Extreem droge huid na gebruik antibiotica

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Extreem droge huid na gebruik antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 16:35

Inmiddels ben ik bezig met mijn 3e antibiotica kuur i.v.m. ziek zijn, ik heb het ook liever niet maar het moet dan maar.. -O-

Behalve de bekenden bijwerkingen zoals extreem misselijk tot spugen aan toe, buikpijn, haaruitval en vermoeidheid is mij ook opgevallen dat mijn huid aan gort gaat: extreem droog en vooral op mijn voorhoofd.. huidschilfertjes van hier tot aan China.

Normaal gesproken werkte bij mij de dagcrème van Biodermal wel, maar hier valt niet meer tegenop te smeren.. Iemand nog andere tips qua crèmes voor dit probleem?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:51

Drink je genoeg? Gebruik je ook probiotica?
Lekker maskertje maken met kokosvet en honing?
Klei? Pure honing op je gezicht is ook erg fijn voor tien minuten, daarna een zacht huidje!

Cynn
Fotograaf

Re: Extreem droge huid na gebruik antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 18:21

Ik drink zo'n 2,5 tot 3 liter per dag aan water en thee. Dus dat is het niet.. Honing zou ik wel kunnen proberen vanavond ja! Heb ik toch in overvloed in huis momenteel met mijn keel :')

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:25

Ik heb geen aanvulling voor je wbt creme e.d. maar wanneer je klaar bent is het misschien handig om inwendig ook flink aan te pakken, een flinke probiotica-kuur en daarnaast aanvullen met omega-olie, en vitaminen en mineralen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:27

Geen cremes gebruiken als je huid echt zo droog is, maar de ouderwetse vette, op vaseline gebaseerde zalf, of puur vaseline. Geen prettig spul om te smeren want het trekt langzaam in en blijft glimmen en plakt, maar sávonds voordat je naar bed gaat een ruime laag, die dan in de nacht in kan trekken, kan al heel veel helpen.
Of even naar de apotheek gaan en om cetamagrogol vragen, dat is wat ook aan kinderen voorgeschreven wordt die een droge en eczeem achtige huid hebben. Dat is ook een pure, vette, vochtinbrengende zalf net als vaseline maar smeert net wat makkelijker.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:30

Slik probiotica, maximale dosis het liefst! Dit helpt echt mega erg, ook tegen de andere klachten.

Verder smeer vaseline, het is echt rotspul, maar het maakt je huid echt vet. Helaas herken ik je problemen (exceemhuid van mezelf icm veel antibiotica de afgelopen jaren), ik ben probiotica gaan slikken en het is grotendeels al verholpen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:34

misschien heb je wel een (huid) schimmel?
Schimmels worden bestreden door goede bacteriën en die balans is verstoord door de antibiotica....
overleg anders met de dokter?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 18:36

Aan probiotica zat ik ook te denken, maar ik hoor ook vaak dat dit pas zin heeft ná de antibiotica. En sommigen weer tegelijkertijd.. hmm. :=

Vaseline is een goede tip! Die ga ik ook proberen, thanks :j !

Huidschimmel denk ik niet.. het is ook echt alleen mijn gezicht en voornamelijk mijn voorhoofd.. huidschimmel is toch op meerdere plekken?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:39

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:44

Als je zo heftig reageerd op de antibiotica zou ik toch eens kijken of je er niet beter mee kunt stoppen.
Als blijkt dat deze reacties eigenlijk voortkomen uit een allergie voor de antibiotica heb je meer kans op nog meer problemen he...misschien dat een ander middel dan beter geschikt is?

Maar tips:
Geen alcohol,koffie en tomaten eten, kijk uit met gekruid eten.
Dit kan reageren met je kuur.
Neem een probiotica, yakult kan ook.
Veel water drinken en vitamine c.

En voor je huid denk ik niet overmatig gaan smeren, en zeker iets gebuiken zonder parfums e.d. er in :j

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 18:52

Silviabol schreef:
https://www.thuisarts.nl/hoofdschimmel/ ... fdschimmel

overigens weet ik van een vriendin die Chemokuren heeft gevolgd dat bij paarden heel veel schimmels hangen, dus het is echt niet vreemd dat jij en ik ze sneller oplopen dan anderen

Thanks voor de link! Ik ga het even bekijken.

Jammer genoeg heb ik mijn paard verkocht en in tijden geen paard meer gezien :')

ellepel schreef:
Als je zo heftig reageerd op de antibiotica zou ik toch eens kijken of je er niet beter mee kunt stoppen.
Als blijkt dat deze reacties eigenlijk voortkomen uit een allergie voor de antibiotica heb je meer kans op nog meer problemen he...misschien dat een ander middel dan beter geschikt is?

Maar tips:
Geen alcohol,koffie en tomaten eten, kijk uit met gekruid eten.
Dit kan reageren met je kuur.
Neem een probiotica, yakult kan ook.
Veel water drinken en vitamine c.

En voor je huid denk ik niet overmatig gaan smeren, en zeker iets gebuiken zonder parfums e.d. er in :j

Extra vitamine c kan ik ook proberen ja en tomaten? Ik wist niet dat het iets uitmaakte met een antibiotica kuur :=
En ik ben er niet allergisch voor, heb er geen uitslag van en de rest van de gevolgen zijn gewoon vervelende bijwerkingen.. die gaan wel weer over/verbeteren wel weer als het over is maar die droge huid (en de haaruitval) zijn toch wel erg klote. -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:21

Ik zeg het verkeerd, die tomaten niet tegen je antibiotica,maar is niet goed als je huid problemen hebt daardoor.

Heeeel toevallig heb ik zelf ook net een antibiotica kuur gehad en als hele leuke bijwerking daar een schimmelinfectie op mijn wangslijmvlies van gekregen.

Echt zo leuk he...NOT -O-

Kreeg zelf dus deze tips en ook die van de tomaten.
Dus die eet ik dan nu maar even niet,

HokeyPokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:52

Ik kan je geen tips geven concreet voor je huid want daar heb ik zelf geen last van. Maar het gebruik van probiotica (al tijdens de kuur) verminderen de klachten die ik wel altijd had van antibiotica aanzienlijk.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:11

Wat bij mij in een paar dagen mijn droge huid heeft verholpen is de gezichts-olie van L'Oréal. Klinkt gek maar is voor mij echt dé oplossing geweest!

Mijn huid is zelfs minder vet dar hiervoor :). (gelukkige eigenaar van een gecombineerde huid)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:18

welke AB krijg je eigenlijk?

(en waarom je 3de kuur? ....van dezelfde antibiotica?) en waar heb je dan een infectie en hebben ze vd veroorzaker een antibiogram gemaakt? )

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:24

Wat ik gebruik bij mijn extreem droge huid is om na het douchen de natte huid in te masseren met omgeparfumeerde babyolie. Dit is erg zacht en hydrateert de huid. Crèmes en lotion van welk merk dan ook zorgen bij mij voor een nog drogere huid en jeuk, veel jeuk. Pure vaseline werkt ook goed, maar om je daar nu helemaal mee in te smeren werkt voor mij niet (duurt te lang en ik ben dan een volledig pakje boter).

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:31

Welke babyolie gebruik je Maaikemuis?

ik heb zelf ook last van een enorm droge huid, ook inderdaad het ergst op mijn voorhoofd.
Ik heb zelf parafine-vaseline als onderhoudende creme voor mijn eczeem, helaas werkt dit maar een paar uurtjes, na die tijd ben ik een schilfermonster :(

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:48

Ik heb nu babyolie van Natusan. Ik heb het probleem voornamelijk op mijn benen en als ik ze in de avond na het douchen insmeer blijven ze redelijk goed gehydrateerd. En wat ook belangrijk is, niet iedere dag met zeep wassen. Liefst zelfs niet dagelijks douchen, maar daar voel ik me nooit zo prettig bij (tenzij ik geen mensen ontmoet en niet gesport heb).

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 18:37

Bedankt iedereen voor de tips hier en via pb :j ! Waardeer ik zeer!

LaraLise schreef:
Ik kan je geen tips geven concreet voor je huid want daar heb ik zelf geen last van. Maar het gebruik van probiotica (al tijdens de kuur) verminderen de klachten die ik wel altijd had van antibiotica aanzienlijk.

Dan ga ik van de week toch maar probiotica halen, maar daar zijn vast weer veel verschillende soorten van.. welke had jij?

studiemiep schreef:

(en waarom je 3de kuur? ....van dezelfde antibiotica?) en waar heb je dan een infectie en hebben ze vd veroorzaker een antibiogram gemaakt? )

Ik heb nu 5 dagen azitromycine, eerste kuur was amoxicilline 5 dagen en daarna had ik claritromycine voor 7 dagen.

En een antibiogram? Geen idee wat dat is.. ben alleen al meerdere keren naar de huisarts geweest, 2x voor meerdere dingen bloed wezen prikken, röntgenfoto's gemaakt en naar de KNO arts geweest. Ik heb veel verschillende klachten en ze dachten aan een longontsteking vanwege het hoesten tot spugen aan toe, benauwd en pijn op de borst (naast de keelinfectie die niet weg wil), maar ik heb geen longontsteking. Daarnaast vermoeid, hoofdpijn en ook onder de ogen, snotverkouden en koorts die iedere keer weer terugkomt. En mijn ontstekingswaarde zijn 'veel te hoog' (niet naar de waardes gevraagd verder eigenlijk..)

maaikemuis schreef:
Ik heb nu babyolie van Natusan. Ik heb het probleem voornamelijk op mijn benen en als ik ze in de avond na het douchen insmeer blijven ze redelijk goed gehydrateerd. En wat ook belangrijk is, niet iedere dag met zeep wassen. Liefst zelfs niet dagelijks douchen, maar daar voel ik me nooit zo prettig bij (tenzij ik geen mensen ontmoet en niet gesport heb).

Die ga ik ook proberen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:54

Cynn schreef:
Aan probiotica zat ik ook te denken, maar ik hoor ook vaak dat dit pas zin heeft ná de antibiotica. En sommigen weer tegelijkertijd.. hmm. :=

Ik ben heel tevreden over de flesjes van pro/symbioflor. Behalve innemen (= glas water plus druppels opdrinken) ook nog een paar druppels in je neus druppelen.

De flesjes met de groene dop (pro symbioflor) kun je al goed tijdens ab gebruiken, is de AB klaar, kun je de flesjes met de blauwe en rode dop gebruiken.
Met name de blauwe dop bevat spul dat slijmvliezen sterker maakt.

(En voor andere probiotica geldt: je kunt ze wel innemen tijdens ab - maar echt opbouwen daar kom je pas na de ab aan toe. Soms kan het zinnig zijn om nog net je darmflora een beetje overeind te houden.)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 21:25

Super bedankt voor de tip! _/-\o_ Ik ga ze opzoeken en halen!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:29

Ik ben zeer te spreken over de gelly en probiotica van Forever living lijn (Aloe vera als bestandsdeel)
Edit: Probiotica heb een extra stevig laagje, zodat de helft niet verloren gaat door de maagsappen

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:09

Cynn schreef:
Bedankt iedereen voor de tips hier en via pb :j ! Waardeer ik zeer!

LaraLise schreef:

Dan ga ik van de week toch maar probiotica halen, maar daar zijn vast weer veel verschillende soorten van.. welke had jij?

studiemiep schreef:

Ik heb nu 5 dagen azitromycine, eerste kuur was amoxicilline 5 dagen en daarna had ik claritromycine voor 7 dagen.

En een antibiogram? Geen idee wat dat is.. ben alleen al meerdere keren naar de huisarts geweest, 2x voor meerdere dingen bloed wezen prikken, röntgenfoto's gemaakt en naar de KNO arts geweest. Ik heb veel verschillende klachten en ze dachten aan een longontsteking vanwege het hoesten tot spugen aan toe, benauwd en pijn op de borst (naast de keelinfectie die niet weg wil), maar ik heb geen longontsteking. Daarnaast vermoeid, hoofdpijn en ook onder de ogen, snotverkouden en koorts die iedere keer weer terugkomt. En mijn ontstekingswaarde zijn 'veel te hoog' (niet naar de waardes gevraagd verder eigenlijk..)

maaikemuis schreef:

Die ga ik ook proberen!

Wellicht moeten ze eerst een wat beter onderzoeken of je uberhaupt wel een bacteriele infectie hebt... en dan de veroorzaker is proberen op te kweken.. ipv maar luk raak al 3 x AB verstrekken... lang leve de opbouw van resistentie....

(dan weten ze met welke bacterie ze te maken hebben)

Vervolgens kun je de gevoelheid van dit organisme testen voor een aantal antibiotica...dan kunnen ze indien het een bacteriele infectie is ook gericht behandelen..

(een infectie hoeft namelijk niet bacterieel te zijn....en dan heeft een AB dus ook 0,0 nut..) behalve veel troep in je lijf..wat ook bizar slecht is voor je darm flora...

Daarnaast snap ik ook niet dat ze je 2x een macrolide hebben voorgeschreven...maar goed dat is een andere discussie.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 16:49

Ik ben geen dokter en heb er dus geen verstand van, maar als dit niet aanslaat dan zit ik er gewoon vrolijk weer en eis ik inderdaad verder onderzoek..
In het verleden heb ik al eerder bacteriële infecties gehad en toen was t met één kuurtje verholpen. Sloeg altijd erg goed aan, maar zo ziek als ik nu ben, ben ik nog nooit geweest.. :=

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:22

cynn ik ken het probleem, een balneum bad extra vettend.
zemelen badje van kruidvart voor tussen door om te wassen helpt tegen de jeuk,
paardenmelk creme en gewoon purol of uierzalf van bogena en dat helpt echt!
Ik heb een ontsteking chronisch in mijn kaak en voorhoofdsholtes en heb ab kuren van 4 weken aan elkaar
de meest vreselijke middelen.dat is echt vreselijk voor je darm flora probiotica helpt matig maar verwacht geen wonderen want ook die bacterien gaan dood door juist die zelfde ab kuur, het herstellen van de darm flora komt pas na de kuur