Conditie behouden met knieblessure

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Snow_White

Conditie behouden met knieblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 18:03

Hoi,

Afgelopen september heb ik mijn knie geblesseerd en nu bleek dat de MPFL 80% gescheurd is met "abnormal TT-TG" en patella alta. Ik moet helaas tot april wachten voor de operatie.
Nu heb ik als student zijnde niet de meest gezonde levenswijze en wil ik eigenlijk niet nog meer aankomen.
Fietsen is pijnlijk, rennen gaat absoluut niet, rijden gaat lastig en zwemmen mag zolang het voornamelijk armbewegingen zijn, maar helaas is het zwembad op de campus niet altijd open om vrij te zwemmen.

Ik heb een brace voor 'zwaardere' belasting en mag eigenlijk alles zolang als het goed aanvoelt.

Ik ben dus benieuwd of iemand tips heeft wat wel of niet goed kan helpen in deze situatie?

snorkel1986

Re: Conditie behouden met knieblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:06

Overleg met je fysio zou ik zeggen hij heeft waarschijnlijk wel goed de tips

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 18:10

Ik heb op dit moment geen fysio. Dit begint pas nadat ik de operatie gehad heb in april.
Ik heb wel wat oefeningen mee gekregen, maar die houden mijn conditie niet op peil. Dat zijn gewoon wat krachtoefeningen voor de hipflexers en de spieren rondom de knie.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:14

_Snow_White schreef:
Ik heb op dit moment geen fysio. Dit begint pas nadat ik de operatie gehad heb in april.
Ik heb wel wat oefeningen mee gekregen, maar die houden mijn conditie niet op peil. Dat zijn gewoon wat krachtoefeningen voor de hipflexers en de spieren rondom de knie.

Je kan zonder verwijzing terecht bij een fysiotherapeut, dus ik zou toch eens bellen en langsgaan.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 18:16

kleinvosje schreef:
_Snow_White schreef:

Je kan zonder verwijzing terecht bij een fysiotherapeut, dus ik zou toch eens bellen en langsgaan.

Ik heb een goede fysiotherapeut, ben hier al een aantal keer geweest, maar ik kan het helaas niet veroorloven om $50 per keer te betalen. Ik zit namelijk al aan mijn verzekerings-limiet voor dit jaar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:17

Ok, dat verandert de zaak inderdaad.

Zelf zou ik kijken of er oefeningen zijn die je zittend kunt doen, armspieren, rugspieren etc trainen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:19

Wandelen?
Normaal gesproken zou ik idd zwemmen opperen, maar zie dat je dat zelf al had bedacht :D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:39

Even telefonisch over leg met fysio kost niks toch?over wat je het best kunt doen..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:50

Aankomen en conditie behouden is natuurlijk niet echt iets dat per se samenop gaat...

Maar als het gaat om aankomen, dan zou ik als ik jou was toch gewoon kritisch letten op wat je eet. Tegen echt een ongezonde leefstijl valt niet op te sporten. Maar je kan prima normaal en lekker eten, zonder aan te komen. Daar hoort een pizza op z'n tijd of een bak Ben en Jerry's ook bij. Zolang je het maar niet elke dag doet.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 21:23

Janine1990 schreef:
Aankomen en conditie behouden is natuurlijk niet echt iets dat per se samenop gaat...

Maar als het gaat om aankomen, dan zou ik als ik jou was toch gewoon kritisch letten op wat je eet. Tegen echt een ongezonde leefstijl valt niet op te sporten. Maar je kan prima normaal en lekker eten, zonder aan te komen. Daar hoort een pizza op z'n tijd of een bak Ben en Jerry's ook bij. Zolang je het maar niet elke dag doet.

Natuurlijk niet, maar het sporten zorgt wel voor een vermindering in stress en een beter slaapritme. Ik eet gezond, maar niet altijd op de juiste tijd. Qua aankomen bedoel ik ook meer een vermindering in bespiering ipv echt kilo's aankomen. Ik ben minder fit, sneller moe en zit hierdoor ook zeker minder goed in mijn vel, wat ook weer een negatief effect op mijn studeren heeft.

Heb de fysio ook gemaild, maar hij geeft niet veel info behalve dat ik mijn oefeningen moet doen en niks mag forceren. Maar dit is voor mij eigenlijk niet genoeg en wil daarom kijken of er tips te vinden zijn voordat ik iets probeer wat sowieso niet zal werken. Informatie lijkt mij nooit verkeerd :)