Kleur vullingen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Welke kleur vulling heb jij?

Zilverkleurig
4 (6%)
Wit
61 (93%)

Totaal aantal stemmen: 65

madeliefw

Kleur vullingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 20:50

Ik heb zelf nog nooit een gaatje gehad, maar zou erop staan dat ze deze met een witte kleur vulling zouden vullen. Mijn vriend heeft een tandarts die nog steeds met zilverkleurige vullingen vult. Hij heeft ook best vaak een gaatje dus het ziet er niet echt top uit zijn gebit met al die zilverkleurige vullingen. Mijn vraag aan jullie is: krijgen jullie ook nog zilverkleurige vullingen? Of misschien is er een tandarts (assistente) die weet welke vullingen het beste zijn? Ik ben benieuwd!

doezel2

Re: Kleur vullingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:55

Hier. Wit

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:59

Hier ook wit. Heb al een aantal vullingen zitten, maar zou niet meer weten waar want je ziet ze niet.
Ik dacht dat zilverkleurige vullingen al lang verleden tijd waren joh. :?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:02

Witte vullingen staan inderdaad veel mooier, maar amalgaam, de zilveren, gaan veel langer mee. Maar ik dacht eigenlijk dat alle tandartsen alswel over waren naar witte.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:03

Zilverkleurige zijn echt van lang geleden, daar zat kwik in geloof ik. Was niet zo heel gezond.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:05

als het echt een mega gat is, dan krijg ik zilver. Kleine gaatjes gaan met wit :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:13

Is niet meer van deze tijd, de tegenwoordig gebruikte composieten (= witte vullingen) zijn kwalitatief uitstekend. De eerste composieten waren niet goed, maar inmiddels zijn ze enorm ver doorontwikkeld.
De amalgaam vullingen gaan niet meer per definitie langer mee. Ze hebben ook als nadeel dat ze niet bevestigd zijn aan de tand en er op den duur altijd zgn randlekkage ontstaat. En door temperatuursveranderingen in de mond zet metaal uit en krimpt het ook, op den duur zal de kies hierdoor scheurtjes gaan vertonen en zal bijvoorbeeld één van de knobbels afbreken.
Overigens is 'best vaak een gaatje' ook niet ok, dus goede voorlichting krijgt je vriend blijkbaar ook niet. Gaatjes ontstaan niet zomaar.

kirri schreef:
als het echt een mega gat is, dan krijg ik zilver. Kleine gaatjes gaan met wit :j

Vreemd, amalgaam heeft geen voordeel tov composiet. Bij een goed uitgevoerde techniek (o.a. goed droog, laagjes dakpansgewijs) is daarnaast de kans op nabezwaren bij composiet kleiner dan bij amalgaam.
Overigens zal je als je in Zweden naar de tandarts gaat geen amalgaam meer krijgen, is sinds 2009 verboden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:18

OMG!!
Serieus??
Hoe oud is die tandarts??

Al minimaal 15 jaar wit compositiet.

Waarom krijgt je vriend zilverkleurige?
Ik zou een goede tandarts gaan zoeken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:20

batje schreef:
Witte vullingen staan inderdaad veel mooier, maar amalgaam, de zilveren, gaan veel langer mee. Maar ik dacht eigenlijk dat alle tandartsen alswel over waren naar witte.

Niet waar.
De moderne composiet is zelfs beter.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:22

Ik heb witte, behalve eentje boven achter, die kon alleen grijs, maar dat zie je toch niet :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:23

Bestaan er nog amalgaamvullingen :? Wat ouderwets! Ik heb alleen maar witte, hoe groot gat het ook is en waar het ook zit :j

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:25

Hier was het altijd wit, behalve toen ik jonger was (5 jaar) heb ik een gaatje gehad en die is met zwart opgevuld.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:26

gabyfedde schreef:
Is niet meer van deze tijd, de tegenwoordig gebruikte composieten (= witte vullingen) zijn kwalitatief uitstekend. De eerste composieten waren niet goed, maar inmiddels zijn ze enorm ver doorontwikkeld.
De amalgaam vullingen gaan niet meer per definitie langer mee. Ze hebben ook als nadeel dat ze niet bevestigd zijn aan de tand en er op den duur altijd zgn randlekkage ontstaat. En door temperatuursveranderingen in de mond zet metaal uit en krimpt het ook, op den duur zal de kies hierdoor scheurtjes gaan vertonen en zal bijvoorbeeld één van de knobbels afbreken.
Overigens is 'best vaak een gaatje' ook niet ok, dus goede voorlichting krijgt je vriend blijkbaar ook niet. Gaatjes ontstaan niet zomaar.

kirri schreef:

Vreemd, amalgaam heeft geen voordeel tov composiet. Bij een goed uitgevoerde techniek (o.a. goed droog, laagjes dakpansgewijs) is daarnaast de kans op nabezwaren bij composiet kleiner dan bij amalgaam.
Overigens zal je als je in Zweden naar de tandarts gaat geen amalgaam meer krijgen, is sinds 2009 verboden.

Sorry, ik ben 15 en heb er serieus echt al een stuk of 5, maar ik heb dan ook een probleem gebit, en ernstig fluoridetekort, dus bij niet iedereen ontstaat het door slecht poetsen oid :)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:34

Hannanas schreef:
batje schreef:

Niet waar.
De moderne composiet is zelfs beter.

Mijn tandarts laat de zilveren liever zitten omdat die lange mee gaan dan de nieuwe witte.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:38

TerraHowrse schreef:
Sorry, ik ben 15 en heb er serieus echt al een stuk of 5, maar ik heb dan ook een probleem gebit, en ernstig fluoridetekort, dus bij niet iedereen ontstaat het door slecht poetsen oid :)

Niet met fluoridetandpasta gepoetst dan? 2x Daags daarmee poetsen is voldoende.
Er zijn zeldzame uitzonderingen waardoor het risico op gaatjes toeneemt zonder dat iemand er zelf direct invloed op heeft (zoals bijvoorbeeld droge mond door medicijngebruik, afwijking/beschadiging aan speekselklieren, slechte samenstelling van speeksel, fout in glazuurontwikkeling), maar 99 van de 100 keer zit de oorzaak toch in het gebied van tandplakbacterieën (alleen poetsen is niet voldoende, gaatjes ontstaan meestal tussen de tanden en daar kom je met een borstel niet), suikerrijke voeding/dranken en/of te veel eet/drinkmomenten.

batje schreef:
Mijn tandarts laat de zilveren liever zitten omdat die lange mee gaan dan de nieuwe witte.

Als dat de reden is, is het achterhaald. Maar... een nog goed aansluitende amalgaamvulling vervangen voor een witte is onnodig, er gaat bij het vervangen van elke vulling tandmateriaal verloren en dat wil je het liefst zo lang mogelijk uitstellen. Als de kies scheurtjes begint te vertonen of er spleetjes onstaan tussen de amalgaam vulling en het tandglazuur is het vroeg zat. Een regelmatige controle bij de tandarts is dan wel van belang uiteraard.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:45

Wij hebben vaak genoeg gezien bij onze in de praktijk dat amalgaam vullingen kiezen finaal doormidden breken. Wij vervangen dan ook alle amalgaam voor composiet. Ook kan kwik erg slecht vòor je lichaam zijn. Niet iedereen reageert hier slecht op maar bij sommige mensen veroorzaakt het een hele hoop lichamelijke klachten.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 22:33

Bedankt voor jullie reacties! Ik dacht dus ook dat die dingen verleden tijd waren en dat die tandarts er gewoon nog vanaf moet ofzo... Mijn vriend vraagt er verder helaas ook niet naar.

Waarom hij zo vaak gaatjes heeft? Veel snoepen en cola drinken... Ik ben al jaren bezig zijn leefstijl te veranderen en hij heeft nu cola als ontbijt afgezworen dus dat is al heel wat :') Hij poetst overigens wel goed.

Ik vind dus ook dat hij een andere tandarts moet zoeken, dezelfde die ik heb bijvoorbeeld, maar hij wil liever bij deze vertrouwde oude man blijven... Met dus zijn hele gebit vol zilverkleurige vullingen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:43

Ik heb lichtroze/huidkleurig in beide gaatjes.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:46

Dat er nog tandartsen zijn die geen witte vullingen gebruiken.
Die dingen stammen zo'n beetje uit de prehistorie.

Ik heb 1 witte vulling tussen mijn voortanden onder.
Kennelijk is 9 maanden zo'n 10x pd dag braken niet goed voor je gebit -O-

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:52

gabyfedde schreef:
TerraHowrse schreef:

Niet met fluoridetandpasta gepoetst dan? 2x Daags daarmee poetsen is voldoende.
Er zijn zeldzame uitzonderingen waardoor het risico op gaatjes toeneemt zonder dat iemand er zelf direct invloed op heeft (zoals bijvoorbeeld droge mond door medicijngebruik, afwijking/beschadiging aan speekselklieren, slechte samenstelling van speeksel, fout in glazuurontwikkeling), maar 99 van de 100 keer zit de oorzaak toch in het gebied van tandplakbacterieën (alleen poetsen is niet voldoende, gaatjes ontstaan meestal tussen de tanden en daar kom je met een borstel niet), suikerrijke voeding/dranken en/of te veel eet/drinkmomenten.

batje schreef:

Als dat de reden is, is het achterhaald. Maar... een nog goed aansluitende amalgaamvulling vervangen voor een witte is onnodig, er gaat bij het vervangen van elke vulling tandmateriaal verloren en dat wil je het liefst zo lang mogelijk uitstellen. Als de kies scheurtjes begint te vertonen of er spleetjes onstaan tussen de amalgaam vulling en het tandglazuur is het vroeg zat. Een regelmatige controle bij de tandarts is dan wel van belang uiteraard.

Jawel, zelfs met extra fluoride erin :j , en ook de laatste 8 jaar alleen de tandpasta uitgespuugd en niet gespoeld, er was nog iets, ik meende iets met het glazuur, maar dat weet ik eigenlijk niet meer :')

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 22:54

Nouja dat vroeg ik mij dus ook af. Vandaar dit topic! Maar misschien was er dus een hele goede reden om toch die andere te gebruiken, maar zo te lezen dus niet.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:57

ik ben op mijn 8ste geopereerd en daar heb ik een zilveren gehad ... nou is het dus zo dat mijn tandarts hem er gewoon niet uitkrijgt ja daar heb ik om gevraagd dus laten we hem zo zitten :j overigens vult zij wel gewoon met witte vullingen ook bouwt ze hele nieuwe kiezen er mee op _/-\o_

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:21

Wat leuk om je zo weer even tegen te komen Madeliefw!

Ik heb helaas ook veel zilveren vullingen (uit de tijd dat ik nog liters cola dronk...) maar vraag nu altijd standaard om witte (al heb ik nu eigenlijk vrijwel nooit meer een gaatje).
Wil de zilveren laten verwijderen maar dan wel op een veilige manier.
maar het blijkt nog enorm lastig te zijn om een tandarts te vinden die dat hier in de buurt kan en wil doen....

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:48

Gaatjes komen vooral tussen je tanden. Je kan dan heel goed poetsen maar dan kan je geen gaatjes voorkomen. Het is erg belangrijk om te stokeren en te ragerer. Hier kan je veel meer mee voorkomen :)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:53

Ik heb ze allebei :o De zilveren zijn dan ook al heel oud, iets met als kind zijnde stiekem na het tanden poetsen snoep eten in bed zonder dat mams dat doorhad.. Achteraf natuurlijk heel erg stom