Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
LS_fotos schreef:...er is een gezegde in psychologen trauma land dat luidt "the body bears the burden", chronische heftige stress is niet goed voor je gezondheid.HELP IK WEET HET NIET MEER!! Zelf ben ik jaren geleden gediagnostiseerd met Borderline, en daarbij een aantaal stempeltjes als PTSS, ADD, Dissocatieve stoornis, en klachten van depressiviteit. Daarbij heb ik ook nog reuma, en voor bovenstaande als mijn lichamelijke klachten slik ik echt behoorlijke serieuze medicijnen en veel!
Citaat:Waar moet ik beginnen om een duidelijk beeld te geven van het geen wat juist zo heftig is? Het gaat om het middelpunt dissociëren... Dissociëren komt voort uit mijn trauma, het wegraken op het moment dat ik niet meer voor mezelf insta, het leven te moeilijk word, ik herhaald word met mijn verleden, ik stress ervaar van afspraken en daarbij flip, als mijn Psygiater, Psycholoog en/of begeleiders op het juiste puntje zitten.
Citaat:Bij het minst geringste waarbij ik stres ervaar raak ik weg, drukte ? of teveel doen ineen week ? ik raak weg.
Citaat:Mijn dissociaties die duren een half uur tot enkele uren.
Tijdens een Dis worden er koude handdoeken in mijn nek gelegd, en me continue verteld waar ik ben, en dat ik uit het verleden moet komen en terug naar het heden. Dat het hier veel leuker is, hoe laat het is. Dat me paardjes op me staan te wachten, stellen me gerust etc.
Citaat:Nu woon in sinds Mei dit jaar begeleid bij een andere woonvorm na een opname van vorig jaar Januari, waarbij ik gelijk een contract verbod kreeg. De woonvorm waar ik nu woon is er bekent mee, en leert het steeds beter omdat het erg veel gebeurd. Wel vreet het energie van hun, maar voornamelijk van mij! Na een Dis ben ik DOODMOE, heb ik verschrikkelijke spierpijn omdat al mijn spieren verkrampen, strak staan en klappertand.
Citaat:Ik ben erg gesteld op 1 begeleider van het huis die is voor de volle 100% vertrouw, maar echter heb ik het met nog 2 andere begeleiders te doen waarvan we sinds vandaag 1 nieuwe hebben en een oude naar een andere locatie is overgeplaatst. En daarbij had ik een gesprek met mijn Psychiater + oude behandelaar die ik heel veel kwalijk neem en geen woord meer mee wou spreken. Voor mij was dit een hele angstige gebeurtenis waardoor ik WEER in een dissociatie geraakt ben en er wel 4 uur ingehangen heb. Ik lag in bed mijn spieren troken overal gigantisch samen was aan het trappen naar de muur en ondanks dat ik naar die afspraak moest zijn me ouders geweest en is mijn begeleider bij me gebleven heeft me gerust gesteld, en zo viel ik steeds in slaap en zodra ik weer erin zakte haalde ze me er net optijd weer uit.
LS_fotos schreef:Wat heb je grappige uitsparen, en zo waar!! Bedankt voor je reactie.
Wat betreft natte koude handdoek wil ik terug komen op het eventuele nut daarvan. Dit is voor veel mensen die dissen een punt om terug te keren in de realiteit. In het verleden heeft het mij ook geholpen, maar sinds ik dieper dissocieerde niet meer. Wel vind ik het fijn een natte handdoek omdat ik het bloedje en bloedje heet krijg in een dissociatie.
Citaat:Wat betreft geur en ruiken etc, zou ik zeggen mijn hondje. Maar die woont thuis bij mijn ouders.
Waar ik nu begeleid woon mag mijn chihuahua niet wonen. In mijn vorige begeleid wonen huis mocht hij 1 dag op medisch advies bij mij slapen, dat werden er uiteraard steeds meer, dit gaf mij wel gevoel van veilig. Helaas is dat op de plek waar ik nu ben niet mogelijk.
Verder ruiken: de paarden, de strolucht, de hooilucht maar dan wel echt van stal. En dus niet los van zeg maar. Dus een lastig iets om te gebruiken.
Theeleut ben ik helaas niet.
En ik ben al maanden te overprikkelt voor harde muziek. Zachtjes muziek aan kan me soms al prikkelen, dit heb ik altijd al gehad. Terwijl ik soms tegenover gesteld ervan op knap.
Aanrakingen kunnen mij nog meer beangstigen of voelen, want op zo'n moment weet ik wel wie mijn hand bijv vastpakt heel apart dat.
Citaat:Wat betreft die lui waarom in vanmiddag in de hoge diepe zee zat is hun houding, en eentje daarvan is betrokken bij een aspect waardoor ik er vorig jaar Januari bijna niet meer was. Dit is alleen een gevecht tegen de bierkraaien hun woord tegen het mijne.
Nu kreeg ik alleen steeds groeps therapie en opnames aangeboden. Maar mijn vraag was 1 op 1 behandeling. Die werd me al die tijd geweigerd tot 2 weken terug mis ging op het ggz. Ze hadden de afspraak van vandaag voor mij verzwegen, en vanochtend pas aangekondigd omdat ik extra stress bij afspraken. Nog een reden om padje af te gaan..
heidiLOVER schreef:Ik kan je geen tips geven, maar weet wel wat het is uit mijn directe omgeving.
Wil je dus heel veel succes wensen en hoop dat je goede tips zult krijgen en dat het dissociëren uiteindelijk minder zal worden.
mala26 schreef:Ik wil je even heel veel sterkte wensen.
Heb een kennisje ook met bordeline en DIS, en heb meerdere keren bij haar meegemaakt dat ze 'verdween'.
Kan je niet heel veel advies geven aangezien ik verder geen ervaring hier mee heb maar wil wel meegeven dat het misschien tijd is om opzoek te gaan naar een andere psycholoog. Niet iemand die je op je zwakke plek zit en je dan triggert naar een DIS. Daar heb je helemaal niks aan lijkt mij.
tamary schreef:Even heel simplistisch vanuit label freeze wat hier langs kwam voor wat jij dis noemt. Omzetten van die stress reactie in beweging mogelijk? Niet therapie praatje in een kamer, maar met iemand die je echt vertrouwd + paard/hond (veilig) stuk wandelen terwijl je gesprek hebt? Dan kan je mogelijk je freeze omzetten in gecontroleerd vlucht door het bewegen en dat makkelijker laten afvloeien omdat je voor je gevoel weg kan lopen.