Tendomyalgie, chronische spierpijn

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Tendomyalgie, chronische spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 21:07

Hoihoi Bokkers,

Ik wil jullie graag vragen om ervaringen/tips met mij te delen!

Omdat ik al een aantal jaren last heb van enorme spierpijn in mijn nek/schouders/rug, en fysiotherapie ook nooit verbetering gaf, heb ik een doorverwijzing naar de reumatoloog gekregen.

Die heeft mij onderzocht en vastgesteld dat ik hypermobiel ben, en heeft mij de diagnose tendomyalgie gegeven.
Wat is nou tendomyalgie? Dit houdt in dat er teveel spanning op de spieren staat waardoor deze pijn gaan doen, ook de aanhechtingen van de spieren worden hierdoor gevoelig.
Omdat ik dus ook last van mijn nek heb krijg ik vaak hoofdpijn.
Ook ben ik hierbij ontzettend moe.
Dit heeft geen psychische oorzaak.

Nu is het dus zo, dat er eigenlijk niks aan gedaan kan worden, en dat je er mee moet leren omgaan.
Dit nieuws komt wel even rauw op je dak natuurlijk. Want deze pijn heeft veel invloed op mijn dagelijkse leven. #)

Zijn er meer bokkers die dit hebben? Die hun verhaal willen delen? Of goede tips hebben om de pijn te verminderen?
Laatst bijgewerkt door Minoes op 05-12-15 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:10

Ik heb geen diagnose maar heb dat in mijn heupen/ bovenbenen. Ik doe iedere dag stretch oefeningen en heb geleerd hoe ik met triggerpunten massage de boel zelf kan ontspannen. Dat doet wel flink pijn als je erop druk maar daarna ben ik dan weer redelijk soepel.

Edit: en een nieuw bed met duur matras heeft erg veel geholpen.

Minoes

Re: Tendomyalgie, chronische spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 21:16

Sizzle, ik denk dat ik daar ook echt aan zal moeten geloven... ik heb vandaag een ergonomisch kussen aangeschaft en ik hoop dat dit al iets voor mij kan gaan betekenen.
In deze winkel ook een speciaal bed uitgeprobeerd en dat voelt toch echt 100 keer beter, alleen dat prijskaartje %)

Fijn dat jij het bij jezelf kunt verminderen! Stretch oefeningen doe ik inderdaad ook, zodat de boel niet nóg vaster gaat zitten dan dat het al doet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:17

Ik heb verkalkte pezen in de schouder (na een paar valpartijen) en daar krijg ik fysiotherapie voor. Het gaat heel langzaam wat beter, zal zo'n 3 maanden fysio kosten (als het niet langer gaat duren...)
Als reactie op die geïrriteerde pezen, zijn mijn nek en bovenste rugspieren gezellig mee gaan doen en die zijn dus keihard en daar is de fysio iedere week zoet mee om die weer in het gareel te krijgen... en ik doe dagelijks oefeningen met een dynaband, op aanwijzing van de fysio.
De fysio biedt dus wel mogelijkheden, mijn fysio is aangesloten bij "schoudernetwerk" want dat wilde de (orthopedische) arts.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:23

Zoolgangster : is opereren geen optie dan? Ik heb al vaak gehoord dat ze dit vaak en met goed gevolg operatief verhelpen calcificaties in en rond en van de pezen in de schouder...

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 21:25

Zoolgangster,
Fysio biedt wel mogelijkheden maar heeft mij tot op heden niet kunnen helpen. (Ben al door verschillende therapeuten behandeld, ook een manueel therapeut) Het is een uurtje wat losser en daarna weer net zo als daarvoor. En na 4 jaar geloof ik er toch niet heel erg meer in dat het gaat helpen :( Ookal blijf ik hopen op een wonder.
Ik zal eens gaan lezen over een dynaband, nog niet eerder over gehoord. Wellicht dat ik hier ook oefeningen mee kan gaan doen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:40

Ik denk dat het erg belangrijk wordt dat je gaat doseren. Althans, dat moet ik doen. Hééél erg lastig wanneer je een bezige bij bent maar omdat je lichaam op zich het al moeilijk heeft om zich "in stand" te houden laat maar zeggen, moet je vaak zelf grenzen stellen. Niet "en, en" maar "of, of".

Probeer ook stress te vermijden want dat zet zich sowieso vast op de spieren.

Wissel regelmatig van houding. Werk bv. niet te lang aan 1 stuk in de tuin maar beperk dat in tijd en ga dan wat anders doen.

Een goede fysio of rugschool kan je ook goede tips geven hoe je je lichaam het best gebruikt, optimaal spaart.

En een spierontspanner kan ook soelaas geven, doorbreekt vaak de vicieuze cirkel.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 21:48

Lukasje,
Jaa dat zal ik inderdaad moeten doen, helaas is dit niet altijd even leuk..

Van houding wisselen, ja, alleen ik zit nog op school. Dus veel dezelfde houding omdat je zit. Ook veel werken op de laptop. :j
Dit is inderdaad erg belangrijk maar toch lastig om uit te voeren. Ik zal hier ook beter op moeten letten!

Ik zal als het goed is een begeleidingstraject gaan volgen om te leren hoe ik hier allemaal mee om moet gaan, dus misschien zal ik daar tips krijgen hoe mijn lichaam goed te gebruiken.

Ik ben eigenlijk tegen spierontspanners, ivm familielid waarbij dit helemaal verkeerd heeft uitgepakt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:55

Is dit hetzelfde als fibromyalgie, want dan zijn je klachten herkenbaar.

Vit b12, en d laten bepalen is ook aan te raden, want daar zitten ook grote overeenkomsten bij.

Warm houden, gezond eten en niet teveel, maar zeker ook niet te weinig doen. In beide gevallen ga je nl aan belastbaarheid inleveren.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 22:03

Ja dit is inderdaad ongeveer gelijk aan fibromyalgie. :j
De reden dat ik die diagnose niet heb gekregen is omdat ze me te jong vindt om me die stempel te geven.

Bloedtest is gedaan, nog even wachten op de uitslag. Dan weet ik of de vitamines ook een rol spelen.

Niet te weinig doen, ik snap het in zekere zin wel hoor.
Maar ik voel me vaak in de ochtend helaas echt alsof ik uit de dood ben opgestaan. Om mezelf dan überhaupt zo ver te krijgen om wat te gaan doen is echt een moeilijke opgave.

Warm houden, waarmee? Tijgerbalsem? Of een kruik?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:14

Wegens te jong een ander naampje verzinnen :n

Warm houden door je goed te kleden, en inderdaad geheel doorwarmen met kruik, hete douche, sauna. Wat bij mij ook helpt is de kleding van back on track. Ik gebruik in de winter (anders is het te warm) hun koltrui/tshirt wel als nachtkleding, zou minder goed werken dan dragen als je actief bent (werkt op lichaamswarmte nl), maar mij helpt het wel.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 22:18

Bedankt! Hier ga ik ook zeker naar kijken, ben van mezelf sowieso al een koukleum.
Sauna vind ik heerlijk om naartoe te gaan, dus dat zal ik ook vaker inplannen :)

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:28

Ik heb helaas ook hier last van. Precies wat je zegt, veel spanning op schouders en nek waardoor ik veel hoofdpijn heb en erg moe ben.. Onwijs balen! Ook ik ben Hypermobiel/flexibel en dat geeft een hoop gedoe met zich mee.
ik heb tevens de diagnose Fibromyalgie gekregen, dus een extraatje er bij haha.

ik sport vrij veel om de spieren sterk te maken zodat ik minder last van de klachten heb. verder goed luisteren naar mn lichaam en soms er voor kiezen om een weekend helemaal niets te doen.

Tevens neem ik regelmatig een zonnebankje na inspanning, zodat mijn spieren weer wat kunnen bijkomen. werkt als een trein! (en geeft een leuk kleurtje ;))

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:35

Dit lijkt redelijk veel op wat ik heb.. Altijd enorm vast in nek/bovenrug/schouders, altijd pijn (spieren) maar niets helpt.. Zoooveeel therapieën geprobeerd. Heb wel een lichte scoliose (ruggenwervel) en die zal wel iets met die spierpijn te maken hebben. Weet niet of ze jou wel is op de foto hebben gezet?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 22:35

Gelukkig ben ik niet de enige...

Liiszle,
Welke sport doe je om het sterker te maken? Het enige dat ik echt leuk vind qua sport is paardrijden.. en ik heb geen idee of dat iets zal helpen.
Ik heb in principe ook fibromyalgie, diagnose is alleen niet gegeven ivm leeftijd.

Een weekend niks doen is vrij standaard voor mij, en ik heb daarbij ook veel schoolverzuim omdat ik het echt niet trek..

Coentjuh,
Nee ik ben nooit op de foto gezet, maar er is wel goed gekeken naar mijn ruggengraat en deze is wel recht. Lijkt me erg vervelend om te hebben!
Ik heb ook echt 'knopen' in mijn spieren.
Edit: ik kan je aanraden om ook een verwijzing naar de reumatoloog aan te vragen, klinkt alsof het hetzelfde is als wat ik heb.
Laatst bijgewerkt door Minoes op 05-12-15 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:39

Heb je ook krachtverlies en verzuur je heel snel?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 22:43

janderegelaa schreef:

Krachtverlies geen idee eigenlijk, heb wel minder kracht in mijn handen heb ik het idee. Maar dit komt doordat ik mijn vingers snel uit de kom heb.
Verzuren eigenlijk nooit zo opgemerkt, wel veel spierpijn na het sporten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:03

daisssx schreef:
janderegelaa schreef:

Krachtverlies geen idee eigenlijk, heb wel minder kracht in mijn handen heb ik het idee. Maar dit komt doordat ik mijn vingers snel uit de kom heb.
Verzuren eigenlijk nooit zo opgemerkt, wel veel spierpijn na het sporten.

En ook geen zenuwpijn? Of zenuwpijn gehad?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 23:07

Ik heb regelmatig zenuwpijn in mijn heup

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:48

Ik zou eens beginnen met een goed aangemeten bed.
Daarnaast een fysio zoeken die je leert hoe je triggerpunten kan vinden en zelf losmasseren.
Dat scheelt al heel veel.
Verder is Pilatus en joga heel nuttig.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:04

Ik heb daar ook last van maar ik heb fibro.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:37

Ik heb iets soortgelijks, te hoge spierspanning en daardoor last van aanhechtingen e.d., ik ga regelmatig naar de fysio die alles losmasseert zodat ik er weer even tegenaan kan. :)

Je topic staat trouwens niet goed, dus die verhuis ik even voor je van LZP naar MWS.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:43

tamary schreef:

Warm houden door je goed te kleden, en inderdaad geheel doorwarmen met kruik, hete douche, sauna. Wat bij mij ook helpt is de kleding van back on track. Ik gebruik in de winter (anders is het te warm) hun koltrui/tshirt wel als nachtkleding, zou minder goed werken dan dragen als je actief bent (werkt op lichaamswarmte nl), maar mij helpt het wel.

Als het echt je spieren zijn is warm houden alweer achterhaald. Beter is wisselen tussen koelen en opwarmen. Het continu verwarmen kan juist weer klachten verergeren.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 01:01

Ik heb niet diagnose gekregen echter heb ik na een auto en 6 operaties een blijvende pijn overgehouden aan spieren/ pezen in mijn handen,armen,schouders en nek.
Ook continu pijn dus en sterk beperkt qua bewegen en dergelijke.
Fysio heeft het bij mij alleen maar erger gemaakt.
Ik weet geen tips om je te helpen met je pijn alleen probeer dingen misschien op een andere manier te doen.
Zorg er wel voor dat andere gebieden niet overbelast raken.
Wat bij mij ook enigzins helpt is het verdelen van dingen die je wil of moet doen en rust tussendoor te nemen.
En probeer onder het punt te blijven dat de pijn erger word.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Heel veel in ieder geval

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 01:15

_Nelleke_ schreef:
tamary schreef:

Als het echt je spieren zijn is warm houden alweer achterhaald. Beter is wisselen tussen koelen en opwarmen. Het continu verwarmen kan juist weer klachten verergeren.

Als het op fybro lijkt dan is wisselen qua temperatuur echt niet aan te raden, schiet de boel juist van in de kramp. in ieder geval dat gebeurd bij mij.
Wat ik doe (bij fybro)? Juist warm houden, niet te koud slapen, voor het slapen warme douche. Qua beweging langzaam opbouwen en niet te ver over je grenzen heen, maar ze wel opzoeken.
Qua voeding/medicatie: wanneer nodig pijnstilling/ontspanners gebruiken, ik slik ook af en toen magnesium (ik kan daar niet teveel van hebben) en ik spuit B12 bij nadat een tekort is vastgesteld.
En verder luisteren naar je lichaam.
De fysio/manueel geeft bij mij wel verlichting als ik de boel weer eens vastzet in mijn nek, kan die de boel weer losmaken en evt rechtzetten.
En wat betreft zo'n matras, ik denk dat het wel veel verschil kan maken, mits je de goede hebt voor je lijf. Hier nog even doorsparen, is wel een duur geintje ;)