Erge pijn aan tong.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Erge pijn aan tong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:50

Hi,

allereerst; ik ben me er van bewust dat ik naar de huisarts moet als dit aanhoudt maar ik zit in een belangrijke examenperiode en heb geen tijd tot aankomende vrijdag.

Sinds 8/9 dagen heb ik erg last van mijn tong. Ik dacht dat het kwam doordat ik hem verbrand had of een beetje geirriteerd was door kauwgom oid. Het voelde zoals je tong voelt na heel veel zure matjes gegeten te hebben.

Echter wordt het steeds erger. De puntjes (smaakpapillen?) op mijn tong zijn opgezwollen, het is rood en als ik zuig op mijn tong begint het spontaan te bloeden. Ik lijk ook twee of drie witte blaasjes/blaren op mijn tong te hebben.

Het is alleen op het puntje van mijn tong en sinds vandaag kan ik ook een specifiek pijnpunt aanwijzen. Het is net of daar het bovenste laagje van mijn tong af is.

Ik poets met Elmex (zoals altijd) 2 keer per dag en heb drie dagen terug mijn tandenborstel vervangen.

Het lijkt niet minder te worden en vooral 's avonds heb ik er veel last van. Koelen met ijsblokjes helpt niet en eten en praten doet veel pijn.

Wie weet wat dit kan zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:52

Anoniem

Re: Erge pijn aan tong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:57

Zou je denken? Ik heb 2 blaasjes en alleen waar het pijn doet. De rest van mijn mond ziet er goed uit en het is alleen het puntje van mijn tong. Net of er een wondje zit wat niet geneest.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:03

Zijn het geen aften, daar kan je flink last van hebben.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:17

Zoals je het beschrijft klinkt het mij ook als aften. Zijn vervelende blaasjes/witte plekjes die overal in je mond kunnen zitten, en die kunnen erg pijnlijk zijn. Meestal genezen die vanzelf binnen een week of 2, mocht dat niet zo zijn dan zou ik de huisarts eens bezoeken om andersoortige ontstekingen in je mond uit te sluiten. Voor aften is geen specifieke behandeling, behalve antibacteriële mondspoeling en omdat aften meestal een afweerprobleem zijn, zou je scherp kunnen zijn op je vitaminen- en mineraleninname, en die eventueel aanpassen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:18

Voor aften werkt bocason (?? Zoiets) fijn. Verkrijgbaar bij de apotheek
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 27-11-15 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:19

spoelen met Bocasan hielp bij mij wel

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:23

MariekeB schreef:

Oh, en voor als je dit gaat halen en je vraagt hiernaar en ze weten niet wat je bedoelt, dit spul heet tegenwoordig Corsodyl :). Werkt inderdaad goed!

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:26

Als het aften zijn kun je ook eens spoelen meg afgekoelde kamillethee. Dit kalmeert het wat!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:29

MissMiekjee schreef:
MariekeB schreef:

Oh, en voor als je dit gaat halen en je vraagt hiernaar en ze weten niet wat je bedoelt, dit spul heet tegenwoordig Corsodyl :). Werkt inderdaad goed!

Werkt ook tegen schimmelinfecties.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... lemen.html

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:32

Hoi hoi, mocht je het toevallig in huis hebben kan tea tree olie ook goed helpen. Even wattenstaafje nat maken...druppeltje tea tree olie en deppen. Werkt bij mij heel snel. Tis wel heel vies, maar corsodyl vind ik ook erg vies :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:49

Tea Tree heb ik niet liggen, kamillethee wel! Ik ga v/d week eens bij de apotheek kijken voor Corsodyl/Bocasan.

Ik heb een potje met vitamine van de etos gehaald, iets met ijzer en vitamine C omdat ik weet dat ik ijzer tekort heb, maar hier nooit echt last van heb gehad (gelukkig).

Bedankt allemaal!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:49

Elpharo schreef:
Hoi hoi, mocht je het toevallig in huis hebben kan tea tree olie ook goed helpen. Even wattenstaafje nat maken...druppeltje tea tree olie en deppen. Werkt bij mij heel snel. Tis wel heel vies, maar corsodyl vind ik ook erg vies :)

Het is wel giftig en je kan het als mondspoeling gebruiken, maar dan verdund (enkele druppels in een glas water) en je mag deze niet doorslikken.
Citaat:
Let op!
Het is een 100 % natuurlijk product en is volkomen veilig zolang het alleen uitwendig gebruikt wordt. Over het algemeen kan je zeggen dat geen enkele essentiële olie voor inwendig gebruik geschikt is. De olie is heel giftig wanneer het ingeslikt wordt. Houd de olie dan ook altijd uit de buurt van kleine kinderen en zeker huisdieren. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, kunnen de olie beter even laten staan.

http://candidadieet.blogspot.nl/2012/11 ... ectie.html

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:53

Als ze een schimmel heeft werkt dat niet
Dsn krijg je daktarin gel.

Zou toch even tijd maken voor de huisarts, is in 10 minuten klaar!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:57

ellepel schreef:

Daktarin voor in de mond? Naar mijn weten is dat tegen voetschimmel :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:01

Lous schreef:
ellepel schreef:

Daktarin voor in de mond? Naar mijn weten is dat tegen voetschimmel :=

Zit dezelfde werkzame stof in als tegen mond- en vaginale schimmels... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:04

ellepel schreef:

Klopt! Maar het spreekuur is hier van 8 tot 10 en ik moet thuis om 7:30 weg voor stage en school, anders krijg ik een rode kaart en mag ik niet deelnemen aan mijn examens... -O- Meest achterlijke regel die ik ooit heb gehoord want stel nou dat er iets aan de hand is, maar goed...

Ik ga sowieso de kamillethee tip proberen en anders vrijdag toch naar de dokter als het niet over is!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:09

Tijdje terug zo'n topic langs zien komen ook daar had iedereen t over aften(kwam bij mij ook t eerste in me op)...die gene bleek iets te hebben opgelopen door loempia eten bij zo'n buiten kraampj oid.
Sorry beetje vaag maar kan t topic niet meer vinden.
Dus miss iets verkeerds gegeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:14

Ik zou niet weten wat Cinniz, niks raars wat ik anders nooit eet in ieder geval...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:24

Danique schreef:
ellepel schreef:

Klopt! Maar het spreekuur is hier van 8 tot 10 en ik moet thuis om 7:30 weg voor stage en school, anders krijg ik een rode kaart en mag ik niet deelnemen aan mijn examens... -O- Meest achterlijke regel die ik ooit heb gehoord want stel nou dat er iets aan de hand is, maar goed...

Ik ga sowieso de kamillethee tip proberen en anders vrijdag toch naar de dokter als het niet over is!

Ben je niet in de war?
Meestal is bellen voor een afspraak tussen 8 en 10 en spreekuur is tot 17:00-18:00 uur,soms nog later :j
Bellen moet wel lukken toch?

Enige wat ik weet is gorgelen met zout water of tandpasta.
Beterschap!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:31

Weet niet hoor maar school/stage moet jou gewoon de mogelijkheid geven naar de dokter te gaan dit zijn ze zelfs wettelijk verplicht.
Moet je de klacht wek zelf belangrijk genoeg vinden om naar de dokter te gaan en hier dus moeite voor doen dit aan te geven op school/stage

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:52

Kan van alles zijn.. Inderdaad maar even een bezoekje bij de huisarts plannen.

Vorig jaar ben ik door een baby aangestoken met de hand-mond-voet ziekte, bij volwassenen uit dit zich vaak alleen in de mond (blaasjes) dit gaat vanzelf weer over. Aften zou ook een mogelijkheid zijn!

Succes bij de huisarts!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:54

Vitamine c tabletjes van roter werkt hier als een tierelier tegen aften

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:13

Brainless schreef:
Elpharo schreef:

Het is wel giftig en je kan het als mondspoeling gebruiken, maar dan verdund (enkele druppels in een glas water) en je mag deze niet doorslikken.
Citaat:
Let op!
Het is een 100 % natuurlijk product en is volkomen veilig zolang het alleen uitwendig gebruikt wordt. Over het algemeen kan je zeggen dat geen enkele essentiële olie voor inwendig gebruik geschikt is. De olie is heel giftig wanneer het ingeslikt wordt. Houd de olie dan ook altijd uit de buurt van kleine kinderen en zeker huisdieren. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, kunnen de olie beter even laten staan.

http://candidadieet.blogspot.nl/2012/11 ... ectie.html

Bedankt voor het toevoegen van de waarschuwing! Ik ging er automatisch vanuit dat niemand dit ooit zo doorslikken :D Maar dat is niet per sé logisch inderdaad...dus top

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 01:25

En ts hoe is het met je tong?