niet kunnen eten tijdens lange afstanden wandelen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

niet kunnen eten tijdens lange afstanden wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 15:19

Hallo,

Komend jaar wil ik voor de derde keer de kennedymars gaan lopen.
Er is alleen een probleem.

Nadat ik ongeveer 30/40 kilometer gelopen heb, krijg ik niets meer door mijn keel.
Ik kan geen eten meer zien of ruiken.

laatste jaar heb ik water met poeder erin gedronken met mineralen/zouten en langdurige koolhydraten,
maar naar mijn gevoel is dit nog niet optimaal.
Ook heb ik de week voor de kennedymars een speciaal dieet gevolgd met 3500/4000 Kcal per dag, om een soort van reserve te hebben.

Ik zit van mezelf al tegen ondergewicht aan, dus heb van mezelf ook niet veel reserves.

Zijn er meer mensen met dit probleem, of iemand die misschien ideeën heeft voor een oplossing?

Groetjes Anne

MarliesV

Re: niet kunnen eten tijdens lange afstanden wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:22

Drinken gaat wel? En gelletjes?

Anders zou je eens in een goede (wieler)sportzaak kunnen informeren naar vloeibaar voedsel.

Ik kan/kon ook niet eten tijdens het mountainbiken en moest dus uren zonder vast voedsel als ik op vakantie weer eens een flinke route nam.
Alleen van die speciale gel krijg ik wel weg en daar houdt ik het prima op vol. Idealer zou zijn eten maar dat heb ik een aantal keren geprobeerd, gaat er wel in maar komt er binnen een paar km net zo hard weer uit.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:46

Ik heb gemerkt dat ik bij lange fietstochten (> 150 km) op den duur ook niet meer goed kan eten. Ik krijg het gewoon niet meer weg. Dan ga ik dus over op gelletjes. :j

Wat ik wel heb gemerkt is dat ik van teveel suikers tijdens het sporten heel erg misselijk word en daarbij helpen die gelletjes natuurlijk niet. Wat eet je in de kilometers voorafgaand aan je 'breekpunt'? Als dat veel suikers zijn zou je nog kunnen proberen dat wat aan te passen?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 12:20

Bij de Kennedy mars heb je eet punten,
Ze raden daar aan om bij ieder eet punt te pakken wat er staat want als het goed is zou je dan alle voedingsstoffen voldoende binnen moeten krijgen.
Afgelopen keer was dat een krentenbol en een muesli reep,
Hiervan kreeg ik de reep al bijna niet naar binnen, en heb ik van de krentenbol 2/3 uur echt vreselijk veel last gehad.
Dit was op 15/25 km gok ik.
Drinken gaat wel goed!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:35

Herkenbaar, al heb ik het al op kortere afstanden. Ergens vind ik het ook niet vreemd, eten verteren kost veel energie, lang wandelen ook, het lichaam kan beiden blijkbaar niet tegelijk.
Ik eet zelf zo veel mogelijk lichte dingetjes, een banaan, wat gedroogd fruit. Ik knabbel onderweg ook wat noten ofzo weg. Ik eet dus eigenlijk de hele weg kleine, lichte dingetjes, ipv in één keer een krentebol. Want die zou ik ook niet weg krijgen.....

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:40

Probeer van te voren hoe je lichaam reageert op gelletjes. Sommige mensen krijgen bijvoorbeeld erg last van hun darmen en als je dat als verrassing krijgt tijdens de tocht ben je ook niet gelukkig :=
Je kunt ze kopen in sport- & hardloopwinkels zoals bijv runnersworld.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:01

Herkenbaar! Aan het begin van een tocht krijg ik nog wel wat weg maar na een tijdje wil het gewoon niet meer. Heb dan ook niet echt honger.

Waar ik wel weer trek in krijg zijn hartige / vette dingen. Blokjes kaas, chips.
En vooral.. Pizza!! Tijdens de laatste kennedymars heeft mijn zus ons midden in de nacht pizza gebracht.. Dat ging er echt super goed in :o :o

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:15

Stop met mueslirepen en krentenbollen, ga over op fruit en als je vlees eet vlees met groente.
Neem wat pasta met beetje kaas
Kijk welke etenswaren voor jou geen vol gevoel geven maar wel energie.
En kleine beetjes eten.
Dit kan je tijdens je voorbereiding op de mars al oefenen

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 22:58

dankje voor jullie tips!

Maar helaas kan ik echt niets eten, niet alleen geen krentenbollen of muesli repen maar ik ga ook over mijn nek (om het zo maar even te zeggen) bij de gedachte aan eten, wat voor eten dan ook.

fruit krijg ik niet/bijna niet weg, vlees/groente ook niet, brood niet, niks niet.
alles wat ik aan vast voedsel eet komt er net zo snel weer uit helaas.
zelfs kleine hapjes van iets, komen er zo goed als meteen weer uit.
Ik heb daarbij dan ook totaal geen honger, maar ik moet natuurlijk wel wat binnen krijgen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:41

Als je lichaam zó duidelijk nee zegt, denk ik twee dingen. Het eerste is, je hebt niet genoeg conditie voor zo'n tocht, waardoor je lichaam niks meer over heeft. Als dat iets zou kunnen zijn, is het dus een kwestie van rustiger opbouwen van tevoren.
Het tweede wat ik denk, is als je lichaam zo duidelijk 'nee' zegt, respecteer dat gewoon. Je lichaam kan best een dagje zonder eten, ook bij het leveren van inspanning. Kijk wat wel lukt, en als dat alleen maar drinken is, nou ja, dan alleen maar drinken.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 11:49

Ik train het hele jaar Door met korte/lange tochten, hoog tempo/laag tempo, fitness er nog bij en ik doe verder paardrijden.
Wij lopen ongeveer 600/700 km voor de kennedymars,
Waar wij beginnen met 4 km en opbouwen tot 60.
Conditie zou dus niet zo'n punt moeten zijn.

Ik ga in ieder geval wel die gelletjes proberen, kijken of dat gaat helpen!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:02

Op zich Is het niet heel erg als je eenmalig een dagje niet alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Maar hoe doe je dat met de training? Kan je ervoor en erna wel eten? En heb je tijdens het lopen wel honger, of heb je er ook gewoon geen behoefte aan?

Er zijn denk ik wel een aantal dingen die je kan proberen:
- voldoende drinken is het allerbelangrijkste. Lukt dat wel?
Als je wel gewoon kan drinken dan zou je kunnen proberen of je vloeibare dingen wel naar binnen krijgt. Een eiwit/groente/vitamine shake om de energie aan te vullen. Misschien niet een liter achter elkaar maar gewoon afwisselen. Dan een slokje water, dan een slokje shake. Ze zou dan ook die gelletjes kunnen proberen.
- kan je aan het begin van de tocht wel eten?
Je zou dan ook kunnen proberen om dan niet hele maaltijden te eten maar hele kleine hapjes: een paar nootjes, en een kilometer later weer en paar nootjes. Een appel al in stukjes gesneden zodat je maar 2 partjes hoeft te pakken. En kijken of je het zo een beetje kan opbouwen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:41

Zoals je traint voor de tochten, kun je ook trainen met het eten tijdens de traintochten.

Begin met iets heel kleins, een stukje appel o.i.d., en breid het vanaf daar uit. Zal een tijdje duren, en misschien niet op tijd voor de Kennedymars, maar wel voor de komende tochten die je zal doen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 14:54

ik heb nog tot juli voor de kennedymars dus heb nog wel redelijk veel tijd!

Honger heb ik echt absoluut niet, drinken gaat wel goed!
Shake zou ik wel eens kunnen proberen, en ik zal idd met kleine dingetjes proberen.
hebben jullie nog tips voor eten wat ik dan juist goed kan gebruiken?

aan het begin kan ik wel redelijk eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:00

Ik weet helemaal niets val lange tochten lopen en eten, maar als je misselijk wordt van suiker en andere snelle energieverstrekkers, dan zou je misschien naar noten kunnen kijken. Bijvoorbeeld een zakje (ongezouten) walnoten mee en steeds maar 1 walnoot tegelijk te eten. Voordeel is dat je die ook zo langzaam kunt eten als je wilt en langere tijd in je mond kunt houden, dus je bent niet gedwongen om meteen door te slikken. Plus dat je veel langzame energie uit de vetzuren krijgt. Als ik misselijk ben kan ik zelf geen krenten/rozijnen eten maar noten lukt wel altijd. Misschien dat dat helpt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:05

Ik zou als ik jou was contact opnemen met een dietist. Je lijf reageert behoorlijk heftig vind ik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:13

Het voordeel van zo'n tocht is dat je lichaam voornamelijk vet aan het verbranden is. Bijeten is dus veel minder belangrijk dan drinken. Want drinken is wel belangrijk, omdat je lichaam ongemerkt heel veel vocht verbruikt tijdens zo'n mars. Al die adviezen over energiebars en gelletjes hebben niet zoveel zin, dat zijn snelle koolhydraten om snel veel energie te kunnen leveren, terwijl jij op een lager inspanningsniveau bezig bent en die koolhydraten helemaal niet goed kan verwerken op dat moment. En als je al misselijk wordt van een krentebol, dan denk ik dat die gelletjes waarschijnlijk helemaal niet goed zullen vallen.

Met eten is het hetzelfde als lopen, het gaat er gewoon om dat je jezelf traint om energie tijdens het lopen op te nemen. Het beste is dan om gelijk bij de korte trainingen te beginnen met elk kwartier een beetje eten en vooral drinken. Zodat het een gewoonte wordt en je lichaam er aan gewend is bij de Kennedy mars.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:56

TS vraag wat eet je gemiddeld op een normale door de weekse dag?
En niet alleen wat maar hoeveel?