Hoe krijg ik 'afvallen' in mijn systeem?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Hoe krijg ik 'afvallen' in mijn systeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 12:08

Huidige gewicht en lengte: 75kg, 1m74
Doel gewicht: 68kg
Termijn: 3 maanden
Sport en beweging: 4x in de week paard met alle bijbehorende klussen, 1-2x in de week anderhalf uur intensief (KungFu, helft kracht/conditie training, helft vorm/sparren)
Huidige voeding: Slecht. Bagger. Eet de ene dag alleen diner, andere dag de hele dag door. 1x per week MacDonalds (daar werk ik op de zaterdag, en met karting is dat zo verdomd goedkoop,... en verslavend). Heb op de dagen dat ik naar Kungfu ga maar een half uur om te koken+eten, dus dat is al 1-2x in de week magnetron/noodles/boterham.

Mijn probleem is dat ik prima weet wat gezond eten is, maar ik het niet in mijn systeem kan krijgen. Ik heb nu doordeweeks dagelijks stage op kantoor van 9 tot 5, en daarna ofwel door naar stal, ofwel door naar KungFu. Boodschappen doe ik in de pauze van stage of op de soms vrije vrijdagavond. De dagen dat ik naar de paarden ga beslis ik niet zelf wat er op het menu staat, maar is meestal wel redelijk gezond.

Dus... Help! Hoe krijg ik dit in mijn systeem? Dagelijks een gezond ontbijtje, gezonde lunch en tussendoortjes... Het kost tijd, het kost moeite, het kost geld, ik heb geen inspiratie... Doordat ik vrij veel beweeg, red ik het ook echt niet op een cracker met magere worst of een stukje komkommer :+

Kimmiee_D

Re: Hoe krijg ik 'afvallen' in mijn systeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:12

Een gewichtsconsulent.

Daar loop ik sinds 2 maanden bij en ben in die tijd 5 kg kwijt geraakt.

Ik krijg zelfs 125 euro via zorgverzekering vergoed er voor.

Mijn consulent helpt me met het omgooien van me eet patroon. En zet ook dingen op papier. Plus je hebt dan een stok achter de deur als je bij zo iemand loopt.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:14

Kost tijd. Denk dat ik wel maanden bezig ben geweest voordat de knop om ging. Daarna een diëtiste ingeschakeld en nu toch al meer dan 5 kilo kwijt. Wat ik wel geleerd heb, let niet op je tijdsdoel. Je kunt er beter langzaam over doen dan snel.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:18

Wat mij enorm helpt zijn grotere porties koken op dagen dat je wel tijd hebt. In het weekend kook ik bijvoorbeeld ook voor de woensdag waar ik dan een half uurtje tijd heb om te eten, tot die tijd gaat het in de vriezer en die woensdag hoef ik alleen maar op te warmen en eet ik toch redelijk gezond.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 12:22

@Kimmiee_D: Wat is het verschil tussen een gewichtsconsulent en een dietiste?
Ik ben op dit moment aanvullend verzekerd (draai quitte met de kosten voor die aanvullende met de vergoeding voor mijn lenzen), dus best kans dat ik daar ook voor verzekerd ben.
Maar... Is dat niet binnen kantoor uren? Of kan ik daar ook een keer op een vrijdagavond/zaterdag middag terecht?

@maj0: Kost tijd... Verdorie. Ik had een veel gezonder eetpatroon, wel onregelmatig, maar iig niet onregelmatig fastfood en veel minder ongezonde snacks. Ik schatte 3 maanden wel al een hele ruime termijn? Dat is 13 weken... Is dus ongeveer een halve kilo per week, en met iets minder ben ik ook al tevreden. Of is dat alsnog te snel?

@mystery1980: Dat doe ik inderdaad wel ja, als ik kook. Ik kook echter maar hooguit 1x per week :') De rest ben ik bij de paarden, of heb ik geen tijd door sport, en 1x in de week eet ik bij mijn ouders. Ik zou wel vrijdag kunnen koken voor dinsdag. ALS ik dan kook, want vaak ga ik nog een extra dag naar stal toe :+

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:26

Op een gegeven moment gaat de knop wel om en dan zorg je wel dat je weer gezonder gaat eten. Teminste dat was bij mij zo. Of je termijn goed is dat is iets waar je vanzelf achter komt.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:31

Bij een gewichtsconsulent tenminste mijne. Mag je best af en toe snoepen. En daar worden ze dus niet boos om of wat dan ook.

Toen ik net was begonnen ben ik ook echt streng geweest voor mezelf 2 weken lang niets qua zoet eten. Had wel hoofdpijn maar dat kwam omdat me lichaam zo aan suikers was gewend.

Ik dronk ook voor cola. Nu water, spa rood of spa rood met vleugje van een smaakje. En vind cola eigenlijk niet echt meer lekker.

Verder krijg ik nu als ik juist weer even iets zoets snoep daar juist hoofdpijn van.

Zat ook een keer met dat ik uiteten zou gaan voor zoveelste jaar trouwdag van ouders en een personeelsuitje.

Dus ik vragen of dat nog wel kon en dat maakte niets uit mocht alles eten en drinken wat ik wilde want de kgs die er nu al af waren komen er niet in 1 keer weer aan.

Mijn consulent werkt van maandag tm vrijdag. Maar kan per consulent verschillen.

Ik loop met zorg verzekering bij zilverenkruis.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:53

Nirvana_ schreef:
Huidige gewicht en lengte: 75kg, 1m74
Doel gewicht: 68kg
Termijn: 3 maanden

Over alles valt te debatteren, maar of dit nodig is?
Bedenk ook, dat een goed gesperd boktmeisje met maatje 40 of 38 of welk cijfer dan oom zwaarder is dan iemand die niet sport.
En: ik ben de documentaire "beperkt houdbaar" nog niet vergeten: aan vrouwen worden idiote dan wel onmogelijke eisen gesteld.
Een beetje vrouw heeft vetrolletjes nodig om te menstrueren, "om vrouw te zijn", punt.

Citaat:
Huidige voeding: Slecht. Bagger. Eet de ene dag alleen diner, andere dag de hele dag door. 1x per week MacDonalds (daar werk ik op de zaterdag, en met karting is dat zo verdomd goedkoop,... en verslavend). Heb op de dagen dat ik naar Kungfu ga maar een half uur om te koken+eten, dus dat is al 1-2x in de week magnetron/noodles/boterham.

Mijn probleem is dat ik prima weet wat gezond eten is, maar ik het niet in mijn systeem kan krijgen. Ik heb nu doordeweeks dagelijks stage op kantoor van 9 tot 5, en daarna ofwel door naar stal, ofwel door naar KungFu. Boodschappen doe ik in de pauze van stage of op de soms vrije vrijdagavond. De dagen dat ik naar de paarden ga beslis ik niet zelf wat er op het menu staat, maar is meestal wel redelijk gezond.

....."het kost wat tijd" - je hebt tijd nodig om zorgvuldig met je lichaam om te gaan, ipv de verleiding om er in no time fast food in te smijten.
En de fastfood smaakt ook nog eens verleidelijk - bingo.

Gooi dus je systeem om.

NIET door psychologen werk etc, maar gewoon besluiten en uitvoeren: "ik vind dit belangrijk, dus trek ik er tijd voor uit, wat het zwaarste weegt, moet ook maar als het zwaarste tellen - dan maar niet vooraan meedoen in die ratrace".

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 13:08

Consulent die ma-vr werkt is dus al onmogelijk... Dat gaat echt niet lukken := Misschien zodra stage voorbij is en ik weer schooltijden heb, maar dat is pas eind februari, en ik wil juist dan afgevallen en fitter zijn.

@ Janneke: Het gaat me zowel om wat gewichtsverlies (ben bij 70kg ook happy, maar als ik 70 als doel stel komt er niks van) als om het veranderen van mijn eetpatroon. Die is gewoon sinds de zomervakantie echt verschrikkelijk slecht, en ik zal alleen maar blijven aankomen als ik zo door ga. Ik weet dat als ik een paar kilo kwijt ben, het veel makkelijker wordt om te sporten. Goed gespierd ben ik momenteel ook niet meer. :+

Systeem omgooien, dus. Yep. Ben ik met je eens, maar hoe :D Inderdaad prioriteit stellen... Dat is iig een belangrijke. Maar ik zit ook verschrikkelijk met de praktische aanpassingen in het dagelijks leven. Wat kan ik als lunch eten dat niet boordevol koolhydraten zit, maar me wel genoeg geeft om de dag mee door te komen? Wat zijn tussendoortjes die niet te ongezond zijn, maar wel lekker?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:23

...persoonlijk ben ik niet van de tussendoortjes: geef jezelf goed te eten tijdens voertijd, ;) dan hoort het niet nodig te zijn. (Lekker veel eiwit helpt hierbij, koolhydraten kunnen vrij snel weg zijn. )

Falaffelbolltjes, goemoesspread op brood (kikkerewten prut in het Nederlands), een stevige hand noten, goyjizaadjes, of eventueel een hardgekookt ei leveren stuk voor stuk bakken eiwitten.
Of investeer in een goede thermoskan en vervoer je eigen soep, met eiwitten uit bijvoorbeeld linzen, plus groenten en lekkere smaken.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:24

Nirvana_ schreef:
Consulent die ma-vr werkt is dus al onmogelijk... Dat gaat echt niet lukken := Misschien zodra stage voorbij is en ik weer schooltijden heb, maar dat is pas eind februari, en ik wil juist dan afgevallen en fitter zijn.

@ Janneke: Het gaat me zowel om wat gewichtsverlies (ben bij 70kg ook happy, maar als ik 70 als doel stel komt er niks van) als om het veranderen van mijn eetpatroon. Die is gewoon sinds de zomervakantie echt verschrikkelijk slecht, en ik zal alleen maar blijven aankomen als ik zo door ga. Ik weet dat als ik een paar kilo kwijt ben, het veel makkelijker wordt om te sporten. Goed gespierd ben ik momenteel ook niet meer. :+

Systeem omgooien, dus. Yep. Ben ik met je eens, maar hoe :D Inderdaad prioriteit stellen... Dat is iig een belangrijke. Maar ik zit ook verschrikkelijk met de praktische aanpassingen in het dagelijks leven. Wat kan ik als lunch eten dat niet boordevol koolhydraten zit, maar me wel genoeg geeft om de dag mee door te komen? Wat zijn tussendoortjes die niet te ongezond zijn, maar wel lekker?

Kan per consulent verschillen hè welke dagen ze werken.

Kan zo thuis wel even foto maken van de gezonde tussendoortjes lijst en de snoep tussendoor lijst.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:49

klinkt als een schema wat gewoon te druk is, goed eten kost tijd en vermoeidheid zorgt voor lekkere trek. Kun je niet eerst koken voor je naar de paarden gaat?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 14:08

@ Janneke: Dat is misschien ook wel weer zo.. Al lees je echt heel vaak dat tussendoortjes juist goed zijn (dus om 6x per dag iets te eten).
... Ik hou het liever bij dingen die ik ken eerlijk gezegd :') Wat je nu allemaal noemt is me echt abracadabra :=

@Kimmiee_D: Dat zou super zijn! En klopt, ik ga er iig eens achteraan om te kijken wat er bij mij in de omgeving zit en vergoedt wordt.

@mystery1980: Is misschien ook wel zo... Maar ik zal het er toch mee moeten doen t/m januari. Ja, of minder gaan sporten, maar ik betwijfel of dat effect heeft. Stage en paarden liggen dichtbij elkaar, mijn huis op 25/35 min rijden. Dan zou ik pas rond half 8 bij de paarden kunnen zijn. Dan nog trainen, stallen doen, klussen doen, ben ik helemaal pas om 11u klaar :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:17

Nirvana_ schreef:
@ Janneke: Dat is misschien ook wel weer zo.. Al lees je echt heel vaak dat tussendoortjes juist goed zijn (dus om 6x per dag iets te eten).
... Ik hou het liever bij dingen die ik ken eerlijk gezegd :') Wat je nu allemaal noemt is me echt abracadabra :=

:j :j :j

"Op jouw huidige manier gaat het niet, kijk dus eens rond in de abracadabra.." ;)

Mbt tussendoortjes: beter "beleid maken met een appel dan drop snoepen", maar een gezond lijf hoort uren en uren zonder eten te kunnen functioneren zonder te gaan trillen.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:31

Dit zou ik kunnen zijn, ts. Ik ben ook in de zomervakantie heel veel aangekomen en loop nu ook stage van 7 tot half 5. Nu sport jij wel meer als mij, ik heb niemand om mee naar de sportschool of wat dan ook te gaan, dus hier ontbreekt het wel aan motivatie om te gaan sporten in de wintermaanden.

Wat ik vooral gemerkt heb is dat ik ook de gezonde opties in huis moet hebben. Dus in plaats van iedere ochtend Liga's mee te nemen kan ik nu ook bananen of wat dan ook meenemen. Verder werk ik ook heel kinderachtig met sticky notes, hierop staat per 0,5 kilo een gewicht. Van mijn huidige gewicht naar mijn streefgewicht. Iedere keer als ik weer een 0,5 kilo afgevallen ben mag ik er één weghalen. :o . Beetje kinderachtig maar het helpt, zo houd ik motivatie wat betreft de gezonde voedingskeuzes :j .

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:32

Je tussendoortjes kun je erg simpel aanpakken. Neem 2 appels of andere fruitstukken mee, en laat koekjes ed thuis. Iets anders heb je dan niet.
Heb je trek, drink dan eerst een glas water vaak is je trek dan al minder.
En probeer toch echt te koken en dan meerdere porties te maken en deze in te vriezen.

Bij de lunch kun je zoveel bedenken.
Zoals hier boven genoemd Hummus(kikkererwten prut :') ) of ander magerder broodbeleg wat wél goed vult. Er is heel veel, en zoveel meer dan mensen denken.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:39

Het is een kwestie van slim plannen. Mijn dagen zitten vaak overvol waardoor ik weinig tot geen tijd heb om te eten. Daarom plan ik vooruit.
Ik doe 1x per week boodschappen om alle supermarkt verleidingen te weerstaan en niet op de dag zelf hoef te bedenken wat ik ga eten (dat wordt namelijk over het algemeen makkelijk). Mijn planning voor aankomende week kwa werk, hobby en sport is ook al duidelijk, daar stem ik ook mijn eten op af. Op lange dagen zorg ik er bijvoorbeeld voor dat ik niet ook nog eens lang in de keuken sta, maar dan maak ik bijvoorbeeld kip met rijst en groente.
Dan maak ik ook na het afwassen en de keuken opruimen mijn lunch voor de volgende dag al klaar en zet ik mijn tussendoortjes klaar. Als ik dan te laat wakker ben dan trek ik alles uit de koelkast en heb ik voldoende eten mee om de dag door te komen.
Zelfs ontbijt denk ik over na. Ik hou er niet van om iedere dag hetzelfde te eten, dus ik varieer tussen skyr (yoghurt), speltbrood en crackers. Ik zorg dus dat ik brood uit de vriezer heb, yoghurt in huis heb en crackers heb.

Gewichtconsulentes en Dietisten zijn best interessant om een keer heen te gaan, maar je geeft aan dat je weet wat gezond eten is. Verander niets aan wat je eet en begin eens met iedere dag opschrijven wat je eet en hoeveel. Doe dit twee weken en kijk terug naar wat je hebt gegeten.
Vervang dit een voor een voor gezonde dingen. Begin bij je ontbijt en tussendoortjes, dan je lunch en daarna je diner. Probeer je frisdranken en koffie te vervangen voor water en groene thee om het af te maken.