wat kan het toch zijn? wat is er mis?!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

wat kan het toch zijn? wat is er mis?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 20:34

Ik heb sinds een jaar ineens zomaar uit het niets problemen met zuivel eten en drinken.

Vla gaat goed en pudding ook,kaasproducten ook geen probleem.

Joghurt en melk is een ander verhaal.

Bij elke soort joghurt gaat het mis
En bij verse volle melk,verse halfvolle melk,verse magere melk,houdbare volle melk,houdbare halfvolle melk en houdbare magere melk word het zo nodig nog erger.

Wat gebeurd er? Nou zodra ik het op heb,al is het bij brinta of cornflakes dan heb ik binnen een kwartier mijn maag en darmen compleet van slag.

Zeer heftige buikkrampen en moet direct rennen naar de wc omdat ik meteen hele heftige diarree heb.

Ik ben een jaar geleden toen het begon getest op lactose intollerantie en dat bleek niet te zijn.

Ik zou dus gewoon melk en joghurt kunnen eten/drinken.

Het gekke is wel,mijn vriend is melkveehouder en als ik melk direct van de koe drink (tuurlijk wel eerst gekookt) dan is er niks aan de hand.
Schoonmoeder maakt ook zelf joghurt van die melk en ook dat is geen probleem.

Waar zit het probleem dan toch?!
Laatst bijgewerkt door Eilinora op 08-12-15 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Re: wat kan het toch zijn? wat is er mis?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:37

Ik kan me zo voorstellen dat het iets met de eiwitten te maken heeft?

Supermarktmelk wordt verhit en daarmee gebeurt er misschien iets met de eiwitten waar jij niet tegen kunt?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 20:39

Ik heb geen idee,de huisarts weet ook niet wat het probleem is.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:42

Klinkt heel bekend, ik heb geen problemen met kaas en vla etc, maar als ik Fristi drink of een andere melk achtige drank, kan ik na een half uur naar de WC rennen met enorme krampen.

Wat het is weet ik ook niet, ikzelf denk dat het komt omdat ik al jaaaren geen melk meer drink. Maar zeker weten doe ik niet.

Edit: ik lees dus even mee :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 21:07

Idd bij fristi enzo heb ik het ook.

Ik heb altijd met regelmaat zuivel gedronken,dit probleem is zo ineens van de een op de andere dag komen aanzetten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:11

Heb je langere tijd alleen zuivel van jullie eigen koeien gedronken en kan je dan misschien niet meer tegen meer bewerkte zuivel omdat je lichaam daar op een of andere manier aan gewend is?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 23:17

Nee ik had de problemen al voor ik een relatie kreeg met mijn vriend

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:20

Oh dit klinkt zó bekend!!
Gewone melk van de supermarkt hoef ik niet aan te beginnen, yoghurt en kwark gaat wisselend en met kaas geen probleem.

Echter at ik net een stukje witte chocolade en daar nu erge last van :(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:09

inowa schreef:
Ik ben een jaar geleden toen het begon getest op lactose intolerantie en dat bleek niet te zijn.

Lactose is een van de vele bestanddelen van melk/ producten.

Een van de vele gereedschappen die je als mens hoort te hebben om melk/ producten te verteren, heet lactase.
Wellicht zijn jouw darmen om een of andere reden opgehouden met het aanmaken van lactase?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:12

Kan zomaar hoor dat je overgevoelig word voor lactose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:13

Ik reageer ook ip dezelfde producten als jij, alleen ik word er heel moe/ duf van. En ik heb ook geen allergie ofzo. Vreemd...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:21

Janneke, lactase zorgt juist voor de afbraak van lactose.... Die overgevoeligheid kan inderdaad ineens optreden (bijvoorbeeld na een antibiotica kuur of verminderde weerstand oid), maar dan zou je de klachten verwachten op andere momenten m.i. Yoghurt bevat veel minder lactose dan melk of vla dus daar zou je dan juist geen klachten bij mogen verwachten. Ook verhitting lijkt me niet het probleem aangezien vla ook gewoon verhit wordt.
Hoe is het met hoeveelheden TS? Eet je net zoveel vla als yoghurt als je ze vergelijkt? Toen je getest werd op lactose-intolerantie, had je toen ook deze klachten al?

Ons lichaam is zo complex en we weten nog heel veel niet van onze vertering. Ik vrees dat het betekent dat je moet accepteren dat je bepaalde dingen niet kan verteren, maar dat het waarom niet echt duidelijk is.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:26

Ik heb precies hetzelfde maar ben lactose intolerant.
Dit heeft een onderzoek in het ziekenhuis uitgewezen bij mij.
Ik heb ook al jarenlang dit probleem, maar nooit kwam uit onderzoek dat ik lactose intolerantie heb.
Twee jaar geleden wel. Ben gestopt met het eten van dingen met lactose en voila heb die klachten niet meer.
Dat je soms wel en soms geen last hebt, kan ook liggen aan de hoeveelheid die je die week, of dag al hebt gehad aan lactose. Onthoud dat in bijna alles lactose zit, dus ook veel verborgen.
Misschien toen jij de verse melk van de koeien dronk, had je voor die dag nog weinig lactose binnen en reageerde je lichaam daarom niet zo heftig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:30

secricible schreef:
Janneke, lactase zorgt juist voor de afbraak van lactose....

Ons lichaam is zo complex en we weten nog heel veel niet van onze vertering. Ik vrees dat het betekent dat je moet accepteren dat je bepaalde dingen niet kan verteren, maar dat het waarom niet echt duidelijk is.

Tot het kleine beetje dat ik weet hoort, dat TS haar klachten heeft bij sommige voedingsproducten en dat er getest is op lactose, en dat daar geen afwijkingen waren.

Mijn vraag ging dus over het verteringsproces: als niet lactose het probleem is, maar melk giga problemen geeft - hoe zit het dan met wat je zoal nodig hebt, bijvoorbeeld lactase.....?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:31

Vreemd dat je geen lactose-intolerantie leek te hebben... Qua leeftijd (jong volwassen) zou dat wel goed kunnen. Ik heb het ook sinds rond die leeftijd, begon met geen melk meer kunnen drinken. Jaren later ook last van zuurkool, maar daar kan ik niet zonder in de winter (mjum!) en slik ik een lactase-pil bij (ik heb ze van http://www.disolut.com). Kaas kan ik oneindig op, kwark kreeg ik laatst ook last van na een tijdje, biogarde yoghurt kan nog wel. Ik zou toch eens kijken of je met aanvulling van lacatase geen problemen meer hebt. Je kunt bij Disolut ook een proefpakketje kopen om uit te proberen. Als je tenminste melk wilt blijven drinken. Ik doe dat niet meer, ga ervan uit dat mijn lichaam dat niet wil (beetje tegenstrijdig met wat ik nog wel tot me neem haha).

Qua vertering zit de mens inderdaad complex in elkaar. Ik lees nu het boek De Voedselmachine van Giulia Enders

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:50

Janneke2 schreef:
secricible schreef:
Janneke, lactase zorgt juist voor de afbraak van lactose....

Tot het kleine beetje dat ik weet hoort, dat TS haar klachten heeft bij sommige voedingsproducten en dat er getest is op lactose, en dat daar geen afwijkingen waren.

Mijn vraag ging dus over het verteringsproces: als niet lactose het probleem is, maar melk giga problemen geeft - hoe zit het dan met wat je zoal nodig hebt, bijvoorbeeld lactase.....?

Lactose is een melksuiker dat in melkproducten zit. Dit breek je in het lichaam af dmv het enzym lactase. Een lactose-intolerantie betekend dat het lichaam geen of te weinig lactase heeft. Dus Ts is al getest op haar lactase :)

Stefje, in harde hollandse kaas zit geen lactose (blijft achter met de whey), dus logisch dat je dat onbeperkt kunt eten.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 12:29

Kwa vla en joghurt eet ik net zoveel.

Niet dagelijks maar paar x per week en afwisselend.

Zal de rest vanavond ff op reageren,ben op het werk en erg druk