Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
kirri schreef:als het echt een mega gat is, dan krijg ik zilver. Kleine gaatjes gaan met wit
gabyfedde schreef:Is niet meer van deze tijd, de tegenwoordig gebruikte composieten (= witte vullingen) zijn kwalitatief uitstekend. De eerste composieten waren niet goed, maar inmiddels zijn ze enorm ver doorontwikkeld.
De amalgaam vullingen gaan niet meer per definitie langer mee. Ze hebben ook als nadeel dat ze niet bevestigd zijn aan de tand en er op den duur altijd zgn randlekkage ontstaat. En door temperatuursveranderingen in de mond zet metaal uit en krimpt het ook, op den duur zal de kies hierdoor scheurtjes gaan vertonen en zal bijvoorbeeld één van de knobbels afbreken.
Overigens is 'best vaak een gaatje' ook niet ok, dus goede voorlichting krijgt je vriend blijkbaar ook niet. Gaatjes ontstaan niet zomaar.kirri schreef:als het echt een mega gat is, dan krijg ik zilver. Kleine gaatjes gaan met wit
Vreemd, amalgaam heeft geen voordeel tov composiet. Bij een goed uitgevoerde techniek (o.a. goed droog, laagjes dakpansgewijs) is daarnaast de kans op nabezwaren bij composiet kleiner dan bij amalgaam.
Overigens zal je als je in Zweden naar de tandarts gaat geen amalgaam meer krijgen, is sinds 2009 verboden.
Hannanas schreef:batje schreef:Witte vullingen staan inderdaad veel mooier, maar amalgaam, de zilveren, gaan veel langer mee. Maar ik dacht eigenlijk dat alle tandartsen alswel over waren naar witte.
Niet waar.
De moderne composiet is zelfs beter.
TerraHowrse schreef:Sorry, ik ben 15 en heb er serieus echt al een stuk of 5, maar ik heb dan ook een probleem gebit, en ernstig fluoridetekort, dus bij niet iedereen ontstaat het door slecht poetsen oid
batje schreef:Mijn tandarts laat de zilveren liever zitten omdat die lange mee gaan dan de nieuwe witte.
gabyfedde schreef:TerraHowrse schreef:Sorry, ik ben 15 en heb er serieus echt al een stuk of 5, maar ik heb dan ook een probleem gebit, en ernstig fluoridetekort, dus bij niet iedereen ontstaat het door slecht poetsen oid
Niet met fluoridetandpasta gepoetst dan? 2x Daags daarmee poetsen is voldoende.
Er zijn zeldzame uitzonderingen waardoor het risico op gaatjes toeneemt zonder dat iemand er zelf direct invloed op heeft (zoals bijvoorbeeld droge mond door medicijngebruik, afwijking/beschadiging aan speekselklieren, slechte samenstelling van speeksel, fout in glazuurontwikkeling), maar 99 van de 100 keer zit de oorzaak toch in het gebied van tandplakbacterieën (alleen poetsen is niet voldoende, gaatjes ontstaan meestal tussen de tanden en daar kom je met een borstel niet), suikerrijke voeding/dranken en/of te veel eet/drinkmomenten.batje schreef:Mijn tandarts laat de zilveren liever zitten omdat die lange mee gaan dan de nieuwe witte.
Als dat de reden is, is het achterhaald. Maar... een nog goed aansluitende amalgaamvulling vervangen voor een witte is onnodig, er gaat bij het vervangen van elke vulling tandmateriaal verloren en dat wil je het liefst zo lang mogelijk uitstellen. Als de kies scheurtjes begint te vertonen of er spleetjes onstaan tussen de amalgaam vulling en het tandglazuur is het vroeg zat. Een regelmatige controle bij de tandarts is dan wel van belang uiteraard.