ziek en stoppen met roken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

ziek en stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 09:20

Goedemorgen.
Ik heb me net ziekengemeld op 't werk. Zaterdag al last van 'm keel, zondag ook en errug koud (in huis was het 23 graden) en vandaag nouja hou maar op.... de griep te pakken helaas.
Ik dacht ach als ik dan toch ziek ben, kan ik net zo goed stoppen met roken. Je hoort zovaak dat mensen niet roken als ze ziek zijn.... ik niet hoor, ik rook altijd als een schoorsteen als ik ziek ben. Wat er ook gebeurd altijd blijven roken is mijn motto tot nu toe geweest.
Ik heb al een paar stoppogingen gedaan, maar die zijn tot nu toe altijd mislukt. Doordat ik zo duizelig werd, me totaaaaaal niet meer kan concentreren en begin te riebelen begon ik vaak dezelfde dag alweer. Nu probeer ik te denken.... ik voel me al verre van goed omdat ik ziek ben, als ik nu meteen stop, dan vallen de ontwenningsverschijnselen misschien wel mee. Vaak ben je ongeveer 3 dagen ziek en om te ontwennen zeggen ze ook dat je je de eerste 3 dagen vervelend voelt. Dus ik dacht, ik kom maar niet door het eerste deel van de ontwenningsverschijnselen door, laat ik het nu eens op deze manier proberen.
Ik vindt het leuk als je een berichtje achterlaat en misschien wel tips hebt.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:37

Ik zou het zelf juist lastig vinden om te stoppen als ik een paar dagen thuis zit, en weet dat ik ieder moment naar de sigaretten kan grijpen. Zo gaat dat met mij en snoepen in ieder geval :)) Aan de andere kant: je moet ergens beginnen (ehh, stoppen)! Dus heel veel succes de komende dagen *\o/*

Elin_

Re: ziek en stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:39

Ik doe met je mee! Hier ook een roker. en momenteel ziek met veel keelpijn dus dat (probeer ik) weerhoudt me van het roken

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:40

Je kan via de HA stoppen. Ligt aan de zorgverzekering maar meestal krijg je het vergoed. Je kan dan kiezen uit pleisters of pillen. Ik ben nu twee weken gestopt met de pleisters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:47

Als je toch thuis bent, kan je meteen alles weggooien wat je aan roken herinnert. Sigaretten, aanstekers, asbakken. En dan echt alles, zodat je niet nog een half pakje tegenkomt in het dashboardkastje van je auto bijvoorbeeld. Bij mij waren ook peuken een risico. Ik was zo'n junk toen ik stopte, dat ik op labiele momenten mezelf in staat achtte een oude peuk uit de asbak van mijn auto te vissen en op te steken. :oo Dus ik heb echt alles weggegooid.

Ben nou 11 jaar zonder sigaretten. *\o/*

Men zegt dat de eerste ontwenningsverschijnselen 2 a 3 weken duren. Dat is ook mijn ervaring. Daarna werd alles weer een beetje normaal in m'n leven. Maar die periode was echt afzien. Ook voor mijn man. :D

Succes!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:49

Ik raad persoonlijk pleisters, nicotinekauwgum en zo, af. Je schuift dan de onthoudingsverschijnselen voor je uit.
Je bent gestopt met roken Chanica, maar niet met nicotine.
NB. Ik ben een ex roker, zonder derrgelijke hulpmiddelen gestopt indertijd.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 10:40

Ik heb het ook wel eens met hulpmiddelen geprobeerd. Pleisters, kauwgom, spray, e sigaret, noem maar op of ik heb het geprobeerd haha. Helaas krijg ik overal bijwerkingen van. Sigaret, spray en gom krijg ik heftige keelpijn van en Pleisters ontzettend veel jeuk. Tot nog toe gaat het redelijk. Ben lekker alleen thuis. Kids op school, manlief aan het werk, dus kan me ook niet afreageren op hun, met als gevolg dat ik me ook helemaal niet gespannen of chagrijnig voel! Ja af en toe heb ik er zin in, maar dan ga ik even wat doen en dan is de trek snel weg. Wel ben ik wat licht in m'n hoofd, maar die ga ik nu maar eens afschuiven op 't ziek zijn en niet op een ontwenningsverschijnsel . De kunst is om jezelf niet gek te maken (zo ervaar ik het) eerder dacht ik altijd: magniet magniet magniet, daar werd het heel erg moeilijk van als je elke seconde dacht: magniet magniet magniet. Nu heb ik dat niet, als ik nu zin heb in een peuk probeer ik wat anders te bedenken. Bv nou straks ga ik even tv kijken en daarna even slapen. Op die manier ga ik vanalles denken en zolang ik aan het denken ben, vergeet ik die peuk. En ja soms sluipt ie er wel in hoor, maar zolang ik m'n gedachtes bezichtiging kan houden en van magniet magniet magniet af kan houden, lijkt het tot nu toe aardig mee te vallen. Wel voel ik een druk net onder m'n borst als ik hoest. Geen idee of dat een afkick verschijnsel is of dat het de spieren zijn ivm de griep. Naja we zien wel

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:07

3 week geleden ben ik gestopt. Alle sigaretten uit huis, want als het er ligt dan gaan we binnen een week weer beginnen. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. -:) Ik hou het nu dus al 3 week vol en voornamelijk de eerste paar dagen vond ik het lastigst. Elke keer maar weer wat eten als ik zin kreeg in een sigaret en juist daarna meer zin hebben in een sigaret, omdat je net gegeten hebt. Maar dat gevoel daar ben ik nu vanaf. Het valt me nu wel op dat alles ineens zo ontzettend zout is en dat ik beter ruik (voornamelijk vieze luchtjes). In hoeverre dat een voordeel is... :')

Volhouden en hard zijn voor jezelf!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:02

Met pleisters bouw je de nicotine af en heb je minder last van afkickverschijnselen. Morgen moet ik weer en ga dan over op de helft van de zwaarte zeg maar. Doordat ik hele dagen thuis ben is de verleiding groter om er eentje te pakken maar ben van plan door te zetten.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:08

Cold Turkey stoppen is het best, de eerste 72 uur zijn het ergst, maar ook die gaan gewoon voorbij en als je nou echt zin hebt, ga dan ff je tanden poetsen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:10

chanicha schreef:
Met pleisters bouw je de nicotine af en heb je minder last van afkickverschijnselen. Morgen moet ik weer en ga dan over op de helft van de zwaarte zeg maar. Doordat ik hele dagen thuis ben is de verleiding groter om er eentje te pakken maar ben van plan door te zetten.

Ik ken de theorie... Ik ken ook een heleboel mensen die gestopt zijn met roken maar nog net zo verslaafd zijn aan nicotinekauwgum (maar dat is hier zonder recept te kopen, dat is geloof ik niet het geval in Nederland?).

Mijn mening is dat je die lichamelijke afkick verschijnselen het beste zo snel mogelijk achter je kunt laten, je bent het meest gemotiveerd aan het begin van het stopproces (dat minstens een jaar duurt).

Daarna komt nog een gevaarlijke periode, het uit gewoonte weer beginnen, bijvoorbeeld op een feestje bij een biertje, hoort erbij, gezellig, ik stop er dan toch morgen weer mee....In ieder geval een valkuil waar ik zelf wel eens in ben beland.
Maar goed inmiddels bijna twintig jaar rookvrij.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:12

Ik ben op 12 augustus gestopt en vond het zelf niet heel lastig.
Mijn amandelen werden verwijderd, hier had ik erg veel last van.
Ik kon niet roken door de keelpijn dus meteen maar gestopt.
Toen de keelpijn over was, was het wel even doorbijten.

Mij heeft de app "quitnow" heel erg geholpen.
Deze houdt bij hoeveel dagen je bent gestopt, hoeveel sigaretten je niet hebt gerookt, hoeveel geld je hebt bespaard en hoeveel tijd.
Heel veel succes gewenst!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:15

Lekker stoppen, als je opgeknapt ben voel je je dubbel zo goed. Het hele stuk over het fysiek afkicken zit volgens mij nog meer tussen je oren dan in je lijf. Het zit vast ook in je lijf hoor maar omdat mensen er zo op gefixeerd zijn als ze stoppen lijken de verschijnselen erger dan ze zijn volgens mij. Maar das een mening gebaseerd op persoonlijke ervaringen. :D

Ik rook niet meer (1,5 jaar geleden gestopt) en het is HEERLIJK! Go for it!

edit: ik zie de app quitnow, die werkte voor mij motiverend. :j Langzamerhand vergat ik dat ik ooit gerookt heb en keek ik er steeds minder op.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:59

Ik heb nooit gerookt maar wens je veel succes en beterschap

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 13:08

Heb het al een aantal x met de app geprobeerd. Nadeel daarvan vindt ik dat je om de paar uur herinnerd wordt dat je aan het stoppen bent doordat er een popup omhoog komt.
Ik heb wortels in huis. Als ik zin heb in een peuk neem ik een wortel. Ook ga ik mijn eetpatroon niet aanpassen zoals ik de vorige pogingen wel gedaan heb. Ik eet en drink gewoon wat ik anders ook zou doen (zover dat nu wil ivm spugen)
Het wordt nu langzaam aan wel wat lastiger. Maar ik heb een topic over redbull verslaving gelezen en daarin zei iemand. Hoe harder het monster gaat schreeuwen dat ie redbull (sigaret) wil, hoe dichter het monster bij zijn dood is. En dat vond ik wel een hele motiverende uitspraak/gedachte. Dus op zware momenten denk ik dan maar, mijn nicotine monster is dicht bij zijn dood dus hup, doorzetten!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:15

Ir111 schreef:
Het hele stuk over het fysiek afkicken zit volgens mij nog meer tussen je oren dan in je lijf.

:j :j :j

Klopt als een bus. Het is vooral een geestelijke verslaving. Ik rook nog steeds, maar kan makkelijk een week niet roken. :D

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 15:43

De methode af en toe roken daar geloof ik niet zo in. Voor mij wordt het of stoppen of blijven roken. Heb ook wel geprobeerd te minderen, maar dat is nog beroerder als in 1x stoppen. Begin het nu wat moeilijker te krijgen.. licht in m'n hoofd wat ik net al zei, maar nu beginnen de spieren in m'n schouders zich aan te spannen, wat inhoud dat als er iets niet gaat zoals ik wil dat er dan een vloekserenade komt en ik lekker kortaf en chagrijnig ben. Naja, manlief is er vanavond niet en de kindjes gaan vaak boven hun eigen dingen doen, dus kan vanavond niet zoveel kwaad.
En vooral blijven onthouden voor mezelf, hoe harder het nicotine monster schreeuwt, hoe dichter hij bij z'n dood is

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:46

chanicha schreef:
Je kan via de HA stoppen. Ligt aan de zorgverzekering maar meestal krijg je het vergoed. Je kan dan kiezen uit pleisters of pillen. Ik ben nu twee weken gestopt met de pleisters.

Ik ben nu 1 jaar en 2 maanden gestopt met die pillen via de huisarts.
Het stoppen omdat je ziek bent, werkte bij helaas niet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:47

idylle schreef:
Heb het al een aantal x met de app geprobeerd. Nadeel daarvan vindt ik dat je om de paar uur herinnerd wordt dat je aan het stoppen bent doordat er een popup omhoog komt.
Ik heb wortels in huis. Als ik zin heb in een peuk neem ik een wortel. Ook ga ik mijn eetpatroon niet aanpassen zoals ik de vorige pogingen wel gedaan heb. Ik eet en drink gewoon wat ik anders ook zou doen (zover dat nu wil ivm spugen)
Het wordt nu langzaam aan wel wat lastiger. Maar ik heb een topic over redbull verslaving gelezen en daarin zei iemand. Hoe harder het monster gaat schreeuwen dat ie redbull (sigaret) wil, hoe dichter het monster bij zijn dood is. En dat vond ik wel een hele motiverende uitspraak/gedachte. Dus op zware momenten denk ik dan maar, mijn nicotine monster is dicht bij zijn dood dus hup, doorzetten!

Amandelen en/of walnoten eten helpt daar heel goed bij, zijn ook gezond

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:52

Ts goed bezig.
Mijn man is 7 jaar geleden gestopt, van de ene op de andere dag.
Eerste 3 weken waren verschrikkelijk voor ons allemaal.
Het is gelukkig goed gekomen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:54

Nou, manlief is inmiddels thuis en heb hem gevraagd of die buiten of boven op z'n kantoor wil gaan roken en dat wilde Hij wel. Heb het nu wel erg lastig. Heb het bloedheet maar geen idee of dat koorts is of afkick verschijnsel. Ook heb ik wat last van een drukkende hoofdpijn. Ik ga er maar vanuit dat het allemaal door de griep komt. Maar van mij mag het bedtijd zijn dan kan ik tenminste lekker gaan slapen en hoef ik even niet aan de sigaretten te denken

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:03

Hier ook een tijdje duizelig geweest na stoppen met roken. Daardoor, toen het stopte na een paar weken, had ik een goede stimulans niet meer te beginnen: anders was die draaierigheid voor niets geweest :') Nu drie jaar zonder en het is heerlijk!

Edit: de eerste echt moeilijke dagen ging ik s avonds zo vroeg mogelijk naar bed, omdat ik de avonden het moeilijkst vond. Slik wat vitaminen bij en drink voldoende. Ik stortte me op thee en Malba toast, jottem, maar het hielp mij wel!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:13

Ik ben wel gestopt na een hele stevige griep. Al een paar dagen niet kunnen roken. Daarna mn pakje samson op de kast gelegd en na een half jaar maar weggegooid. Op moeilijkere momenten ging ik ff rustig zitten appeltje doen. Wel t moment nemen die je anders zo roken, maar dan met appeltje,

Succes, ik rook nu 11 jaar niet meer. Als je t echt wilt is het makkelijk.
Afvallen, pfff, dat is pas moeilijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:16

Als je 't echt wil, komt het goed. :j Wat truus ook al zegt.
En het word alleen maar makkelijker, niet moeilijker.
De eerste dagen/weken nadat ik stopte had ik vaak echt zo'n zin, echt moeilijk te bedwingen.
Langzaam maar zeker werd dat gevoel minder heftig, en kwam het minder vaak voor. Na een paar maanden konden er mensen naast me een sigaret roken zonder dat het me ook maar iets doet. :D

Wat wel hielp is dat ik samen met mijn vriend stopte, het idee dat hij nog steeds braaf door zou gaan terwijl ik zou "falen" en er toch 1 zou pakken vond ik zo verschrikkelijk dat alle zin in een sigaret me verging als ik daar aan dacht. :o

Edit; het is nog maar 2 jaar ofzo, er liggen nog steeds ergens spullen om te klikken in een kastje. :') Doet ons niks haha.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 09:38

Goedemorgen allemaal, op naar dag 2!
Ze zeggen wel eens dat de 2e en 3e dag de moeilijkste zijn. Ik heb al zeker 20 stoppogingen gedaan, waarbij ik 2x op dag 2 weer begon en 1x op dag 3. De rest begon ik allemaal op m'n stopdag zelf alweer. Ik heb nu toch wel de meeste zin in een peuk als ik het vergelijk met gisteren, dus het zou best eens kunnen dat het vandaag moeilijker wordt. Gisteren mega veel gehoest maar of het door de griep komt of omdat m'n longen zich schoonmaken, geen idee.
Ik merk wel dat jullie berichtjes me goed doen! Als ik het ff moeilijk heb, lees ik jullie berichten en dan kan ik er weer even tegen.