[/quote]

Het begon bij mij met een keelinfectie en een middenoorontsteking met hoge koorts en ontstekingswaarden. Antibiotica voor gehad, sloeg niet aan en kreeg toen nog een (andere) kuur. Koorts was even weg maar kwam weer terug en ik begon steeds meer te hoesten. Minder last van mijn oor maar de keelinfectie zat er nog steeds. Ook nog getest op Pfeiffer (opgezette klieren en vermoeid) maar dat was het ook niet. KNO arts bezocht, ook niets raars te zien dus die kon verder ook niets voor mij doen. Nou hoesten nog steeds niet over, gigantisch benauwd en pijn rond de ribben en borst.. röntgenfoto gemaakt maar geen longontsteking op te zien, maar na bloedonderzoek was ontstekingswaarde nog steeds te hoog. En naar aanleiding van een vriend (die in AMC Amsterdam werkt) van mijn baas die kinkhoest opperde.. een zo gezegd gerichtere antibiotica daarvoor begonnen, ondertussen ook bloedonderzoek gehad en yup, ik heb kinkhoest.. Koorts is weg, keelinfectie en middenoorontsteking zijn ook weg maar ik hoest nog steeds de hele dag, vermoeid en door de pijn aan mijn ribben (hoog) en borstspieren kan ik niet eens een BH dragen. :')[/quote]

Zo hee das ook niet niks!! Kinkhoest is ook heftig heb dit Toen ik 16 was gehad en dat was zeker geen pretje heel lang herste. wel fijn dat je nu weet wat je hebt en dat je wel gerichte antibiotia heb gehad hopelijk dat goed hersteld

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:17

Amanda: die verstuivers had ik ook. Ventolin om mijn longen open te zetten en seretide om de ontsteking te lijf te gaan. Werkte op zich goed, alleen met het inademen van de verstuivers kreeg ik steeds een gigantische hoestbui :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:18

Ja herkenbaar :+
Bij mij hielp uiteindelijk alleen prednison nog. Maar goed, ik had er ook over de 40 graden koorts bij en zat tegen ziekenhuisopname aan.

Ik heb net een flinke griep met luchtweginfectie achter de rug en was zo blij dat ik nog seretide had liggen. Inderdaad eerst even flink doorhoesten, checken of je wat dieper in kan ademen en dan pas de verstuiver gebruiken :=

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 16:56

zal morgen nog eens de huisarts gaan stalken, ik heb gelukkig geen koorts dus dat scheelt wel, ik weet niet of ik die seretide mag hebben ivm zwangerschap maar kan allicht vragen

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:18

Ik moest iets anders gaan gebruiken voor mijn longen tijdens mijn zwangerschap maar werd daar zo benauwd van. Dus uiteindelijk weer terug naar oude puffer.

Wat voor mij echt een uitkomst is, de Foster puffer (roze) Die geeft me zo snel zo veel lucht. Is zowel verwijder als ontstekingsremmer.

Maar als jij er nog zoveel last van hebt dan zou ik gewoon die prednison kuur pakken. 10 dagen en je voelt je weer als nieuw. Vergis je niet.......9 weken zijn zo om en jij moet wel fit zijn om te bevallen.
Dat was ik niet en dat was echt zwaar.